Teetkö asiat aina vähän sinne päin? Kunhan on tehty. Mun mies on sellainen.
Mun mies menee aina sieltä missä aita on matalin. Kun se tekee asioita, hoitaa ne huonosti, mutta kunhan on tehtynä. Mulle isä aina opetti että jos jotakin teet, niin tee se kunnolla, tai älä tee ollenkaan. Tätä olen noudattanut ja nyt olen naimisissa tuollaisen alisuorittajan kanssa.
Esimerkki: laittoi puhtaat lakanat, joo, ne ovat paikoillaan, mutta pussilakanat nurinpäin, aluslakana nurinpäin, eli saumat näkyy. Tyynystä puolet tursuaa tyynyliinan ulkopuolella ja pussilakanat ovat jotenkuten peittojen päällä, toki 40 cm roikkuu ulkopuolella. Mutta hei, lakanat on laitettu.
Tosi rasittavaa. Nyt sitten joudun ottamaan lakanat pois ja laittamaan ne uudestaan. Eli tuplatyö, kun tuo ei viitsi tehdä kunnolla.
Ja kaiken tekee samalla tasolla, ei auta vaikka kuinka olen käskenyt korjaamaan. "Ihan sama, ei tuo nyt haittaa" on aina vastaus. Tuntuu kuin kotona olisikin 4 teiniä eikä 3.
Kommentit (49)
Tuollaiselle miehelle vaan kampoihin jos ei enää onnistu eroamaankaan. Koulutus ja valinta pitäisi tehdä ennen lapsia. Tsekkaat mikä miestä ärsyttää.
Lupaat tankata auton ja tankkaat aina vaan viidellä eurolla. Haet olutta ja vaan pilsneriä. Lämmität saunan ja joku nelkyt astetta. Teet ruuan mutta se on hyvin haaleaa tai kypsymätöntä. Ostat jääkaappiin vain kevyttuotteita. Pahinta mahdollista kasvisrasvalevitettä ja kevytjuustoa. Miehen inhokkiruokia. Ostat samanlaisia teepaitoja ja sukkia mitä mies käyttää mutta yhtä kokoa pienempiä (siirrät sopivat koot varastoon). Peset miehen pyykit erikseen mutta et huuhtele tai linkoa. Tai et pese miehen pyykkiä. Kahvia keität vain itsellesi. Jätskin ostat vain muille. On lukuisia tapoja kouluttaa (lue kyykyttää) mies, joka on perheen elämässä mukana vähän sinne päin. On sitoutunut vähän sinne päin tai rakastaa vähän sinne päin. Sitä niittää mitä kylvää.
Itse olen esteetikko niin jos nähdään vaivaa ja pestään, vaihdetaan puhtaat lakanat niin ne ovat oikeinpäin. Jos imuroidaan niin myös sohvan alta. Jos teen ruokaa niin syömään tullaan kun ruoka on valmis. Tiskikoneen ja pyykkikoneen osaa täyttää ja tyhjentää kuka vaan, siihen ei perheen sisällä erikoistuta. Jos perheessä siis käytetään puhtaita vaatteita ja astioita. Mieheni eli huoletonta poikamieselämää useita vuosia ennen kuin perustimme perheen mutta luojan kiitos hän on järkevä ja pystyy venymään tiettyihin yhteiselämää sujuvoittaviin toimenpiteisiin. En nalkuta koskaan, ei tarvitse. En vaadi mahdottomia enkä ole siivoushullu tai tarpeettoman pedantti. Yhteinen elämämme perustuu ajatukseen mitä minä voin tehdä, että minulla ja perheellä on hyvä olla.
Mies lupaa siivota ruuan jälkeen keittiön (aika harvinaista, ilahdun). Kolistelee aikansa ja luulen sitten, että valmista. Nukkumaan mennessä tyhjentäisin vielä tiskikoneen ohimennen. Silloin vasta tajuan, että se ei ole edes käynyt vielä, vaikka näyttää olevan täysi. Katson tarkemmin. Tiskikone on täytetty, mutta lavuaarissa on 2-3 astiaa, tiskipöydällekin ehkä joku haarukka. Ne koneeseen ja se on ihan täysi. Mutta miehen mielestä ei kannattanut laittaa päälle heti, koska vielä sinne mahtui. Niin mahtui, nimittäin ne astiat jotka jätit sinne laittamatta!
Samoin keittiönsiivoukseen ei välttämättä kuulu esim. tasojen pyyhintä. Seuraavana päivänä tajuan, että tämähän on ihan tahmea, mitä tässä on tapahtunut. No, illalla miehen mielestä taso näytti puhtaalta joten jätti rätin ottamatta esille, mutta tasossakin olikin ruuanlaiton (tai sen keittiönsiivouksen!) yhteydessä loiskahtanut sitruunanmehua, melonin "lientä" tms. jotain tuoreena vesipisaroilta näyttävää pitkin tasoa a siihen se sitten oli kivasti kuivunut tahmaksi.
Tai jos tasot onkin pyyhitty, kaapinovia ei toki ole, vaikka niissä olisi jotain. Tai kaakeleita, vaikka hellalla olisi keitetty ruokaa ja itse hella olisi kyllä pesty roiskeista. Mutta eihän sitä nyt samalla voi tajuta, että vaaleissa kaakeleissakin se tomaattikastike on häiritsevää. Samallahan se olisi pyyhkäissyt tuoreena, mutta kuivuneena menee hinkkaushommiksi.
Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Eikä toki tarvitse minunkaan makuuni keittiötä kokkauksen jälkeen steriloida, mutta kai sen nyt nopealla silmäyksellä voi siivoaja katsoa, tuliko valmiiksi ennen kuin vain häipyy paikalta. Jostain syystä miehelleni tämä nyt vaan ei sovi ja mun on hyvin vaikea tajuta, miksi järkevä mies toimii tässä asiassa näin kummallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jostakin asiasta miehelle huomautan, vastaa "no ei oo iso vaiva korjata, ei oo maailmanloppu". No ei olekaan, mutta ärsyttää tehdä tuplatyötä. Eikös se sanontakin ole, tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Tekisi kerralla oikein ja kunnolla niin asia olisi siinä. Nyt sitten moninkertaisesti näitä korjataan.
Toinen asia mikä ärsyttää, on kun mies ei viitsi tyhjentää tiskikonetta. Kun keittiö pitää saada siistiksi, hän pinoaa ja järjestää astiat siihen tiskipöydälle. Siihen menee enemmän aikaa kuin jos tyhjentäisi tiskikoneen ja laittaisi likaiset sinne. Vaan ei. No hän pinoaa, latoo, järjestää. Ja sen jälkeen mä menen tyhjentämään koneen ja laitan 15 minuuttia järjestettyjä astioita sinne.
ap
Olen vähän sinne päin tyyppi lähinnä sen takia että kaikki on tehtävä niin nopeasti mutta en missään sellaisissa selkeissä asioissa kuten pussilakanat nurinpäin? Ajansäästöä tosiaankin tulee silloin kun asiat tekee vähän sinne päin eikä viimeisen päälle jos sitä asiaa ei korjailla jälkeenpäin eli ei tarvitse olla niin tip top. Esim. keittiön siivoaminen tyyliin astiat ja pöytätaso siivottuna verrattuna näiden lisäksi kaappien ovet ja tiskialtaan hinkataan kiiltäväksi niin kyllä siinä aikaa säästää kun ei tee tip top vaan vain ne pakolliset.
Tuo astianpesukoneen käyttö on hyvä esimerkki. meillä toimitaan juuri tarkoituksella niin että jokaista astiaa ei laiteta erikseen koneeseen vain kerätään tiskipöydälle (ei kuitenkaan mitään hulppeaa kasaa) Tämä siksi että meiltä tulee aika jatkuvalla syötöllä astioita ja on todella ärsyttävää eikä edes hyvä koneelle vedellä niitä ritilöitä edestakaisin sisään ja ulos vain esim. yhden lasin takia. Meillä myös nuo astiavaunut tuppaavat välillä kuluttaa ja mielellään kiitä ei vetele useita kertoja päivässä. Myös astiat on helpompi asetella järkevästi kun on enemmän tiskiä kasassa. Sitten kun on sopiva hetki niin kone tyhjennetään ja useampi astia kerralla laitetaan koneeseen. Tämä tapahtuu yleensä sen keittiönsiivouksen yhteydessä. En nyt näkisi mitää suurta tehokkuutta tai ajan säästöä siinä että kone tyhjennettäisiin heti ja tämän jälkeen jokainen astia laitetaan sinne erikseen sen mukaan miten tulee. Sama aika siihen tyhjentämiseen menee riippumatta siitä koska se tehdään eikä muiden astioiden laittaminen erikseen vie sen vähemmän aikaa kun se että ne otetaan siitä tiskipöydällä. Mutta kukin tyylillään.Hä? Mitä mä just luin, ai näinkin voi ajatella ja toimia :D
"on todella ärsyttävää eikä edes hyvä koneelle vedellä niitä ritilöitä edestakaisin sisään ja ulos vain esim. yhden lasin takia. Meillä myös nuo astiavaunut tuppaavat välillä kuluttaa ja mielellään niitä ei vetele useita kertoja päivässä. Myös astiat on helpompi asetella järkevästi kun on enemmän tiskiä kasassa."
Varmaan on ärsyttävää eikä edes hyvä vessanpytylle vetää vessa useita kertoja päivässä tai avata vesihana, tai ulko-ovi tai hei televisio/radio kuluu jos se avataan monta kertaa päivässä! Hellaa ei kannata käyttää kun kerran päivässä tai kahvinkeitintä, vedenkeitintä ja keuhkot ne vasta kuluukin kun hengittelet tiuhaan tahtiin, pidättele henkeä minuutti ja hengitä vasta sitten niin ei keuhkot kulu. On kyllä pihejä ja säästäväisiä ihmisiä olemassa, typerine uskomuksineen.
No meillä sattui ainakin edellinen astianpesukone olemaan todellakin sellainen että ne korit eivät rullanneet sulavasti ha niitä ei ollut niin kiva vedellä kun menivät välillä pois paikoiltaan tai jäivät jumittamaan. Tämän takia laitan mielummin esim. neljän tunnin aikana kertyneet astiat kerran kerralla kun esim. neljän kertaa astianpesukoneen avaten ja ritilöitä vetäen. Tapa jäänyt vaikka on uusi kone ja jos totta puhutaan edelleen on miellyttävämpi itselleni laittaa ne 10 lasia kerralla kun edim. 3 erillistä kertaa. Ei niinkään kyse mistään säästämisestä. Ei meilläkään vessan vetämisestä säästetä (vaikka näinhän jotkut ihan oikeasti tekee vettä säästäekseen) tai muista hassuista esimerkeistä mitä luettelit. Kyse on siitä mikä tuntuu kätevimmältä itselle. Ajallisesti en varmaan voita mitään jos laitan esim. sen 10 lasia kolmella avauskerralla verrattuna siihen että laitankin ne tiskipöydälle ja vasta kun on kerääntynyt se 10 laitan ne kerralla.
Ohis: meillä mies tekee remontit 75% valmiiksi.
Ei estä uuden aloittamista, vaikka edellisestä on listat laittamatta.
Katossa on ollut vuosia reikä, koska viimeiset paneelit on jäänyt asentamatta.
Kuistin ikkunoista puuttuu yksi ruutu. Olohuoneen puulattia on hiottu; eteisessä on olleet listat irrotettuna kolmisen vuotta; niitä ei voi laittaa paikoilleen, koska se lattia hiotaan ’ihan kohta’.
Vessa oli useamman kuukauden käyttämättä, koska mieheltä jäi lattian muovimaton asennus kesken. (Asennus vei aikaa noin 45 min, kun se lopulta tehtiin). Melkein puoli vuotta vessa ehti kuitenkin olla käyttämättä.
Pelottaa, mitä mies seuraavaksi haluaa remontoida. (Minun neuvojani aiemman loppuunsaattamisesta mies ei kaipaa.)
TT
P.s. itse en siis osaa muovimattoa ym asennella tai lattiaa hioa. Mutta joskus olen maksanut ammattimiehen tekemään remontin loppuun. Ja niin olen ajatellut jatkossakin tehdä. Keskeneräisen kanssa pitää odotella kuitenkin muutama kuukausi, koska mies jatkaa hommaa ’heti huomenna’. Sähkölaitteiden johdot vedän irti seinästä, mutta paikoilleen niitä ei voi laittaa, kun mies tosiaan jatkaa hommaa ’ihan kohta’.
Nro 45 jatkaa: yläkerrasta meillä puuttuu tällä hetkellä ikkunalasi, kun mies kunnostaa sitä. Nyt eletään heinäkuuta, ja pelkään, ensilumi ehtii satamaan ja ikkuna ei siltikään ole ehtinyt paikalleen.
TT
Mulla on samoin mies juuri tuollainen kuin nro 45 viestissä kertoi. Koko ajan työmaita kesken. Ärsyttää katsella vuosikausia niitä. Omakotitaloasuminen ei vain sovi kaikille. Ei hän osaa eikä ehdi. Tai ehtisi jos haluaisi:( Ehtii kyllä sohvalla makaamaan. Uh! Itsellekin tulee sellainen "mitä väliä" -olo hänen kanssaan. Ja sitten ärsyttää mennä reippaiden puolisoiden perheisiin kylään joissa kodeissa on paikat kunnossa ja mies tykkää puuhata kodin kunnostamiseksi:( Enpä osannut tuota seikkaa painottaa yhteen mennessä:( Että olisi puuhakas ja aikaansaava mies.... Itse mielestäni teen kodin ja lasten eteen sen mitä pystyn ja osaan. Mutta rakennushommia en osaa:(
Ja meillä mies jättää AINA työkalut ja tavarat lojumaan jos on tehnyt jonkin kodin työn. Auton pesu: pesuaineet ja sankot pitkin poikin. Ikkunoiden pesu: sama juttu. Saunan pesu: sama juttu. Pikku nikkarointi: työkalut levällään. Se toistuu aina ja aina.
22 vuotta olen keräillyt niitä. Raivot nousee. Mutta hän ärtyy: mitä naputan kun hän on tehnyt sen varsinaisen työn. Niin! Miksi naputan? Voi hitto, kai mun kohtaloni on ollut sitten keräillä niitä. Mutta kyllä omat poikani olen opettanut että siivotkaa aina jälkenne mitä ikinäkin teette. Pieni juttu mutta tärkeä. Jälkien siivous on läheisten kunnioittamista.
No enpä ole sitten ainut tämän "ongelman" kanssa.
Tuo tiskikonehomma on tuttua, sitäkään ei voi laittaa päälle, jos sinne sattuisi mahtumaan vielä vaikka yksi haarukka.
Yksi homma on vielä mainittava: kierrätykseen menevät jätteet. Jos pyydän, että vie kierrätyspisteeseen lehdet ja pahvit ja muovit, niin hän vie. Mutta ei vahingossakaan ota siitä vierestä lasijätettä eikä metallijätteitä. Ne kuitenkin viedään samaan kierrätyspisteeseen. Kun en siitä erikseen maininnut, niin ei vie. Siksi nykyään kirjoitan lapulle ohjeet.
Koskaan ei pyyhi keittiön pöytää tai tiskipöytää vaikka muuten keittiön siistisikin. MUTTA fairypullon korkin laittaa aina kiinni, joka välissä. Ja sitten sen joutuu likaisilla käsillä avaamaan kun käsin tiskaa pannuja ym. Ja jo sadasosasekunnin kuluttua se korkki on kiinni. Outo.
ap
Meillä astianpesukone tyhjennetään ja täytetään keittiön siivouksen yhteydessä. Vapaapäivinä tämä tapahtuu aamuisin ja työpäivänä työpäivän jälkeen. Astiat siis laitetaan pääsääntöisesti vain kerran koneeseen joten välillä niitä on ehtinyt kertyä enemmänkin tiskipöydälle ja välillä taas tiskipöytä puhdas astioista.