Aikalaiset! Millainen valtiovarainministeri Sauli Niinistö oli?
Presidenttinä olen lukenut hänestä vain ylistäviä kommentteja. Oliko hän vertaansa vailla myös valtiovarainministerinä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Olisi valittu presidentiksi 2000 ylivoimaisesti. Olisi ollut paljon parempi niin.
Tuolloin ei edes Niinistö itse uskonut että hänestä tulisi presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Joo sale oli kova siinä duunissa. meni luukku kiinni ja moni pahotti mielensä kun ei päässy enää vetää miten sattuu. Alho varmaa muistaa lämmöllä muistelmissaan. Sale on muutenki ainoa presssa joka on alentanut palkkioonsa.
Eiköhän ole ihan laskelmoitua Salelta laskea palkkiotaan.
Joko kansansuosion takia tai koska osaa myös laskea ettei yksi ihminen tarvitse loputtomasti rahaa.
Sillähän tulee hyvät massit parin vuoden europankkijobistakin tohon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi valittu presidentiksi 2000 ylivoimaisesti. Olisi ollut paljon parempi niin.
Sale tahtoi vielä hurvitella aikansa: tupakoida, rullaluistella ja deittailla Vienosen &muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sale tahtoi vielä hurvitella aikansa: tupakoida, rullaluistella ja deittailla Vienosen &muiden kanssa.
On todistettu ettei Saulilla ollut saumaa Tarjaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkos se oli, kun hän itse puhui ”puolivallattomasta leskimiehestä”? Jos some olisi ollut niinä aikoina sama mitä nyt, niin kyllä olisi ollut Salesta paljon juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkos se oli, kun hän itse puhui ”puolivallattomasta leskimiehestä”? Jos some olisi ollut niinä aikoina sama mitä nyt, niin kyllä olisi ollut Salesta paljon juttua.
Silloin oli kokoomuksen keskustelupalsta. Kirjoitin sinne jotain Salen röökaamisesta, ja Timo Harakka siteerasi postaustani Salelle tv-haastiksessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Sauli ja Lipponen oli tehokas pari. Hoitivat hommat vaihtoehtoisia miehinä. Muut ministerit vikisivät, mutta suostuivat kaikkeen.
Sauli ja Paavo veivät Suomen euroon, ja millä ylimielisyydellä. Löytyy eduskunnan keskustelu euroon liittymisestä yuotubesta. Jos ei oltaisi eurossa, ei olisi tarvinnut maksaa Kreikan lainoja. Niitä ei ikinä saada takaisin. Puhutaan nykyään jo useammasts sadasta miljoonasta.
Joku ATV:n haastattelija meni eduskunnan kahvilaan ja kysyi Niinistöltä: Onko nyt kevättä rinnassa?
Seuraava kysymys oli: entäs tyttöystävän rinnoissa?
Sale poistui kahvilasta.
Vierailija kirjoitti:
Ike, Sauli ja Kokoomuksen risteilyt noihin aikoihin, voi veljet! Montaakohan böönaa nämä veijarit ovat tuplanneet noihin aikoihin.
Oli kyllä dynaaminen duo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkos se oli, kun hän itse puhui puolivallattomasta leskimiehestä? Jos some olisi ollut niinä aikoina sama mitä nyt, niin kyllä olisi ollut Salesta paljon juttua.
Oi jospa tietäisitte
Vierailija kirjoitti:
Eikä mikään bum nami.
Mun käsittääkseni hän tuli hyvin toimeen naisten kanssa, myös Arja Alhon, ja pitikin koska valtionvarainministerin eri tehtävät oli nakitettu molemmille.
Niinistö oli suuri helpotus Iiro Viinasen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aiheutti päätöksillään tuhansien elinkelpoisten pk-yritysten konkurssin, kun markka devalvoitiin. Suuryritysten ehdoilla tuo siis tehtiin, kuten Suomen kyseessä ollessa voi perustellusti olettaakin. Seurauksena tuhansia itsemurhia seuraavina vuosina.
Äkkiä nämäkin unohtui
Vierailija kirjoitti:
Tunnettiin valtiovarainministerinä Sauli 'autovero' Niinistönä. Kamppaili koko kaksikautisen pestinsä EY-tuomioistuinta vastaan halutessaan säilyttää oikeuden varastaa autoverorahoja käytettyjen autojen tuojilta valtion kassaan. Suomi sääti KAIKKI muut verolait EU-muotoon hyvissä ajoin, kansaa vahingoittavat jopa reilusti etuajassa, mutta autoverotus jäi hoitamatta aivan näihin päivin saakka.
Tuomioistuimen aivan Niinistön ministerikauden lopussa pakottamaa lakimuutosta ministeri kuvaili poliittisen uransa pahimmaksi paikaksi, kun joutui hieman nöyrtymään hallintoalamaisilleen. Lakia parsittiin oikeusvaltiossa ennenkuulomattomalla vuoden vaihteesta voimaan astuneella takautuvalla lakimuutoksella. Eduskunta kohtuullisti Niinistön ministeriön ehdotusta rankalla kädellä, mutta sitä on jouduttu tuomioistuinten pakottamana korjaamaan tämän jälkeenkin.
Tämän jälkeen Niinistö pakeni nöyryytettynä EU-virkaan ottamaan etäisyyttä poliittiseen elämään.
Tätä harva muistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkos se oli, kun hän itse puhui puolivallattomasta leskimiehestä? Jos some olisi ollut niinä aikoina sama mitä nyt, niin kyllä olisi ollut Salesta paljon juttua.
Sale selvisi vähällä. Ike taas ei
Tuttu näky oli Helsingin yöelämässä. Storyville tais olla kantapaikka
Vierailija kirjoitti:
Tuttu näky oli Helsingin yöelämässä. Storyville tais olla kantapaikka
Hovi oli siellä
Niinistö ei suostunut noudattamaan perinteistä Kokoomuksen puoluepoliikkaa eli ei suostunut hyvätuloisten veronalennuksille vaan ajoi maan etua keräämällä mahdollisimman paljon verotuloja, joilla maksettiin velkoja pois. Toisaalta hän huusi naama punaisena alaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheutti päätöksillään tuhansien elinkelpoisten pk-yritysten konkurssin, kun markka devalvoitiin. Suuryritysten ehdoilla tuo siis tehtiin, kuten Suomen kyseessä ollessa voi perustellusti olettaakin. Seurauksena tuhansia itsemurhia seuraavina vuosina.
Tästä on helppoa syyttää Niinistöä,, mutta, mutta itse nuorempana en ole varma, mutta luulempa, että ainakin osa vastuu tai moite ja kunnia kuuluu tässä kohtaa ojentaa ja antaa myös Niinistöä ennen valtiovarainministerinä toimineelle Iiro Viinaselle (Kok). - - - Toisaalta 90 luvun lamasta on jo kulunut niin kauan aikaa, että on paikoin vaikeuksia nähdä, mikä tuolloin oli välttämätöntä Suomen (valtiona) ja syystä tai toisesta (liike)pankkien pelastamiseksi. - Toisaalta on hävytöntä, miten pankkien annetaan toimia nyt / viime vuosina mm. vähävaraisia (eläkelläisiä) kohtaan. Sen sijaan, että valtiovallan toimesta edellytettäisiin pankkien järjestämään "peruspankkipalvelut" kuten omalta tililttä tapahtuvat rahan nostot ja maksut tiskillä, tai missä automaatilta / verkkopankissa ilmaisia.
Siksi kun oltiin suuruudehulluja eikä osattu laskea korkolaskus ja tarkastella asioita pitemmällä aikajänteellä. Sama kun jotkut nykyihmiset ottaa vipavippeja jatkuvalla syötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkos se oli, kun hän itse puhui puolivallattomasta leskimiehestä? Jos some olisi ollut niinä aikoina sama mitä nyt, niin kyllä olisi ollut Salesta paljon juttua.[/quote
Olisi kiva kuulla näistä lisää
Tiesin hänen (niinistön) olevan politiikaassa. En tiennyt missä asemassa enkä ole näistä "tekaistuista" asioista varma. Varmasti hän oli valtionvarainministerinä hyvä politiikassa ja varma vaikuttaja niin politiikassa kuin ihmisten auttamisessa mikä on osa laajaa politiikan osaamista ja tässä hän oli hyvä.