Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko tiettyihin kulttuureihin valehtelu ja huijaaminen?

Vierailija
13.07.2018 |

Onko joissakin kulttuureissa valehtelu sallittu?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim politiikan kulttuuriin kuuluu. Valehteluhan on vain sitä että Stubb puhuu muunneltua totuutta. MAuri Pekkarinen kuittaa sanomisensa zoukkina ja niin edespäin..

Vierailija
2/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Vääräuskoisia ei tosin lasketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, niin pääsee kusetetuksi.

Maissa joissa huijataan takseilla, on valehtelu kulttuuri.

Vierailija
4/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole valehtelua, se on tarinankerrontaa. Ja kun tarpeeksi montaa kertaa kerrot tarinaa siitä, että olet opiskellut yliopistossa ja osaa vaikka mitä, niin koko yhteisö toistaa tarinaasi. Sitten saat työpaikan ja siellä havaitaan, että et osaa edes lukea, vaikka ole koneinsinööri.

Vierailija
5/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim politiikan kulttuuriin kuuluu. Valehteluhan on vain sitä että Stubb puhuu muunneltua totuutta. MAuri Pekkarinen kuittaa sanomisensa zoukkina ja niin edespäin..

Timo Soini puhuu hedelmistä ja kansa luulee hänen sanovan jotain viisasta...en tiedä kusettaako kansa itseään useammin, kun ihailee näitä. Hallitus lupaa budjetissa ja sanoo ettei vähävarisilta enää leikata, mutta leikkaa kuitenkin ....

Vierailija
6/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on. Populistista väittää muuta. Joillekin huijaaminen on tapa päästä eteenpäin kun muuten on mahdotonta. Toki monen suvaitsevaisen mielestä se on ihan oikeutettua. Minun mielestäni ei ole.

Vierailija
7/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mäkin opin romaneilta.

Vierailija
8/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein rehellisyyttä pidetään yliarvostettuna ja rehellisiä ihmisiä tyhminä ja yksinkertaisina. Heidän huijaamisensa on lähinnä  velvollisuus.

Vierailija
9/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia vaivaa joka vuosi maahan saapuvat irlantilaiskiertolaiset joita on lukuisia autokuntia. Asfaltin tekijöitä. Huijaavat, uhkailevat, eivät noudata lakeja. Tämä on heidän ansaitsemistapansa.

Vierailija
10/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverina on ollut muutama toisen kulttuurin edustaja. Kyllähän siinä tulee omituinen olo, kun kaveri päin naamaa vakuuttaa kiven kovaan, että kyllä minä olen sen työtehtävän jo hoitanut. Vaikka molemmat voimme silmillä havaita, että ko. tehtävä on tekemättä. En tiedä onko niiden käyttäytyminen röyhkeyttä vai pitävätkö he meikäläisiä vain tyhminä.

Vierailija
11/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Venäjällä hyvä tarina on parempi kuin totuus. Lähinnä siis valkoisia valheita.

Vierailija
12/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverina on ollut muutama toisen kulttuurin edustaja. Kyllähän siinä tulee omituinen olo, kun kaveri päin naamaa vakuuttaa kiven kovaan, että kyllä minä olen sen työtehtävän jo hoitanut. Vaikka molemmat voimme silmillä havaita, että ko. tehtävä on tekemättä. En tiedä onko niiden käyttäytyminen röyhkeyttä vai pitävätkö he meikäläisiä vain tyhminä.

Tai kun toinen ei millään voi vastata kysymykseen, paljonko vielä on tekemättä, vaan alkaa luetella laveasti kaikkea, mitä on tehnyt. Suomalainen kertoo täsmällisinä lukuina, paljonko on vielä tekemättä.

Vierailija
13/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo Venäjällä hyvä tarina on parempi kuin totuus. Lähinnä siis valkoisia valheita.

Jep. Siksi naurattaa aina, kun joku kehuu tykkäävänsä slaavilaisesta kulttuurista ja kertoo pari mehevää valhetta päälle.

Vierailija
14/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kyllä. Tietyissä kulttuureissa vääräuskoisille on ihan ok valehdella. Kiinassa ja monissa sen alueen kulttuureissa valehdellaan, koska epäonnistuminen on häpeä eikä haluta tuottaa pettymystä. Esim. aikanaan Noksun projekteissa kiinalaiset väitti aina olevansa aikataulussa ja jeesjees, homma ymmärretty ja ihan kohta valmis ja oikeasti menossa aikataulut päin peetä ja koko tehtävää ei ollut tajuttu. No, siihenkin oppi.

Vierailija
15/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele asiaa mieluummin niin päin että Suomessa kulttuuri on rehellisempää muuhun maailmaan varrattuna. Maailmalla paljon korruptiota, köyhyyttä ja toisten hyväksikäyttöä koska pärjääminen ja toimeentulo ei ole yhteiskunnan puolesta turvattua joten keinot ovat monet ja silloin valehtelukin on arkipäiväisempää eikä niin paheksuttavaa koska sitä tekevät kaikki. Koskee myös ihmissuhteita.

Vierailija
16/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisiin poliitikkohin en enää luota, Sipilän jälkeen, suomalaisiin muuten kyllä. 

Ensimmäinen Turkin reissu avasi silmäni, toinen käyntikerta riitti siihen, etten enää luota pätkääkään, enkä vie rahojani heille. Mitä ihmisestä jää jäljelle, jos ei voi luottaa yhtään?

Vierailija
17/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka väittää kyseessä olevan joku tietyn maan kulttuuri kusettaa pelkästään itse tässä ketjussa muita sekä itseään. Jokaisessa maassa ja maan kulttuurissa on kusettajia, mutta minkään maan kulttuuri ei perustu kusettamiselle. Romanitkan eivät ole kategorisesti(kaikki) kusettajia, itse olen tuntenut pelkästään sellaisia romaneja jotka eivät ole kusettajia. Slaavilaisuudesta voi sanoa sen että Suomi on slaavilaista perimää ja kulttuuria eikä suomi ole kovin kusettava maa, mitä' nyt rasistit yritävät väittää kaikkien muunmaalaisten olevan kusettajia vaikka tietävät itsekkin kusettavansa tällä pelkästään itseään.

Vierailija
18/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kasvojen säilyttäminen ja kunniakäsitykset ja valheilla asiat sitten parhain päin.Suomalainen sori että mokasin sitten nöyryyttävää kunnialla.

Vierailija
19/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen kulttuuriin ainakin. Monta kertaa päivässä törmää valehtelijoihin.

Vierailija
20/30 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiassa päin on tärkeää säilyttää kasvot. Suomalaisen mielestä tämä voi joskus tuntua siltä, että toinen valehtelee päin naamaa, ja sitähän se teknisesti joskus onkin. Heidän mielestään se on... no, en edes tiedä, koska minusta se on käsittämätöntä.

Esimerkiksi Thaimaassa ajoimme kaverin kanssa hänen autollaan ja etsimme erästä paikkaa. Tämä paikallinen kaveri pysähtyi kysymään ohikulkijalta neuvoa ja he kävivät thainkielisen keskustelun, josta en siis tietystikään ymmärtänyt mitään. Kaveri totesi minulle keskustelun päätyttyä, että etsimämme paikka on neuvojan mukaan puolen kilometrin päässä. Jatkoimme ajamista. Kun matkaa oli kulunut arvioni mukaan päälle kilometri, kysyin kaverilta uudestaan että niin mitenkä pitkän matkan päässä se olikaan, eikö puoli kilometriä mennyt. Kaveri vastasi naama pokerilla, että sinne on vielä kilometri matkaa. End of conversation. Olin todella hämilläni.

Opin sitten, että kaikki mitä siellä (ja muissakin maissa) sanotaan, on ehkä totta tai ehkä ei ja sitten sen näkee mitä tapahtuu. Ihan samalla lailla varmasti meidänkin kulttuurissamme on heidän mielestään jotain todella törkeitä ja paskamaisia piirteitä, mitä he eivät voi ymmärtää ja hyväksyä mutta jotka meidän mielestämme ovat täysin luonnollisia. Minua ei ainakaan vaivaa tippaakaan istua mökin portailla isoäitiäni ylempänä ja vieläpä niin, että jalkapohjani osoittavat häntä kohti. Thaimaassa se olisi kauhistus. Kukin taaplaa tyylillään.