Oletko varakkaampi kuin muut uskovat sinun olevan? Miten puhut rahasta muiden kanssa?
Minulla on ystäviä ja kavereita, joiden kanssa minun on vaikea puhua rahasta. Useimmat heistä valittavat veloistaan ja elämisen kalleudesta. On vaikea samaistua heihin, koska en jaa näitä ongelmia ja suurin osa heidän ongelmistaan johtuu holtittomasta rahankäytöstä. En ole elänyt ylivarojeni ja olen velaton. Minulla on myös omaisuutta (talo, osakkeita, metsää) ja kaverit eivät ymmärrä, että ero heihin on se, että olen velaton. Monesti tekisi mieli sanoa kavereille, että heidän omat kulutustottumukset ovat syypää heidän velkoihin ja kulutusluottoihin mutta Suomessa ei saa arvostella toisten rahankäyttöä tai antaa vinkkejä järkevämpään rahankäyttöön, koska silloin leimataan omahyväiseksi ja röyhkeäksi mulkuksi. Näinpä jatkan kuuntelua siitä, että halut voi tyydyttää heti, kun ostaa osamaksulla tai pidemmällä maksuajalla. Sitten myöhemmin kuuntelen sadattelua niistä lopulta maksuun langenneista maksuista, kun muutkin velat pitäisi maksaa sekä lasten päivähoito, auton vakuutukset, "jotain pitäisi syödäkin", harrastukset ja sähkölaskukin ovat niin isoja.
Kommentit (22)
En puhu omista raha-asioistani muiden kanssa. En omista, enkä heidän.
On kaksi asiaa, joista en puhu muiden kanssa. Ne on HENKILÖKOHTAISETN raha-asiat ja kuinka usein ja millaista seksiä harrastan.
Eli olet saanut perintöjä?
Siksi olet velaton. Yritä sinä ymmärtää, että kaikilla ei ole sama tilanne, vaan palkallansa yrittävät tulla toimeen.
Se ei aina ole helppoa ilman mitään holtitonta rahan tuhlaustakaan.
Mun palkka on niin hyvä, etten kehtaa sitä edes kenellekään sanoa. Puhun raha-asioistani hyvin ympäripyöreästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä isot tuloerot? Sekin vaikuttaa.
En puhu rahasta muuta kuin yleisesti Suomen tai maailmantaloudesta. Jos joku kysyy neuvoa, kerron mielipiteeni.
Ei ole isoja tuloeroja. Minut on lapsesta lähtien kasvatettu säästämään. En koskaan osta mitään sellaista, johon minulla ei ole "varaa". Lainaa voi siis ottaa esim. asuntoa varten, jos maksusuunnitelma on järkevä ja lainan suuruus ei haittaa muuta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Siksi olet velaton. Yritä sinä ymmärtää, että kaikilla ei ole sama tilanne, vaan palkallansa yrittävät tulla toimeen.
Olen seurannut yhtä perhettä, jossa aikuinen poika oli perheyrityksessä suojatyöpaikassa.
Firma myytiin ja nyt tämä tyyppi ei ole viiteen vuoteen käynyt työssä. Isä osti hänelle asunnon ja mersun.
Hän on varmaan ihan onnellinen, mutta jos alle 30-vuotiaana on päättänyt, ettei hakeudu töihin eikä opiskele - niin jotain outoa on meneillään.
Mulla ei ole hajuakaan kuinka varakkaana tutut mua pitää. Työkaveri tietää, että asuntolaina on loppusuoralla ja kuukaudessa menee korkoihin noin 3€.
Mielelläni juttelisin jonkun kanssa osakkeista ja säästämisestä, yks työkaveri ehkä on asian kanssa samalla viivalla ja aihetta on sivuttu. Samalla viivalla = rahaa on ja lapsiperhearkea pyöritetään.
Asuntojen, asumisen yms hinnoista on puhuttu ihan avoimesti, silloin kun joku asuntokauppaa tekee.
Miehen suvussa on tapana vinkua persaukisuutta, niidenkin joilla omaisuutta on.
Oma veli taas laskeskelee loman matkakuluja, lippujen hintojaja märisee kun kaikki on kallista. Tekeis mieli kysyä mihin sekin on rahansa hukannut, hyväpalkkaisessa työssä ja halvalla asuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on niin hyvä, etten kehtaa sitä edes kenellekään sanoa. Puhun raha-asioistani hyvin ympäripyöreästi.
Sama. En ole kertonut kenellekään palkkaani, töissä palkanlaskija ja esimies tietää, toki muut osaavat arvioida mutta työyhteisön ulkopuolelle en ole kertonut enkä kerrokaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelkyt ja töissä ollut lukiosta lähtien lukuunottamatta vanhempainvapaita. Kyllä sitä varallisuutta karttuu, kun säästää ja perehtyy turhan kuluttamisen sijaan esim. sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta olen velaton, vaikken mitään perintöjä ole saanutkaan. Tai siis rahaa en ole perintönä saanut, mutta kasvatuksen, että pitää elää suu säkkiä myöten, olen saanut "perinnöksi". Eli en ole ottanut yhtäkään kulutusluottoa tai tenhyt osamaksukauppoja, vaikka välillä on tiukkojakin aikoja ollut. Olen opetellut laskemaan, mihin on vara ja mihin ei.
En tarkoita tällä sitä, etteikö kellä vain voi tulla niin ylitsepääsemättömän pahoja ongelmia elämässään, että raha-asiat eivät mene parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kyllä niitä kulutusluottoja ja osamaksusopimuksia ottaa niin moni ihminen, että mitenkään ei voi olla kyse siitä, että kaikkien olisi oikeasti pakko ottaa. Eli siis moni on elänyt jossain vaiheessa tarpeettomasti yli varojensa, minkä vuoksi on joutunut osamaksu-/velkakierteeseen, ja vaatisi todella tiukkaa raha-asioiden hoitoa, jotta siitä pääsisi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En ole kertonut kenellekään palkkaani, töissä palkanlaskija ja esimies tietää, toki muut osaavat arvioida mutta työyhteisön ulkopuolelle en ole kertonut enkä kerrokaan.
Kyllähän ne verolistoilta näkee sitten vuoden kuluttua viimeustään.
Musta on välillä puolihuvittavaa kun 300 000€ vuodessa tienaava jaksaa vertailla s-marketin ja Vitymarketin hintoja ja nillittää että pitää käydä ostamassa mansikkahillo toisesta ja ketsuppi toisesta kun on niin tötkeät hinnat. Kun kaikki seurueessa tietää että ko. henkilölle 30 centin säästö ei heilauta tilin saldon promillenkaan vertaa.
Mikähän tämänkin aloituksen pointti oli. Ap laittaa kruunun päähänsä, koska hän on varakas ja osaa hoitaa raha-asiansa loistavasti ja kaverit on tyhmiä ja rahattomia. Pidä sinä ap omat asiasi ominasi äläkä puutu muiden asioihin. Jokainen hoitakoon rahansa itse ja kärsiköön, jos ongelmia on. Istu sinä siellä tornissasi laskemassa rahojasi.
Jos nyt mietin puolituttuja ja ihmisiä, joihin vain törmään, niin oletettavasti pitävät vähävaraisempana kuin olen, koska en pukeudu statusta tavoitellen vaan omaan tyyliini ja autokin on taloyhtiön keskikastia. Ystävät tietävät ammatin ja että olen saanut perinnön, joten osannevat haarukoida sen, että tulot ovat ok ja omaisuus on sadoissa tuhansissa, mutta ei miljoonassa eli ei köyhä eikä rikas.
Minulla on omaisuutta, mutten puhu siitä oikein kellekkään. Silloin saisin kyllä "kavereita", heti olisivat käsi ojossa pyytämässä vippiä. Siksi en mainosta varallisuuttani.
Onko teillä isot tuloerot? Sekin vaikuttaa.
En puhu rahasta muuta kuin yleisesti Suomen tai maailmantaloudesta. Jos joku kysyy neuvoa, kerron mielipiteeni.