Hei kaikki savolaiset! Vinkkejä Pohjois-Savoon muuttavalle!
Eli muutamme täältä Turusta rakkaan mieheni kotikonnuille Pohjois-Savoon. Mukana seuraa vauva ja koira.
Olen kotoisin Vakka-Suomesta (toivottavasti pidätte minun leveästä murteesta ja perinneruuista) ja tutustuttiin mieheni kanssa Turussa opiskellessa.
Nyt mies sai töitä läheltä lapsuudenkotia ja päätettiin ottaa iso askel ja muuttaa Turun keskusta Savon sydämeen :D
Ajattelin kysyä paikallisilta mammoilta, minkälaista toimintaa Pohjois-Savon pitäjillä on. Olen äitiysvapaalla ja kotihoidontuella seuraavat vuodet, ja aikaa varmaan jää paljon yli kaikkeen kivaan :D
Minulla on maisterintutkinto kielissä ja olen myös lukenut kandin verran filosofiaa. Voisin ilmaiseksi pitää vaikka kuelikursseja, jos kiinnostusta riittää. Harrastan maalausta ja teen grafiikka (haaveena opiskella amk:ssa lisää!) että sellaistakin aion puuhailla, varmaan Savon upeat maisemat toimii innoituksenani.
Me asutaan noin 70 km Kuopiosta, joten aika vähän tullaan siellä käymään, etenkin kun on vain yksi auto (eikä toista tule! Sen verran viherpipertäjiä ollaan). Toivottavasti kaikki palvelut löytyy omasta kirkonkylästä. Hyvä kirjasto on minulle ihana henkireikä ja varmaan sinne voin tilata kirjoja italiaksi ja ranskaksi. Muuta en oikein osaa edes kaivata, kuin rakkaita lähelleni, hyviä kirjoja ja ihania, jylhiä maisemia.
Toivottavasti kyliltä löytyy myös samanhenkistä (äiti-vauva)seuraa myös vaunulenkkeihin, ihaniin arkiviikon brunsseihin ja vaikka yhteisiin aamusaunoihin!
En malta odottaa että päästään muuttamaan toiselle puolelle Suomea, joten kertojaa ihanat pohjoissavolaiset maakunnastanne ja elämästänne! Mitä kaikkea tällainen nuori äiti vauvoineen voi teidän kulmilla tehdäkkän?
Kommentit (75)
Oot sie tois pualt jokkee, kysyy kuopiolainen😊
Ite just muutin pois pohjois-savon pois. Huh onneksi pääsin pois. En suosittele pohjois-savon pikkukyliä, siellä tukehtuu. Eikä siellä hyväksytä muualta tulevia.
Vierailija kirjoitti:
Ite just muutin pois pohjois-savon pois. Huh onneksi pääsin pois. En suosittele pohjois-savon pikkukyliä, siellä tukehtuu. Eikä siellä hyväksytä muualta tulevia.
Juuri samanlaista se on Kainuun, Pohjois-Karjalan, Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Uudenmaan, Etelä-Pohjanmaan jne pikkukylissä🤣
Kyllä täällä keski-suomessa viihtyy. Pohjois-savoon ei ikinä takas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri samanlaista se on Kainuun, Pohjois-Karjalan, Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Uudenmaan, Etelä-Pohjanmaan jne pikkukylissä🤣
Keski-Suomi oli näköjään unohtunut listasta🤣🤣
Hahaa brunsseja ja vaunulenkkejä ja italialaista kyldyyriä :DDDDD
ELÄ UNTA NÄJE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli muutamme täältä Turusta rakkaan mieheni kotikonnuille Pohjois-Savoon. Mukana seuraa vauva ja koira.
Olen kotoisin Vakka-Suomesta (toivottavasti pidätte minun leveästä murteesta ja perinneruuista) ja tutustuttiin mieheni kanssa Turussa opiskellessa.
Nyt mies sai töitä läheltä lapsuudenkotia ja päätettiin ottaa iso askel ja muuttaa Turun keskusta Savon sydämeen :D
Ajattelin kysyä paikallisilta mammoilta, minkälaista toimintaa Pohjois-Savon pitäjillä on. Olen äitiysvapaalla ja kotihoidontuella seuraavat vuodet, ja aikaa varmaan jää paljon yli kaikkeen kivaan :D
Minulla on maisterintutkinto kielissä ja olen myös lukenut kandin verran filosofiaa. Voisin ilmaiseksi pitää vaikka kuelikursseja, jos kiinnostusta riittää. Harrastan maalausta ja teen grafiikka (haaveena opiskella amk:ssa lisää!) että sellaistakin aion puuhailla, varmaan Savon upeat maisemat toimii innoituksenani.
Me asutaan noin 70 km Kuopiosta, joten aika vähän tullaan siellä käymään, etenkin kun on vain yksi auto (eikä toista tule! Sen verran viherpipertäjiä ollaan). Toivottavasti kaikki palvelut löytyy omasta kirkonkylästä. Hyvä kirjasto on minulle ihana henkireikä ja varmaan sinne voin tilata kirjoja italiaksi ja ranskaksi. Muuta en oikein osaa edes kaivata, kuin rakkaita lähelleni, hyviä kirjoja ja ihania, jylhiä maisemia.
Toivottavasti kyliltä löytyy myös samanhenkistä (äiti-vauva)seuraa myös vaunulenkkeihin, ihaniin arkiviikon brunsseihin ja vaikka yhteisiin aamusaunoihin!
En malta odottaa että päästään muuttamaan toiselle puolelle Suomea, joten kertojaa ihanat pohjoissavolaiset maakunnastanne ja elämästänne! Mitä kaikkea tällainen nuori äiti vauvoineen voi teidän kulmilla tehdäkkän?
Toimintaa?! Noh, marjanpoimimista, piirakan pyörittämistä ja pihan hoitoa. Näitä kun harrastat niin sinut ehkä hyväksytään joukkoon, elä vaan muuta yritä varsinkaan maisterin papruilla sinua pidetään hienostelijana. Vähintään muutama kilo pyöreyttä saa olla niin se on hyväksyttävämpää, kunnostaan huoltapitäviä ei hyväksytä. Puutarha työt on sopiva määrä liikuntaa. Maalaus ja grafiikka ei ole oikeita töitä, eikä varsinkaan mikään akateeminen. Sinun kannattaa vaan ryhtyä fyysisiin hommiin.
Ei täällä millään vaunulenkeillä käydä hyvänen aika! Pullakahveilla voi käydä kun kyläillään! Älä vaan puhu mistään brunsseista täällä, ei helvata ei täällä sellaisia ole jos alat kyselemään niin saat hienostelijan leiman lopuniäksesi. Veikkaan tekstisi perusteella että saat aika paljon lokaa, kateutta ja katkeruutta niskaasi kun olette tuollaisia herroja. Kaikki jotka ei ole aitoja savolaisia duunareita ovat herroja ja itseään parempana pitäviä.
Jaa että mitä kaikkea nuori äiti voi tehdä? Eipä täällä mitään tekemistä ole, ihmiset ovat kotonaan ja katselevat televisiota. Viikonloppuisin voi käydä kebabilla tai pizzabuffassa tai huoltoasemalla syömässä.
No joo, onhan täällä kansalaisopistoja, opetuksen laatu vaihtelee. Mutta silti, otan osaa. Onneksi itse juuri pääsin täältä pois. Vai liekö provo, brunsseineen ja italioineen...
Ja höpön löpön.
Ja höpönhopön mollaajat. Pientähän täällä kaikki on ja kaukana mutta sen kanssa pärjää. Joka kylältä löytyy innokkaita immeisiä ja naapurikylältä lissee vaekka runssille taekka ranskoo oppimmaan.
Itsestä kaikki on lopulta kiinni.
Kuopiossa on hyvä olla, yliopistokaupunki, muualta muuttaneita paljon myös, joten monenlaista murretta kuulee.
Se on ihmisestä itsestä kiinni miten missäkin viihtyy. Näilläkin palstoilla monet, nimenomaan naiset, parjaavat synnyinseutujaan ilmeisesti huonon itsetunnon seurauksena.
Iisalmesta ja muusta seutukunnasta kiinnostuneiden kannattaa lukea aluksi ihan ajatuksen kanssa oheinen Hesarin artikkeli:
Mä vietin just viikon Pohjois-Savolaisessa pikkukylässä mökillä. Olihan se mukavaa, mutta auto siellä pitää ehdottomasti olla. Ystävällisiä ihmisiä asiakaspalvelijoina, mutta en nyt mitään erityistä lupsakkuutta havainnut. Ei kyllä käyty kuin kaupassa, R-kioskilla ja terassilla juotiin yhdet juomat. Voin kuvitella, että talvella on aika kuollutta, kuten kaikissa pikkukylissä Suomessa.
Eikö ap:n kannattaisi perheineen muuttaa Kuopioon, löytyisi helpommin ehkä brunsseja ja italian ja ranskankielisiä kirjoja? Mies voi ajella työmatkaa sillä ainoalla autolla. Ymmärtääkseni tuolla seudulla aika pitkiäkin työmatkoja ajellaan, samoin kuin esim. Kainuussa, Lapissa ja Pohjanmaalla.
Provolta tämä tosiaan kuulosti ja ap:n katoaminen vahvistaa sitä.
Minä olen muuttanut joitakin vuosia sitten pääkaupunkiseudulta Ylä-Savoon, enkä takaisin lähtisi!
Täällä on kaikkea mitä tarvitsee kävelymatkan päässä, ja täällä saa erittäin hyvää asiakaspalvelua pääsääntöisesti. Muutenkin ihmiset ovat ystävällisiä ja luotettavia (ja pääsääntöisesti kantasuomalaisia, anteeksi vain).
Töitä on löytynyt ja harrastusmahdollisuudet ovat hyvät ja edulliset, ainakin tällaiselle liikunnalliselle ihmiselle. Kesätapahtumia ja -teattereita on runsaasti.
Savolaiset ovat erittäin huumorintajuisia ja tilannetajuisia, mutta se huumori täytyy oppia. Siinä minulla kesti, vaikka mieheni on kotoisin täältä, ja edelleen joskus huomaan olevani jutussa askeleen jäljessä :D
Muutetaan siis vajaa 70 km Kuopiosta pohjoiseen. Miehen kotiseutua. Hänellä on työpaikka naapurikunnassa ja me löysimme ihanan 60-luvun omakotitalon läheltä miehen lapsuudenkotia.
Mies tuntee siellä kaikki, joten varmaan helppo päästä mukaan "kuvioihin" ja "piireihin". Ja minä kun olen tällainen ihanan aurinkoinen ja ehtivä varsinaisauomalainen, joka tulee kaikkien kanssa juttuun :DDDD Olen asunut mm Sisiliassa ja Korsikalla, joten enköhän pärjää Savossakin :DDDD
Nyt sormet syhyää päästä sisustamaan ja laittamaan puutarhaa ensi kesän istutuksille. Olen ulkoilmaihminen ja viihdyn pihalla vuorokaudet ympäriinsä. Meillä on iso piha lapselle telmiä!
Aika olennaista on paikkakunta minne muuttaa, ja vielä paikkakunnan sisälläkin se mille alueelle muuttaa.
Pohjois-Savoon mahtuu kaikenlaista
Tervetulloo tänne "oekeetten" immeesten parriin! :)
Vierailija kirjoitti:
Muutetaan siis vajaa 70 km Kuopiosta pohjoiseen. Miehen kotiseutua. Hänellä on työpaikka naapurikunnassa ja me löysimme ihanan 60-luvun omakotitalon läheltä miehen lapsuudenkotia.
Mies tuntee siellä kaikki, joten varmaan helppo päästä mukaan "kuvioihin" ja "piireihin". Ja minä kun olen tällainen ihanan aurinkoinen ja ehtivä varsinaisauomalainen, joka tulee kaikkien kanssa juttuun :DDDD Olen asunut mm Sisiliassa ja Korsikalla, joten enköhän pärjää Savossakin :DDDD
Nyt sormet syhyää päästä sisustamaan ja laittamaan puutarhaa ensi kesän istutuksille. Olen ulkoilmaihminen ja viihdyn pihalla vuorokaudet ympäriinsä. Meillä on iso piha lapselle telmiä!
Eli jonnekin Lapinlahden seutuville ehkä?
Ihan kivaa aluetta, ja Lapinlahti on taidepitäjä. Tsekkaapas Luova Puu :)
Pohjois-Savo on muualta tulevalle naiselle sikäli helppo että sitä puolisoa ei ole heti jahtaamassa innokas akkalauma. Naisia on sen verran vähän nääs..
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sano, että muutat tuusniemelle! Sen kurjempaa tuppukylää ei olekaan. Juorukylä, eikä kovinkaan helposti pääse ulkopuolisena "piireihin". Tai se nyt on melkein sama kaikissa pikkukylissä.
Turun murre kuulostaa aika ärsyttävälle savolaisten korviin..