Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen tilaisuus on uurnan lasku?

Vierailija
12.07.2018 |

Sorry tyhmästä kysymyksestä, mut aiemmin kaikki läheiset on haudattu kuoppaan. Nyt miehen läheinen tuhkattiin ja kohta on edessä uurnan lasku. Mitä siinä tapahtuu? Tai siis ilmeisesti uurna asetetaan säilytyspaikkaansa, mut onko siinä vielä jotain rituaaleja? Miten tilaisuuteen pukeudutaan? Onko se yhtä juhlava kuin siunaustilaisuus?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan oo ollut tämmöisessä mukana? /ap

Vierailija
2/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ihan omaisten sovittavissa. Olen kuullut kolmesta hyvin paljom toisistaan poikkeavasta tilaisuudesta lähipiiristäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei oo siis mitää "kaavaa" tähän? Mitähän tässä sit on odotettavissa, kun vainajan läheisimmät ovat olleet erimielisiä kaikessa... /ap

Vierailija
4/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut sellaisessa tilaisuudessa, jossa uurna laitettiin sukuhautaan noin 2 kk sen jälkeen, kun oli ollut siunaustilaisuus ja tuhkaus sen jälkeen. Sinne uurnanlaskuun kokoonnuttiin vain hautausmaalle yhtenä talvipäivänä (arkipäivä keskellä päivää) ja siellä oli pieni kuoppa kaivettuna hautakiven eteen. Kun siunaustilaisuudessa oli paikalla toistasataa henkeä, oli tässä laskussa paikalla noin 10. Ihan lähimmät vaan. Parilla oli kukkia mukana, ne laitettiin haudalle. En  muista oliko siinä enää pappia mukana, mutta hyvin lyhyt se tilaisuus oli. Siitä on jo kauan. Muistan vaan että paleli kamalasti. Sen jälkeen osa kävi kahvilla. 

Vierailija
5/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vainaja kuului kirkkoon, eiköhän siinä normirituaalit suoriteta.

Jos taas ei.....

Sitten omaisten sovittava vainajan tahtoa kunnioittaen.

Itse pukeutuisin normaalin hautajaisetiketin mukaan.

Vierailija
6/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Jos vainaja kuului kirkkoon, eiköhän siinä normirituaalit suoriteta.

Jos taas ei.....

Sitten omaisten sovittava vainajan tahtoa kunnioittaen.

Itse pukeutuisin normaalin hautajaisetiketin mukaan.

Siunaus on silloin yleensä aiemmin kirkossa. Siellä tosiaan normaalit rituaalit. Uurnan lasku on myöhemmin ja usein tosiaan vain ihan lähimåien kesken.

Vierailija
7/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa päättää ihan itse. Anoppi siunattiin ja uurna viikolla seurakunnan osoittamaan paikkaan. Tavalliset siistit vaatteet päällä ja lyhyt hiljentyminen. Kunnia laskea annettiin sille, joka toimi lopussa omaishoitajana. Seurakunnan puolesta ei ollut ketään.

Vierailija
8/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 lisää että siunaus normaalisti lauantaina ja uurna sitten myöhemmin kuoppaan eri päivänä. Se arkku jäi kappeliin siunauksen jälkeen ja sen toimitti tuhkaukseen seurakunta.

Vierailija
9/10 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitini uurnanlaskussa vain isä, minä ja mun perhe sekä siskopuoleni. Minä perheineni sekä isä haettiin uurna kappelin toimistolta. Hetken istuimme hiljaa pienessä huoneessa jossa uurna syvennyksessä. Siitä käveltiin uurnsn kanssa hautausmaan portille jossa kirkon työntekijä oli meitä vastassa. Tässä vaiheessa siskopuoleni liittyi seuraamme.

Kävelimme haudalle ja isäni sekä poikani laskivat uurnan kuoppaan. Heitimme kuoppaan ruusun. Jokainen sain lapioida maata uurnan päälle ja kirkon työntekijä peitti loput. Jäimme vielä hetkeksi haudalle.

Meillä astetta siistimmät vaatteet päällä. Minulla esim mustat kapeat farkut ja mustat saappaat sekä valkoinen pitkä takki. Oli alkutalvea.

Tämän jälkeen suuntasimme kotiin lepäämään koska mulla oli ihan tajuton flunssa ja kume.

Aika koruton tilaisuus.

Vierailija
10/10 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaisuus on niin koruton kuin omaiset sen haluavat olevan. Toisin sanoen jos haluaa siihen ohjelmaa kannattaa suunnitella siihen ohjelmaa. Suntio ei saarnaa hänen tehtävänään on vain varmistaa että saatte uurnan ja se haudataan oikeaan paikkaan kaikki muu riippuu teistä itsestänne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän