Vuokrafirmat luopuneet vuokratakuista?! Itse en koskaan luovu 3 kk:n vuokratakuiden vaatimuksesta: asuntoni ovat vain luxusvuokralaisille!!!!
En kyllä halua mitään pennittömiä tyhjätaskuja vuokralaisiksi. Perin 3 kk:n vuokratakuun. Jos ei ole varaa siihen, niin nukkukoot vaikka puiston penkillä!
Eräs vuokranantaja (n)
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuokralaisella vain kuukauden vuokravakuus ja vuokra kohtuullinen ja näin olen saanut aina hyvät ja pitkäaikaiset vuokralaiset.
Olen vuokrannut jopa luottotietonsa menettäneelle, eikä ole ollut ongelmia.
Sinunlaisia vuokra-antajia pitäisi olla enemmän 👍🏻. Luottotiedottomissa on myös niitä, jotka ovat virheistä oppineet, ovat menettäneet luottotietonsa ilman omaa syytä.
Yksikään ihminen ei ole menettänyt luottotietojaan ilman omaa syytään. Luottotietojen menetys on aina seuraus omista valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi maksamaan tuollaista summaa. Vuokranantaja voisi tehdä voittoa sijoittamalla vakuussumman.
Jos oletetaan että vuokra on 1000e/kk > vakuus olisi 3000e. Jos asuisin asunnossa 10 vuotta, vuokranantaja tekisi sillä kivaa tuottoa:
Alkupääoma 3000e
Sijoitusaika 10 vuotta
Markkinatuotto (arvio) 5%Tuotto: 4887e
Mitä ihmettä? Eihän vuokravakuutta voi sijoittaa, se on vuokralaisen omaisuutta, mutta vuokranantajan hallinnassa.
Ja mistä 5% markkinatuotto?
Jos sen maksaa vuorkanantajan tilille niin mikä estää? laitonta se tosin on mutta kyllä sen VOI. Tuo on ihan sama kuin väittäisit ettei moottoritiellä voi ajaa 200 km/h.
Good for you, ap! Nykyään on vaan vuokralaisten markkinat ja nillittämällä ja kiskonnalla saa huonoja vuokralaisia tai vuokralaisia, jotka lähtee nopeasti. Joku hyvätuloinen voi ottaa asuntosi kahden omistusasunnon välissä väliaikaisesti, mutta vaihtuvuus on huonoa vuokrausbisnestä. Kohtuullinen vuokra ja sopivien vuokralaisten valinta on kaiken a ja o. Sopiva vuokralainen ei ole välttämättä se, jolla on isot tulot ja tittelit vaan pikemminkin rauhallisen oloinen pienituloinen ihminen, mielellään nainen. Sellaiset ei nopeasti lähde mihinkään ja hoitavat silti vuokransa. Paras vuokralainen itselläni oli pienipalkkainen, vanheneva sinkkunainen. Sellainen asuu hyvässä lykyssä 10 vuottakin ja omistusasuntoa ei kai ole ostamassa, jos ei ole siihenkään mennessä ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuokralaisella vain kuukauden vuokravakuus ja vuokra kohtuullinen ja näin olen saanut aina hyvät ja pitkäaikaiset vuokralaiset.
Olen vuokrannut jopa luottotietonsa menettäneelle, eikä ole ollut ongelmia.
Sinunlaisia vuokra-antajia pitäisi olla enemmän 👍🏻. Luottotiedottomissa on myös niitä, jotka ovat virheistä oppineet, ovat menettäneet luottotietonsa ilman omaa syytä.
Tosiasia nyt kuitenkin on, ettei luottotiedot kerro mitään sen hetkisestä maksukyvystä, vaan se pitäisi saada muuta kautta. Ihmisten elämäntilanteet muutuvat paljonkin esim. 5v aikans mitä häiriömerkintä on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi maksamaan tuollaista summaa. Vuokranantaja voisi tehdä voittoa sijoittamalla vakuussumman.
Jos oletetaan että vuokra on 1000e/kk > vakuus olisi 3000e. Jos asuisin asunnossa 10 vuotta, vuokranantaja tekisi sillä kivaa tuottoa:
Alkupääoma 3000e
Sijoitusaika 10 vuotta
Markkinatuotto (arvio) 5%Tuotto: 4887e
Mitä ihmettä? Eihän vuokravakuutta voi sijoittaa, se on vuokralaisen omaisuutta, mutta vuokranantajan hallinnassa.
Ja mistä 5% markkinatuotto?
Ei 5% tuotto mikään hääppönen vielä ole. Minulla on tuhansia euroja sijoitettuna kohteisiin joiden realisoitunut tuotto on yli 9% p.a. , tähän päälle vielä arvonmuutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokrannut jopa luottotietonsa menettäneelle, eikä ole ollut ongelmia.Sinunlaisia vuokra-antajia pitäisi olla enemmän 👍🏻. Luottotiedottomissa on myös niitä, jotka ovat virheistä oppineet, ovat menettäneet luottotietonsa ilman omaa syytä.
Yksikään ihminen ei ole menettänyt luottotietojaan ilman omaa syytään. Luottotietojen menetys on aina seuraus omista valinnoistaan.
Olen tehnyt pitkän työuran liike-elämässä ja yrittäjänä ja on tullut nähtyä kaikenlaista eikä kaikki ole niin mustavalkoista.
Mua surettaa vähävaraisten perheiden nuoret, joiden vanhempia on kohdannut työttömyys, sairaudet, pätkätyöt ja raha on tiukalla ja kun perheen lapsi täyttää 18v ja vaikka asuisikin kotona, hänen terv.keskuslaskut, ylioppilaskurssimaksut, harrastus jne. saattavat mennä ulosottoon ja saada luottotietomerkinnän, kun nuori on olettanut vanhempien maksavan laskut ja eikä nuorella itsellään ole rahaa, kun ei edes makseta lapsilisää ja se vajaan satasen opintotuki on mennyt lukionkirjoihin.
Onko tässäkin tapauksessa nuoren itsensä syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokrannut jopa luottotietonsa menettäneelle, eikä ole ollut ongelmia.Sinunlaisia vuokra-antajia pitäisi olla enemmän 👍🏻. Luottotiedottomissa on myös niitä, jotka ovat virheistä oppineet, ovat menettäneet luottotietonsa ilman omaa syytä.
Olen tehnyt pitkän työuran liike-elämässä ja yrittäjänä ja on tullut nähtyä kaikenlaista eikä kaikki ole niin mustavalkoista.
Mua surettaa vähävaraisten perheiden nuoret, joiden vanhempia on kohdannut työttömyys, sairaudet, pätkätyöt ja raha on tiukalla ja kun perheen lapsi täyttää 18v ja vaikka asuisikin kotona, hänen terv.keskuslaskut, ylioppilaskurssimaksut, harrastus jne. saattavat mennä ulosottoon ja saada luottotietomerkinnän, kun nuori on olettanut vanhempien maksavan laskut ja eikä nuorella itsellään ole rahaa, kun ei edes makseta lapsilisää ja se vajaan satasen opintotuki on mennyt lukionkirjoihin.
Kyllä, tuossa se oma valinta tuli tehtyä. Väärä riskiarvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuossa se oma valinta tuli tehtyä. Väärä riskiarvio.
Ei ole nuoren oma valinta millaiseen perheeseen on sattunut syntymään?
Eikä ollut oma-valinta esim. 90-luvun laman aikana, kun moni miljonääri menetti kaiken omaisuuden esim. Kouri, Seppälät,Ratiat jne.
kun pörssikurssit romahti yhdessä yössä ja valuuttalainat kolminkertaistuivat ja
korko oli 18% ja omaisuuden arvo romahti johtuen maailman tilanteessa.
Jos saat elää pitkän elämän, tulet oppimaan vielä kantapään kautta, ettei elämä ole noin mustavalkoista, eikä aina pysty itse vaikuttamaan edes omiin ratkaisuihin.
Sinunkin elämä voi romahtaa hetkessä, vaikka kuvittelet olevasi kaikkivoipainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nuoren oma valinta millaiseen perheeseen on sattunut syntymään?
Eikä ollut oma-valinta esim. 90-luvun laman aikana, kun moni miljonääri menetti kaiken omaisuuden esim. Kouri, Seppälät,Ratiat jne.
kun pörssikurssit romahti yhdessä yössä ja valuuttalainat kolminkertaistuivat ja
korko oli 18% ja omaisuuden arvo romahti johtuen maailman tilanteessa.Jos saat elää pitkän elämän, tulet oppimaan vielä kantapään kautta, ettei elämä ole noin mustavalkoista, eikä aina pysty itse vaikuttamaan edes omiin ratkaisuihin.
Sinunkin elämä voi romahtaa hetkessä, vaikka kuvittelet olevasi kaikkivoipainen.
Kuka oli ottanut ne valuuttalainat, vaikka historia kertoi säännöllistä devalvaatioista? Ketkä olivat tehneet sijoituksia näillä velkarahoilla, joku muu kuin ko henkilöt? Eli ovat ihan seurausta omista riskipitoisista valinnoista voitontavoittelussa. Ja se että riski toteutuu ei ole välttämättä omissa käsissä mutta päätös ottaa se riski on. Enköhän tähän ikään mennessä ole jo oppinut. Omiin ratkaisuihin voi aina vaikuttaa, ja näiden valintojen vastuunkannosta on kyse. Olen minä tehnyt vääriä valintoja, ja ne ovat minulle maksaneet mutta en vyörytä niiden syytä muiden niskaan. Kukaan muu kuin minä ei ole näistä minun virheistäni vastuussa, ja kärsin niistä loppu elämäni.
Olen minäkin riskejä ottanut, mutta aina olen huolehtinut sitten myös siitä että on suunnitelma, jolla pienennän riskiä ja jos riski toteutuu, kuinka se tilanne hallitaan. Tälläkin hetkellä riskinä on asuntolaina ja pari autolainaa, riskin vastapainona on sitten reiluhko nettovarallisuus, niin kiinteistöjen kuin hajautetun osakesalkun muodossa, josta kaikesta voi luopua tarvittaessa.
Vuokranantajana toimiminen on pitkän päälle he**ettiä. Mitä useampi asunto ja mitä pidempään niitä vuokraa, sitä karmeampia asukkaita niistä alkaa löytyä. Tämä tapaus oli viimeinen pisara:
- Asunnon vuokrasi asiallinen hoitoalalla työskentelevä nainen, taustat kunnossa
- Noin 6kk:n päästä selvisi, että asunnossa käytännössä asuukin naisen luottotiedoton ja työtön miesystävä ja naisella on 3km:n päässä omistusasunto. Mies vaikutti kuitenkin siistiltä ja nainenhan takaisi vuokrat...
- Kului 2 vuotta, paljastui, että asuntoon on muuttanut miehen hampparitytär. Ei tajuttu heti hamppariksi, mutta tämä tytär otti yhteyttä ja ehdotti, että vuokrasopimus muutetaan hänelle ja isä on muuttamassa pois. Tytöllä oli työpaikka ja luottarit kunnossa. Näin sovittiin ja maksoi 2kk:n vakuuden.
- Noin puolen vuoden päästä soitti naapuri, että asunnon asukas "paskattaa" isoja koiria jatkuvasti rappukäytävän oven vieressä, eikä kerää kakkoja. Ihmeteltiin, koska eläimiä ei pitänyt olla ja naapurin mukaan siellä on "kolme susikoiraa, joka päivä ne tässä menee".
- No, ajeltiin soittamaan ovikelloa ja oven avasi tatuoitu ja sotkuisennäköinen nuori nainen, koko kämppä oli aivan sotkussa ja liassa, kolme isoa koiraa pyöri jaloissa. Kysyttiin, että missä tää meidän vuokralainen on. On kuulemma lähenyt opiskelemaan toiselle puolen Suomea ja hän on nyt siinä sitten alivuokralaisena! HALOO! Siis meidän vuokralainen oli muuttanut pois ja edelleenvuokrannut asunnon jollekin puolinarkille sotkijalle.
- Ilmoitettiin tälle meidän vuokralaiselle eli sille miehen tyttärelle, että mikäs tää juttu on ja koirat jne. Vastauksena tuli veetä ja peetä ja uhoamista, että laittavat asunnon paskaksi ja saavat kuulemma asua maksamatta 6kk, kun asuvat vaan. Soitin kauhistuneena vuokravälitykseen. Sieltä vahvistettiin, että siinä tosiaan voi mennä 6kk, jos laittaa oikein hanttiin, vaikkei maksa. Siinä vaiheessa tajusimme, ettei meillä ole mitään omaisuudensuojaa. Ne voi tuhota asunnon, ne voi olla maksamatta, me maksamme juristin ja meillä on vain 2kk:n vakuus. Vähän googlettelulla (FB) selvisi, että tytärkin oli ajautunut hunningolle ja kai ne luottaritkin oli jo ehtinyt välissä mennä. Töissä ei enää käynyt eikä opiskellut vaan asui jonkun kriminaalimiehen kanssa, jonka jutut ja tuttavat sisälsi puolet suomen alamaailmasta.
- Lopulta saimme sovinnon, että ei tarvi maksaa rästejä, ei viedä ulosottoon, palautetaan vakuus, jos muuttaa 2kk:n päästä (maksamatta niitä kuitenkaan). ASunnossa tehtiin aika iso remontti. Mm. keittiönkaapit oli tuhottu, samoin lattiat ja väliovet. Kylppäri oli haljennutta allasta lukuunottamatta ok.
Olihan niitä muitakin ongelmia, mutta tuo oli semmoinen case, että tajuttiin, että vain idiootti päästää toiset asumaan asuntoonsa. Ehkä mekin teimme virheitä, mutta toisaalta oli ne työt ja luottotiedot... Olisi pitänyt vaan tajuta, että tommoisen sortinsakin kanssa ei kannata lähteä lainkaan leikkimään, kun asunnotkin vuokrataan toisten puolesta.
Että oikein luxusvuokraaja, kun ei ole varaa omaan ;)
Sinkkumies
Olen vuokrannut jopa luottotietonsa menettäneelle, eikä ole ollut ongelmia.[/quote]