Olenko ainoa läski, jonka..
..mielestä tämä body positive hömpötys on aivan typerä? Minusta tuon kampanjan tulisi koskea vain heitä, jotka itsestään riippumattomista syistä eivät sovi niin sanottuihin kauneusihanteisiin. Harva lihava on lihava siksi, ettei voi asialle mitään.
Itse olen 27-vuotias, 164cm pitkä ja 90kg PAINAVA. Minä koen itseni ällöttäväksi ja ihan syystä. Ei kenenkään pitäisi näyttää tältä. Ei kenenkään. Olen vielä muuten terve ihminen, mutta tuskin sitäkään onnea kauan kestää.
Olen lihava ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että en liiku tarpeeksi. Lisäksi kehoni on sellainen, joka lihoaa todella herkästi. Minun pitäisi tehdä valtavasti töitä, jotta laihtuisin, ja vielä pysyisin hoikkana. Koettu ja nähty on, ja lopulta aina väsyn siihen kovaan työhön. Olen siis onnistunut kaksi kertaa laihduttamaan itseni lähes 60 kiloiseksi järkyttävällä soppa dieetillä, ja vuosi meni siihen. Sitten 1-2 vuotta saanut pidettyä painon siellä, mutta se vaati tosiaan aika älytöntä nälkäkuuria ja monta pitkää lenkkiä päivässä. Lasten ollessa "vaunu ikäisiä" liikkumaan pääsi monta kertaa, mutta nyt kun eivät enää vaunuissa istu, mutta eivät myöskään jaksa käydä niin pitkiä lenkkejä kuin minun täytyisi käydä, on lenkkimme lähinnä kilometrin pituisia köpöttelyjä.
En syö herkkuja juuri ikinä, oikeasti. Ei sipsejä, makeisia, leivonnaisia, limsoja, pikaruokaa, suuria annoskokoja.. Jätän aamiaisen aina väliin, sillä ajatuskin syönnistä oksettaa aamulla. Syön ensimmäisen kerran puolilta päivin jos silloinkaan. Aika lailla lautasmallin mukaan syön, ja vieläpä aika pieniä annoksia. 7-vuotias hoikka tyttäreni syö aika lailla saman kokoisia annoksia. Mutta se liikunta. En ehdi sitä harrastamaan kodin ulkopuolella kuin 1-2 kertaa kuukaudessa. Käyn tuolloin pitkillä pyörä lenkeillä.
En kuitenkaan istu sohvan nurkassa päivästä päivään, vaan olen lähes koko ajan jalkojeni päällä niin töissä kuin kotonakin. Iso talo siivottavana päivittäin (olen hullu siivoamaan), ulkohommat siihen päälle. Kun näihin aikoihin istun ensimmäisen kerran alas kunnolla, voisin nyt vetää jonkun jumpan. Mutta en rehellisesti sanottuna jaksa. Haluan edes vähän levätä päivän aikana, en vasta nukkumaan mennessä. Siksi olen lihava, ja minun kuuluukin kokea itseni rumaksi ja ällöttäväksi, eikä minulla tasan ole asiaa yleisille uimarannoille uikkareissa. En todellakaan kuvaa kroppaani someen, ja olenkin oppinut taitavaksi kuvaamaan kasvojani oikeasta kulmasta ja oikeassa valossa, jotta näyttäisin ihan kivalta.
Mutta tosiaan. Olen varmaan ainoa läski, jonka mielestä minulla ei ole oikeuttakaan vaatia ihmisiä hyväksymään minua tällaisenaan. Olen huippu ystävä ja työkaveri, mutta romanttisessa mielessä tuskin kukaan voisi minua ajatella. Eksäni vihjasi ulkonäöstäni niin monesti, että katsoin paremmaksi häipyä, niin parani hänenkin elämänlaatunsa. Kai. Vihainen kait tuo on erosta vieläkin, mitä en ymmärrä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki:
https://yle.fi/uutiset/3-7107653
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/onko-aineenvaihduntasi-hidastunut-3…
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005218138.html
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/2016011420959795_lh.shtml
Linkit jakoi nro: 18 viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat oikeasti elämänmuutosta, niin sinun kannattaa pitää hetken aikaa rehellistä ruokapäiväkirjaa, johon siis kirjaat joka ikisen suupalan. Mielellään vielä punnitse annokset. Sitten katsot kalorilaskurilla, mistä ne kilot kertyvät.
