Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kaikki savolaiset! Vinkkejä Pohjois-Savoon muuttavalle!

Vierailija
21.07.2018 |

Eli muutamme täältä Turusta rakkaan mieheni kotikonnuille Pohjois-Savoon. Mukana seuraa vauva ja koira.

Olen kotoisin Vakka-Suomesta (toivottavasti pidätte minun leveästä murteesta ja perinneruuista) ja tutustuttiin mieheni kanssa Turussa opiskellessa.

Nyt mies sai töitä läheltä lapsuudenkotia ja päätettiin ottaa iso askel ja muuttaa Turun keskusta Savon sydämeen :D

Ajattelin kysyä paikallisilta mammoilta, minkälaista toimintaa Pohjois-Savon pitäjillä on. Olen äitiysvapaalla ja kotihoidontuella seuraavat vuodet, ja aikaa varmaan jää paljon yli kaikkeen kivaan :D

Minulla on maisterintutkinto kielissä ja olen myös lukenut kandin verran filosofiaa. Voisin ilmaiseksi pitää vaikka kuelikursseja, jos kiinnostusta riittää. Harrastan maalausta ja teen grafiikka (haaveena opiskella amk:ssa lisää!) että sellaistakin aion puuhailla, varmaan Savon upeat maisemat toimii innoituksenani.

Me asutaan noin 70 km Kuopiosta, joten aika vähän tullaan siellä käymään, etenkin kun on vain yksi auto (eikä toista tule! Sen verran viherpipertäjiä ollaan). Toivottavasti kaikki palvelut löytyy omasta kirkonkylästä. Hyvä kirjasto on minulle ihana henkireikä ja varmaan sinne voin tilata kirjoja italiaksi ja ranskaksi. Muuta en oikein osaa edes kaivata, kuin rakkaita lähelleni, hyviä kirjoja ja ihania, jylhiä maisemia.

Toivottavasti kyliltä löytyy myös samanhenkistä (äiti-vauva)seuraa myös vaunulenkkeihin, ihaniin arkiviikon brunsseihin ja vaikka yhteisiin aamusaunoihin!

En malta odottaa että päästään muuttamaan toiselle puolelle Suomea, joten kertojaa ihanat pohjoissavolaiset maakunnastanne ja elämästänne! Mitä kaikkea tällainen nuori äiti vauvoineen voi teidän kulmilla tehdäkkän?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Pohjois-Savoon muuttaa, niin ei kannata muuttaa muualle kuin Kuopioon. Pienemmissä Savon kunnissa niin kuin muissakin harvaan asuttujen alueiden pikkukunnissa tukehtuu henkisesti.

Nimimerkillä Kuopiossa pari vuotta asunut ja ihan ok viihtyvä.

Vierailija
22/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vielä jonkin aikaa pikkukunnassa n. 70 km Kuopiosta ja viihdyn kyllä. Luonto on hienoa. :) Olisi kiva kuulla mihin suuntaan Kuopiosta muutat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muualta muuttaneena on tullut usein tunne, että en kelpaa tänne, kun en ole savolainen. Tutustuu uuteen ihmiseen ja juttu luistaa, mutta kun tulee ilmi, että olen syntynyt muualla, kiinnostus lopahtaa..

Vierailija
24/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vielä jonkin aikaa pikkukunnassa n. 70 km Kuopiosta ja viihdyn kyllä. Luonto on hienoa. :) Olisi kiva kuulla mihin suuntaan Kuopiosta muutat.

Kuopiossakaan ei ole oikeastaan mitään muuta kuin hienoa luontoa, paitsi on täällä vähän muutakin elämää😊

Vierailija
25/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muualta muuttaneena on tullut usein tunne, että en kelpaa tänne, kun en ole savolainen. Tutustuu uuteen ihmiseen ja juttu luistaa, mutta kun tulee ilmi, että olen syntynyt muualla, kiinnostus lopahtaa..

Se on sisäsiittoisten pikkukuntien vitsaus näin yleisemminkin. Kasvukeskuksissa ja yliopistokaupungeissa ei katsota niin helposti 'kieroon'.

Vierailija
26/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pystyt vaikuttamaan itse omalla aktiivisuudellasi viihtyvyyteesi. Toki pienenmillä paikkakunnilla (verrattuna isompaan kaupunkiin) on vähemmän tarjolla järjestettyä kulttuuri/liikunta/ym toimintaa, mutta näin on joka paikassa Suomea.

Itse olemme viihtyneet hyvin, tosin asumme Kuopion keskustasta 5 km päässä.

Kannattaa tutustua ennakkoon muuttamaanne kuntaan ja sen palvelutarjontaan. Ehkä itse miettisin kyllä myös tulevaisuutta äitiysloman/hoitovapaan jälkeen.

Tervetuloa Savoon!

Vierailija
27/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni käy töissä iisalmessa, asumme siis vakituisesti oulussa. Yhtään positiivista kommenttia en ole paikasta kuullut. Jospa koko pohjois-savo ei olisi samanlaista takapajulaa.

Vierailija
28/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumatonta mölökkää ei täällä arvosteta. Verbaalinen lahjakkuus on tärkeämpää kuin mikään muu. Mutta älä ite kehu itseäs. Äläkä Turkua, missä lienöö kaakana semmonenkii paekka. Tiälä on kaekki mitä immeinen tarvihtoo.  Kyllä pärjäät, jos oot kiinnostunu kulttuurista ja lukemisesta, niitäki arvostetaa. Työtekova ei niinkää, hullut pohojalaaset ei tee muuta ku töetä, savolaeset ossaa  naattia elämästäkii työtevon sijjaan.

Vierailija
29/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni käy töissä iisalmessa, asumme siis vakituisesti oulussa. Yhtään positiivista kommenttia en ole paikasta kuullut. Jospa koko pohjois-savo ei olisi samanlaista takapajulaa.

Kyllä Iisalmesta löytyy Olvi olusineen ja muistaakseni maailman pienin baari😃

Vierailija
30/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuneeko enemmän Iisalmesta, vai miehestäsi?

Ei voi tietää.

Vierailija
31/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuneeko enemmän Iisalmesta, vai miehestäsi?

Ei voi tietää.

Ei ne olot nyt paljoa huonone, jos muuttaa sieltä pohjoisen pakkasista ja sellunkeiton hajusta tänne etelämmäksi😀

Vierailija
32/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio on muoliman napa, käväisepä vaikka torilla☺

Vierailija
33/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopio on muoliman napa, käväisepä vaikka torilla☺

No ei oo

Vierailija
34/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovin hyvältä. Yksi auto eikä aikeissa muuttaa Kuopioon vaan jonnekin peräkylään. Huh huh, onnea matkaan!

Vierailija
35/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla spekseillä ei todellakaan kannata muuttaa. Sun pää hajoaa hoitovapaalla viimeistään. Ainoita töitä on tosiaan ne ilmaiset työt. Ilman autoa olet jumissa kylällä ja jos autokin olisi on tunnin matka joka paikkaan + kulut autosta. Mieti tässä vaihtoehdossa myös sitä että tuossa kuviossa avioeron riski alkaa olla jo isompi.

Korkeintaan Kuopioon ihmisten ilmoille ja työssäkäyvä kulkee töihin kauemmaks. Kuopiossa vois olla työllistyminenkin mahdollista.

Vierailija
36/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin viihdyn täällä 80 km Kuopiosta. On monenlaista toimintaa esim. kansalaisopistossa. Jos on avoin ja aktiivinen niin varmaan pääsee moneen mukaan. Se on tietysti totta, että niillä jotka on jo vuosisatoja sukuineen asuneet täällä, niin niillä on tietyllälailla omat sisäpiirinsä ja juttunsa ja tuttunsa. Mutta sitten on muita muualta muuttaneita/avoimempia ihmisiä joiden kanssa kyllä ystävystyy. Luonto on itselleni tärkeä ja muutenkin sielulleni sopii tämä rauhaisa elämänmeno ilman materialismiä ja turhaa vouhotusta, ulkonäkökeskeisyyttä jne.

Vierailija
37/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brunssia tuskin on tarjolla pikkukylissä. Paitsi tietenkin jos teet itse.

Vierailija
38/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopioon se kannattaa muuttaa ja laittaa ukko käymään päiväseltään Iisalmessa töissä. Moottoritietäkin on reilusti molemmissa päissä ja katuvalot koko matkalla. Homma olisi ihan toista, jos pitäisi kulkea Iisalmen ja Kajaanin pimeää ja mäkistä väliä, vaikka matka on suunnilleen sama.

Vierailija
39/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli muutamme täältä Turusta rakkaan mieheni kotikonnuille Pohjois-Savoon. Mukana seuraa vauva ja koira.

Olen kotoisin Vakka-Suomesta (toivottavasti pidätte minun leveästä murteesta ja perinneruuista) ja tutustuttiin mieheni kanssa Turussa opiskellessa.

Nyt mies sai töitä läheltä lapsuudenkotia ja päätettiin ottaa iso askel ja muuttaa Turun keskusta Savon sydämeen :D

Ajattelin kysyä paikallisilta mammoilta, minkälaista toimintaa Pohjois-Savon pitäjillä on. Olen äitiysvapaalla ja kotihoidontuella seuraavat vuodet, ja aikaa varmaan jää paljon yli kaikkeen kivaan :D

Minulla on maisterintutkinto kielissä ja olen myös lukenut kandin verran filosofiaa. Voisin ilmaiseksi pitää vaikka kuelikursseja, jos kiinnostusta riittää. Harrastan maalausta ja teen grafiikka (haaveena opiskella amk:ssa lisää!) että sellaistakin aion puuhailla, varmaan Savon upeat maisemat toimii innoituksenani.

Me asutaan noin 70 km Kuopiosta, joten aika vähän tullaan siellä käymään, etenkin kun on vain yksi auto (eikä toista tule! Sen verran viherpipertäjiä ollaan). Toivottavasti kaikki palvelut löytyy omasta kirkonkylästä. Hyvä kirjasto on minulle ihana henkireikä ja varmaan sinne voin tilata kirjoja italiaksi ja ranskaksi. Muuta en oikein osaa edes kaivata, kuin rakkaita lähelleni, hyviä kirjoja ja ihania, jylhiä maisemia.

Toivottavasti kyliltä löytyy myös samanhenkistä (äiti-vauva)seuraa myös vaunulenkkeihin, ihaniin arkiviikon brunsseihin ja vaikka yhteisiin aamusaunoihin!

En malta odottaa että päästään muuttamaan toiselle puolelle Suomea, joten kertojaa ihanat pohjoissavolaiset maakunnastanne ja elämästänne! Mitä kaikkea tällainen nuori äiti vauvoineen voi teidän kulmilla tehdäkkän?

Toimintaa?! Noh, marjanpoimimista, piirakan pyörittämistä ja pihan hoitoa. Näitä kun harrastat niin sinut ehkä hyväksytään joukkoon, elä vaan muuta yritä varsinkaan maisterin papruilla sinua pidetään hienostelijana. Vähintään muutama kilo pyöreyttä saa olla niin se on hyväksyttävämpää, kunnostaan huoltapitäviä ei hyväksytä. Puutarha työt on sopiva määrä liikuntaa. Maalaus ja grafiikka ei ole oikeita töitä, eikä varsinkaan mikään akateeminen. Sinun kannattaa vaan ryhtyä fyysisiin hommiin.

Ei täällä millään vaunulenkeillä käydä hyvänen aika! Pullakahveilla voi käydä kun kyläillään! Älä vaan puhu mistään brunsseista täällä, ei helvata ei täällä sellaisia ole jos alat kyselemään niin saat hienostelijan leiman lopuniäksesi. Veikkaan tekstisi perusteella että saat aika paljon lokaa, kateutta ja katkeruutta niskaasi kun olette tuollaisia herroja. Kaikki jotka ei ole aitoja savolaisia duunareita ovat herroja ja itseään parempana pitäviä.

Jaa että mitä kaikkea nuori äiti voi tehdä? Eipä täällä mitään tekemistä ole, ihmiset ovat kotonaan ja katselevat televisiota. Viikonloppuisin voi käydä kebabilla tai pizzabuffassa tai huoltoasemalla syömässä.

No joo, onhan täällä kansalaisopistoja, opetuksen laatu vaihtelee. Mutta silti, otan osaa. Onneksi itse juuri pääsin täältä pois. Vai liekö provo, brunsseineen ja italioineen...

Vierailija
40/75 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin viihdyn täällä 80 km Kuopiosta. On monenlaista toimintaa esim. kansalaisopistossa. Jos on avoin ja aktiivinen niin varmaan pääsee moneen mukaan. Se on tietysti totta, että niillä jotka on jo vuosisatoja sukuineen asuneet täällä, niin niillä on tietyllälailla omat sisäpiirinsä ja juttunsa ja tuttunsa. Mutta sitten on muita muualta muuttaneita/avoimempia ihmisiä joiden kanssa kyllä ystävystyy. Luonto on itselleni tärkeä ja muutenkin sielulleni sopii tämä rauhaisa elämänmeno ilman materialismiä ja turhaa vouhotusta, ulkonäkökeskeisyyttä jne.

Kuopiossa ei olekaan muuta tarjolla kuin luontoa ja sitten vähän muutakin elämää ja aktiviteettia😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi