Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivooja, miten olet oikaissut työssäsi?

Vierailija
20.07.2018 |

Ei sitä rankkaa hommaa aina jaksa. Joskus kun huomaan vaikka kahvitahran maassa, sylkäisen siihen ja hankaan rätillä. En jaksa liinaa kostuttaa. Ei tarvi mieltä pahoittaa, kukaan tuskin nuolee sitä lattiaa. En myöskään pese vessan pönttöjä tai lavuaareja, jos niissä ei ole näkyvää paskaa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivvoi kirjoitti:

Siis jotkut kohteet ovat niin ylimitoitettuja, ettei niitä pysty tekemään vaaditussa ajassa, vaikka kuinka oikaisee ja riehuu.se on ihan järkyttävää, miten paljon vaaditaan tekemään muutamassa tunnissa. Ja tätä asiaa ei ymmärrä kuin vain ne, jotka ovat itse siivoustyötä tehneet. 

Mutta siis itse vedän mopilla vessojen lattioita, vaikka käsittääkseni on neuvottu, että vessojen lattiat pitää ottaa lastalla, jossa on se vessojen lattioille tarkoitettu pyyhe tms. Usein jos on vaikka 10 wc:tä rivissä, vedän yhdellä ja samalla mopilla kaikki. 

Siivosutyö on järkyttävää! 

Ja sitten kun on kunnolla kiire, ei siivota lattiaa millään tai pyyhitä tasoja. Yhdessä kohteessa en edes tarkistanut tasoja. 

Ehkä yksi osa ongelmaa on se kun naiset ovat liian tunnollisia. Pitäisi vain jättää tekemättä kun aikataulut menevät naurettaviksi.

Vierailija
22/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin piirtoheittimen jalat pyyhkimättä, ja jäin kiinni. Muuten en ole oikonut sitten, mutta haukkuja olen kuullut hitaudestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh jos tuo laiskottelu ja "silmillä siivoaminen" on kovinkin yleistä niin onko ihan oikeasti mikään ihme että työkohteet ylimitotetaan. Koska laiskottelullanne annatte johdollenne viestiä että noniin, hyvin hoitui tämänkin kokoinen siivousurakka tässä ja tässä ajassa ilman ongelmaa (=koska ette siivonneet ihan kaikkea  kunnolla, mutta johto ei tätä tajua tai halua tajuta). Kun tämä kaava toistuu, johto päättää vähentää työntekijöitä = lisää siivottavaa samassa ajassa jäljelle jääville, koska ovat osoittaneet että heillä jää nykyiselläänkin luppoaikaa/tekevät hommat rentoon tahtiin.

Siellä ylemmällä taholla tuijotetaan tälläisiä kaavoja, kannattaisi opetella ennemmin siivoamaan kunnolla ja aktiivisesti ilmaista johdolle että nykyinen työaika ei riitä kohteitten siivoamiseen. Painostaisitte ne palkkaamaan lisää väkeä.

Vierailija
24/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut siivoojan palkkaamista kotiin. Harkitsen uudelleen.

Vierailija
25/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh jos tuo laiskottelu ja "silmillä siivoaminen" on kovinkin yleistä niin onko ihan oikeasti mikään ihme että työkohteet ylimitotetaan. Koska laiskottelullanne annatte johdollenne viestiä että noniin, hyvin hoitui tämänkin kokoinen siivousurakka tässä ja tässä ajassa ilman ongelmaa (=koska ette siivonneet ihan kaikkea  kunnolla, mutta johto ei tätä tajua tai halua tajuta). Kun tämä kaava toistuu, johto päättää vähentää työntekijöitä = lisää siivottavaa samassa ajassa jäljelle jääville, koska ovat osoittaneet että heillä jää nykyiselläänkin luppoaikaa/tekevät hommat rentoon tahtiin.

Siellä ylemmällä taholla tuijotetaan tälläisiä kaavoja, kannattaisi opetella ennemmin siivoamaan kunnolla ja aktiivisesti ilmaista johdolle että nykyinen työaika ei riitä kohteitten siivoamiseen. Painostaisitte ne palkkaamaan lisää väkeä.

Paskan ja pihalla olevan johdon vikahan tuo on 100%.

Vierailija
26/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivous on eri asia.

Vierailija
27/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivous on eri asia.

Miksi olisi?

Vierailija
28/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi päivä mentiin työkaverin kanssa kahdestaan tekemään yksi tuurauskohde.