Täällä kertoi joku muutama päivä sitten kokeneensa valaistumisen, kun oli laskenut ruoistaan kalorit. Energiaa tuli ihan liian paljon, vaikka luuli syövänsä vähän.
Laskettu on, noin 600-1000kcal tulee päivittäin. Onko se sitten liikaa? Pitääkin alkaa laskea 500:aan.
Ap
Ei voi millään pitää paikkaansa, että painat tuolla kalorimäärällä 90 kg. Et yksinkertaisesti laske kaloreita oikein tai sitten huijaat - lähinnä itseäsi.
No vaikka sitten niin. Mietin vain että minkä verran ja mitä hoikat sitten oikein syövät, jos minun ruokavalioni on pielessä. En kertakaikkiaan jaksa uskoa, että söisin tyyliin 2000-3000kcal. Ei muuten mitenkään mahdollista, huh.
Ap
Kaloreita tulee ihan joka suupalasta. Jotkut eivät vaan ota niitä huomioon. Energiankulutus levossa on jo yli 1000 kaloria. Eli siis makailemalla saa tuon verran kulumaan.
Voit laskea omasi täältä:
https://kuntoplus.fi/laihdutus/energiankulutus/energiankulutus-levossa&…;
Jos oikeasti haluat tehdä asialle jotakin, niin sinun pitää olla itsellesi rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lihava siksi, että et saa tarpeeksi liikuntaa. Lihava olet siksi, että syöt väärin ja liian vähän. Aamiaisen pois jättämisellä ei ole merkitystä, ei kaikki todellakaan pysty syömään heti herättyään. Aamiaisen "tärkeys" juontaa ruokateollisuuteen, ei terveyteen tai painonhallintaan.
No ei kai kukaan ole läski siksi, että syö liian VÄHÄN? Kyllä se minulla johtuu siitä, etten harrasta hikiliikuntaa joka ikinen päivä.
Ap
Ja tästä syystä olet lihava.
Vierailija kirjoitti:
Body positive -ajattelu sentään tarjoaa ratkaisua. Sinun "ratkaisusi" sen sijaan näyttäisi olevan, että ylipainoisten tulisi vain tyytyä kohtaloonsa yhteiskunnan hylkiöinä, pysytellä poissa ihmisten silmistä ja tuntea olonsa kurjaksi. Kenenkään ei tarvitse elää tällaista elämää ja kokea syrjintää, oli ihmisten ylenkatseen syy itse aiheutettu tai ei.
Ylipainoisten syrjiminen on ihan kuin jotain natsitouhua. Kuka henkisesti terve ihminen haluaa rajata muiden oikeutta oleskella julkisilla paikoilla, kuten uimarannalla, sillä perusteella, että ei pidä tämän ulkonäöstä tai elämäntyylistä?
Tämä juuri. Olen itse 43 vuotias läski nainen, 165 cm, 102 kg. Aloin lihoa opiskeluaikana, ja sen jälkeen uhrasin 15 vuotta elämästäni painon kanssa taisteluun. Cambridge, karppaus, paleo, Painonvartijat, South Beach, laillistetun ravitsemusterapeutin ohjeet, jopa elävä ravinto, kaikenlaista kokeilin. Alkuun laihduin aina hyvin, menetelmästä riippumatta, mutta joka kuuria seurasi entistä kammottavampi ahmimishimo ja lihoin aina vaan nopeammin takaisin.
35 ikävuoden paikkeilla kävi niin, että laihduin enää huonosti dieeteilläkään. Vain ihan äärimmäiset kuten sairaalan dieettiryhmän VLCD-pussipirtelödieetti laihdutti, nekin todella hitaasti. Minulta mitattiin kehonkoostumus ja minussa oli rasvaa 56%, ja epänormaalin vähän lihasta. Jojoilu oli ilmeisesti tehnyt sen, että joka kerta kun nopeasti laihduin, lihasta meni, mutta nopeasti lihoessa lihas ei toki palannut, muta tilalle tuli läskiä. Läski taas kuluttaa todella vähän lihakseen nähden joten peruskulutukseni oli merkittävästi pienempi kuin kokoisellani pitäisi olla. Lisäksi minulla diagnosoitiin lihavan ahmimishäiriö, BED. Laihduttamista ei missään nimessä suositeltu, koska se laukaisi uusia syömishäiriön pahenemisjaksoja.
Joten minä olen valinnut sen body positiven, kun en muuta voi. Pidänkö itseäni mitenkään ulkoisesti viehättävänä? En todellakaan, eikä mulla ole ollut sukupuolielämää 13 vuoteen. Mutta muuten, pyrin olemaan tyytyväinen siitä että kroppani toimii vielä, ei ole kipuja eikä sairauksia, voin kävellä jne. En koe että elämäni on mitenkään kamalaa, jos olen koko ikäni tämän kokoinen. (Toki siis jos joku ihmeratkaisu keksittäisiin, haluaisin terveyssyistä laihtua, mutta niin kauan kuin sellaisia ei ole, parempi hyväksyä itsensä kuin kurjistaa omaa oloaan sisäisellä marinalla siitä mitä on)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lihava siksi, että et saa tarpeeksi liikuntaa. Lihava olet siksi, että syöt väärin ja liian vähän. Aamiaisen pois jättämisellä ei ole merkitystä, ei kaikki todellakaan pysty syömään heti herättyään. Aamiaisen "tärkeys" juontaa ruokateollisuuteen, ei terveyteen tai painonhallintaan.
No ei kai kukaan ole läski siksi, että syö liian VÄHÄN? Kyllä se minulla johtuu siitä, etten harrasta hikiliikuntaa joka ikinen päivä.
Ap
Ei vaan sinä olet lihava siksi, koska kulutat vähemmän, kuin syöt. Ei se pelkkä hikiliikunta asiaa ratkaise, ellet laita ravintoasioitasi kuntoon. Painonhallintaan vaikuttaa niin syöminen kuin liikuntakin, mutta helpommin saat tuloksia aikaiseksi laittamalla ravintoasiat kuntoon, varsinkin jos kerran liikunta maistuu puulta.
Itse olen himoliikkuja, joten minun ei niinkään tarvitse painoni takia tarkkailla mitä syön, vaan saan mutustella melko vapaasti mitä haluan. Mutta minä kulutankin liikunnalla pitkälti yli 10 000 kcal viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tunnin liikunta kuluttaa niin vähän kaloreita, ettei sillä ole merkitystä laihtumisen kannalta. Sä yksinkertaisesti syöt liian paljon kaloreita päivässä, siksi lihot. Kukaan ei liho siksi, että söisi liian vähän ja liian pieniä annoksia.
Mieheni laihdutti 30 kiloa täysin ilman liikuntaa, ihan vaan kaloreita laskemalla. Sitten vasta aloitti liikunnan.
Kyllä voi syodä liian vähän. Oletko kuullut elimistön säästöliekistä. Elistö menee jumiin ha säästää energiaa, kun luulee ettei ruokaa saa.
Tuosta säästöliekistä puhutaan aivan liian vähän. Niissä tv:n laihdutusohjelmissa laihduttaja tv-kameroiden painostuksen alla väkisin kittuuttaa menemään ja liikkuu myös normaalia enemmän, sitten kun kuvaukset on ohi kroppa on niin tyhjä, että se oikein imee kaiken mahdollisen ruuan takaisin kiloiksi kroppaan. Laihdutusohjelman tekijät saavat hyvää mainosta "onnistuneesta" laihdutuksesta vaikka tosiasiassa laihduttajan terveys saattaa mennäkin ohjelman jälkeen huonommaksi kuin ennen ohjelmaa ja kilotkin tulevat takasin vähitellen, mutta lihaksia on saattanut palaa pois pitkässä ja järjettömässä dieetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tunnin liikunta kuluttaa niin vähän kaloreita, ettei sillä ole merkitystä laihtumisen kannalta. Sä yksinkertaisesti syöt liian paljon kaloreita päivässä, siksi lihot. Kukaan ei liho siksi, että söisi liian vähän ja liian pieniä annoksia.
Mieheni laihdutti 30 kiloa täysin ilman liikuntaa, ihan vaan kaloreita laskemalla. Sitten vasta aloitti liikunnan.
Kyllä voi syodä liian vähän. Oletko kuullut elimistön säästöliekistä. Elistö menee jumiin ha säästää energiaa, kun luulee ettei ruokaa saa.
Säästöliekkikään ei tarkoita tuota. 🙈 Montako lihavaa olet nähnyt olevan vaikkapa keskitysleirien vangeissa; ihan varmasti saivat niin vähän kaloreita että olivat säästöliekillä kaikki.
