Eroon masennuksesta ilman lääkkeitä?
Minusta tuntuu, että masennukseni johtuu elämäntilanteesta. Olen yksinäinen ja epäonnistunut kaikessa minulle tärkeässä. En saa töitä tai pääse kouluun. En tapaa kumppania tai ystäviä.
Tiedän, että jos saisin töitä ja tapaisin ihmisiä mistä saisin ystäviä ketkä tahtovat tehdä asioita kanssani mieleni olisi heti parempi. Yksinäisyys painaa oikeastaan kaikista eniten ja pessimistisyys. Olen todella itkuherkkä ja minulla ei ole yhtään paineensietokykyä. Välillä minulla on jopa itsetuhoisia ajatuksia. Lääkärissä kävin, mutta en tahdo ottaa masennuslääkkeitä, vaikka koen masentuneisuuden kroonistuneen.
Tuntuu mahdottomalta olla onnellinen rahattomana ja yksin. En tiedä miten tässä tilanteessa voisi edes olla onnellinen? Tai kuka voisi?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriltä lähete Kelan psykoterapiaan, tai psykiatrille ensin jos tuo lääkäri yleislääkäri.
Lääkkeissä ei ole mitään pahaa, eivätkä estä terapiaa, päinvastoin.
Psyykenlääkkeissä on paljonkin pahaa. Haitalliset terveysvaikutukset etunenässä.
Hei!
Kuulostaa tutulta... Itselläni uupumukseen ja masennukseen löytyi syyksi ADD. Masennuslääkkeet eivät koskaan auttaneet!
Voisiko masennuksen taustalla olla aikuisiän ADHD? Se on erittäin alidiagnosoitua ja lääkärit luulevat virheellisesti mm. masennukseksi! ADHD-lääkkeet auttavat! Vertaistuki on aivan ehdotonta ettei luule olevansa täällä yksin!
Ruokavaliolla voi hoitaa masennusta sekä myös ADHD:ta - EPA ja DHA - rasvahapot! Samoin liikunnalla. Masentunut tai heikosti toimintakykyinen ei valitettavasti usein jaksa tai osaa syödä hyvin tai liikkua - rahaakaan ei ehkä ole. Ulkopuolisen tuen ja vertaistuen merkitys on siksi suuri.
Hyvä, että olet keskustelemassa esim. täällä :) Olen saanut hurjasti voimaa pelkästään siitä, etten ole yksin haasteiteni kanssa. Niistä voi selvitä, mutta pitää kysyä neuvoja ja apua.
Mindfullness on valtava apu! Itse luin Echart Tollen kirjoja ja se oli käänteentekevä periodi elämässäni. Meditoida en koskaan "osannut", mutta läsnäolo ja pysähtyminen herättivät!
Lasten ja eläinten kanssa on helpompaa olla kuin aikuisten. Tanssi, kävely, luonto, pyöräily ja uinti ovat halpoja keinoja tuulettua ja päästä ulos ja niitä voi harrastaa yksin. Sosiaaliset suhteet ovat kuormittavia, joten yksinolo on itselleni siksi elintärkeää.
Tutustu autismikirjoon, esim. Asperger tai ADHD. Soita esim. ADHD-liittoon, jos oireet tuntuvat tutuilta. Ehkä masennuksen taustasyynä voi neurologinen poikkeavuus...?
Voimia ja halauksia!
Edellä tietoa ADHD:stä ja tässä tietoa mm. Aspergenista:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/02/asperger-testi-avasi-herra-ylp…
Masennus ei aina ole taustasyy ahdistukselle, uupumukselle tai edes masennukselle!!!
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä lääkkeitä, ellet ole itsetuhoinen ja ne ovat ainoa keino turruttaa tunteet ja estää itsemurha.
Netissä on joku ilmainen verkkoterapia, googlella varmaan löytyy. Sitä voi käyttää.
Yhden artikkelin luin, jossa mies kertoi masennuksen jääneen taakse, kun hän käveli Suomen päästä päähän, kai siinä meni aika monta kuukautta.
Hae netin kautta ystäviä, joilla on vähän sama tilanne, ainakin yksinäisyyden osalta. Kyllä niitä löytyy. Tutustu ja menkää yhdessä esim. lähimpään kansallispuistoon tai muuten luonnon helmaan retkeilemään, metsä ja luonto hoitaa. Teltta mukaan ja yötä myöten siellä. Johonkin ilmaiseen harrasteryhmään mukaan.
Minä en oikein ymmärrä logiikkaa : "käytä lääkkeitä turruttaaksesi tunteesi ettet tee itsemurhaa". Minä oikeasti harkitsin itsemurhaa lääkkeiden aikana, koska tunsin oloni tunteettomaksi ja turraksi. Mikään ei tuntunut millekään. Ne leikkasi romanttiset tunteet, seksuaaliset tunteet. Olo oli turran välinpitämätön asioiden suhteen. Kun pystyn nykyään itkemään ilman lääkkeitä, niin olen siitä todella tyytyväinen. Mielummin koen vaikka synkkyyttä, kuin täydellisen mitäänsanomattoman olotilan, minkä lääkärin määräämät lääkkeet tekivät. Joku voisi sanoa, että no kun sinulla ei ollut oikeat lääkkeet. Olen käyttänyt elämäni aikana niin lukuisia masennuslääkkeitä, etten usko oikeisiin lääkkeisiin.
Tuo Suomen päästä päähän kävely toki varmaan kuulostaa ihan hauskalta idealta masennuksesta selviämiseen, mutta tuollaisia extreme-keinoja ei tarvita kyllä varmaan suurimmalla osalla. Monelle varmaan jo se, että tekee kävelylenkkejä tai vaikkapa kävisi ystävän kanssa kävelyillä voisi tuoda jo jotain piristystä mielialaan.
Ei elintapakeinot kaikkia pelasta, ei toki, eivätkä ne auta ratkaisemaan masennuksen syitä, mutta ne voi antaa energiaa käsitellä asioita ja mielihyvää liikunnasta voi saada ja terveellisen ruokavalion myötä. Aivotkin toimii paremmin, kun antaa keholle oikeanlaisia polttoaineita ja liikkuu. Minä ainakin myönnän omalla kohdallani, että varmasti huonot elintavat ovat saattaneet olla ainakin osasyynä masentuneisuuteen aikanaan. Ehkä ne elintapakeinot juuri korostuu niillä, joilla masennus ehkä johtuu huonoista elintavoista . Esimerkiksi ADHD oireisiinkin voi olla paljon merkitystä sillä, miten elää ja mitä laittaa suustaan alas joillakin.
Minulle väärin määrätyt masennuslääkkeet ja niiden nopeatempoinen vaihtaminen lääkärin toimesta aiheutuvat itsemurhayrityksen, joten niiden käyttää tarvitsee harkita hyvin tarkkaan!
Lääkkeet voivat muuttaa persoonallisuutta ja voi latistaa tunteet - vaikea ja keskivaikea masennus taustalla niin hurja soppahan siitä syntyy! Samoin ADHD -lääkkeissä. Ihmisten aivojemiaan kajoaminen täytyy tehdä todella harkiten ja varovaisesti. Ensin kannattaa käyttää kaikki muut keinot. Tässä keskustelussa on tullut hienosti esiin monia vaihtoehtoisia ja hyviä tapoja :)
Yksi ehkä puuttui: lepo. Kunnollinen ja riittävän pitkä lepo.
Leviollista ja armollista (itselle!) kesää kaikille <3
ADHD ihmiselle, jolla voimakas tunne-elämä, lääkkeet voivat myös aiheuttaa masennukselta näyttävän ja tuntuvan tilan. Suhtaudun lääkehoitoon erittäin suurella varauksella.
Vierailija kirjoitti:
Mindfullness on valtava apu! Itse luin Echart Tollen kirjoja ja se oli käänteentekevä periodi elämässäni. Meditoida en koskaan "osannut", mutta läsnäolo ja pysähtyminen herättivät
Muistaakseni E. Tolle oli erittäin masentunut ennen ensimmäisen kirjan kirjoittamista ja voin myös itse suositella tämän herran kirjoja!
Läsnäolon voima :)
Narunpätkä ja jakkara on hyvä vaihtoehto. Elämä on muutenkin täyttä shittiä.
Mikään näistä neuvoista ei auta kun sitä masennuksen aiheuttajaa ei voi korjata. Esim. mulla on ystäviä, terveellinen ruokavalio, mielekkäitä harrastuksia ja liikun paljon. Harkitsen itsemurhaa päivittäin. Pelkkää paskaa tämä on.