Miksi opettajat eivät puutu koulukiusaamiseen?
Mitä mahtaa liikkua opettajien päässä, jotka tyytyväisenä porskuttavat menemään, vaikka omassa luokassa joku lapsi saattaa kärsiä päivästä toiseen? Eikö opettaja ajattele toimintansa vaikutusta pahimmillaan lapsen koko loppuelämään? Vai ovatko opettajat vain niin taitavia sulkemaan hankalat asiat pois mielestään?
Minulle tulee tällaisesta mieleen keskitysleirin vartijat. Hekin varmaan selvisivät sulkemalla ikävät asiat pois mielestään. Tervettä?
Kommentit (23)
Tämä on tosiaan käsittämätöntä joidenkin opettajien osalta. Toisen lapseni luokassa on yksi poika, jota muut kiusaavat. Vastaa kiusaamiseen väkivallalla ja saa syyt niskoilleen. Opettaja ei puutu. Lapseni kertoi, että poika kertoo joka välitunnin jälkeen kiusaamisesta opettajalle ja opettaja kysyy kyllästyneenä mitä välitunnilla tapahtui, mutta asia ei johda mihinkään. Kerran tämä kiusattu poika tulistui niin paljon, että löi huulen halki toiselta oppilaalta. Pahoinpidellyn lapsen äiti teki asiasta rikosilmoituksen. Opettajan mielestä ei olisi pitänyt. Ihan hirveää kuunnella lapseltani näitä juttuja lähes päivittäin, kun opettaja ei puutu kiusaamiseen. Pitäisi ehdottomasti saada kuriin tuo kiusaaminen ja kiusatun väkivaltainen käytös.
Toisen lapseni luokalla opettaja teki heti alussa selväksi, että yksikään ei jää välitunnilla yksin. Ja tämä pitää. Lapset leikkivät aina pienemmissä ryhmissä, tottakai, mutta hakevat yksinäisen heti mukaan, vaikkei kuuluisi ns. omaan kaveriporukkaan. Kyseisellä luokalla ei ole minkäänlaista kiusaamista. Siitä opettaja on pitänyt huolen. Hän palkitsee lapsia hyvästä päivästä ja lapset keräävät yhteispisteitä. Kun pisteitä on kasassa tarpeeksi, opettaja leipoo lapsille pullaa ja tuo mehua. Tämä on mielestäni todella hyvä käytäntö. Muissakin luokissa kerätään käytöspisteitä, mutta ne ovat henkilökohtaisia ja saavat lapset kilpailuasetelmaan. Tämän opettajan tyyli saa lapset puhaltamaan yhteen hiileen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on viikossa 180 oppilasta. Näen yhtä oppilasta max 2h viikossa. Tähän mennessä yksikään oppilas ei ole tullut kertomaan tulleensa kiusatuksi, sitä varten meillä on kuraattori, kiva-tiimi ja luokanvalvoja. Kaikkiin huomaamiini kiusaamistapauksiin olen puuttunut. 90% tietooni tulleista kiusaamishärdelleistä on ollut sellaisia, etteivät ne näy tunneilla mitenkään. Suurin osa on tapahtunut somessa, vessoissa tai muualla piilossa aikuisten silmiltä. Koulun ulkopuolella tapahtuvaan kiusaamiseen ei koululla ole mitään valtuuksia puuttua. Kuraattorilla onneksi on.
Sanonko minne sen "kiva koulun" voisi tunkea? Ei toiminut meidän koulussa. Kuraattorikin kertoi mun kielloista huolimatta mun vanhemmille kaiken mitä sanoin (erehdyin kiusaamisen lisäksi kertomaan kotioloistani) pitäisi varmaan etsiä tuo kuraattori käsiini ja kiittää niistä kaikista selkäsaunoista jotka, -Kiitos hänen, sain.
Meillä kivakoulun systeemit ovat toimineet kohtuullisen hyvin. Paatuneimpiin kiusaajiin, niiden teho on toki rajallinen. Sitä varten ovat sitten rikosilmoitukset.
Sanonko minne sen "kiva koulun" voisi tunkea? Ei toiminut meidän koulussa. Kuraattorikin kertoi mun kielloista huolimatta mun vanhemmille kaiken mitä sanoin (erehdyin kiusaamisen lisäksi kertomaan kotioloistani) pitäisi varmaan etsiä tuo kuraattori käsiini ja kiittää niistä kaikista selkäsaunoista jotka, -Kiitos hänen, sain.