Teetkö asiat aina vähän sinne päin? Kunhan on tehty. Mun mies on sellainen.
Mun mies menee aina sieltä missä aita on matalin. Kun se tekee asioita, hoitaa ne huonosti, mutta kunhan on tehtynä. Mulle isä aina opetti että jos jotakin teet, niin tee se kunnolla, tai älä tee ollenkaan. Tätä olen noudattanut ja nyt olen naimisissa tuollaisen alisuorittajan kanssa.
Esimerkki: laittoi puhtaat lakanat, joo, ne ovat paikoillaan, mutta pussilakanat nurinpäin, aluslakana nurinpäin, eli saumat näkyy. Tyynystä puolet tursuaa tyynyliinan ulkopuolella ja pussilakanat ovat jotenkuten peittojen päällä, toki 40 cm roikkuu ulkopuolella. Mutta hei, lakanat on laitettu.
Tosi rasittavaa. Nyt sitten joudun ottamaan lakanat pois ja laittamaan ne uudestaan. Eli tuplatyö, kun tuo ei viitsi tehdä kunnolla.
Ja kaiken tekee samalla tasolla, ei auta vaikka kuinka olen käskenyt korjaamaan. "Ihan sama, ei tuo nyt haittaa" on aina vastaus. Tuntuu kuin kotona olisikin 4 teiniä eikä 3.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ap ja #naisenlogiikka.
On asioita jotka tehdään nopeasti, eikä niistä niuhoteta, koska ne ovat tärkeitä. Sitten on asioita joihin paneudutaan kuin henki olisi niistä kiinni.
Kaikkea ei tehdä samalla keskinkertaisella koulutyttömäisellä "tunnollisuudella".
Voitko selittää, mitä tarkoitat "naisen logiikalla", kun se ei viestistäsi aukea, eikä myöskään tunnu liittyvän mihinkään?
Mun mies on myös samaa sarjaa. Ainoa, mikä ärsyttää on imurointi. 115 neliön kämppä on imuroitu 10 minuutissa. Eli vain keskikohdat.
Onneksi minä en ole nipottaja....
Tuollaisessa miehessä on se hyvä puoli, ettei hänkään nipota yhtään mistään. Koskaan ei ole valittanut minulle mistään.
Eksäni oli tarkka. Ja voi vitsi sitä kritisointia ja valittamista ja nalkutusta....
Tässäkin asissa kultainen keskitie on paras.
Oon monen mielestä varmaan hutilus
( ainakin mieheni)
Mä laitan lakanat oikeinpäin sänkyyn, mutta kaappiin viikkaan kuten sattuu olemaan.
Mies halusi, että lakanat on tiukkoina mankeloituina pinkkoina, kuten anopilla mutta kun tajusi, että ne on sitten itse manklattava ja viikattava niin alkoi se mun tapa kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluslakana nurinpäin? Mistä se sauma näkyy, eikö teillä taiteta lakananreunoja patjan alle?
Muuten kyllä ymmärrän sinua, onhan tuo hankalaa jos joutuu korjaamaan toisten jälkiä.
Toisaalta ymmärrän kyllä miestäsi. Mä en millän viitsisi imuroida paikkoja joihin kukaan ei näe, esimerkiksi hyllyjen alta ja sohvan takaa. Mun mies sitten siitä nillittää.Arvasin että joku kysyy aluslakanasta. Meillä on muotoon ommellut aluslakanat, eli se on sellainen laatikon mallinen, jossa sauma vaakaosan ja pystyosan välissä. Ja kuminauha siellä ihan helmassa, joka menee patjan alle.
Ja ei se muuten imuroikaan kuin keskilattian...
ap
Sairaanhoitajien mielestä ihan tavallinen nelikulmainen aluslakana ON väärinpäin, jos patjan alle käännetyssä reunassa oleva käänne ei ole patjaan päin vain ulospäin. Anopilta (joka on hoitsu) kysyin että mitä haittaa siitä on, eikä hän osannut sanoa.
Mun mielestä kukaan ei kuole, jos pussilakana on yhden vaihtovälin ajan nurinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jostakin asiasta miehelle huomautan, vastaa "no ei oo iso vaiva korjata, ei oo maailmanloppu". No ei olekaan, mutta ärsyttää tehdä tuplatyötä. Eikös se sanontakin ole, tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Tekisi kerralla oikein ja kunnolla niin asia olisi siinä. Nyt sitten moninkertaisesti näitä korjataan.
Toinen asia mikä ärsyttää, on kun mies ei viitsi tyhjentää tiskikonetta. Kun keittiö pitää saada siistiksi, hän pinoaa ja järjestää astiat siihen tiskipöydälle. Siihen menee enemmän aikaa kuin jos tyhjentäisi tiskikoneen ja laittaisi likaiset sinne. Vaan ei. No hän pinoaa, latoo, järjestää. Ja sen jälkeen mä menen tyhjentämään koneen ja laitan 15 minuuttia järjestettyjä astioita sinne.
ap
Olen vähän sinne päin tyyppi lähinnä sen takia että kaikki on tehtävä niin nopeasti mutta en missään sellaisissa selkeissä asioissa kuten pussilakanat nurinpäin? Ajansäästöä tosiaankin tulee silloin kun asiat tekee vähän sinne päin eikä viimeisen päälle jos sitä asiaa ei korjailla jälkeenpäin eli ei tarvitse olla niin tip top. Esim. keittiön siivoaminen tyyliin astiat ja pöytätaso siivottuna verrattuna näiden lisäksi kaappien ovet ja tiskialtaan hinkataan kiiltäväksi niin kyllä siinä aikaa säästää kun ei tee tip top vaan vain ne pakolliset.
Tuo astianpesukoneen käyttö on hyvä esimerkki. meillä toimitaan juuri tarkoituksella niin että jokaista astiaa ei laiteta erikseen koneeseen vain kerätään tiskipöydälle (ei kuitenkaan mitään hulppeaa kasaa) Tämä siksi että meiltä tulee aika jatkuvalla syötöllä astioita ja on todella ärsyttävää eikä edes hyvä koneelle vedellä niitä ritilöitä edestakaisin sisään ja ulos vain esim. yhden lasin takia. Meillä myös nuo astiavaunut tuppaavat välillä kuluttaa ja mielellään kiitä ei vetele useita kertoja päivässä. Myös astiat on helpompi asetella järkevästi kun on enemmän tiskiä kasassa. Sitten kun on sopiva hetki niin kone tyhjennetään ja useampi astia kerralla laitetaan koneeseen. Tämä tapahtuu yleensä sen keittiönsiivouksen yhteydessä. En nyt näkisi mitää suurta tehokkuutta tai ajan säästöä siinä että kone tyhjennettäisiin heti ja tämän jälkeen jokainen astia laitetaan sinne erikseen sen mukaan miten tulee. Sama aika siihen tyhjentämiseen menee riippumatta siitä koska se tehdään eikä muiden astioiden laittaminen erikseen vie sen vähemmän aikaa kun se että ne otetaan siitä tiskipöydällä. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tee - paitsi yhdessä asiassa eli siivouksessa, josta en ole kiinnostunut lainkaan, joten usein en tee edes sinnepäin. Voisin siis hyvin olla tuollainen kuvailtu alisuorittaja, mutta en ole yhtään suurpiirteinen sinnepäin-ihminen noin muuten. Olen tosi tarkka töissä ja ihmissuhteissa, enkä pidä ihmisten virheistä.
Lähtökohtaisesti inhoan sinnepäin-mentaliteettia. Erityisesti sinnepäin-puheet ja -ajattelu ovat ärsyttäviä eli mikään sanottu ei välttämättä pidä paikkaansa. Mulle on paljon tärkeämpää se, että pidetään lupaukset, ollaan rehellisiä, perustellaan kunnolla ja tehdään työt kunnolla kuin se, että joku lakana on ehkä huonosti laitettu.
No niinpä, mutta toisille se siivouksen pikkutarkkuus on se maailman tärkein asia vaikka tästäkin voisi vääntää, nimittäin esim. meillä mies on enemmän pikkutarkka mutta ei kaikissa siivousasioissa. Ja tiedän esim. yhden tyypin joka imuroi kotinsa joka päivä vaikka tarvetta ei olisi. Hänen mielestään näin tekee siisti ihminen. Mutta kerran kun katsoin sitä imurointia niin eipä eipä ottanut ikinä suuttimella kulmia tai listojen päällisiä. Itse taas imuroin vain kerran viikossa mutta kunnon konttauksen kera niin että varmasti kaikki pölypallot lähtee nurkista ja listojen päältä. (Sängyn aluset tosin saa jäädä usein ”seuraavaan kertaan”)
Tuo ihan tahallista. Tehdään asiat niin huonosti, että lopulta päädyt tekemään kaiken itse, ja kas näin miehen ei tarvitse enää tehdä kotitöitä. "Kun muija haluaa tehdä kaiken itse!"
Exäni yritti samanlaista tyyliä myös. Rupesin pesemään sitten vain ja ainostaan omia vaatteitani, kun pyykkiä tein. Yhdessä ihmettelimme että eikö hänellä tosiaan ole puhtaita vaatteita, voivoi, kuinkahan ne sinne pyykkikoneeseen päätyisivät lattioilta ne vaatteet? Tiskatessa hän jätti ihan pokerina lautaset likaisiksi, ja pisti kuivumaan. Kun olihan ne jo tiskattu! Imuroida ei tarvitse koskaan, pöly ei vain yksinkertaisesti haittaa. Kissan hiekkalaatikkoa ei tarvitse tyhjätä, opetelkoot kissa käymään pytyllä...
Jaa miksikö erosimme? No, me naisethan olemme niin hankalia ja nirsoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olen sanonut miehelle, että käyttäisi rappurallissa olevaa harjaa kenkiensä putsaukseen, kun tulee sisälle (omakotitalo, pihalla ruohonleikkuun jälkeen pientä ruohonsilppua ja hiekkapiha osin) eikä kengissä kulkeutuisi niin paljon roskaa sisälle. Kolme lasta myös, heille sanominen mennyt kohtuu hyvin perille. Mutta ei miehelle..sanon samoista asioista monta kertaa, niin miksi ei voi ottaa opikseen ja alkaa esim. putsata ne kengät siinä harjassa? Eteinen täynnä sitä kuivunutta ruohoa ja hiekkaa, mitä mies ei suin surminkaan siivoa, vaan sanoo mulle takaisin, kun asiasta huomautan, että "mitä sä taas siitä asiasta nalkutat?". No, miksihän joudun nalkuttamaan? Siis hänen mielestään?
No kysy siltä, että mitäpä lottoat?
Mun mies ei ole kuuden yhdessaasutun vuoden jalkeen oppinut ottamaan sukkia sukkalaatikosta tyhjentamatta koko laatikkoa lattialle kun ettii vissiin tiettya sukkaparia... Valilla aattelen jo et hei, ei oo tehnyt sita vahaan aikaan ja enkos aina tuukin joku paiva kotiin ja kaikki sukat kasassa latikon vieressa:( Kai se on joku sellanen suuripiirteisyys mutta kun itselle on niin loogista etta korjaa omat jalkensa jos nyt ei silla seisomalla jos on vaikka kiire, niin viimeistaan seuraavan kerran kun siita menee ohi mutta ne sukat on joskus ollu viikonkin siina lattialla kun oon oottanut etta jos se mies ne kuitenkin laittais takas ilman erityista pyytamista... oma vika se kai on kun loppujen lopuksi aina taivun ja teen itse...
Ei viittis koko ajan korjata aikuisen ihmisen jälkiä. Miksei voi käyttää omaa järkeään ja tehdä edes välttävästi. Tai jättää tekemättä ja kun toinen tekee niin jälkikäteen mainostaa "olisin Mäki voinu..." jaa, olisit voinu....
Muttet tehny.
Kun on saanut lapsia pienillä ikäeroilla, niin itse kukin huomaa, että vähän sinne päin tekeminen on paljon parempi kuin tekemättä jättäminen. Parempi lakanat vähän sinne päin kuin ei lakanoita sängyssä, parempi ruoka vähän sinne päin kuin ei ruokaa, parempi pelkän keskilattian imurointi kuin ei imurointia.
Vierailija kirjoitti:
Kun on saanut lapsia pienillä ikäeroilla, niin itse kukin huomaa, että vähän sinne päin tekeminen on paljon parempi kuin tekemättä jättäminen. Parempi lakanat vähän sinne päin kuin ei lakanoita sängyssä, parempi ruoka vähän sinne päin kuin ei ruokaa, parempi pelkän keskilattian imurointi kuin ei imurointia.
Niinpä. Lakanat ihan päin helekuttaa, niin että toinen joutuu ottamaan ne pois ja laittamaan uusiksi. Kas näin sitä aikaa lapsiperhearjessa säästyy
Sinnepäin tai jos ollenkaan tekee ja tottakai niin että mistään ei saa huomauttaa tai neuvoa jos on menossa päin prinkkalaa. Itse sättii ja ohjeistaa kyllä minkä ehtii. Korjasi ovea monta viikkoa, näin heti ettei siitä mitään tule, mutta neuvoahan tms ei saa antaa. No jälki oli mitä lienee sinnepäin sutaisua. Tuijotti mua ihme epäuskoisella lapsenkatseella kun näin työn 'hedelmän'. Ai niin, piti vaan kehua ja varovasti tuoda julki että työn jälki ei ollut todellakaan laadukasta. Toki itse huomauttelee heti kuin vain ehtii...kaikesta, vaikkapa roskapussin viennistä sen sijaan että ottaisi sen käteen ja kiikuttaisi roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jostakin asiasta miehelle huomautan, vastaa "no ei oo iso vaiva korjata, ei oo maailmanloppu". No ei olekaan, mutta ärsyttää tehdä tuplatyötä. Eikös se sanontakin ole, tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Tekisi kerralla oikein ja kunnolla niin asia olisi siinä. Nyt sitten moninkertaisesti näitä korjataan.
Toinen asia mikä ärsyttää, on kun mies ei viitsi tyhjentää tiskikonetta. Kun keittiö pitää saada siistiksi, hän pinoaa ja järjestää astiat siihen tiskipöydälle. Siihen menee enemmän aikaa kuin jos tyhjentäisi tiskikoneen ja laittaisi likaiset sinne. Vaan ei. No hän pinoaa, latoo, järjestää. Ja sen jälkeen mä menen tyhjentämään koneen ja laitan 15 minuuttia järjestettyjä astioita sinne.
ap
Olen vähän sinne päin tyyppi lähinnä sen takia että kaikki on tehtävä niin nopeasti mutta en missään sellaisissa selkeissä asioissa kuten pussilakanat nurinpäin? Ajansäästöä tosiaankin tulee silloin kun asiat tekee vähän sinne päin eikä viimeisen päälle jos sitä asiaa ei korjailla jälkeenpäin eli ei tarvitse olla niin tip top. Esim. keittiön siivoaminen tyyliin astiat ja pöytätaso siivottuna verrattuna näiden lisäksi kaappien ovet ja tiskialtaan hinkataan kiiltäväksi niin kyllä siinä aikaa säästää kun ei tee tip top vaan vain ne pakolliset.
Tuo astianpesukoneen käyttö on hyvä esimerkki. meillä toimitaan juuri tarkoituksella niin että jokaista astiaa ei laiteta erikseen koneeseen vain kerätään tiskipöydälle (ei kuitenkaan mitään hulppeaa kasaa) Tämä siksi että meiltä tulee aika jatkuvalla syötöllä astioita ja on todella ärsyttävää eikä edes hyvä koneelle vedellä niitä ritilöitä edestakaisin sisään ja ulos vain esim. yhden lasin takia. Meillä myös nuo astiavaunut tuppaavat välillä kuluttaa ja mielellään kiitä ei vetele useita kertoja päivässä. Myös astiat on helpompi asetella järkevästi kun on enemmän tiskiä kasassa. Sitten kun on sopiva hetki niin kone tyhjennetään ja useampi astia kerralla laitetaan koneeseen. Tämä tapahtuu yleensä sen keittiönsiivouksen yhteydessä. En nyt näkisi mitää suurta tehokkuutta tai ajan säästöä siinä että kone tyhjennettäisiin heti ja tämän jälkeen jokainen astia laitetaan sinne erikseen sen mukaan miten tulee. Sama aika siihen tyhjentämiseen menee riippumatta siitä koska se tehdään eikä muiden astioiden laittaminen erikseen vie sen vähemmän aikaa kun se että ne otetaan siitä tiskipöydällä. Mutta kukin tyylillään.
Hä? Mitä mä just luin, ai näinkin voi ajatella ja toimia :D
"on todella ärsyttävää eikä edes hyvä koneelle vedellä niitä ritilöitä edestakaisin sisään ja ulos vain esim. yhden lasin takia. Meillä myös nuo astiavaunut tuppaavat välillä kuluttaa ja mielellään niitä ei vetele useita kertoja päivässä. Myös astiat on helpompi asetella järkevästi kun on enemmän tiskiä kasassa."
Varmaan on ärsyttävää eikä edes hyvä vessanpytylle vetää vessa useita kertoja päivässä tai avata vesihana, tai ulko-ovi tai hei televisio/radio kuluu jos se avataan monta kertaa päivässä! Hellaa ei kannata käyttää kun kerran päivässä tai kahvinkeitintä, vedenkeitintä ja keuhkot ne vasta kuluukin kun hengittelet tiuhaan tahtiin, pidättele henkeä minuutti ja hengitä vasta sitten niin ei keuhkot kulu. On kyllä pihejä ja säästäväisiä ihmisiä olemassa, typerine uskomuksineen.
Tuohan on vanha konsti. Kun tekee kotityöt tarpeeksi pitkään huonosti vaimo lopulta tekee kaiken itse.
Mun puolisolla on tapana tyhjentää tiskikone osittain. Hän siis nätisti tyhjentää esim. yläritilän, kaikki astiat sievästi kaappeihin. Ja siinä se.
Sitten kun menen viemään astioitani tiskikoneeseen, huomaan, että luukku on auki ja siellä on jo astioita. Laitan astiani koneeseen. Hän tulee huutamaan, että miksi laitan likaisia astioita puhtaiden sekaan.
No varmaan siksi, kun en voinut aavistaa, että joku (!) olisi jättänyt tiskikoneeseen puhtaat astiat, vaikka muka tyhjensi sen.
En ole saanut häneltä vastausta miksi hän toimii näin. Mielestäni tiskikone joko tyhjennetään, tai sitten ei. Puolivälin ratkaisu ei vaan toimi.
Näin ohiksena vaan, että kannattaa miettiä omia säilytysratkaisuja. Ihminen on yleensä laiska, joten tavarat pitää asetella niin, että ne saa esiin ja takaisin paikoilleen mahdollisimman vaivattomasti. Jos esim. mies aina vetää laatikostosta koko sukkakokoelmansa lattialle, niin voisiko sukat laittaa vaikka rasiaan pöydälle. Parempi siinä kuin aina lattialla.
Olen jo pitkään epäillyt, että jossain järjestetään miehille sellaista kurssia, että miten ryssitään hommat niin, että ei tarvitse enää tehdä. Kuitenkaan ei saa heittää ihan lekkeriksi, se olisi liian läpinäkyvää.
Mulls ei ole esim. aikaa tyhjentää astianpesukonetta heti kun on pysähtynyt tai heti kun on uutta astiaa tulossa, koska voi olla juuri silloin jotain muuta mikä ei voi odottaa esim. lasten kanssa. Lisäksi astianpesukoneen tyhjennys on nakitettu teineille, jotta olisi edes joku säännöllinen kotityö ja totta vieköön itseäänkin jurppii tyhjennellä ja täytellä sitä parikin kertaa päivässä. Joten siis tiskit saa odottaa tiskipöydällä kunnes koneen on ehtinyt teini tyhjentää. Itse en myöskään tykkäisi tunkea sinne joka kerta jotain yksittäistä lautasta tai lasia. Voi mennä jopa kauemmin siihen yksittäiseen laittamiseen kun siihen että laittaa enemmän kerralla.
Mun mies on tuollainen, kun imuroi, niin imuroi niin ja näin, eli ei ota sängyn alta tai siirrä tavaroita ja tiskikone pitää aina täyttää uusiksi hänen jälkeen koska sen täytössä ei ole käytetty mitään logiikkaa..rasittavaa.