Nyt täytyy kyllä todeta, että jos tuo 600-1000 kcal päivässä pitää paikkansa, ei mikään ihme jos lihot. Säästöliekki on ihan oikeasti olemassa oleva ilmiö! Aineenvaihdunta hidastuu, jos jatkuvasti näännyttää itseään. Ei tuo nyt kovin terveeltä kuulosta, jos syöt samankokoisia annoksia kuin lapsesi.
Mäkin olen lihonut paljon lyhyessä ajassa ilman järkevää syytä. Kun lääkärin kanssa käytiin elintapoja läpi, hän sanoi että noudattamani max 1500kcal ruokavalio ei ole hyväksi pitemmän päälle, vaan sen pitäisi olla vain tietyn aikaa kestävä dieetti. Mä olen syönyt kaloreita rajoittaen siis jo useamman vuoden, senkin jälkeen kun pääsin normaaliin painoon. Nyt olen taas läski, ja osittain syy voi olla juuri säästöliekissä
Määrä oon 163 ja painan 87 kiloa. Määrä ainakin mätän kaikkea valtavasti et syömällä on nää kilot tulleet mulle. Mut määrä taidankin olla ainoa, joka on mässäämällä lihonut, muut tuntuvat lihavan kun syövät liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen aineenvaihdunta/ energiankulutus ei myöskään ikinä ole niin huono, että jotenkin vaikeuttaisi painonhallintaa. Turha ap:n väittää olevansa sellaista "tyyppiä".
Aivan turha alapeukuttaa, tämä on totuus. Jos ei ole jotain sairautta kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa, ihminen kyllä laihtuu ja pysyy hoikkana mikäli syö tarpeeseensa nähden sopivasti. Erot yksilöiden välillä perusenergiankulutuksessa ovat aika pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen aineenvaihdunta/ energiankulutus ei myöskään ikinä ole niin huono, että jotenkin vaikeuttaisi painonhallintaa. Turha ap:n väittää olevansa sellaista "tyyppiä".
Aivan turha alapeukuttaa, tämä on totuus. Jos ei ole jotain sairautta kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa, ihminen kyllä laihtuu ja pysyy hoikkana mikäli syö tarpeeseensa nähden sopivasti. Erot yksilöiden välillä perusenergiankulutuksessa ovat aika pieniä.
Taitaa olla vanhaa tietoa. Ei siitä montaa kuukautta ole kun monessa lehdessäkin uutisoitiin jenkkitutkimuksesta, jossa havaittiin esim. 80 kg painavilla miehillä 500-800 kcal eroja kulutuksessa, samantapaisilla liikuntatottumuksilla. Erityisesti ne jotka olivat rajusti laihduttaneen joskus, näyttivät jäävän 5 vuodeksi, osa ilmeisesti jopa pysyvästi, tilaan jossa kulutus on todella paljon pienempi kuin sukupuolen, aktiivisuuden ja kropan koon mukaan pitäisi olla.
Ja jos jostain toimistotyöläisen 165-senttisen naisen normaalikulutuksesta nipistetään vaikka 500 kcal:iakin, kun on pysyvä säästöliekki päällä ja kehonkoostumus, hormonitoiminta ja suolistomikrobisto muuttunut energian keräämistä suosivaan suuntaan, niin eipä siinä enää paljoa saa syödä ettei liho.
AP, samanlaisella taustalla minä olen saanut hienoja tuloksia 16:8-pätkäpaastolla (mitä en olisi ikinä uskonut).
Sopisi nähtävästi myös sinun ruokailutottumukseesi, kokeile!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekkikään ei tarkoita tuota. 🙈 Montako lihavaa olet nähnyt olevan vaikkapa keskitysleirien vangeissa; ihan varmasti saivat niin vähän kaloreita että olivat säästöliekillä kaikki.
Meille ei ole ehkä koulussa kerrottu ihan kaikkea totuudenmukaisesti. Historiassa ja laihdutuksessa on paljon asioita joista lehdissä ei kirjoitella. https://archive.is/cfUdg/0b3aa8b08fa5484552422e33ba2600f6123f9a76.jpg
Säästöliekki:
https://yle.fi/uutiset/3-7107653
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/onko-aineenvaihduntasi-hidastunut-3…
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005218138.html
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/2016011420959795_lh.shtml