Oletko varakkaampi kuin muut uskovat sinun olevan? Miten puhut rahasta muiden kanssa?
Minulla on ystäviä ja kavereita, joiden kanssa minun on vaikea puhua rahasta. Useimmat heistä valittavat veloistaan ja elämisen kalleudesta. On vaikea samaistua heihin, koska en jaa näitä ongelmia ja suurin osa heidän ongelmistaan johtuu holtittomasta rahankäytöstä. En ole elänyt ylivarojeni ja olen velaton. Minulla on myös omaisuutta (talo, osakkeita, metsää) ja kaverit eivät ymmärrä, että ero heihin on se, että olen velaton. Monesti tekisi mieli sanoa kavereille, että heidän omat kulutustottumukset ovat syypää heidän velkoihin ja kulutusluottoihin mutta Suomessa ei saa arvostella toisten rahankäyttöä tai antaa vinkkejä järkevämpään rahankäyttöön, koska silloin leimataan omahyväiseksi ja röyhkeäksi mulkuksi. Näinpä jatkan kuuntelua siitä, että halut voi tyydyttää heti, kun ostaa osamaksulla tai pidemmällä maksuajalla. Sitten myöhemmin kuuntelen sadattelua niistä lopulta maksuun langenneista maksuista, kun muutkin velat pitäisi maksaa sekä lasten päivähoito, auton vakuutukset, "jotain pitäisi syödäkin", harrastukset ja sähkölaskukin ovat niin isoja.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämänkin aloituksen pointti oli. Ap laittaa kruunun päähänsä, koska hän on varakas ja osaa hoitaa raha-asiansa loistavasti ja kaverit on tyhmiä ja rahattomia. Pidä sinä ap omat asiasi ominasi äläkä puutu muiden asioihin. Jokainen hoitakoon rahansa itse ja kärsiköön, jos ongelmia on. Istu sinä siellä tornissasi laskemassa rahojasi.
Todistit juuri sen mistä AP kirjoittaa. Aloittaja ei kertonut puuttuvansa muiden ongelmiin vaan vain kuuntelevansa juuri sen takia, että ei halua "mulkun" mainetta, koska neuvoahan ei saa.
Moni tykkää jutella rahasta kanssani, koska olen finanssialalla, yrittäjä ja olen järjestellyt omaisuuteni vähän normaalia monimutkaisemmalla tavalla verosyistä. Omillani en kehuskele ja toisen tilannetta en vähättele tai tuomitse, enkä mitään sellaisia tarpeita edes koe. Minulle nämä jutut ovat ihan yhtä arkisia kuin koiran hoitamisesta tai futiksesta puhuminen.