Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka ei pysty puhumaan englantia?

Vierailija
20.07.2018 |

Memen totaalisen lukkoon tilanteessa jossa pitäisi puhua englantia, alan kuollakseni pelkäämään että teen virheitä tai sanon jotain väärin. Lapsena minulle usein sanottiin että on parempi pitää suu kiinni jos en osaa puhua, muistutettiin toistuvasti miten huono olen englannissa ja kiusoiteltiin sillä että aloin menemään jo lapsena lukkoon. En kuitenkaan usko, että kuvyttömyyteni on vanhempieni syytä, vaan että se vika on minussa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään matkustelet niin et voi välttyä huomaamasta, että englanti on ihan oikeasti "maailman yleisin huonosti puhuttu kieli" (fakta). Me suomalaiset puhumme sitä erittäin hyvin verrattuna moniin muihin kansallisuuksiin. Sinäkin, ihan varmasti!

Vierailija
42/50 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sujuva puheen tuottaminen on vaikeampaa kuin ymmärtäminen.

Sujuvuus myös katoaa nopeasti jos kieltä ei joudu käyttämään.

Minulla on tuollainen aloittajan kuvailema lukkiutumisilmiö ruotsinkielen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän englantia jotakuinkin täydellisesti. Kirjoittaminen on hiukan ruosteessa, mutta sekin sujuu kun vauhtiin pääsen. Kirjoitin englannista ällän, joten teoriassa olen sitä aina osannut, MUTTA kuten näköjään monella muullakin, puhuminen aikaansaa lukon jota on vaikea avata. Olen miettinyt kokeilisinko hypnoosia tuon lukon avaamiseen, käytetäänhän sitä esim esiintymisen jännittämistä helpottamaan jne.

Vierailija
44/50 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap menee "lukkoon", kun pitäisi puhua englantia, niin silloin ap'n kielitaito ei riitä puhumaan englantia. As simple as that. Ei ole mitään "kun lapsena sanottiin..."

Vierailija
45/50 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän englantia todella hyvin. Luen englanninkielistä kirjallisuutta yms. Mutta kun pitäisi puhua sitä, niin alan takeltelemaan ja unohdan sanoja, enkä osaa muodostaa oikeaoppisia lauseita. Kieli menee turraksi ja solmuun. Näin ei kuitenkaan käy joka kerta, olen kova jännittäjä. Toisin kuin muut täällä, pelkään puhua ihmiselle joka puhuu englantia äidinkielenään. Poikkeuksena eräs hauska irlantilainen.

Mulla on sama, ei yhtään hävetä puhua englantia suomalaisten tai muiden ei-natiivien kuullen, koska tiedän puhuvani englantia keskimääräistä paremmin. Mut sit jos pitäis puhua natiiveiden kanssa niin alkaakin hävettää, koska en puhu yhtä hyvin kuin he enkä lausu kaikkia sanoja täydellisesti. 

Vierailija
46/50 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika ujo ihminen mutta englanniksi jostain syystä osaan hoitaa asioita. Minua auttoi paljon pidempi oleskelu maassa jossa iso osa ihmisistä ei osannut paljoa englantia.

Vierailija
47/50 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ihmettelen miksi monet ei nykyään opi kielioppia ja sen myötä oikeaa kieltä, vaikka on lukenut? enkkua jo 6 v koulussa. Kaikki mikä voi mennä pieleen lauseenmuodostuksessa menee päin mäntyä

Vierailija
48/50 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muiden suomalaisten kuullen en ainakaan kehtaa puhua englantia. Tuntuu, että juuri syynäävät miten sitä nyt puhuu ja sitten pilkataan jos ei osaa. Muun maalaisten kuullen kehtaan paremmin, koska tuntuu että ne ymmärtää paremmin ettei väkttämättä osaa englantia täydellisesti ja eivät muutenkaan välitä niin paljoa lausumisen oikeellisuudesta.

Vierailija
49/50 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole ainoa. Itse en ole peruskoulussa oppinut englantia paljonkaan.

Vierailija
50/50 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pysty puhumaan englantia. Menen täysin lukkoon, en muista yhtään sanaa enkä saa suustani ulos kuin mongerrusta. En ole muutoin ujo, puhun mielelläni ison yleisön edessä (suomea), olen huono ruotsissa mutta sitä pystyn puhumaan rennosti vaikka huonosti. Menin vuoden kestoiselle englannin kielen keskustelukurssille päästäkseni tästä ongelmasta eroon, mutta olin joka kerta aivan lukossa sielläkin eikä kurssista mitään apua ollut. Olen akateeminen, ja tämä on todella iso haitta uralleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän