Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi säästöjä ei tehdä kirjastoja sulkemalla?

Vierailija
11.07.2018 |

Nykyaikana kaikki tieto on netissä ja e-kirjatkin ovat jo yleisiä. Miksi pitää yhä ylläpitää tiheää kirjastoverkkoa? Isoimmissa kaupungeissa pääkirjastot voisi säilyttää, mutta pikkupaikkakunnilla ei todellakaan tarvittaisi kirjastoja. Pelkkää rahankulua.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen lukeminen kostautuu koulussa, kun tulee kiusatuksi koulussa pärjäämisen ja käyttämiensä "ihan ihme sanojen" takia. Sehän osoittaa, että on hikipinko, opettajien mielistelijä, nykykielellä eliittiä.

Näin ainakin maalaiskylässä 80-luvulla.

Lopeta menneisyydessä  eläminen, nyt on vuosi 2018.

Vierailija
22/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä kirjastoja ole jo suljettu vaikka kuinka monta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä isommat säästöt saataisiin jos ihmisiä ei enää opeteta lukemaan ollenkaan! Äänikirjathan on olemassa, navigaattorikin puhuu ettei tarvi lukea kylttejä, ja ohjeisiin ja lappusiin voidaan laittaa QR-koodi josta sen saa kännykän kautta puheeksi.

Vierailija
24/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on se turhuus tässä ap:n keississä, jos sillä ei saa mitään tarpeellista kuten kirjastot. Tämä ap on näitä nykyajan retoriikan esittäjiä, että raha itsessään on arvokasta eikä se mitä sillä' saadaan. Sitten vielä tämä toinen perus nyky ilmiö jossa ollaan muilta kieltämässä kaikki mitä ei itse tarvita ymmärtämättä ettei siihen ole mitään meriittejä eikä oikeuksia. 

Miksi ap ei vain kiljoita "lopetetaan kaikki mistä en oikein ymmällä, syyksi kelpaa mikä hyvänsä" 

Vierailija
25/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WT:t luulevat viisastuvansa raahaamalla kirjastosta Arto Paasilinnaa, Kalle Päätaloa ja Kaari Utriota.

Mitä kirjoja pitää lukea päästäkseen samaan typeryyden tilaan kuin sinä?

Persujen käsikirjaa.

Vierailija
26/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on se turhuus tässä ap:n keississä, jos sillä ei saa mitään tarpeellista kuten kirjastot. Tämä ap on näitä nykyajan retoriikan esittäjiä, että raha itsessään on arvokasta eikä se mitä sillä' saadaan. Sitten vielä tämä toinen perus nyky ilmiö jossa ollaan muilta kieltämässä kaikki mitä ei itse tarvita ymmärtämättä ettei siihen ole mitään meriittejä eikä oikeuksia. 

Miksi ap ei vain kiljoita "lopetetaan kaikki mistä en oikein ymmällä, syyksi kelpaa mikä hyvänsä" 

Harmi kyllä meillä ei ole omaa NASAa, johon "tuhlattuja" verovaroja voisi kauhistella.

Vierailija
27/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
28/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ maksaa paljon Suomessa, lopetetaan työ niin säästyy paljon rahaa.

Vierailija
29/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WT:t luulevat viisastuvansa raahaamalla kirjastosta Arto Paasilinnaa, Kalle Päätaloa ja Kaari Utriota.

Eiköhän se ole ne WT:t, jotka eivät lue. Paljon on ihmisiä, jotka lukevat niitä oikeita kirjoja. Kas, kun töissä joutuu työkseen katsomaan tietokonetta päivisin, niin ei kyllä yhtään huvita enää vapaa-ajallaan lukea e-kirjoja tai pyöriä netissä ylipäätänsä. Itselläni kun on tuntumaa lukioikäisiin ja vähän päälle parikymppisiin ihmisiin niin yllätys, yllätys, tämän ikäiset ovat innokkaita kirjojen lukijoita ja käyvät kirjastossa.  Ja vähemmistö lukiolaisista tykkää näistä sähköisistä kirjoista, mitä nykyään kouluissa on. Oman kokemukseni mukaan sähköisiä kirjoja suosivat vanhat ihmiset, joilla on muutenkin huono näkö.

Vierailija
30/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun kirjaston vessoja käydään muuttamaan unisex-vessoiksi voidaan kirjasto sulkea. 

Miten tämä liittyy mihinkään? Juuri kävin Espoossa kirjaston unisex-vessassa, ja ihan yhtä hyvä siellä oli pissata, kuin muissakin vessoissa.

Minun mielestäni unisex vessat eivät ole toimiva konsepti. Kaikki missä itse olen joutunut käymään ovat olleet siivottomia. Aina löytyy äijiä jotka kuseksii pitkin ja poikin.

Vierailija
31/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun kirjaston vessoja käydään muuttamaan unisex-vessoiksi voidaan kirjasto sulkea. 

Miten tämä liittyy mihinkään? Juuri kävin Espoossa kirjaston unisex-vessassa, ja ihan yhtä hyvä siellä oli pissata, kuin muissakin vessoissa.

Minun mielestäni unisex vessat eivät ole toimiva konsepti. Kaikki missä itse olen joutunut käymään ovat olleet siivottomia. Aina löytyy äijiä jotka kuseksii pitkin ja poikin.

Ja naisia jotka sotkevat mutta syyttävät siitä äijiä. 

Vierailija
32/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lopeteta jää-ja urheiluhalleja kuten myös uimahalleja? Turhaa tuhlausta. Kyllä jokainen voi juosta metsässä ja uida järvessä ja ihan ilmaisrksi.

Vierailija
33/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin naiset kuseksii lattioille vessassa. Monesti näissä sotkemistapauksissa kyseessä on äitykkä jolla on mukana sen verran pieni poika, joka ei osaa ja yletä pissaamaan seisoaltaan, mutta silti annetaan yrittää sitä.

Vierailija
34/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen lukeminen kostautuu koulussa, kun tulee kiusatuksi koulussa pärjäämisen ja käyttämiensä "ihan ihme sanojen" takia. Sehän osoittaa, että on hikipinko, opettajien mielistelijä, nykykielellä eliittiä.

Näin ainakin maalaiskylässä 80-luvulla.

No mahtoi olla maalaiskylä. Ei meidän "kylällä" kyllä ketään kiusattu fiksuuden takia, päinvastoin.

Kyllä nykyäänkin niitä syrjitään, jotka menestyy koulussa. Osa peruskoulun käynneistä on hädin tuskin lukutaitoisia.

Vierailija
35/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin naiset kuseksii lattioille vessassa. Monesti näissä sotkemistapauksissa kyseessä on äitykkä jolla on mukana sen verran pieni poika, joka ei osaa ja yletä pissaamaan seisoaltaan, mutta silti annetaan yrittää sitä.

Harvat poikkeukset miehistäkään joten tasatilanne.

Vierailija
36/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huvikseen tarkistaa monta prosenttia minkäkin kunnan budjetista menee kirjaston pyörittämiseen. Ei siinä huikeita säästöjä saada. Saati sitten että kirjasto on vielä niitä harvoja julkisia tiloja joilla saa olla vapaasti eikä tarvitse teeskennellä minkään tavaran ostoaikeita. Saa lukea lehtiä ynnä muuta.

Vierailija
37/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot säästää jo nyt aika paljon sillä, että uusia kirjoja hankitaan lähinnä isoihin kirjastoihin,joista sitten lähettävät tavaraa muihin lainauspisteisiin. Lisäksi kirjastoihmiset ovat todella huonosti palkattuja, joten eipä irtisanomiset paljon tuo säästöä.

Sille ei taas voi mitään, että aineistojen hinnat nousevat jatkuvasti.

Vierailija
38/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole edessä. Johan viimeisiä sivistyksen rippeitä ollaan muutenkin alasajamassa yhteiskunnassamme. Voithan toki tehdä aloitteen asiasta hallitukselle, niin tulee vipinää punttiin. Suljetaan samaan syssyyn taidemuseotkin.

Voi niitä maalauksia netistäkin töllistellä.

Juu, ihan sama asia! Huomaa, ettet ole matkustellut taideaarteita katsomassa. No joillekin riittää se rannalla itsensä grillaaminen ja halpa olut. Kukin tyylillään.

Vierailija
39/39 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastot säästää jo nyt aika paljon sillä, että uusia kirjoja hankitaan lähinnä isoihin kirjastoihin,joista sitten lähettävät tavaraa muihin lainauspisteisiin. Lisäksi kirjastoihmiset ovat todella huonosti palkattuja, joten eipä irtisanomiset paljon tuo säästöä.

Sille ei taas voi mitään, että aineistojen hinnat nousevat jatkuvasti.

Turun seudulla toimii Vaski-kirjasto ja siinä just on fiksua, ettei joka kirjastossa tarvitse olla samaa, mitä muissa kirjastoissa, vaan sen voi tilata haluamaansa kirjastoon. Samaten voi lainata mistä vain ja palauttaa mihin vain.

Kirjastohoitaja taitaa korkeakoulutetuista olla pienipalkkaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän