Imetys ei onnistu
Synnytin 8 päivää sitten ja vauva vietti 3 ensimmäistä päivää teholla, jossa sain imettää häntä kerran. Vauva sai teholla todella isoja maitomääriä vastasyntyneeksi ja oppi pulloon ja tuttiin.
Ollaan nyt kotona ja imetys takkuaa. Olin aluksi itsekin niin kipeä ja väsynyt etten jaksanut pumpata kahdeksaa kertaa päivässä. Nyt olen pumppaillut muutamia kertoja päivässä ja saanut vauvan imemään 3-6 kertaa päivässä. Pumpatessa saan n. 10-20ml maitoa. Vauvapolilla punnituksessa vauva oli 20g painavampi imetyksen jälkeen.
Vauva syö 60ml 3-4 tunnin välein ja tykkää pullosta. Rintaa ei halua. Onko tästä tilanteesta mitään realistisia mahdollisuuksia saada maito tulemaan kunnolla ja saada vauva syömään rintaa?
Kommentit (16)
Pidä vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa, pesiminen auttaa imetyksen onnistumisessa. Juo paljon ja syö herkkuja. Yritä rentoutua ja imettää mahdollisimman paljon. Maidontuotanto lähtee siitä vielä käyntiin kunnolla.
Niinpä. Harva lastaan imettänyt muistaa kertoa, että se ei ollut alkuun helppoa ja kyllä sitä saa tehdä paljon ja usein.
Jos tuntuu ettei riittänytkään, ei onnistunutkaan, ei vauva olekaan täynnä niin otetaan uusiksi, kerta toisensa jälkeen.
Imetän vielä 8 kk ikäistä jopa kerran tuntiin...
Mitä enemmän vauva rinnalla, niin maitoa alkaa tulemaan ns tilauksen mukaan, joten uskon että maitoa kyllä riittää kun vaan rohkeasti jatkat sitä. Alkuun maidon tulossa voi kestääkkin hetki... ei siis hätää :)
Itselläni ainakaan ei pumppaamalla mitään tahdo tulla, ainoastaan käsin lypsien ja vauvan syödessä rinnalla parhaiten! (Joku psygolokinen juttu)... ja stressittömyys tärkeää ja luotto siihen että sitä tulee ja se riittää!
Siirryt pulloruokintaan ja sillä selvä.
Mikä ongelma tämäkin nykyään on?
Itse kyllä imetin kolme lasta, mutta ei olisi tullut mieleenkään, että se olisi ollut ainoa vaihtoehto. Meni nyt vain hyvin.
Olen saanut vain pullomaitoa 60luvulla eli ajatelkaa mitä kuraa se oli minun vauvuusaikanani? Hengissä olen kuitenkin lähes kuusikymppisenä ja mahdollisesti vielä pitkään.
Miksi on pakko imettää? Mulla loppui maidon tulo kun muksu oli 3-viikkoinen, siirryttiin sitten pulloruokintaan. Simppeliä.
Tuo on haastava tilanne, kun vauva on jo oppinut syömään pullosta eikä halua imeä rinnasta. Katso vinkkejä sivulta imetys.fi.
Se, paljonko saat maitoa pumppaamalla, ei kerro mitään siitä, paljonko vauva saa imemällä. On paljon naisia, jotka eivät saa pumppaamalla mitään, mutta jotka silti pystyvät täysimettämään monta kuukautta ja vauva kasvaa hyvin. Todennäköisesti sinulta kyllä tulee maitoa riittävästi, mutta ongelmana on saada vauva syömään rinnasta.
Pyydä neuvolasta nenäsuihketta, jolla maito lähtee herumaan hyvin. Pari kolme viikkoa sitä, niin olet selvillä vesillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pakko imettää? Mulla loppui maidon tulo kun muksu oli 3-viikkoinen, siirryttiin sitten pulloruokintaan. Simppeliä.
Vauvoilla on myös ns tiheän imun kausia eli tilaus kausia jolloin tuntuu ettei mikään riitä... mutta itse luulen että useammin se kyllä riittää ja maitoa kyllä tulee kun vaan luottaa itseensä! Ja alku ei tosiaankaan ole aina helppoa tai kivutonta!
Ei tietenkään ole pakko imettää vaikka vauvallehan se on luonnollisin ravinnon lähde, mutta en nyt heti luovuttaisi epäluulon iskiessä.. tottakai siirtyminen pulloon jos muu ei suju (etkä olisi yhtään huonompi äiti)!
Ei kannata ehkä kuitenkaan niin kovin keskittyä niihin millilitroihin, rinnoissa kun ei ole asteikkoa. Kyllä vauva kertoo, onko täynnä vai ei. Ja en ole ikinä saanut tippaakaan pumpattua rinnoistani, mutta olen saanut lapseni syötettyä.
Tai sitten annat korviketta pullosta, ihan mikä parhaalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä neuvolasta nenäsuihketta, jolla maito lähtee herumaan hyvin. Pari kolme viikkoa sitä, niin olet selvillä vesillä.
Tai pullo olutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän vauva rinnalla, niin maitoa alkaa tulemaan ns tilauksen mukaan, joten uskon että maitoa kyllä riittää kun vaan rohkeasti jatkat sitä. Alkuun maidon tulossa voi kestääkkin hetki... ei siis hätää :)
Itselläni ainakaan ei pumppaamalla mitään tahdo tulla, ainoastaan käsin lypsien ja vauvan syödessä rinnalla parhaiten! (Joku psygolokinen juttu)... ja stressittömyys tärkeää ja luotto siihen että sitä tulee ja se riittää!
Ei tosiaan pumppaamalla juuri mitään heru vaikka vauva olisi rintaruoalla täysin puolivuotiaaksi ja imetystä takana kaikkiaan kaksi vuotta. Se on se pääkoppa joka vaikuttaa kovasti!
Ostin tänään alkoholitonta olutta. Muutama päivä sitten tissit näytti aamulla siltä, kun olisin käynyt Tallinnassa. Olin varma, että nyt alkaa tulemaan maitoa. Seuraavana päivänä ne olikin tussahtaneet. Rinnoissa on muutamia kovia kohtia joita olen hieronut.
Voihan se lapsi syödä korviketta, mutta olisin halunnut täysimettää. Nautin siitä, kun lapsi on rinnalla. Luulin, että imetyksen läheisyys olisi vauvallekin tärkeää, mutta hän vaan katsoo mua ja varmaan haluaisi sanoa, että mee nyt pois sen kuivan kurttusi kanssa. Ap
Anna kutkuttaa rintaa aamuyötä niin maitoa alkaa tulla. Ekat 2-3 kk voi tulla huonommin, mutta sitten ei ole mitään rajaa. Ei pulloa eikä tuttia, anna rinnalla tyydyttää imemisen tarve.
Hei ap, jos olet facebookissa, liity ihmeessä imetyksen tuen fb-ryhmään! Sieltä saa vertaistukea sekä koulutettujen tukiäitien ohjeita. Imetysapulaite voisi olla avuksi totuttaessa pulloon tottunutta rinnalle, jos teillä siis lisämaitoa annetaan. Ja samalla rinta saisi stimulaatiota.
Omat ongelmat oli alkuun kovin erilaiset, mutta tosiaan kuten joku muukin jo totesi, ei se imetys alkuun helppoa ollut!
Hei, täältä kannattaa kysyä neuvoja:
Imetyksen tuella on myös ryhmä facebookissa, josta saa hyvin neuvoja
No sitä voi koittaa antaa ahkerammin, vaikka rintakumin kanssa alkuun, tai voi pumppailla ja antaa pullosta, tai voi siirtyä korvikkeeseen. Ihan miten itsestä tuntuu parhaalta.
Imetys ei ole oikeastaan kenellekään alkuun helppoa, se kannattaa muistaa.