Pystytteko syömään ilman juomista
Tässä yhtenä iltana istuttiin iltaa muutaman kaverin kanssa ja alettiin miettiä mitä erikoisuuksia meissä kussakin on. Tämä tuli minulle itselleni hieman "puskista" kun kaverit sanoivat kiinnittäneensä huomiota siihen, että aina kun olemme syömässä niin en KOSKAAN ota mitään ruokajuomaa. No joo, tiedänhän minä tapani, mutta olin yllättynyt kuullessani, että suurin osa ihmisistä ei kertakaikkiaan kykene syömään tai lähinnä nielemään ruokaa elleivät huuhtele sitä alas juomalla. Ilmeisesti syljeneritykseni on harvinaisen voimakas.
En tosiaan tarvitse nesteitä aterioiden yhteydessä. Olen sittemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että kyllä joo, ihmiset hörppäävät aina jotain juomista ruoan päälle. Kokeilin sitä itsekin, mutta meinasin tukehtua.
Eikö ruoan maku peity juomisen alle, vaikka olisi pelkkää vettäkin?
Onko kenelläkään tähän mitään kommenttia? Vastaavia tapauksia?
Kommentit (30)
En pysty syömään montaa haarukallista ilman juotavaa. Tuntuu, että tukehdun ruokaan ilman juomista.
Toisin kuin esimerkiksi mieheni, joka syö suurinpiirtein aina ruokansa ilman juotavaa, mitä ällistelen. Itse kun en samaan mitenkään pystyisi. :D Etenkin kuivien ruokien kohdalla on uskomatonta, ettei ole tarve hörppäistä juotavaa. Tällaisia ovat esim. leivät ja kuiva pasta.
En juo ruoan kanssa (paitsi jos on viiniä niin välillä otan hiukan, ruoan ja viinin maut tehostavat toisiaan). Se on mielestäni tarpeetonta. En koe että ruoka olisi koskaan niin kuivaa, että olisi pakko juoda samalla. Itse asiassa se on aika ällöttävä ajatus.
Nesteet muuten laimentavat mahahappoja ja vaikeuttavat ruoansulatusta, siksi suositellaan että vettä juotaisiin mielellään joko 20min ennen tai jälkeen ruokailun. Juon yleensä vettä pitkin päivää muutenkin.
p.s. En ole koskaan käsittänyt miten ihmiset voivat juoda maitoa ruokajuomana.
Kyllä pystyn ap, suunesteiden eritys on mullakin niin voimakasta,että se kostuttaa vaikka korput. Hampaat on sen ansiosta hyvässä kondiksessa. Olemme siis samanlaisia.
T man
Minäkään en juo mitään syödessä. Sitten lopuksi vesi päälle. Poikkeuksena fine dining, jossa viinit ovat osa makumaailmaa.
Kyllä pystyn, ja myöskin juoda ilman syömistä
Juon ruokailun yhteydessä yleensä aina jotain, usein maitoa, koska yksinkertaisesti pidän sen mausta niin paljon ja se neutraloi myös mukavasti esimerkiksi tulisten ruokien suuhun jättämää poltetta. Myös jäävesi sekä mehut ovat maukkaita ja mielestäni täydentävät ruokailukokemustani, tuovat siihen tasapainoa, antavat tapahtumalle synergisyyteen asti ulottuvan nautinnollisuuden. On ihana tunne, kun muutaman ruokalusikallisen/haarukallisen jälkeen suuhun jää suolainen tuntu ja keho kirjaimellisesti janoaa jotain nestettä, ja siihen päälle kun sitten kulauttaa kylmää nestettä, niin ai että. Se on ikään kuin vuoroliikettä, ihanaa tasapainottelua vuoroin tyydyttyvän nälän- että janontunteen suhteen. Ruokailun yhteydessä juoskentelu myöskin estää minua ylensyömästä.
Ja mitä tulee siihen, häiritseekö ruokailun yhteydessä nautittu neste ruoan sulamista tai elimistön muita toimintoja, tässä tuore artikkeli aiheesta: https://www.is.fi/laihdutus/art-2000010450899.html
Otan kyllä vettä ruokajuomaksi ravintolassa, mutta en siitä juo kuin kulauksen tai pari. Kotona en koskaan tarvi enkä edes kaipaa ruokajuomaa.
En juo ruuan kanssa, yksin syödessä en ota leipääkään ruuan kanssa.
Muistan kyllä lapsuudesta tämän, että piti jauhaa kuivaa ruokaa suussa ja toivoa että jotenkin saisi sen kuivaan kurkkuun kielellä työnnettyä, ilman että yskittää tai ruokaan tukehtuu. Kas, kun on rumaa käytöstä juoda siitä vesilasista joka annetaan ruokailun yhteyteen. Soo soo. Onneksi tämä skitsoilu loppui jossain vaiheessa. Nykyään syöminen on paljon helpompaa.
Varmaan me ihmiset ollaan ruumiintoiminnoiltamme hyvin erilaisia. Minulle ei ole mikään ongelma juoda 3 litraa vettä päivittäin. Tällä helteellä ei riitä edes tuo määrä mihinkään. Jollekin toiselle voi tuollainen määrä olla ihan kauhistus.