Saako omaa puhelinnumeroa enää takaisin sopimuksen purkamisen jälkeen?
Puolen vuoden huonon taloudellisen tilanteen seurauksena en kyennyt maksamaan puhelinlaskujani ja maksun menivät perintään. Sain maksuhäiriömerkinnän. Nyt olen saanut työpaikan ja haluaisin maksaa kaikki kertyneet laskuni pois. Sain tiedon puhelinliittymäni tarjoajalta, että sopimus puretaan, jollen saa maksettua kaikkia laskuja kerralla 10 pvän sisällä. Saan ensimmäisen palkkani kuun lopussa ja tuolloin voisin maksaa koko summan pois. Yritin kysyä lisäaikaa, mutta siihen ei suostuttu. Sopimuksen purkamisessa pahinta on se, että menetän puhelinnumeroni, johon koko elämäni on sidottu. En voi ilmeisesti vuosiin saada omaa numeroani käyttööni, koska operaattorit ei tee sopimuksia maksuhäiriömerkinnän saaneille henkilöille? Onko tosiaan näin? Onko ideoita miten voisin saada puuttuvan summan kokoon, jotta ehtisin maksaa laskut ennen sopimuksen irtisanomista? Olen kysynyt Kelalta, Sos.toimistosta ja kirkon diakoniatyöntekijältä, mutta puhelinlaskuihin ei myönnetä avustusta/sos.luottoa. Lainaa ei saa maksuhäiriömerkinnän vuoksi. Ainoa vaihtoehto taitaa olla maailman vanhin ammatti kaikkine riskeineen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on numeron alku? 040-, 050- , 044...?
Onko sillä merkitystä?
040-numerot palaavat Telialle, 050-alkuiset Elisalle ja 044 DNA:lle. Ainakin Telia tekee sopimuksia vakuusmaksua vastaan, jos luottotiedot menee.
Öö, mitähän ihme väliä mikä se numerosarja on? Kaikilla ne vaihtuu ajoittain, itse hukkasin puhelimen, suljin liittymän, enkä saanut enää takaisin samaa numeroa.
Tuommosiin tapauksiin myös pikavippi on kuin tehty. Ainakin Vivus antoi aiemmin vielä ekan vippinsä ilman kuluja 1kk maksuajalla 2000e asti.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Ap ei vastannut kysymykseen minkä operaattorin liittymä alunperin oli. Se palautuu irtisanottaessa sinne, ja jotkut operaattorit tekee uuden sopimuksen vakuusmaksua vastaan.
Minulla on ollut vuosikausia DNA:n liittymä, mutta muistelin, että alunperin se on otettu joltain muulta. Nyt kun googletin mitä numeroita operaattorit käyttivät, selvisi numeroni alkuosan (045-6.....) perusteella, että se on otettu silloiselta Saunalahdelta, eli kuuluu nykyisin Elisa Oyj:lle. Olen ollut todella pitkään ja aina tyytyväinen DNA:n käyttäjä, joten en edes muistanut miltä lafkalta sen numeron alunperin otin. - Ap (ja olisikin ollut provo)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on numeron alku? 040-, 050- , 044...?
Onko sillä merkitystä?
040-numerot palaavat Telialle, 050-alkuiset Elisalle ja 044 DNA:lle. Ainakin Telia tekee sopimuksia vakuusmaksua vastaan, jos luottotiedot menee.
Kannattaa myös katsoa seuraavat numerot, koska jako ei ole aina yksiselitteistä. Täältä tarkemmat tiedot operaattoritunnuksista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Operaattoritunnus
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on vielä luottotiedot kunnossa, hae uusi liittymä toiselta operaattorilta. Saat pidettyä saman numeron.
Ja itse asiassa nykyään luottotiedotonkin saa liittymän ilman vakuuksia. Tuli voimaan vuoden alusta.
Ap sanoi että on maksuhäiriömerkintä, ei silloin ole enää luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Se palautuu irtisanottaessa sinne, ja jotkut operaattorit tekee uuden sopimuksen vakuusmaksua vastaan.
Pitääköhän minun odottaa se aiemmin mainittu 6 kk, että numero palautuu alkuperäiselle operaattorille (Saunalahti eli nyk. Elisa), mikäli DNA pitää sitä hallussaan sen puoli vuotta ja heiltä ei sitä uutta sopimusta suostuttu tekemään maksuhäiriöisille... ? Tietääkö tästä kukaan? - Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Se palautuu irtisanottaessa sinne, ja jotkut operaattorit tekee uuden sopimuksen vakuusmaksua vastaan.
Pitääköhän minun odottaa se aiemmin mainittu 6 kk, että numero palautuu alkuperäiselle operaattorille (Saunalahti eli nyk. Elisa), mikäli DNA pitää sitä hallussaan sen puoli vuotta ja heiltä ei sitä uutta sopimusta suostuttu tekemään maksuhäiriöisille... ? Tietääkö tästä kukaan? - Ap
Numero palautuu alkuperäiselle operaattorille muistaakseni kahden viikon kuluttua liittymän irtisanomisesta toiselta operaattorilta, mutta joskus näissäkin on viivettä ja alkuperäinen operaattori voi pyytää numeron palautusta nopeamminkin, jos uusi liittymäsopimus on jo tehty.
Elämä ei onneksi lopu maksuhäiriömerkintään, ap. Minulta katkesi sähköt kun sopimus purettiin. Olen kuullut kauhutarinoita siitä, että luottotiedottomat ei saa edes sähkösopimusta, mutta ei pitänyt paikkaansa. Piti maksaa aika suolainen hinta, mutta sopimus uusittiin kyllä.
Kuulostaa kyllä todella hyvältä, eikä nuo rajoitteet haittaisi minua. Vakuusmaksusummakin on kohtuullinen ja siitä selviän nyt kun ihan hyvä palkka. Minun nykyinen sopimus, joka puretaan, on DNA:lta ja sieltä ilmoitettiin, että he eivät uusi tai myönnä uutta sopimusta heille, joilla on maksuhäiriömerkintä. Eli jos ei onnistu DNA:lta, niin sitten pitää kysyä Elisalta tai muualta. Kiitos sinullekin, että jaot miehesi kokemuksen, joka antaa minulle toivoa tässä asiassa :) - Ap