Kenelle kuuluu lapsen uimaan opettaminen
A) vanhemmille
B) koululle
C) kolmannelle sektorille
Oma mielipiteeni on että kodille eli vanhemmille. Tekniikkauinti on sitten eri juttu, sen voi kolmas sektori eli uimaseura hoitaa.
Kommentit (39)
Minä, vanhempi, ostin palvelun kolmannelta sektorilta, uimaseuralta.
Vanhemmille. Mutta jos vanhemmat laittavat pikkulapsen uimakouluun, niin kuuluuko se silloin kolmannelle sektorille?
Mua yritti aikanaan opettaa vanhemmat mutta halusin kuitenkin uimakouluun, että saisin niitä kangasmerkkejä (merenneito, hylje, delfiini jne) :D. Tuskin ois vanhemmat saanu opetettua yhtä nopeasti, tai edes ennen kouluikää, kun innostus ja yritys oli ihan erilainen uimakoulussa.
Täh? Erikoinen kysymys. Lapsen pitää oppia uimaan, jokaisen vanhemman pitäisi ymmärtää tämä. Ensin opetetaan itse, ilmoitetaan kesäisin uimakouluun, koulu saa viedä uimaan liikuntatunnilla. Kyllä jossain kohtaa tässä luulisi oppivan kun sitkeästi tarjoaa.
Kaikki vastuu lapsista kuuluu vanhemmille ja kaikki vastuu aikuisista kuuluu aikuiselle itselleen ellei satu olemaan ikäloppu vanhus tai vammainen. Toisten lapsista huolehtiminen, näiden kasvattaminen ja muiden elämän rahoittaminen ei kuulu yhteiskunnalle.
Vanhemmilla. Eri asia jos on suurta pelkoa vettä kohtaan tms... Mutta ainakin täytyy siis yrittää opetta.
Itse tunnen perheen jossa useampi alaluokilla oleva lapsi, eivät osaa uida eivätkä vanhemmat käsittääkseni ole edes yrittäneet opettaa (mahdollisuuksia lähiseuduilla olisi kyllä). Lapset ovat sitten tottuneet erilaisiin kellunta-apuvälineisiin, ja varmaan alkaa pian olla hankala tottua olemaan ilman niitä... Vanhinta on nyt viety uimakouluun, mutta ei silti vielä oikein osaa. En tiedä, mitä uimaopetusta heillä mahdollisesti on koulussa ollut, mutta eihän se siis millään riitä.
Cetusille kuuluu... mut jos ei ole varaa niin se on sitten toinen juttu. Taitavia uimareita meidän lapset!
Meillä kävivät uimakoulun molemmat. Maksoihan se jotain. Minä maksoin.
Vanhemmalle siltä osin, että miettii millä tavoin antaa opin lapselleen. Me käymme kesäisin rannalla, mutta talvisin uimahallissa juurikaan ei, koska ei ole ”meidän juttu”. Talvella ulkoillaan, hiihdetään, luistellaan jne.
Joten olen ulkoistanut opin uimakoululle, josta maksan mielelläni.
Kaikille sektoreille yhdessä. Mikä kenellekin perheelle parhaiten sopii.
Vanhempani opettivat uimaan, ja kävin myös uimakoulun vaikka osasin jo uida, mutta siellä oppi eri tekniikoita ja tyylejä.
Meillä on lapset laitettu uimakouluun. Yritin ensin itse opettaa, mutta eipä kukaan ole sillein oppinut joten uimakouluun siis.
Olenko ollut vastuussa uimataidosta? Juu, kyllä mielestäni vaikka opetuksen ulkoistinkin uimakoululle ja sitten myöhemmin koululle. Toisaalta taas en, koska meidän lapsilla ei mielestäni ole riittävän hyvä uimataito ja se johtuu siitä, että emme ole hirveästi uimassa käyneet. Mä en pysty käymään kloorivedessä uimassa ja luonnonvesissä on kylmää ja ällöä.muuten. Mies ei ole innokas uimari koska ei osaa uida kuin auttavasti ja ei siksi ole tykännyt viedä lapsia uimaan.
Vanhemmille tietysti. Oli itsestäänselvää laittaa kaikki lapset uimakouluun osaavien ihmisten opetettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä opettelin senkin itse.
Samoin. Lilluin vedessä ihan turhautuneena rengas kaulassa, kun tiesin jo, että pysyn pinnalla sitä ilmankin Äiti ei uskonut. Onneksi tuli tilaisuus livahtaa kerran mökkisaunasta tuttavan aikuisen kanssa veteen. Sanoin hänelle tiukasti, etten tarvitse rengasta. Näin sain todistettua uimataitoni.
Olin 5-vuotias.
Mikäli hysteerisestä äidistä olisi asia riippunut, uisin varmaan rengas kaulassa vieläkin!
Uimaan opittuani mua ei saanut vedestä enää pois.
Koulussa tuntui oudolta, että jotkut ei osanneet uida vielä 8-vuotiainakaan.
Huonoimpien mukaan mentiin, eli mitään antoisaa ei meille uimataitoisille ollut tarjolla. Kuten tekniikkaa ja sukellusta.
Sitähän se koulussa on, heikoimpien tahtiin, hyvät saa tylsistyä.
No vanhemmille, kyllä uinaan opitaan ennen 7 v ikä ?!?