Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkaton loma ja irtisanoutuminen

Jee
11.07.2018 |

Hei!

Olen vielä aivan uusi työelämässä ja siksi kyselisinkin neuvoja. Olen ollut keväästä saakka määräaikaisessa työsuhteessa, joka jatkuu syksyyn. Siis kesätöissä. Haluaisin pitää vähän lomaa, sillä olen työskennellyt jo melko kauan, olen jatkuvasti väsynyt, nukun liian vähän ja kesä menee muuten ihan ”ohi”.

Kertyykö minulle tästä ajasta (n. 4kk) lomaa ja paljonko? Olen tähän saakka pitänyt 3 vapaapäivää. Voinko pitää palkatonta lomaa esim. Viikon tai pari noin vain? Miten voin pitää niitä? Entä voiko määräaikaista työsuhdetta irtisanoa? Koeaikaa ei enää ole. Lisäksi; tuleeko irtisanomisesta karenssia? Siis jos irtisanoutuu vain viikon tai kaksi ennen työsuhteen päättymistä, ei aiemmin? Asun vielä vanhemmilla, joten tukia ei tulisi muutenkaan, mutta tarkoitus muuttaa pois ihan irtisanomisen aikoihin.

Kiitos <3

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sinne työantajalle mennä kertomaan, että irtisanoutuisin nyt kun suunnittelen sitä tai tätä. Tai yhtä hyvin voi kertoa, että kun suunnittelen kuulentoa tai presidentiksi ryhtymistä, niin nyt irtisanoutuisin. Oletko jutellut koskaan työelämän realiteeteista vanhempiesi kanssa? Kyllä heidänkin olisi pitänyt sinulle jotain opettaa. 

Siis mikä nyt on epäselvää? Juurihan kerroin, että koska vain suunnittelen, en mene irtisanomaan itseäni. Nimenomaan siksi kysyin, onko se edes mahdollista.

Okei, sorry.

Vierailija
42/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole nyt töissä

Nyt on varmaan se kesän neljäs vapaapäivä.

reps...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Juuri tätä varten kyselinkin, että onko se mahdollista, mutta mitä ilmeisimmin ei pahemmin ole. :D enkä ole someriippuvainen iltaisin, en vain saa unta kun on valoisaa, kuten sanoin. Eilenkin illalla valehtelematta pyörin sängyssä ensin kolme tuntia nukahtamatta ja loput nukutut tunnit todella huonosti ja katkonaisesti. Siihenkin on omat syynsä, mutten niitä tässä nyt ala avaamaan. Vuorotyö olisikin helpompaa jos olisi iltavuoroja välillä, niin saisi nukuttua pidempään.

Ja siis tuolla että voisin lomailla jotta jaksaisin lopun työn tarkoitin nimenomaan, että voin hetken hengähtää. Että todella JAKSAN töissä, ei vain niin että ”no jos nyt jaksan nyt olla loppuun saakka kun on pakko”. Siis ihan tosi, TYKKÄÄN olla töissä. :D ei ole mitään laiskottelua, ei tarvitse vetää omia johtopäätöksiä.

Ja ei, ei ole asuntoa eikä työtä uudella paikkakunnalla, siksi kutsuinkin SUUNNITTELEVANI. En sanonut että heippa, irtisanoudun NYT vaan nimenomaan siksi kysyin. Suunnittelu ei myöskään tarkoita, että sitä välttämättä toteutan, eihän?

Vain työpaikaltasi saat vastauksen. Voit tottakai kysyä jos olisi mahdollista saada muutama ylimääräinen vapaapäivä vaikka viikkovapaiden yhteyteen, riippuu sitten pomosta miten pyynnöllesi käy. Itse suunnittelen koko kesän työvuorolistat etukäteen joten meillä onnistuisi vain jos jos joku työntekijä haluaisi lisävuoroja/suostuisi vuoronvaihtoihin, mutta ei kysyminen silti mitään maksa.

Vierailija
44/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomaa kertyy 2 päivää kuukaudessa.Eikä mielestäni mitään karensseja tule jos et lomasi ajalta hae mitään työttömyyskorvauksia.

Lomaa toki kertyy, mutta ei tänä kesänä pidettäväksi. Ja universumi ei tietenkään aseta kenellekään mitään karensseja ellei nimenomaan ole niitä tukia hakemassa ;)

Vierailija
45/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä keskittysin sinuna huolehtimaan riittävästä unesta, kun väsymys helpottaa niin jaksaa paremmin töissä.

Vapaa-aika on rajallista töissä ollessa ja se ottaa päähän, mutta on vaan hyväksyttävä.

Jos on käsittelemättömiä asioita, mitkä valvottaa niin yritä hoita ne tai saada jonkinlainen välirauha.

Pimennysverhoa ym käyttöön et on riittävän pimeää nukkua ja ennen kaikkea illan rauhottaminen ajoissa.

Tilanteesi kuullostaa juuri siltä, että nyt on aikuistumisen aika ja omilla valinnoilla näytät tulevaisuutesi suunnan. Tsemppiä!

Vierailija
46/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin valoisaa etten saa nukuttua ::DD Laita side silmien eteen. Minkä ikäinen olet ja oletko aivan normaalisti kehittynyt?

Vierailija
47/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Juuri tätä varten kyselinkin, että onko se mahdollista, mutta mitä ilmeisimmin ei pahemmin ole. :D enkä ole someriippuvainen iltaisin, en vain saa unta kun on valoisaa, kuten sanoin. Eilenkin illalla valehtelematta pyörin sängyssä ensin kolme tuntia nukahtamatta ja loput nukutut tunnit todella huonosti ja katkonaisesti. Siihenkin on omat syynsä, mutten niitä tässä nyt ala avaamaan. Vuorotyö olisikin helpompaa jos olisi iltavuoroja välillä, niin saisi nukuttua pidempään.

