Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heettänöökö savommurre henkesä ku nuorj väk ee ossoo viäntee?

Vierailija
21.07.2018 |

Tiälläe näkköö viäränpaekan puustavia :,(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ee heetä aenakaa helepolla. Tae mittepä tuo haettoos jos heettässii.

Vierailija
2/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mutta älkää please kirjoitelko noilla murteilla. On piinallista luettavaa, eikä edes yhtään hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti heittää.

Vierailija
4/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon murre on syntyperäiselle savolaisellekin vaikeaa lukea ja kirjoittaa. Puhuminen on sitten vähän liiannii heleppoo.

Vierailija
5/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli kehittyy ja muuttuu jatkuvasti ympäristön mukaan.

Vierailija
6/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieli kehittyy ja muuttuu jatkuvasti ympäristön mukaan.

Kielj suattaa kehittyvä, mutta ilimavviäntöö ee savommurretta ou. Ku viäntö hävvii nii murre hävvii.

Vierailija
7/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli nelikymppinen ja lapseton ei ole enää nuori

Vierailija
8/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, mutta älkää please kirjoitelko noilla murteilla. On piinallista luettavaa, eikä edes yhtään hauskaa.

Joo o´. Tuohan se ylleenen luulp, jotta myö kirjotellaan murteella jotta oltas haaskoja, vitsikkäetä.

Ite kirjotan lähes kaeken murteella, siillä keenoen suan ilimastua ihten paremmin. Tämä rakas kirjakielemmö ku ee riitä hetkää ilimasemmaan niitä nyanssia ja semmosia.

Minä kirjotan ja huastan  savon murteella sanoettapa tuota mitä tahhaan.

Tykkeen kaekista muistae  Suomen murteesta, 

Joskus on hyvä tuuri kuulla semmosta vaekka viiskytä.-luvun Stadin slangia......ae että korva leppee.

Vierailija
9/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyjäni savolainen. Tosin lähdin sieltä jo nuorena pois. Eihän se murre hyvältä kuulosta, mutta on aika luontevaa heille ketkä siellä asuvat. Tällaiset tekomurre-aloitukset ja sutkaukset ovat noloja. Ja joo, en häpeä savolaisia juuriani, mutta tällaiset kirjoitukset saavat sen murteen kuulostamaan vielä rumemmalta kuin se onkaan. Mun puolesta on ihan ok, jos se vähitellen häviääkin. Ainakin noin leveässä muodossa kuin Ap sitä koitti viäntee :(

Vierailija
10/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset kieroja kun korkkiruuvi.Haitanneeko?

Vierailija
11/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savon murre on syntyperäiselle savolaisellekin vaikeaa lukea ja kirjoittaa. Puhuminen on sitten vähän liiannii heleppoo.

Kirjotettaan niiku puhutaa, mittee vaekeeta siinon?

Vierailija
12/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyjäni savolainen. Tosin lähdin sieltä jo nuorena pois. Eihän se murre hyvältä kuulosta, mutta on aika luontevaa heille ketkä siellä asuvat. Tällaiset tekomurre-aloitukset ja sutkaukset ovat noloja. Ja joo, en häpeä savolaisia juuriani, mutta tällaiset kirjoitukset saavat sen murteen kuulostamaan vielä rumemmalta kuin se onkaan. Mun puolesta on ihan ok, jos se vähitellen häviääkin. Ainakin noin leveässä muodossa kuin Ap sitä koitti viäntee :(

Alottaja ee koettana viäntee, vuan viänti sitä ihan murreopillisesti oekeen. Hyvä.

Se on kyllä totta jotta murteeet hävijää ja sullaatuu keskinkertaseen ja loppujen lopuks huonosti ilimasevvaan kirjakieleen. Kirjakiel, mitä se tulloonookaan olemaan aekoenaa on varmaan sekotusta englannista ja suomen puhekielestä, ee kirjakielestä. Se on keljua tasapäestämistä.

Ne jotka murretta vielä ossoo, huastakee sitä, kirjottakkee sitä ja käättäkee sovivissa tilanteessa.

Vierailija
13/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon Murre on jo kuollut niin kuin Turun Murrekin ja Sammatin Spanieli ja Närpeksen Nautseri. 

Savon kieli sinnittelee, lienee mm. karjalan kielen kanssa niitä, joiden kohtalona on tasapäistymisen aikana kuolla, hävitä.

Kyllä savo on ehdottomasti kaunein suomensukuisista kielistä, siinä on pehmeyttä ja leveyttä. Ei ihme, että moni ulukomualaenen ihastuu savoon. Italialaiset on ihmeissään, kun savon kielestä löytyy heille tuttuja lj- ja nj -muljautuksia. Ne kun on vaikeita muille omaksua oikeaoppisesti, eipä taida löytyä enää Savostakaan kovin montaa niiden taitajaa. 

Vierailija
14/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ee koettanna ku viänti :p Kukkii viäntäkkööt niinku kotväkj ov viäntännä, jos ee teellä viännetty levveesti nii eehä se minu häppee oo :) Kaaniilta kuulostaa aejjon savolaesen kuulottimmii <3

Vierailija
15/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet kunniaan! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alottaja ee koettana viäntee, vuan viänti sitä ihan murreopillisesti oekeen. Hyvä.

Se on kyllä totta jotta murteeet hävijää ja sullaatuu keskinkertaseen ja loppujen lopuks huonosti ilimasevvaan kirjakieleen. Kirjakiel, mitä se tulloonookaan olemaan aekoenaa on varmaan sekotusta englannista ja suomen puhekielestä, ee kirjakielestä. Se on keljua tasapäestämistä.

Ne jotka murretta vielä ossoo, huastakee sitä, kirjottakkee sitä ja käättäkee sovivissa tilanteessa.

Oot oekeessa ja huastelen tok vaekka naatinnoks. Siitä minnoon huolissain, jotta hävvii. Enklantija sitä puhhuu kuussattoo miljoonoo immeestä vähintää ja montako viäntee savvoo? Eekö oo arvokkaampoo viäntee mualimassa harvinaesta savvoo ku puhuva ylleestä enklantija? Keskenkasvuset ne yrittää olla kuulia, mutta olokeepas vielä kuulimpia keksimällä omia ilimasuja mittee ee muut mualimalla ossoo. Suap siinä teenisalakielessähhii käättee ommoo mieljkuvitusta toesilta ryöveemisen sijjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan