Nirson koiran ruokailusta kysymys
Mitä teidän muiden nirsot koirat suostuu syömään ja miten ylipäätään saatte koiran syömään? Meillä on pennusta lähtien ollut erittäin nirso koira ja etenkin hormonaaliset muutokset (juoksujen jälkeinen aika enimmäkseen) saa koiran lähes syömättömäksi. Voi olla syömättä aivan kevyesti vaikka kolmekin päivää eikä nälkä tunnu vaivaavan ja tätä kestää viikkokausia. Silloinkin kun on se kausi, että syö niin ruokaa menee valmistajan suosittama minimimäärä kunnes taas lopettaa syömisen kokonaan. Palkkanamit menee kyllä aina, mutta ruoka ei. Nirsojen koirien ruuatkaan ei yleensä kelpaa silloin kuin aloittaa tuon syömättömyyskauden.
Onko ihan liian vähän, jos koira syö koiranruokaa valmistajan ilmoittamasta määrästä esim. vain puolet?
Kommentit (15)
Eiköhän koirat syö silloin, kun on nälkä. Tuskin he nälissään päiväkausia on, jos ruokaa on tarjolla. Meillä nirsot koirat tykkää raakaravinnosta. Nappulat ei oikein iske.
Niin ja se kanssa auttoi ruokailuun, kun koira joutuu itse tekemään sen eteen jotakin esim. syömään sen kongista tai etsimään piiloista
Mun uroskoira oli kanssa nuorempana todella nirso ja veti useiden päivien paastoja, kun ei nappulat maistuneet. Vanhemmiten se on kyllä tullut myös ahneemmaksi, mutta mulla meni hermot siihen nirsoiluun ja aloin syöttää sille aamuisin raakaa lihaa, jonka se syö ihan onnessaan, ihan vaikka ruokakaupan lemmikkiosaston pakastealtaasta löytyy nykyään barfia ja kun syöttää 50/50 niin ei tarvitse olla niin tarkkana kaikkien lisäravinteiden ja muiden juttujen kanssa, jotka yleensä barfaukseen kuuluu. Löytyi myös sellainen nappula, jota se syö mielellään eli Brit caren viljaton lammas-riisi, vaikka tosiaan nykyisin tuolle maistuu lähes mikä vaan niin tuo on selvästi sille mieluisin kuivaruoka.
Meillä on kokeiltu nappulat, raakaruoka ja märkäruoka. Nyt ollaan taas nappulakokeilussa, kun raakaruoka ja märkäruoka ei kiinnosta koiraa.
Märkäruoka on mieleistä ainakin meillä, kuivaruokaa ei ole ikinä tykännyt syödä, vaikka useita merkkejä ollaan koitettu.
Koira ei ole edes mikään pieni noin 30kg, epäilen että pentueessa ei ole ollut juurikaan taistelua ravinnosta, jolloin koiralle ei ole kehittynyt "hotkimista"...
Vierailija kirjoitti:
Meidän koira ei ole ikinä yltänyt noihin suositusten mukaisiin minimimääriin mitä tulee ruokaan. Menisiköhän ehkä puolet siitä määrästä mitä pitäisi mennä päivässä :/ Pari ensimmäistä vuotta jaksoin stressata asiaa ja vaihtaa ruokia, mutta sitten päätin, että olkoon syömättä. Niinpä tuo koira sitten onkin syömättä aika ajoin, hormonit sekoittaa täälläkin päätä niin paljon, että syöminen on toisarvoinen asia koiralla. Syö sitten taas, kun ei ole hormonihässäköitä, mutta silloinkin on pieniruokainen.
Kastraatio/sterilointi ehdottomasti, jos hormoonit vaikuttaa paljon koiran käytökseen, niin myös eläin itse kärsii siitä.
Oma koira söisi mieluiten juuri niitä märkäruokia, makkaroita ja nappuloita, joissa ei ole lihaa nimeksikään ja teurasjätettä huimat 4%.. Sitten kun ostaa kunnollista, lihaisaa ruokaa niin ei sitten kelpaa ei millään.
Vierailija kirjoitti:
Oma koira söisi mieluiten juuri niitä märkäruokia, makkaroita ja nappuloita, joissa ei ole lihaa nimeksikään ja teurasjätettä huimat 4%.. Sitten kun ostaa kunnollista, lihaisaa ruokaa niin ei sitten kelpaa ei millään.
Katso ettei ne sisällä sokeria. Sokerilla saadaan eläimetkin syömään mitä vaan, tosin munuaiset siinä ajansaatossa poksahtaa... ym. muut taudit...
Montako koiraa tiedätte, jotka olis omaehtoisesti nääntyneet nälkään nirsoilun vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Montako koiraa tiedätte, jotka olis omaehtoisesti nääntyneet nälkään nirsoilun vuoksi?
Yleensä tuollaisessa tilanteessa on taustalla jokin vakava sairaus, joka aiheuttaa ruokahaluttomuuden. Mutta on myös koiria, jotka saattavat paastota itsensä ihan langanlaihoiksi ilman varsinaista sairautta. Ovat vain niin ruokahaluttomia.
Osta NEUta. Pakaste, saa esim. Prismasta
kannattasko leikkauttaa ne koirat jotka hormonien takia nirsoilee ja on "pää sekasin". juoksuthan vaan stressaa eläimiä jos ne ei pääse (ja toivottavasti ei pääsekään) vapaasti parittelemaan.
Mulla on ollut taloudessa useita koiria, sekä omia että hoitolaisia. Harva koira oikeasti tykkää kuivamuonasta eli nappuloista, enkä ihmettele. Ajatelkaa nyt itse että söisitte jotain kuivattua kovaa papanaa, ja vielä samaa sorttia joka hitsin päivä. Myös koiralla on makuaisti ja sen mieliala kohenee kun saa syödä hyvää sapuskaa, ei koirakaan mikään kone ole. Oon siis itse tehnyt meidän koirille mahd paljon kotiruokaa, jossa on myös kohtuudella suolaa ja mausteita sekä rasvaa; öljyä tai voita makua buustaamaan. Esim. liha-perunakeitto, laatikot ja padat maistuu. Välillä oon tarjonnut myös esim. kaupan maksalaatikkoa ja sekin on suosittua. Tärkeää on että ruokavaliossa on vaihtelua eikä tarvi syödä samaa pöperöä loputtomasti.
Noita kotiruokiahan voi syöttää joko pelkästään tai sitten hyvälaatuisen nappulan kanssa. Mulla on lukemattomien kokeilujen jälkeen käytössä Acana ja Orijen -merkkiset kuivamuonat. Jälkimmäinen on lihapitoisempi ja kalliimpi, joten miksaan sitä ruokavalioon vähemmän ja Acanaa enemmän. Molemmat on saman valmistajan eettisesti tuotettuja ja tosi hyvälaatuisia ruokia. Ne on myös eläinkokeettomia, toisin kuin monella muulla isolla brändillä joka teettää todella julmia eläinkokeita. Googlaile jos haluat taas kerran ahdistua maailman pahuudesta, englanniksi löytyy varmaan enemmän tietoa.
Koirien ruokien maustamisesta vielä: en ole ikinä tajunnut miksi koiran ruuan pitäisi olla totaalisen suolatonta ja mausteetonta (eli mautonta). Ei kai se koiran elimistö sen kummemmin hajoa maustetusta ruuasta kuin ihmisenkään! Suolaa pitää toki käyttää kohtuudella. Meillä normisti maustettu kotiruoka on aina ollut ehdottomasti maustamatonta suositumpaa. Vanhuskoiramme tykkää erityisesti kiinalaisesta ruuasta ja nykyään hänelle tilataan aina oma annos silloin kun tuodaan kotiin nouto-kiinalaista :)
On olemassa myös nirsoille koirille tarkoitettuja nappuloita, mm. Royal Caninilla sellainen missä on sisällä jotain makujuttuja, Canagan small breed jne.
Meidän koira ei ole ikinä yltänyt noihin suositusten mukaisiin minimimääriin mitä tulee ruokaan. Menisiköhän ehkä puolet siitä määrästä mitä pitäisi mennä päivässä :/ Pari ensimmäistä vuotta jaksoin stressata asiaa ja vaihtaa ruokia, mutta sitten päätin, että olkoon syömättä. Niinpä tuo koira sitten onkin syömättä aika ajoin, hormonit sekoittaa täälläkin päätä niin paljon, että syöminen on toisarvoinen asia koiralla. Syö sitten taas, kun ei ole hormonihässäköitä, mutta silloinkin on pieniruokainen.