Sairaalapäivystyksen henkilökunta ilkeää, miksi?
Poikkeuksia tästä on vähän.
Tylyjä, ilkeitä, kylmiä.
Siellä maataan tuntikausia tarkkailussa. Odotetaan. Vaikka odottaisit 10 tuntia, kukaan ei kysy miten voit. Hoitajat pälättävät ja nauravat konttorissaan. Ei ole kiire.
Kommentit (15)
Samaa olen pohtinut. Ilmeisesti päivystykseen tulee myös agressiivisia potilaita ja he aiheuttaa että kaikille ollaan vihaisia? Itse olen palvelualalla jossa oma hyväntuulisuuteni aiheuttaa työkavereissa ilkeilyä. Eli toisissa työpaikoissa pitää olla tyly että kuuluu porukkaan.
Hoitajat eivät sinun asiasi eteen juuri mitään voi tehdä, jos labrat yms. on otettu. Odotat vain lääkäriä siinä vaiheessa.
Jotta ihmiset tulisivat päivystykseen seuraavan kerran vasta pää kainalossa
Niinpä. Kiva kun lääkärin tulee lähdettyä vain silloin kuin on pakko, eikä tosin aina silloinkaan. Sitten kipeänä ja väsyneenä kohtaa hoitajan jonka mielestä olen tehnyt väärin sinne saapuessani vaikka ihan taatusti olisin itsekkin mieluummin jossain muualla. Sitä sitten saa kuunnella, päälle odotus, lääkäri yleensä sitten antaa palautetta että pitäisi tulla jo aiemmin hoitoon ettei tilanne pääse niin pahaksi.
Aina ihan yhtä uskomatonta että normaali, perusterve aikuinen joka saattaa tarvita lääkärin palveluita 1-2 kertaa viidessä vuodessa muuttuu hoitajan silmissä välittömästi turhaksi potilaaksi vaikka paikalle tulisi pää kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene sitten päivystykseen jos ei kelpaa, kuole kadulle.
En ole kohdannut ilkeyttä kohdallani.
Niin että huono palvelu pitää vaan sietää hymyillen eikä mistään saa valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kiva kun lääkärin tulee lähdettyä vain silloin kuin on pakko, eikä tosin aina silloinkaan. Sitten kipeänä ja väsyneenä kohtaa hoitajan jonka mielestä olen tehnyt väärin sinne saapuessani vaikka ihan taatusti olisin itsekkin mieluummin jossain muualla. Sitä sitten saa kuunnella, päälle odotus, lääkäri yleensä sitten antaa palautetta että pitäisi tulla jo aiemmin hoitoon ettei tilanne pääse niin pahaksi.
Aina ihan yhtä uskomatonta että normaali, perusterve aikuinen joka saattaa tarvita lääkärin palveluita 1-2 kertaa viidessä vuodessa muuttuu hoitajan silmissä välittömästi turhaksi potilaaksi vaikka paikalle tulisi pää kainalossa.
suomalaisissa sairaaloissa on edelleen neuvostoliittolainen alvelukulttuuri. Siitä se johtuu.
Ei se ole mikään palvelukeskus, en ymmärrä siis puhetta palvelusta
Kiire ja stressi, pitkät työvuorot, vihaiset ja aggressiiviset potilaat. Yhdeltä hoitajalta potilas väänsi huvin vuoksi käden luut p**kaksi. Hymyilepä siinä sitten ''palvellessasi''.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene sitten päivystykseen jos ei kelpaa, kuole kadulle.
En ole kohdannut ilkeyttä kohdallani.Niin että huono palvelu pitää vaan sietää hymyillen eikä mistään saa valittaa?
Niin että mitä se huono palvelu siis oli? Et saanut hoitoa, vai hoitaja ei jaksanut hymyillä? Hoitaja ei ole asiakaspalvelija, se ei ole hänen työtään, vaan hänen työtään on sairaanhoito.
Koska sinä et ole ainoa potilas siellä, vaikka siltä tuntuukin. Ja kun lääkärin työhön ja aikatauluihin ei sh.t voi vaikuttaa. Lisäksi et todennäköisesti ole niin kipeä, kuin luulet.
Näistä mikään ei oikeuta kylmää kohtelua, mutta totuus on, että siellä joutuvat kaikki odottamaan, ellei ole hengenhätä.
Se, että hoitajat "pälättävät ja nauravat konttorissaan" ei kyllä tarkoita, sitä etteivät tekisi samalla töitä...
Minullakin viivästyi hoitoon hakeutuminen niin pitkälle, että jouduin lopulta kahteen leikkaukseen ongelmani kanssa ja 12 viikkoa sairaslomaa kaupanpäälle. En vaan voinut mennä aikaisemmin, koska pelkäsin hoitohenkilökunnan ilkeyttä ja sitä, että ei minua sinne kuitenkaan huolita vaan nöyryyttäen käsketään suksimaan kuuseen. Minulla on taustalla sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkihäiriötä. Yleensä kyllä saan asiani hoidettua muissa kohteissa, mutta jostain syystä juuri terveyssektori on sellainen, minne en helposti hakeudu, juuri henkilökunnan epäasiallisuuden takia.
Paljonko siitä on vaivaa, että olisitte ystävällisiä ihmisille? Vaikka kaikki siellä teidän kohteessa on teille tuttua ja rutiinia ja te tiedätte kaikesta kaiken, me harvoin käyvät emme välttämättä tiedä esim muuttuneista käytännöistä. Meissä asiakkaissa on ujoja, ihmispelkoisia, introverttejä, paniikkihäiriöisiä, tyhmiä, kaikenlaisia sellaisia ihmisiä, joille on suuri kynnys hakeutua hoitoon eikä sitä kynnystä madalla yhtään se, että siellä luukulla on joku naama norsunv*tulla elämäänsä leipääntynyt kerberos tylyttämässä.
Jo päivystykseen soittaessa hoitajan asenne on yleensä ollut äärimmäisen nihkeä. Ko. henkilö siis arvioi, kuka saa lähteä edes jonottelemaan sinne päivystykseen. Tosin taikasanat "ykköstyypin diabetes" avaavat ovet lähes tilanteessa kuin tilanteessa.
Lääkärien taholta en ole muistaakseni koskaan kohdannut tylytystä, ainoastaan hoitajien, siis myös muiden kuin sen puhelimeen vastaajan.
Sinulle on annettu se soittokello, jota voit soittaa jos tilassasi tapahtuu muutoksia. Jos siellä kaikkien kanssa alettaisiin ummet ja lammet juttelemaan ei siitä päivystyksen varsinaisesta työstä tulisi yhtään mitään.
Tiedätkö, että hoitajat tarkkailevat potilaan vointia myös silloin kun et itse sitä huomaa? Ja raportoivat mahdollisesti seuraavalle vuorolle potilaan voinnista ja tutkimustuloksista. Ja ehkä myös vuoronvaihdossa nähdessään hetken jutustelevat iloisesti ja nauravatkin. Työ on rankkaa ja erittäin harvoin saa yhdeltäkään potilaalta tai omaiselta positiivista palautetta. Hyvällä työyhteisöllä on erittäin suuri merkitys työssä jaksamisen kannalta. Se ei todellakaan ole sinulta tai muilta potilailta pois jos hoitaja joskus naurahtaa työkaverinsa seurassa.
Päivystyksissä myös toteutetaan kiireellisyysjärjestyksen mukaista hoitoa. Hengenvaara laitetaan aina korkeimpaan kiireellisyysluokitukseen. Vaikka sinulla olisi kipeä murtuma kädessä, saat odottaa jos pieni lapsi on elvytettävänä. Tai sinun isälläsi aivoverenvuoto. Sinustakin tehdään samanlainen luokitus kun pääset hoitajan arvioitavaksi, mikä tapahtuu useimmissa paikoissa ilmottautumisen yhteydessä.
Ja mikäli vointi odottaessa heikkenee, tai tarvitset vaikka särkylääkettä, kerro se hoitajalle. Emme ole ajatustenlukijoita.
Kysy lääkäriltä.