Sain käsityksen, että siivousaika on 2 tuntia. No, tehtiin tuttuun tyyliin aivan valtavalla kiireellä kaikki hommat. Ja saatiin valmista. Aikaa meni 2h ja 15 minuuttia. Eli ei mennyt kuin 15 minuuttia yliaikaa. 

Seuraavana päivänä kuulin, että siivousaika on 2 h yhdeltä työntekijältä! Ja meiltä meni siis kahdestaan 2h ja 15 minuuttia! :(

Vierailija
29/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuperSiivooja kirjoitti:

Sain käsityksen, että siivousaika on 2 tuntia. No, tehtiin tuttuun tyyliin aivan valtavalla kiireellä kaikki hommat. Ja saatiin valmista. Aikaa meni 2h ja 15 minuuttia. Eli ei mennyt kuin 15 minuuttia yliaikaa. 

Seuraavana päivänä kuulin, että siivousaika on 2 h yhdeltä työntekijältä! Ja meiltä meni siis kahdestaan 2h ja 15 minuuttia! :(

Kai se on luonnollista että tuuratessanne, eli vieraassa paikassa (?)) teillä menee hommaan enemmän aikaa kuin vakihenkilökunnalla joka tottuneesti rutiinilla hoitaa tutussa paikassa hommat.

Vierailija
30/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se johto sitä tiedä, koska siivouspaikalta lähdetään joko a) salaa aikaisemmin pois tai b) luetaan siivouskomerossa kirjaa työpäivän päätteeksi.

Vierailija
31/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se johto sitä tiedä, koska siivouspaikalta lähdetään joko a) salaa aikaisemmin pois tai b) luetaan siivouskomerossa kirjaa työpäivän päätteeksi.

No tietäähän. Siitä että alaiset eivät ilmaise että työtä on liikaa suhteessa käytössä olevaan aikaan ja siitä että asiakas ei valita, kun ilmeisesti tuo sluibailu tapahtuu niin että yhestä kohasta tänään ja huomenna toisesta kohasta - eli ei mitään erityisen silmille iskevää sluibaamista johon asiakas havahtuisi. 

Vaan jos oikeasti porukka lukee salaa komerossa kirjoja työajalla niin sietääkin ylimitottaa vielä vähän. Kun kerta varaa on ja porukalla ei mitään ammattiylpeyttä ole työnjäljen suhteen ja ollaan välinpitämättömiä hygieniasta.

Vierailija
32/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä kohteessa oli neuvottu käyttämään tiskikoneessa 2,5 tunnin ohjelmaa. Yleensä sain kuitenkin koko kohteen siivottua jo alle 2 tunnissa, joten aloin käyttämään 30 minuutin pikaohjelmaa, ettei tarvitse istua tyhjänpanttina ja odotella pelkkää pesuohjelman loppumista.

Eräässä toimistossa otin latteat kostealla suunnilleen kerran kuukaudessa. Kukaan ei koskaan huomauttanut mitään, vaikka olin kuullutkin, että edellisille siivoojille oli motkotettu suunnilleen joka asiasta.

Siivousfirma ei koskaan hakenut likaisia siivousliinoja ym. pesuun. Kun yritin kysellä asiasta, he sanoivat että voisin omalla ajallani toimittaa ne läheiseen pesulaan. En toimittanut, vaan pesin liinat jatkossa käytön jälkeen pikaisesti saippualla.

Pölyhuiskien käyttö oli siivousfirmassa kielletty, koska ne levittävät pölyä ilmaan eivätkä samantien poista sitä. Pölyhuiskalla oli kuitenkin niin paljon nopeampaa siivota työpöydät ym. pölystä, että salakuljetin omaa pölyhuiskaa mukanani.

Joskus oikaisin pelkästään "siivoamalla silmilläni" joka siivousmaailmassa tarkoittaa sitä, ettei puhtaan näköisiä tiloja aleta sen kummemmin siivoamaan. Ennätykseni taitaa olla 2 tunnin kohteen siivoaminen 15 minuutissa.

Eräässä toimistossa valitettiin, ettei lattioita ole imuroitu kunnolla. Huomasin sitten, että eräs työntekijä laittaa tiettyihin paikkoihin pikkuruisia sokerikasoja, joista päättelee, että mitään ei ole imuroitu jos ne ovat jäljellä. Valitukset loppuivat kun imuroin pelkät sokerikasat enkä enää juurikaan muuta.

Mä siirryin siivoustyöstä pois kun alkoi ällöttää tää nykyinen "ei sitä tarvii siivota jos ei näytä likaiselta" johon kannustetaan ihan pomojenkin puolelta. Ei nyt tietysti joka pintaa tarvitse hinkata jos puhtaalta näyttää mutta kun se kaikki lika ei ole näkyvää :P Hyi yök kun jostain yleisövessastakin vaan pyyhkäistään roiskeet pois niin että vain näyttää siistiltä...

Näinpä. Mullekin esimies ihan suoraan sanoi, että meille maksetaan siitä että näyttää puhtaalta eikä siitä että on puhdasta. Ja pyyhkäisi vaaleanpunaisella mikrokuituliinalla (joka on värikoodattu vessojen pesuun) lihatiskin pinnalta tahran pois.

Itsekin oon joskus käyttänyt niitä punaisia liinoja esim keittiöntasojen siivoukseen jos siniset liinat ovat loppuneet kesken. Siis puhtaita vain, ei käytettyjä. Yhtä puhtaita luulis niiden punaisten liinojen olevan konepesun jälkeen kuin sinistenkin. Samassa koneessahan ne pestään.

Vierailija
33/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuperSiivooja kirjoitti:

Siinä on kyllä alimitoitettu kohteen aikataulu. Huh! Siis kahdestaan teillä meni juosten se aika mikä yhden ihmisen pitäs saada yksin tehtyä? Kamala! 😲

Vierailija
34/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä kohteessa oli neuvottu käyttämään tiskikoneessa 2,5 tunnin ohjelmaa. Yleensä sain kuitenkin koko kohteen siivottua jo alle 2 tunnissa, joten aloin käyttämään 30 minuutin pikaohjelmaa, ettei tarvitse istua tyhjänpanttina ja odotella pelkkää pesuohjelman loppumista.

Eräässä toimistossa otin latteat kostealla suunnilleen kerran kuukaudessa. Kukaan ei koskaan huomauttanut mitään, vaikka olin kuullutkin, että edellisille siivoojille oli motkotettu suunnilleen joka asiasta.

Siivousfirma ei koskaan hakenut likaisia siivousliinoja ym. pesuun. Kun yritin kysellä asiasta, he sanoivat että voisin omalla ajallani toimittaa ne läheiseen pesulaan. En toimittanut, vaan pesin liinat jatkossa käytön jälkeen pikaisesti saippualla.

Pölyhuiskien käyttö oli siivousfirmassa kielletty, koska ne levittävät pölyä ilmaan eivätkä samantien poista sitä. Pölyhuiskalla oli kuitenkin niin paljon nopeampaa siivota työpöydät ym. pölystä, että salakuljetin omaa pölyhuiskaa mukanani.

Joskus oikaisin pelkästään "siivoamalla silmilläni" joka siivousmaailmassa tarkoittaa sitä, ettei puhtaan näköisiä tiloja aleta sen kummemmin siivoamaan. Ennätykseni taitaa olla 2 tunnin kohteen siivoaminen 15 minuutissa.

Eräässä toimistossa valitettiin, ettei lattioita ole imuroitu kunnolla. Huomasin sitten, että eräs työntekijä laittaa tiettyihin paikkoihin pikkuruisia sokerikasoja, joista päättelee, että mitään ei ole imuroitu jos ne ovat jäljellä. Valitukset loppuivat kun imuroin pelkät sokerikasat enkä enää juurikaan muuta.

Mä siirryin siivoustyöstä pois kun alkoi ällöttää tää nykyinen "ei sitä tarvii siivota jos ei näytä likaiselta" johon kannustetaan ihan pomojenkin puolelta. Ei nyt tietysti joka pintaa tarvitse hinkata jos puhtaalta näyttää mutta kun se kaikki lika ei ole näkyvää :P Hyi yök kun jostain yleisövessastakin vaan pyyhkäistään roiskeet pois niin että vain näyttää siistiltä...

Näinpä. Mullekin esimies ihan suoraan sanoi, että meille maksetaan siitä että näyttää puhtaalta eikä siitä että on puhdasta. Ja pyyhkäisi vaaleanpunaisella mikrokuituliinalla (joka on värikoodattu vessojen pesuun) lihatiskin pinnalta tahran pois.

Itsekin oon joskus käyttänyt niitä punaisia liinoja esim keittiöntasojen siivoukseen jos siniset liinat ovat loppuneet kesken. Siis puhtaita vain, ei käytettyjä. Yhtä puhtaita luulis niiden punaisten liinojen olevan konepesun jälkeen kuin sinistenkin. Samassa koneessahan ne pestään.

Niin teillä varmaan pestään. Ei niitä kyllä pitäisi pestä, mutta näin monessa paikassa menetellään. On muunkinlaisia siivoojia ja myös esimiehiä, mutta aika harvassa.

Vierailija
35/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SuperSiivooja kirjoitti:

Siinä on kyllä alimitoitettu kohteen aikataulu. Huh! Siis kahdestaan teillä meni juosten se aika mikä yhden ihmisen pitäs saada yksin tehtyä? Kamala! 😲

Kuulostaa ihan mulle tutulta siivoustyöltä :( Mä en yleensä ehdi pitämään mitään taukoja ruokatauosta puhumattakaan, kun hirveä kiire töissä. Hyvä näkökulma toi, että eihän ne esimiehet tiedä, jos ei sano. Mut jos kaikki muut siivoojat meillä selviää annetussa ajassa tarpeeksi hyvin ja mä en, niin sillon mä taas tulkitsen, että mussa on se vika. Yleensä teen sit ylitöitä ilmaseks, mikä ei oo kivaa sekään.

Olen oikaissut esim. koululuokissa siinä, että en oo aina ehtinyt ottaa lattioita kunnolla/oon mopannut vaan näkyvät roskat pois, kun kiire. Vessoissa just pyyhkässy vaan kosketuspinnat ja tyhjänny roskat, jos kiire jne. Ja tuttua myös toi, että ei aleta siivoomaan, jos näyttää puhtaalta. Yleensä sillon tosin tilassa ei oo ollut käyttöä/hyvin vähäinen käyttö, jolloin se on musta ihan perusteltuakin. Mutta paljon oikastaan, kun ei ehdi tekee kaikkea: jotain jää joku pvä tekemättä jne

Vierailija
36/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja olen onnellinen siitä, että meillä on (tällä hetkellä) oma siivooja. Kaikenlaista firmaa on nähty ja heillä on poikkeuksetta todella omituiset työajat sekä ihan älytön kiire, jolloin työn jälki on mitä on. Helposti näkee, jos tietää, että lapsi on kaatanut maidon lattialle, ja se sama maitotahra on lattiassa vielä viikonkin päästä. Oman siivoojan kohdalla se tulee putsattua tuoreeltaan.

Siivoojille: Vaatikaa lisää resursseja tai lähtekää muihin hommiin. Ei ole kenenkään edun mukaista olla siivoavinaan ja samalla antaa flunssa- ja noroviruspöpöjen jyllätä valtoimenaan (vaarallisemmista taudeista puhumattakaan). Tai sitten siivota omalla ajalla ilman palkkaa -  ei sekään oikein ole.

Vierailija
37/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana monta vuotta töissä siivojaana ja tuli kyllä tunnollisesti siivottua kaikki kohteet, vaihdettua joka tilassa uudet puhtaat liinat yms. Pomo valitti "hitaudesta" sekä asiakas valitti siivousjäljestä, vaikka kaiken tein oikein! Ihan paskaa työtä, kukaan ei arvostanut, aina kiire ja paska palkka. Olisi pitänyt uskaltaa oikaista.

Vierailija
38/38 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorempana monta vuotta töissä siivojaana ja tuli kyllä tunnollisesti siivottua kaikki kohteet, vaihdettua joka tilassa uudet puhtaat liinat yms. Pomo valitti "hitaudesta" sekä asiakas valitti siivousjäljestä, vaikka kaiken tein oikein! Ihan paskaa työtä, kukaan ei arvostanut, aina kiire ja paska palkka. Olisi pitänyt uskaltaa oikaista.

Myös minä olin liian tunnollinen kun tein siivouskeikkaa aikoinaan. Jos en ehtinyt, niin jätin safkiksenn väliin ja söin autossa pähkinöitä evääksi siirtyessäni seuraavaan kohteeseen. Tai tein puoli tuntia yli. Kävin tankkaamassa firman auton omalla ajallani ennen sen luovutusta yöksi. Pomo ei joustanut missään koskaan, minun piti.

Täysin sopimaton työ minulle, mutta muuta ei tuolloin ollut tarjolla.

Nyt olen toimistotyössä eräässä kunnassa ja hoplaa! Siellä vasta siivoojat helpolla pääsevät. Lähes kaiken voi valita siten, että voi olla tekemättä sitä. Erästä lasia eivät siivoojat suostu pesemään. Otin oman Kärcherini kotoa ja vedin sen itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän