Mansikkakakkuvinkkejä? Miten tehdään maailman herkullisin mansikkatäyskäri?
Olisiko palstalaisilla vinkkejä hyvään mansikkakakkuun? Nyt on tuoreita kotimaisia mansikoita saatavilla ja hellesää jotenkin houkuttaa mansikkakakun tekoon. Olen siis suunnittelemassa täytekakkua, eli normaali sokerikakkupohja ja sinne täytteeksi ja päälle tuoretta mansikkaa. Mutta jotain muutakin siihen pitää olla, onko sitten ihan kermavaahto väliin ja päälle liian makea ja tylsä? Mitään krumeluureja ei mielestäni tarvita, mutta mansikka + kermavaahto kuulostaa liian "helpolta". Vinkkejä?
Kommentit (43)
Tee miten teet mutta se ei ole mikään täyskäri. Typerä sana.
Täytteeksi tuoreita mansikoita, kermaa, jossa osa rahkaa ja vähän Marianne crush-rouhetta (tai itse murskattuja Marianneja.) Myös sitruunacurd sopii, mutta silloin ei mariannerouhetta! Päälle mansikoita ja tuoretta minttua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä!
PS. Mun lapsuudenkodissa käytettiin sanaa täyskäri jo vuonna.... no, mä olen kohta nelikymppinen ja muistan tuon sanan lapsuudestani, että anteeksi nyt muutamille joille tuli huono olo tuosta sanasta.
Oliko weetee-koti ja mammalla sätkä huulessa kakkupohjia paistaessa?!
Älkää unohtako kostutusta. Pohjan kostuttamiseen voi käyttää mansikkalimsaa, tai jotain pillimehua.
Onko kantasana siis täytsekakku jos puhutaan täyskäristä?
Kostutuksen voi tehdä vedellä, saa kaupasta alle euron pullo.
Vierailija kirjoitti:
"Täyskäri" :o
Täyskärin kakku reseptilöi oli hauskaloin.
Mascarponea kerman kanssa. Voit myös tehdä voikreemitäytteen kakun sisälle.
Tai sitten tee kakkupohjaksi kerman kanssa jokin gluteeniton rapea kakkupohja.
Kostutuksen voi tehdä esim teellä.
Mansikkaa kannattaa käyttää siihen.
Suosittelen tekemään pohjan gluteenittomista jauhoista. Niistä tulee paras täytekakkupohja. Kaikki kehuneet aina, miten hyvä kakku. Muuten ollut ihan perus mansikkakakku: sitruunakostutus, mansikat ja kermavaahto.
Täyskäri, lihis, karjis, jauhis ja mitä niitä nyt on. Lempinimillä nuo kulkee meilläkin.
Tiedättekö mansikkalätsäyksen? Se on mansikkatäyskäri tehtynä matalaan vuokaan, ja siinä ei ole kerroksia. Eli pohjan päälle kostutus, mansikkaviipaleita, vaahdotettu kerma ja mansikat koristeeksi.
Miten tuollainen gluteeniton kakku pysyy pystyssä?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen gluteeniton kakku pysyy pystyssä?
Ei mulkussakaan gluteiinia ole.
Oikea sana on täyttäri.