Epäilen, että mulla on tarkkaavaisuushäiriö. Mistä apua??
Olen yli viisikymppinen nainen ja olen pitkään epäillyt ADD.tä. Puhuin joskus tästä lääkärillekin, mutta hän oli sitä mieltä ettei olisi kun jaksoin istua rauhassa 🤣. Olenhan jo aikuinen... 😊 ja töissä päiväkodissa ja pitää jaksaa vaikka mitä.
Tietääkö joku, miten pääsen esim. testeihin? Lääkärin lähetteellä? Kiitos jos joku tietää.
Kommentit (15)
Hakeudu yksityiselle, työterveydenhuoltoon tai terveyskeskukseen. Nykyään voimassa olevan virallisen hoitosuosituksen takia sinun on mahdollisuus saada lähete HUS:in neuropsykiatriselle poliklinikalle jatkotutkimuksiin. Pysy tiukkana. Vetoa hoitosuositukseen, jos lääkäri tarvitsee lisäohjeita diagnosointiin tai lähetteen tekemiseen, niitä löytyy hoitosuosituksen lisäksi ed.mainitun poliklinikan ohjeista.
Diagnoosi on suuri helpotus sinulle ja läheisillesi!
Ja mahdollistaa sinulle kuntoutuksen sekä lääkehoidon, jotta jaksat paremmin hektisessä työssäsi. Sekä pääset tapaamaan ihania kohtalotovereita :) meitä on jo paljon!
Onnea matkaan :)
P.S. Suosittelen myös yhteydenottoa ADHD-liittoon!
Hakeudu yksityiselle, työterveydenhuoltoon tai terveyskeskukseen. Nykyään voimassa olevan virallisen hoitosuosituksen takia sinun on mahdollisuus saada lähete HUS:in neuropsykiatriselle poliklinikalle jatkotutkimuksiin. Pysy tiukkana. Vetoa hoitosuositukseen, jos lääkäri tarvitsee lisäohjeita diagnosointiin tai lähetteen tekemiseen, niitä löytyy hoitosuosituksen lisäksi ed.mainitun poliklinikan ohjeista.
Ja mahdollistaa sinulle kuntoutuksen sekä lääkehoidon, jotta jaksat paremmin hektisessä työssäsi. Sekä pääset tapaamaan ihania kohtalotovereita :) meitä on jo paljon!
Hoitosuositus - aikuisten ADHD 90.0 (tarkkaamattomuus painotteinen muoto),
Lääkärien on hoidettava sinua näiden ohjeiden mukaan ja tehtävä lähete lisätutkimuksiin. Lääkityksen saat vasta diagnoosin jälkeen.
Hanki lapsuusajan todistukset, neuvola- ja kouluterveydenhuolto asiakirjat. Kaikki dokumentit, jotka tukevat epäilyäsi (esim. ulosotto tms.) Vanhempiasi tai sisaruksiasi haastatellaan, jotta voidaan osoittaa tarkkaavaisuushäiriön alku syntymääsi.
Toivottavasti pääset hyvälle lääkärille, joka tietää ADD:stä!
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa elät? Kuntousta ei helposti saa. Mitään apuja muutenkaan pelkästään tuolla diagnoosilla. Lääkityksen kyllä, mikä yksinään on melko tehoton apu (ainakin meidän perheessä, lääkkeet eivät ole mitään hokkus pokkusta tehneet) näistäkin vain osa on kela korvattavia, erityiskorvausta muihin on lähes mahdotonta saada, ellei tuo diagnoosi ole jo lapsena annettu.
Lääkärit ja psykologit edelleen virheellisesti uskovat, ettei tarkkaavaisuushäiriöstä kärsivät aikuiset ole voineet saada hyviä arvosanoja tai tutkintoa. Tämä on täyttä puppua!
ADHD ei liity älykkyyteen.
Osa diagnoosin saaneista on voinut kärsiä lapsuudessa esim. lukihäiriöstä, mutta eivät kaikki!!! Tunnen useita kympin tyttöjä, kolme-viisikymppisiä naisia- joilla on ADD.
Älä luovuta!! Diagnoosin saadakseen on vähän taisteltava, mutta se kannattaa.
Aikuisten ADHD on täysin alidiagnosoitu ja resurssit tutkimuksiin on riittämättömät. Onneksi keväällä 2017 tulleen VIRALLISEN hoitosuosituksen myötä tutkimuksiin on päästävä viim. kuuden kuukauden kuluttua lähetteestä = kuuden kk:n kuluttua lähetteestä :) Ennen tutkimuksen muksiin pääsy kesti vuosia!
Vastaan itse ennenkun luen muiden kommentit että voidaan verrata. Minulla on kokemuksia asiasta. Sain ADHD-diagnoosin aikuisena, 23-vuoden iässä, vaikka olin aavistanut jo yläkoulusta asti että minussa on jotain vikaa. Kouluterkkari ei kuitenkaan ottanut asiaa kuuleviin korviinsa.
Aikuisena asia nousi esiin työterveyshuollossa ja lääkäri sanoi ettei hän voi tehdä mitään mutta kehotti menemään jonkun yksityisen psykiatrin vastaanotolle joka sitten kirjoittaisi lähetteen HYKSiin. Tein kuten hän kehotti ja kävin kahdeksan kk:n ajan tutkimuksissa. Lopulta sain diagnoosin ja lääkityksen ja olen sen voimin pystynyt opiskelemaan kunnollisen ammatin. Valmistun maisteriksi näillä näkymin vuoden päästä.
Helsingissä on mahdollista saada kuntoutusta HUS:in neuropsyk. poliklinikalta. Tunnen ihmisiä, jotka ovat päässet jopa puolen vuoden ryhmäkuntoutukseen, joka on ilmainen ! Jonot siihen on kyllä 6-12 kk. mutta tehokas ja hyvä apu.
Kelasta voi hakea työhön tai -opiskeluun vedoten terapiaa, josta korvataan suuri osa.
ADHD-liiton sopeutumisvalmennukset ovat myös edullisia!
Lääkkeet eivät :(
Helsingissä on mahdollista saada kuntoutusta HUS:in neuropsyk. poliklinikalta. Tunnen ihmisiä, jotka ovat päässet jopa puolen vuoden ryhmäkuntoutukseen, joka on ilmainen ! Jonot siihen on kyllä 6-12 kk. mutta tehokas ja hyvä apu.
Kelasta voi hakea työhön tai -opiskeluun vedoten terapiaa, josta korvataan suuri osa.
ADHD-liiton sopeutumisvalmennukset ovat myös edullisia!
Lääkkeet eivät :(
Tilanne on muuttunut sen jälkeen kun lääkärit saivat viralliset Käypä hoito suositukset!
Ennen ei kukaan uskonut! Nyt on koko ajan helpompaa kun tieto ja resurssit lisääntyvät. :)
Vierailija kirjoitti:
Vastaan itse ennenkun luen muiden kommentit että voidaan verrata. Minulla on kokemuksia asiasta. Sain ADHD-diagnoosin aikuisena, 23-vuoden iässä, vaikka olin aavistanut jo yläkoulusta asti että minussa on jotain vikaa. Kouluterkkari ei kuitenkaan ottanut asiaa kuuleviin korviinsa.
Aikuisena asia nousi esiin työterveyshuollossa ja lääkäri sanoi ettei hän voi tehdä mitään mutta kehotti menemään jonkun yksityisen psykiatrin vastaanotolle joka sitten kirjoittaisi lähetteen HYKSiin. Tein kuten hän kehotti ja kävin kahdeksan kk:n ajan tutkimuksissa. Lopulta sain diagnoosin ja lääkityksen ja olen sen voimin pystynyt opiskelemaan kunnollisen ammatin. Valmistun maisteriksi näillä näkymin vuoden päästä.
Ihana kuulla :) lääkitys voi olla suuri apu työssä tai opiskelussa! Siksi diagnoosin saaminen aikuisiällä on supertärkeää.
Tsemppiä opiskeluihin ja kaikkea hyvää!
Hgissä jonot tutkimuksiin 6 kk. ja tutkimukset kestävät saman verran - tämä siis nykytilanne: diagnoosin voi siten saada noin 10-12 kuukauden kuluttua lähetteestä :)
Voiko lääkäriltä pyytää kuitenkin lääkettä keskittymisvaikeuksiin, vaikka diagnoosia ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko lääkäriltä pyytää kuitenkin lääkettä keskittymisvaikeuksiin, vaikka diagnoosia ei olisi?
Osaako joku vastata?
Minustakin hyvä kysymys. Lääkkeet ovat ainut syy miksi lähden diagnoosia hakemaan. Siinä mielessä kokeilu olisi hyvä että ellei lääkkeistä ole hyötyä omalla kohdalla, niin voisi jättää diagnoosin saamatta. Näen että diagnoosilla on minulle huonojakin vaikutuksia. Esim. ajokorttilääkärintodistuspapereihin tarvii sitten laittaa ruksi että on mielenterveyshäiriöitä. Metsästys- ja ampumaurheiluvälineiden kanssakin tuollainen mielenterveyshäiriö voi aiheuttaa ylimääräistä säätöä tai ongelmia.
Miten tärkeänä diagnoosia pidät, kannataa miettiä onko siihen tarve, sillä noihin testeihin saa jonottaa pääsyä ja ei ole mikään lyhyt prosessi.
Kunnolla testattuna noissa menee jopa kuukausia.
Itse en ainakaan pidä luotettavana noita yhden käynnin diagnooseja, joista joskus kuulee, ellei nyt sitten ole aivan selvää tuon ADHD.n osalta, eli todella vakat ongelmat esim. vankilakierre.
Ihan työterveyshuollon kautta voit noihin testeihin hakeutua.