Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkoittaako self-employed aina yritystoimintaa?

Vierailija
13.07.2018 |

Englannin taitajia paikalla?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli että on oma yritys. Ap tarkentaa.

2/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole tarkoin määritelty.

Ehkä mikroyrittäjä tai free-lancer on usein oikeaa tarkoittava vastine. Minusta self-employed ei sisällä työnantajaroolia eli ei ole yrittäjä, jolla olisi palkollisia.

Minun korvaan tuolla on vähän semmoinen.... luuserikaiku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinasteista yritystoimintaa, riippuu varmaan maasta onko mahdolista olla freelancerina olematta yrittäjä. Mahdoton tuosta sanoa, kääntäisin että itsensä työllistäjä.

Vierailija
4/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Ehkä mikroyrittäjä tai free-lancer on usein oikeaa tarkoittava vastine. Minusta self-employed ei sisällä työnantajaroolia eli ei ole yrittäjä, jolla olisi palkollisia.

Ehkä mutta ei käännökseen voi laittaa mahdollisesti paikkaansa pitämätöntä informaatiota siksi että se kuullostaa paremmalta.

Vierailija
5/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut verkosmarkkinointiin sotkeutuneet huijaa itseään ja ovat mukamas ”self employed”.

Vierailija
6/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattotermin alle menee ainakin: mikroyrittäjä, toiminimellä toimiva, osakunnan jäsen, freelancer ja kevytyrittäjä (esim. Ukko.fi, joka hoitaa kirjanpidon).

Vierailija kirjoitti:

Jonkinasteista yritystoimintaa, riippuu varmaan maasta onko mahdolista olla freelancerina olematta yrittäjä. Mahdoton tuosta sanoa, kääntäisin että itsensä työllistäjä.

Voi olla. Freelancerille on oma verokorttikin. On aika yleistä, että esim. taiteilija tai toimittaja tekee kokonaan tai osin freelancerina.

Vierailija
7/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita. Voit olla vaikka assari monelle asiakkaalle ja näin ollen self-employed. Tarkoittaa lähinnä siis sitä, että haet itse oman asiakaskuntasi etkä ole sidoksissa yhteen paikkaan.

8/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Ehkä mutta ei käännökseen voi laittaa mahdollisesti paikkaansa pitämätöntä informaatiota siksi että se kuullostaa paremmalta.

Niin toki.

Minä arkoitan tuolla luuseriudella, että minulle tulee heti mieleen, että "self-employed" = "x, jolla ei ole keikkaa".

Eli jos on vaikka free lance -toimittaja, niin on. Jos HALUAISI olla, mutta ei ole keikkaa, niin on sitten self-employed.

Vierailija
9/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ammatinharjoittaja

Vierailija
10/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Kukas tässä on luuseri. Ainakin itse olen ylpeä siitä, että olen jo lähes 10 vuoden ajan työllistänyt itse itseni ja viime vuonnakin tienasin tarjoamastani palvelusta palkkaa 90 000 e.

Vierailija
11/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ammatinharjoittaja

Voiko ammatinharjoittaja olla ilman y-tunnusta?

12/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Kukas tässä on luuseri. Ainakin itse olen ylpeä siitä, että olen jo lähes 10 vuoden ajan työllistänyt itse itseni ja viime vuonnakin tienasin tarjoamastani palvelusta palkkaa 90 000 e.

Mahtavaa! Onnitteluni!

Käytätkö oikeasti ainoana ammattimääreenäsi self-employed?

Vierailija
13/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ilmaisua minäkin olen ihmetellyt. Viime aikoina tullut usein vastaan esim tinderissä. Vaikka olisikin yksityisyrittäjä tai mikä tahansa, miksei voi kertoa, millä alalla työskentelee. En minäkään kirjoita osa-aikainen vakituinen työntekijä. Eihän se kerro mistään mitään.

Vierailija
14/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tarkoittaa esimerkiksi katuprostituutiota.

Vierailija
15/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Mahtavaa! Onnitteluni!

En. En ymmärtänyt, että niin pitäisi olla enkä edes usko, että juuri kukaan muukaan käyttää.

Jossain yhteyksissä mietitään, onko työssä toiselle, työllistääkö itsensä tai työllistääkö itsensä lisäksi jopa muitakin.

16/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Mahtavaa! Onnitteluni!

En. En ymmärtänyt, että niin pitäisi olla enkä edes usko, että juuri kukaan muukaan käyttää.

Jossain yhteyksissä mietitään, onko työssä toiselle, työllistääkö itsensä tai työllistääkö itsensä lisäksi jopa muitakin.

Niin minä olen siis itse törmännyt juuri sellaiseen itsenäiseen käyttöön ja se ON minusta luuserihtavaa... Mitään, siis ei mitään, pahaa ole siinä jos itsensä työllistää ja aina parempi jos työllistää muitakin! Mutta tuo on minusta uusi tapaa kertoa tulojen olevan nolla, ei vain sanota että on työtön. Ennen se oli se between jobs tai slash ( esim. author/waitress)

Vierailija
17/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi olla samma sarjaa freelancerin kanssa. Eli henkilö tekee keikkoja jollain alalla ja käyttää laskutuspalvelua. Tällöin hänet katsotaan olevan ns. "omassa työssään työllistyvä". Tämä taas on niitä öyhö-Lindströmin älynväläyksiä.

Ei kukaan itseään kunnioittava suomalainen ammattihenkilö tosin kuvaile itseään nimellä "self-employed". Jotain hipsteripelleilyä taas, saatana.

Vierailija
18/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kielenkääntäjä ja kuulun englanniksi 'self-employed'-kategoriaan. Teen töitä monille eri asiakkaille, joita laskutan suoraan. En omista osakeyhtiötä, minulla on y-tunnus. Suomeksi käytetään yleensä termiä 'yrittäjä'.

Vierailija
19/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kielenkääntäjä ja kuulun englanniksi 'self-employed'-kategoriaan. Teen töitä monille eri asiakkaille, joita laskutan suoraan. En omista osakeyhtiötä, minulla on y-tunnus. Suomeksi käytetään yleensä termiä 'yrittäjä'.

Voiko kielenkääntäjä laskuttaa ilman yritystä eli ei y-tunnusta?

20/21 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä käytetä.

Teet siis toimeksiantoja freelancerinä.