Tykkääkö kukaan muu kuunnella musiikkia kielellä mitä et ymärrä?
Kommentit (47)
Et tietenkään ole ainoa.
Itse en kestä isosta osasta lauletusta musiikista nimenomaan siksi, että ymmärrän sanat, ne ovat usein todella pinnalliset, kliseiset ja soinnillisuudeltaan kömpelöt. Kun en ymmärrä sanoja, laulu on vain yksi musiikillinen osa biisiä toisten joukosta, enkä jää yökkimään jotain sanoitusta tyyliin "älä droppaa mun tunnelmaa".
Kuuntelen sujuvasti ihanaäänistä Fatoumataa vaikken kieltä ymmärrä, jotain mandinkaa se taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku muka olla tykkäämättä Tunak Tunak Tunista?
Hah, mä tykkään ideasta tämän musiikkivideon taustalla. Daler Mehndiä oli syytetty Intiassa siitä, että hän on suosittu vain siksi, koska musiikkivideoilla on seksikkäitä naisia. Daler teki vastaväitteeksi musiikkivideon, jossa hän on vain yksinään ja sen suosi räjähti käsiin. Videota on katsottu yli 91 miljoonaa kertaa.
Ekassa ei taida edes olla sanoja ja muitakaan en ymmärrä mutta silti kuulostavat ihan hyvältä.
Minä kysyn aina Overwatchissa tiiminjäseniltä mistä he ovat kotoisin ja mikä on isoin hittibiisi heidän paikallisella kielellään :D (jos ei siis englanti, ruotsi, suomi tai espanja). Lisään ne biisit soittolistaan, mitä kuuntelen pelatessani, auttaa jotenkin keskittymiseen kun taustalla on "oudon" kielistä musiikkia.
No se on silloin instrumentaalimusiikkia. Laulu on pelkkä instrumentti, ilman tekstiin sisältyvää sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
BLACKPINK <3
Korealaista kyllä kuuntelen, mutta tämä ei kyllä iske yhtään.
Vierailija kirjoitti:
No se on silloin instrumentaalimusiikkia. Laulu on pelkkä instrumentti, ilman tekstiin sisältyvää sanomaa.
Unohdat täysin ihmisen kyvyn välittää tunnelmaa äänellään. Kuuntele vaikka Asala Nasrin Ela mata (jos et osaa kieltä) ja sano sitten, että se on pelkkä instrumentaali.
On myös täysin mahdollista vaikka lukea käännös biisistä ja kuunnella sen jälkeen musiikkia.
Itse kuuntelen paljon pohjoismaista musiikkia kuten Wadruna, Danheim, Eivor ja Týr enkä osaa näitä kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko suosituksia venäjänkieliseen musiikkiin? Minulle pöntölle ei tule mieleen kuin t.A.T.u. :/
En ole tuo edellinen, mutta nautin suuresti seuraavista:
Jaak Joala: Arena
Vladimir Migulja: Aelita
JU-Piter: Deti minut
Kino: Zvezda
https://www.youtube.com/watch?v=oED4gk-LUyM
Nautilus pompilius: Skovannye odnoj tsepju
https://www.youtube.com/watch?v=U0QuEpg4V4U
Agata Kristi, Skazotshnaja tajga
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko suosituksia venäjänkieliseen musiikkiin? Minulle pöntölle ei tule mieleen kuin t.A.T.u. :/
En ole tuo edellinen, mutta nautin suuresti seuraavista:
Jaak Joala: Arena
Vladimir Migulja: Aelita
JU-Piter: Deti minut
Kino: Zvezda
https://www.youtube.com/watch?v=oED4gk-LUyM
Nautilus pompilius: Skovannye odnoj tsepju
https://www.youtube.com/watch?v=U0QuEpg4V4U
Agata Kristi, Skazotshnaja tajga
Kiitos. <3
Rakastan romanialaista ja albanialaista poppia, bulgarialaista chalgaa ja ex-jugomaiden popfolkia :D Balkanin rytmit ja kielet, joista en ymmärrä paria sanaa enempää!
Tykkään. Tykkään joka kuunnella ruostinkielisiä kappaleita vaikka ruotsia puhuttuna inhoan, kuulostaa rumalta, lauluissa kuulostaa paljon kauniimmalta.
Mä laitoin nuorena, parikymppisenä, aina Patricia Kaasin levyn soittimeen ja sytytin kynttilän ja kylpytakissa odottelin kun poikaystävä oli prätkällään tulossa. Oli niin aikuinen olo kun Kaas kähisi ranskaksi jotain 😄
Vierailija kirjoitti:
Tykkään Shakirasta, mutta vaan espanjankielisistä biiseistä :D
Minulla sama. Selvästi on väliä laulaako jotain tunnekielellään eli äidinkielellään, vai myöhemmin opitulla kielellä.
Kuuntelen myös ranskalaista musiikkia.
Lähiaikoina olen kuunnellut saksalaista, vaikka siitä ymmärränkin jotain, sieltäkin löytyy kaikki musiikin genret hyvin edustettuina.
Valtaosassa englanninkielisistä biiseistä en tajua muuta kuin kertsin..
Nykymusiikki on semmosta sönkötystä ettei artikulaatiolla ole enää merkitystä..
Kyllä, aina olen. Minua kiinnostaa musassa aina emmemmin sävel kuin sanat. Joskus jotkut aivan ihanat sävelyhdistelmät saavat aikaan kylmiä väreitä ja hiuskarvat nousevat pystyyn. Joten, ihan sama millä kielellä lauletaan kunhan sävel soi!
Miksi sanoja edes tarvisi ymmärtää? Todella typeriä tekstejä kun lyriikoita lukee.
Voiko joku muka olla tykkäämättä Tunak Tunak Tunista?