Miksi vertaistukiryhmissä on usein niin outo ilmapiiri?
Miksei sieltä löydä yleensä vahvistusta sille ajatukselle, että vaikeuksista voi selvitä? Enemmän ryhmässä vahvistetaan osallistujien kurjaa ja toivotonta oloa.
Kommentit (10)
Varmaan koska jos ajattelisi noin ei tarvitsisi vertaistukea
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koska jos ajattelisi noin ei tarvitsisi vertaistukea
Luulin ennen vertaistukiryhmien tarkoittavan sitä, että ihmiset jakavat toisilleen vinkkejä miten selvitä eteenpäin kaikesta huolimatta. Tällaisessa ryhmässä en ole kuitenkaan koskaan ollut. Sen sijaan masentavaa yhdessä surkuttelua on kyllä riittänyt.
Sillä on varmaan merkitystä, mihin vertaistukiryhmään kuuluu.
En ole huomannut tuollaista verisyöpäryhmässä.
Monet niissä kävijöistä varmaan tarttisikin traumaterapiaa vertaistuen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on varmaan merkitystä, mihin vertaistukiryhmään kuuluu.
En ole huomannut tuollaista verisyöpäryhmässä.
Varmasti riippuu ryhmän vetäjistäkin paljon. Ehkä minulla on käynyt huono tuuri.
Kaikki vertaistukiryhmät olkoon sydänsairaus, masennus, perheväkivalta, alkoholismi, syöpä,.... Ovat ns. rinkirunkkausryhmiä missä on vetäjät ja muutama heidän tuttunsa. Tietenkin ryhmissä tervehdetiin ja ollaan iloisia sekä saat kertoa oman tarinasi. Mutta siihen se jää mitään tukea et saa kun ET vaan kuulu meihin!
Vierailija kirjoitti:
Monet niissä kävijöistä varmaan tarttisikin traumaterapiaa vertaistuen sijaan.
Saattaa pitää paikkansa. Kovin alamaissa olevat ja uupuneet ihmiset eivät välttämättä ole kovin taitavia tukemaan toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vertaistukiryhmät olkoon sydänsairaus, masennus, perheväkivalta, alkoholismi, syöpä,.... Ovat ns. rinkirunkkausryhmiä missä on vetäjät ja muutama heidän tuttunsa. Tietenkin ryhmissä tervehdetiin ja ollaan iloisia sekä saat kertoa oman tarinasi. Mutta siihen se jää mitään tukea et saa kun ET vaan kuulu meihin!
Tällaista kokemusta minulla ei ole. Kuulostaa kurjalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista kokemusta minulla ei ole. Kuulostaa kurjalta!
Minulla on.
Siksi en sellaisissa käy. Olen tajunnut tuon käymättä noissa. Lisäksi sieltä voi kuulla ikäviä tarinoita ja se lisää ahdistusta.