Jos muuttaa yhteen 50-50-vanhemman kanssa, niin
Pitäisikö vuokraa maksaa tasan puolet vai olisiko reilua maksaa vähän vähemmän, koska lapset kuitenkin asuvat puolet kuusta saman katon alla? Miten ruokakulut jaetaan, jos on lapsia, joita täytyy myös ruokkia?
Kommentit (14)
Jos on tarkka rahoista niin ehdotan: Ruokakulut saa fiksustu esim niin, että sinä maksat kaiken niillä viikoilla kun ei ole lapsia ja puoliso sillä viikolla kun lapset on. Näin molemmat maksatte toistenne kulut puoliks ja puoliso lasten.
Vuokrakulut varmaan vähän sen mukaan, et asuisitteko ko kämpässä tai vastaavassa, jos ei ois lapsia ollenkaan. Jos vastaus kyllä, sit vuokra puoliks. Jos ei, ni maksa vähän vähempi. Tai vaikka palkan mukaan.
Numero 1 puhuu tavallaan asiaa. Vaikka minä en varmaan sitten menisi yhteen eronneen kanssa jolla on lapsia, koska heillähän on jo kaksi elättäjää enkä haluaisi olla 50/50 elättäjä toisen lapsille siinä omassa taloudessa (ja puoliso vielä 50/50 eksän kanssa). Lapsethan siinä voitolle toki jäisivät, mutta mä koen että on vanhempien asia hoitaa lapsensa kulut. Mutta siis helpointa se varmasti olisi ettei tarvitsisi nahistella rahankäytöstä, sen kun vaan avaa lompakkonsa toisen muksuille. Nostan hattua heille jotka siihen lähtevät.
Ymmärrän siis hyvin, jos itse ei haluaisi maksaa puolta vaikka vesikuluista, jos kylpijöitä on kumppanin puolesta joka toinen viikko vaikka kolme lisää. Samoin jos asunnon olisi oltava pari huonetta isompi siksi että lapsille olisi tilaa, niin minä kuulun niihin ihmisiin joiden mielestä se on vanhemman asia maksaa vähän enemmän.
Olen miettinyt tätä joskus. Mitä jos vaikka sillä vanhemmalla on huonommat tulot kuin sillä uudella kumppanilla? Entä jos uusi kumppani on opiskelija ja lasten vanhempikaan ei mikään rikas? Hankalia juttuja
Onko pakko muuttaa yhteen? Suhde voi olla hyvinkin onnellinen ja toimiva erillään asuen.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko muuttaa yhteen? Suhde voi olla hyvinkin onnellinen ja toimiva erillään asuen.
Ja vain niin
Taloustili ja molemmat laittaa sinne osuuden, esim. 60/40%. Sieltä sitten makselee kaikki yhteiset menot ja molemmille kortit tiliin.
Jos molemmilla on tuloja, yhdessä asuminen tulee halvemmaksi.
Jos ei halua elättää "toisen kakaroita", ei pidä mennä yhteen ollenkaan.
Jos itse elää tukien varassa, yhteen muuttaminen ei kannata, koska toisen tulot vaikuttaa tukiin.
Jos ajattelee suhdetta vain taloudelliselta kannalta, kannattaa miettiä vielä kerran ennen yhteen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Just näin.Lapset kuuluu pakettiin ja jos ei niitä halua niin sitten kevyempu suhde ja omat osoitteet.
Nykyaika on rahan mahdin aikaa. Kaikki lasketaan rahassa ja tingataan mahdollisimman "tasan." Kyllä siitä sitten mukavia riitoja ja eripuran aiheita saadaan.
Miten mä en muista, että ennen näistä asioista niin tarkkaa rätinkiä olisi tehty, ikinä. Missään. Ja uusperheitä oli kyllä ihan siinä kuin nytkin. Niitä ei vaan sanottu sillä nimellä, eikä lapset kulkeneet ees taas kahden "kodin" väliä.
Ei todellakaan pidä mennä yhteen kenenkään sellaisen kanssa, jolla on lapsia, jos on niin tarkka oltava. Itselleen vaan kiusaa tekee, vaikka tietysti kaikki sinä kärsii. Ikinä ei täysin oikeaoppista jakoa saa aikaiseksi, hermothan siinä vaan menee. Kaikkein typerintä kysellä ulkopuolisilta. Laskekaa nyt jokainen vesipisara, minkä toisen lapsi kuluttaa tai valonsäde.
Suosittelen ettei lähde mukaan perheleikkiin jos miettii mitkä ovat "sinun lapsien kuluja" ja mitkä omia. Uusperhe on sen verran haastava kuvio muutenkin.
Juuri tästä syystä ihmettelen niitä, jotka tähän vapaaehtoisesti ryhtyy. Olen seurannut kaverin elämää ja raskasta taitaa olla, kun ei ole vielä yhteisiä lapsia ja koko ajan vieraat lapset nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä ihmettelen niitä, jotka tähän vapaaehtoisesti ryhtyy. Olen seurannut kaverin elämää ja raskasta taitaa olla, kun ei ole vielä yhteisiä lapsia ja koko ajan vieraat lapset nurkissa.
Niin ja vieras siippa.
Kaikki rahat yhteiseksi niin ei ole tuota ongelmaa. Ei pidä mennä yhteen jos täytyy laskea mitä kukakin maksaa.