Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikkorahakeskustelu: mistä, paljonko ja mihin?

Vierailija
19.07.2018 |

Paljonko lapsenne saavat viikkorahaa? Minkä ikäisenä?

Tekevätkö lapsenne säännöllisesti ja sovitusti jotakin viikkorahansa eteen? Mitä?

Mitä lapset tekevät viikkorahallaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 5 euroa on sopiva raha, se on kuitenkin jo 30 markkaa! Itse sain viikkorahaa vain 5 markan verran. Jos lapsi osaa säästää, niin säästörahoilla tämä voi sitten ostaa vaatteita ja koulutarvikkeita, sekä käydä kaverien kanssa elokuvissa ja kahvilassa.

Vierailija
2/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit saavat 20 € kuukausirahaa ja karkit yms. ostetaan lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia ole, mutta itse sain aikanaan 90-luvulla aluksi 15 markkaa viikkorahaa, ja vanhempana 150 markkaa kuukausirahaa. Lisärahaa sain tekemällä erilaisia hommia, ja viikkoraha tai kuukausirahaa pienennettiin jos jätin tekemättä sovitut kotityöt. Ihan hyvä systeemi oli se, opin ainakin työmoraalia.

Vierailija
4/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa on ihan hyvä kuukausiaha teinille. Viikkorahaa taas voi tienata tekemällä kotitöitä joista malsetaan sovittu summa oman maksukyvyn mukaan.

Vierailija
5/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat kympin viikossa. Siihen kuuluu, että 13-vuotias leikkaa nurmikon ja 10-vuotias imuroi talon kerran viikossa, ja oma huone pysyy tolkullisessa kunnossa.

Aika paljolta kyllä tuntuu, varsinkin kun 10-vuotiaalla ei juuri omia rahanmenokohteita vielä ole. Paha on lähteä pienentämäänkään, saavutetut edut jne., mutta olen miettinyt, mitä voisi velvoittaa hankkimaan omalla rahalla.

Vierailija
6/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan vain kuukausittain 20 tai jopa 60 euroa, siksi koska laitan viemään roskat, siivoamaan huoneensa, välillä koko kämppää ja sitten vielä käymään kaupassa hakemassa jotain pientä.

Vierailija
7/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan saanut viikkorahaa.

Jos minulla oli tarve jotain ostaa, täytyi se tarve esittää vanhemmille ja perustella hyvin. Sitten rahoitus joko järjestyi tai ei.

Tämä on auttanut minua työelämässäkin.

Haen sitten lupaa investoinneille tai palkankorotusta, siihen pätee hyvin pitkälle samat mekanismit..

Jos jotain haluaa, sitä pitää pyytää.

Moni painaa niska limassa ja kiroaa miksei ole sitä eikä tätä, mutteivät pyydä mitään.. silloin jää yleensä ilman.

Vierailija
8/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotiaana alkaa saada viikkorahaa 2€/viikko

7 vuotta 3€/viikko

10 vuotta 5€/viikko

14 vuotta 50€/kk

Viikkoraha maksetaan aina ja se on vastikkeeton, mutta lapset on kasvatettu tekemään yhteisiä kotitöitä. Ja tekevätkin ihan hyvin.

Vierailija
9/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

En koskaan saanut viikkorahaa.

Jos minulla oli tarve jotain ostaa, täytyi se tarve esittää vanhemmille ja perustella hyvin. Sitten rahoitus joko järjestyi tai ei.

Tämä on auttanut minua työelämässäkin.

Haen sitten lupaa investoinneille tai palkankorotusta, siihen pätee hyvin pitkälle samat mekanismit..

Jos jotain haluaa, sitä pitää pyytää.

Moni painaa niska limassa ja kiroaa miksei ole sitä eikä tätä, mutteivät pyydä mitään.. silloin jää yleensä ilman.

Perustelippa kuinka hyvin omien vanhempien vastaus oli ei. Kun vielä kyseenalaisti vanhempien päätöksen ja perusteli uudelleen, vastaus oli "siksi koska minä sanon". Jos vielä kerran kyseenalaisti vanhenpien päätöstä joutui nurkkaan häpeämään ja katumaan käytöstään. Onneksi itsellä ei ole yhtään lapsia.

Vierailija
10/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekä väärin että vaarallosta opettaa lapset tekemään kotitöitä pelkästään rahan edestä. Viikko rahan pitäisi olla vastikkeetonta. Sillä, kun lapset muuttavat pois kodista, niin kuka sitten maksaa heille kotitöiden tekemisestä? Kotitöiden tulee lähteä yhteisestä hyvästä ja yhdessä tekemisestä.

Vierailija
11/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaalle 5e viikko. Tulee vastikkeetta, mutta vain sillä rahalla saa itselleen ostella mitä tahtoo. Ei lainausta etukäteen eli pitää säästää esim pelikortteihin se 10e ja käydä itse ostamassa fyysisellä rahalla et näkee rahan määrän ja hyödykkeen suhteen. Ja näkee kauanko pitää säästää siihen 10 euroonkin. Painotetaan että raha pitää olla kädessä ennen hankintaa, ettei vaan ala aikuisena vippeilemään.

Vastikkeeton siksi, että kotityöt kuuluvat ihan kaikille.

Erikseen tarvehankinnat (vaatteet, reput jne) ja synttärit tietty, vanhemnat hoidamme ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan