Hei kaikki savolaiset! Vinkkejä Pohjois-Savoon muuttavalle!
Eli muutamme täältä Turusta rakkaan mieheni kotikonnuille Pohjois-Savoon. Mukana seuraa vauva ja koira.
Olen kotoisin Vakka-Suomesta (toivottavasti pidätte minun leveästä murteesta ja perinneruuista) ja tutustuttiin mieheni kanssa Turussa opiskellessa.
Nyt mies sai töitä läheltä lapsuudenkotia ja päätettiin ottaa iso askel ja muuttaa Turun keskusta Savon sydämeen :D
Ajattelin kysyä paikallisilta mammoilta, minkälaista toimintaa Pohjois-Savon pitäjillä on. Olen äitiysvapaalla ja kotihoidontuella seuraavat vuodet, ja aikaa varmaan jää paljon yli kaikkeen kivaan :D
Minulla on maisterintutkinto kielissä ja olen myös lukenut kandin verran filosofiaa. Voisin ilmaiseksi pitää vaikka kuelikursseja, jos kiinnostusta riittää. Harrastan maalausta ja teen grafiikka (haaveena opiskella amk:ssa lisää!) että sellaistakin aion puuhailla, varmaan Savon upeat maisemat toimii innoituksenani.
Me asutaan noin 70 km Kuopiosta, joten aika vähän tullaan siellä käymään, etenkin kun on vain yksi auto (eikä toista tule! Sen verran viherpipertäjiä ollaan). Toivottavasti kaikki palvelut löytyy omasta kirkonkylästä. Hyvä kirjasto on minulle ihana henkireikä ja varmaan sinne voin tilata kirjoja italiaksi ja ranskaksi. Muuta en oikein osaa edes kaivata, kuin rakkaita lähelleni, hyviä kirjoja ja ihania, jylhiä maisemia.
Toivottavasti kyliltä löytyy myös samanhenkistä (äiti-vauva)seuraa myös vaunulenkkeihin, ihaniin arkiviikon brunsseihin ja vaikka yhteisiin aamusaunoihin!
En malta odottaa että päästään muuttamaan toiselle puolelle Suomea, joten kertojaa ihanat pohjoissavolaiset maakunnastanne ja elämästänne! Mitä kaikkea tällainen nuori äiti vauvoineen voi teidän kulmilla tehdäkkän?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Puhumatonta mölökkää ei täällä arvosteta. Verbaalinen lahjakkuus on tärkeämpää kuin mikään muu. Mutta älä ite kehu itseäs. Äläkä Turkua, missä lienöö kaakana semmonenkii paekka. Tiälä on kaekki mitä immeinen tarvihtoo. Kyllä pärjäät, jos oot kiinnostunu kulttuurista ja lukemisesta, niitäki arvostetaa. Työtekova ei niinkää, hullut pohojalaaset ei tee muuta ku töetä, savolaeset ossaa naattia elämästäkii työtevon sijjaan.
Savolaisena kiinnostaa missä päin Savoa mahdetaan puhua savon murretta noin karsean väärin? Jos vain yritys niin todlla surkea, hirvittävä suorastaan...
Vierailija kirjoitti:
Hahaa brunsseja ja vaunulenkkejä ja italialaista kyldyyriä :DDDDD
ELÄ UNTA NÄJE!
Niä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutetaan siis vajaa 70 km Kuopiosta pohjoiseen. Miehen kotiseutua. Hänellä on työpaikka naapurikunnassa ja me löysimme ihanan 60-luvun omakotitalon läheltä miehen lapsuudenkotia.
Mies tuntee siellä kaikki, joten varmaan helppo päästä mukaan "kuvioihin" ja "piireihin". Ja minä kun olen tällainen ihanan aurinkoinen ja ehtivä varsinaisauomalainen, joka tulee kaikkien kanssa juttuun :DDDD Olen asunut mm Sisiliassa ja Korsikalla, joten enköhän pärjää Savossakin :DDDD
Nyt sormet syhyää päästä sisustamaan ja laittamaan puutarhaa ensi kesän istutuksille. Olen ulkoilmaihminen ja viihdyn pihalla vuorokaudet ympäriinsä. Meillä on iso piha lapselle telmiä!
Eli jonnekin Lapinlahden seutuville ehkä?
Ihan kivaa aluetta, ja Lapinlahti on taidepitäjä. Tsekkaapas Luova Puu :)
Ei ole Lapinlahti.
Muutatkohan mun kotikuntaani... 🤔 Mulla aika samanlainen tausta. Kyllä täällä viihtyy! Juoruilua riittää, mut me ainakin eletään omaa elämäämme. Se riittää, kun itse tietää miten asiat ovat.
Kivoja ihmisiä on onneksi enemmän. Voi kunpa keksisit antaa vielä jonkun vinkin... Mut tervetuloa!!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse muuttaisi jonnekin Varpaisjärvelle edes maksua vastaan. Savolaiset ovat uteliaita tyhjän lörpöttäjiä ja piirit ovat pienet. Kuopio on normaali ja ihan mukava kaupunki.
Kuopiokin täynnä noita täysin per"seestä olevia kuppikuntia ja "nurkkapöydän porukoita"
Tervemenoa minun synnyinseutuville!
Tietenkin muuttaessa on aina riski, millaiset naapurit sattuu olemaan, mutta eiköhän sitä normaali ihminen lähtökohtaisesti naapureidensa kanssa pärjää. Omassa lapsuudessani oli naapurissa juuri sopivasti toinen lapsiperhe, jossa saman ikäisiä lapsia, ja toisella puolella oli kiva "varamummo", ja muuten lähellä pari iäkästä hiljaisenpuoleista pariskuntaa. Eli itsellä kävi hyvä tuuri naapureiden suhteen, toivottavasti teilläkin!
Kaupunkiin tottuneella voi toki mennä aikansa totutella siihen, että jos toimintaa haluaa, sitä pitää todellakin itse järjestää, eikä saa niin paljon ostettua ohjausta aktiviteetteihin. Toki halvemmaksihan se myös tulee, kun tekee itse/kaverin kanssa vuoron perään brunssin tai opettelee grafiikkaa videoiden kautta. Ja luonto on helppo ja halpa harrastus.
Kun sinulla on vauva, niin etköhän pääse nopeasti vauva-mamma -piireihin mukaan. :) Ja pihan-/puutarhanlaitto on myös sellainen, josta voi sielläpäin keskustella melkein kenen kanssa vaan, kun melkein kaikilta piha löytyy.
Tsemppiä! Sikäläiseen huumoriin tottumisessa joillakuilla kestää tovi, toisilla kaksikin, mutta kun pidät pilkkeen silmäkulmassa, pärjäät kyllä. Harva siellä on ilkeä, vaikka joidenkin käsitys hienotunteisuudesta voi olla vähän, hmm... omanlaisensa.
Mitä kieliin tulee, on aikamoista tuuria, jos löydät hengenheimolaisiasi, mutta kyllä heitäkin siellä on. Kirjaston kirjavalikoima italian- ja ranskankielisten teosten suhteen voi olla suppeahko, mutta ehdota kirjastoon reippaasti, mitä haluaisit heidän valikoimiin!
Kansalaisopiston kurssit kannattaa ehdottomasti hyödyntää, vaikka opetuksen taso tosiaan vaihtelee paljon "aineittain"/aihepiireittäin. Silti sieltä voi löytää niitä ystäviä, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita.
Autottomuutesi voi olla aika iso rajoite sielläpäin, mutta jos vaikka viitostie on teitä lähellä, niin bussilla pääsee kohtuullisen kätevästi Kuopioon, Siilinjärvelle ja Iisalmeen. Jos bussillekin on matkaa, niin sitten tosiaan kannattaa innostua siitä omasta pihasta - ja autollisista ystävistä!
Onhan se omanlaisensa muutos, mutta kyllä minä täältä etelästä todellakin voisin muuttaa sinne takaisin, jos alani töitä vain olisi sielläpäin tarjolla. Mitään traumoja ei itselleni kyllä jäänyt! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumatonta mölökkää ei täällä arvosteta. Verbaalinen lahjakkuus on tärkeämpää kuin mikään muu. Mutta älä ite kehu itseäs. Äläkä Turkua, missä lienöö kaakana semmonenkii paekka. Tiälä on kaekki mitä immeinen tarvihtoo. Kyllä pärjäät, jos oot kiinnostunu kulttuurista ja lukemisesta, niitäki arvostetaa. Työtekova ei niinkää, hullut pohojalaaset ei tee muuta ku töetä, savolaeset ossaa naattia elämästäkii työtevon sijjaan.
Savolaisena kiinnostaa missä päin Savoa mahdetaan puhua savon murretta noin karsean väärin? Jos vain yritys niin todlla surkea, hirvittävä suorastaan...
Nelkytä vuotta sitten olen Etelä-Savosta alunperin lähtenyt maailmaa kiertämään. Asunut vaikka missä, murteet sekoittuu muistissa ja mielessä. Niinhän sitä sanotaan, että murre on oikeaa sille joka sitä puhuu. Etelä-Pohjanmaan murre tarttuu ja tahraa vahvimmin vanhat muistumat. Lapsuusmurrekin on varmaan jo muuttunut kielen eläessä. Murretenteistä suomen kielen opinnoissa yliopistossa sain kyllä hyvät arvosanat.( Sinulta huonommat.) Missä päin itse asut ja mitä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Ite just muutin pois pohjois-savon pois. Huh onneksi pääsin pois. En suosittele pohjois-savon pikkukyliä, siellä tukehtuu. Eikä siellä hyväksytä muualta tulevia.
Savossa ei hyväksytä edes paikallista, joka on onnistunut, varsinkaan jos hän onnistuu rikastumaan. Se kyttäämisen, juoruamisen ja toisten ihmisten tekemisten määrä!!
En olisi uskonut, että jotain niin tympeää enää löytyy muualta kuin sketseistä.
Mutta tämä oli räikeä provo (kaikki palvelut pikkukylästä, oletko itse tyhmä vai pidätkö muita tyhminä? Pikkukylissä ei ole enää muuta kuin tyhjentyneitä taloja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelkytä vuotta sitten olen Etelä-Savosta alunperin lähtenyt maailmaa kiertämään. Asunut vaikka missä, murteet sekoittuu muistissa ja mielessä. Niinhän sitä sanotaan, että murre on oikeaa sille joka sitä puhuu. Etelä-Pohjanmaan murre tarttuu ja tahraa vahvimmin vanhat muistumat. Lapsuusmurrekin on varmaan jo muuttunut kielen eläessä. Murretenteistä suomen kielen opinnoissa yliopistossa sain kyllä hyvät arvosanat.( Sinulta huonommat.) Missä päin itse asut ja mitä puhut?
Pithän tuohon puuttuva ku annoet ymmärtee jotta tiällä Pohjos-Savossa, jotta hulluksko ne on kaekki tullunna :D
Ee taenna tentaattorj olla savolaene? Vahvimmi viännän savommurretta (murreäänityksistä Rantasalmi taisi olla lähimpänä, vaikka en ole Rantasalmelta. Joku lähempää äänitetty murre oli taas ihan vierasta. Oli meilläkin kyllä naapuriin muualta naitu emäntä, jonka takia heidän lapsensa puhuivat jotain ihme Savo-Rauma-sekoitusta), lisäks puhun ylleeskieltä ja romuluesta enkkuva.
Jep, muuttaminen kyllä vaikuttaa puhuttuun kieleen jonkin verran. Ehkä eniten vaikuttaa ikä jolloin muuttaa ja vuodet, jotka uudella paikkakunnalla tai paikkakunnilla on asunut. Jos muuttaa vasta vanhempana pois kotiseudulta niin silloin uuden murteen vaikutus ei ehkä ole niin voimakas. Riippuu tietysti siitäkin haluaako peitellä vieraspaikkakuntalaisuuttaan ja opetella paikallisen tavan puhua tms. motivaatio. Enoni muutti parikymppisenä Helsinkiin, opetteli myös slangin, mutta piti myös savon murteen nuotillaan. Vanhuksena muutti takaisin Savoon ja on kuin ei olisi pois koskaan ollutkaan.
Olen muuten monesti miettinyt, että pohjanmaan murteesta ja savon murteesta saisi upean sekoituksen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite just muutin pois pohjois-savon pois. Huh onneksi pääsin pois. En suosittele pohjois-savon pikkukyliä, siellä tukehtuu. Eikä siellä hyväksytä muualta tulevia.
Savossa ei hyväksytä edes paikallista, joka on onnistunut, varsinkaan jos hän onnistuu rikastumaan. Se kyttäämisen, juoruamisen ja toisten ihmisten tekemisten määrä!!
En olisi uskonut, että jotain niin tympeää enää löytyy muualta kuin sketseistä.Mutta tämä oli räikeä provo (kaikki palvelut pikkukylästä, oletko itse tyhmä vai pidätkö muita tyhminä? Pikkukylissä ei ole enää muuta kuin tyhjentyneitä taloja)
No höh, Savo on niin laaja alue etelästä pohjoiseen ja lännestä itään, että mukaan mahtuu niitä ärsyttäviä kyylääjiä ja tosi ihania ihmisiä niin kuin kaikilla muillakin paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pithän tuohon puuttuva ku annoet ymmärtee jotta tiällä Pohjos-Savossa, jotta hulluksko ne on kaekki tullunna :D
Ee taenna tentaattorj olla savolaene? Vahvimmi viännän savommurretta (murreäänityksistä Rantasalmi taisi olla lähimpänä, vaikka en ole Rantasalmelta. Joku lähempää äänitetty murre oli taas ihan vierasta. Oli meilläkin kyllä naapuriin muualta naitu emäntä, jonka takia heidän lapsensa puhuivat jotain ihme Savo-Rauma-sekoitusta), lisäks puhun ylleeskieltä ja romuluesta enkkuva.
Jep, muuttaminen kyllä vaikuttaa puhuttuun kieleen jonkin verran. Ehkä eniten vaikuttaa ikä jolloin muuttaa ja vuodet, jotka uudella paikkakunnalla tai paikkakunnilla on asunut. Jos muuttaa vasta vanhempana pois kotiseudulta niin silloin uuden murteen vaikutus ei ehkä ole niin voimakas. Riippuu tietysti siitäkin haluaako peitellä vieraspaikkakuntalaisuuttaan ja opetella paikallisen tavan puhua tms. motivaatio. Enoni muutti parikymppisenä Helsinkiin, opetteli myös slangin, mutta piti myös savon murteen nuotillaan. Vanhuksena muutti takaisin Savoon ja on kuin ei olisi pois koskaan ollutkaan.
Olen muuten monesti miettinyt, että pohjanmaan murteesta ja savon murteesta saisi upean sekoituksen :)
Tentaattoreina olivat Jyväskylässä Toivo Särkkä ja Paavo Pulkkinen, mukavia miehiä molemmat, Pulkkinen taisi olla savolainenkin. Lapseni ovat juuri tuollaisia pohjalaissavolaisia, jotka rakastavat puhua molempia murteita. Aina sitä, missä kulloinkin ollaan ja varsinkin Helsingissä vahvasti pohojalaasta. Sillä on jostain syystä parempi maine ja sillä saa töitä helpommin. Mutta emmehän me savolaiset niistä töistä niin välitäkään, kunhan on muuten mukavaa!
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005765123.html?utm_campaign=tf-HS&utm_
Tässäpä HS juttua aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005765123.html?utm_campaign=tf-HS&utm_
Tässäpä HS juttua aiheesta.
Anteeksi, se näkyykin olevan vain tilaajille :(.
En kyllä itse muuttaisi jonnekin Varpaisjärvelle edes maksua vastaan. Savolaiset ovat uteliaita tyhjän lörpöttäjiä ja piirit ovat pienet. Kuopio on normaali ja ihan mukava kaupunki.