Ja siis tuolla että voisin lomailla jotta jaksaisin lopun työn tarkoitin nimenomaan, että voin hetken hengähtää. Että todella JAKSAN töissä, ei vain niin että ”no jos nyt jaksan nyt olla loppuun saakka kun on pakko”. Siis ihan tosi, TYKKÄÄN olla töissä. :D ei ole mitään laiskottelua, ei tarvitse vetää omia johtopäätöksiä.

Ja ei, ei ole asuntoa eikä työtä uudella paikkakunnalla, siksi kutsuinkin SUUNNITTELEVANI. En sanonut että heippa, irtisanoudun NYT vaan nimenomaan siksi kysyin. Suunnittelu ei myöskään tarkoita, että sitä välttämättä toteutan, eihän?

No niin, tästä pisteet. Ei asioiden pohtiminen, niiden älyttömämpienkään vaihtoehtojen, ole huono juttu. Siinä saa vähän marginaalia asioihin.

Mutta pari viikkoa ei tee tässä konkurssissa enää mitään, joten hoida oma osuutesi työsopimuksesta ja ole loppuun asti. Toisaalta, jos sinulla ja esimiehelläsi on hyvät keskusteluyhteydet, niin voit jutella myös hänen kanssaan asiasta. Sanot, että olet pohtinut ja jos hän sanoo että ei onnistu niin siirrät sitä uuden elämäsi aloittamista parilla viikolla.

Kesälomat saattaa kadota myös työpaikan vaihdon yhteydessä, silloin kun palaat vanhempainvapaalta tai olet pitänyt opintovapaata. Mulla oli elämässä ajanjakso, jolloin vaihdoin työpaikkaa lennosta ja tarvitsin enemmän rahaa kuin lomaa, joten viisi kesää meni enemmän tai vähemmän lomatta.

Meillä on töissä yksi hiukkasen pidemmän linjan työntekijä, jolla on kyllä lomaa mutta hänellä on myös tapana päättää kelien mukaan pitääkö hän sitä. Äärettömän ärsyttävää (ei, esimies ei puutu, koska periaatteessa hänen lomansa ei vaikuta muun tiimin työmäärään, niin me työkaveritkin vaan tuumaamme että pitäköön lomansa - muiden kyllä pitää ilmoittaa etukäteen eikä ilmoitettua lomaa niin vaan siirretä jos sattuu satamaan). Mutta siis kaikille ei tuota onnea suoda, että voisi itse päättää loma-ajoistaan.

Vierailija
48/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on nuoren parikymppisen elämä. Itselläni ei ole ollut 4 vuoteen ollenkaan lomaa. Kun en ole yliopistolla, olen töissä. Kun koulusta on hiihto-, syys-, tai joululoma, olen töissä. Iltaisin opiskelen ja kirjoitan/kirjoitin kandia ja gradua. Kesät koko ajan töissä, ei kerry lomapäiviä, vaan maksetaan palkkana.

Kyllä nuorena jaksaa, eikä haittaa että ”kesä menee ohi”, kun kaikilla ystävilläkin sama tilanne. Viikonloppuvapailla ehtii hyvin käväistä mökillä tai festareilla.

Vierailija
49/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kannattaisiko käydä työterveydessä juttelemassa, jos sinulla on pahoja univaikeuksia ja et palaudu viikonloppujen ja iltojen aikana tavallisesta työpäivästä. Onko työsi jotenkin erityisen kuormittavalla alalla? Sinulle kertyy kuukaudessa pari vapaa päivää ja monessa paikassa vapaat pitää pitää ennen työsuhteen päättymistä tai saat ne rahana. Eli sinulla pitäisi olla elokuun lopussa noin viikko lomaa. Juttele esimiehesi kanssa ja ota onkeesi tästä ketjusta, koska asenteesi ei välttämättä ihastuta esimiestäsi. Asiat voi esittää monella tavalla ja aina raaka rehellisyys ei maksa vaivaa.

Vierailija
50/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli irtisanominen työnantajan puolelta koeajalla koska en kyennyt olemaan tarpeeksi nopea ja tehokas...luulen tosin että introvertti luonteeni takia ei varaesimies oikeen edes pitänyt minusta koska käyttäytyi ilkeästi mua kohtaan. Nyt taas töitä etsimään että kiitos tästä. Kuka hitto haluaa olla työtön omasta tahdostaan?? Raakaa on työelämä etten tosin ihmettele että monien salainen haave on vaan haistattaa ketut kaikelle.

Vierailija
51/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo valoisuus mikään ongelma ole, jos asialle jotain tekee. Itse olen jo vuosia syönyt melatoniinia ja nukahtamislääkkeitä. Tosin nukahtamislääkkeitä max kerran tai pari viikossa etteivät aiheuta riippuvuutta. Lisäksi kesällä käytän sellaista naamalle silmien eteen laitettaavaa suojaa jottei valoisuus haittaa. Löytyy myös kaikkein pimentävintä tyyppiä olevaa pimennysverhoa. Kyllä niillä pärjää.

Kannattaa tottua siihen ettei kesälomia kovinkaan paljoa ole nuorempana. Itsellä ekat kesälomat taisi olla kun olin 28. Siihen mennessä 14-vuotiaasta lähtien olin aina koulussa ja töissä. Uran ekoina vuosina taisin sopivasti reilun vuoden välein vaihtaa firmaa niin, että kesälomat paloivat.

Vierailija
52/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ja lisään vielä, että karenssista kyselin juuri siksi, että mikäli muutan enkä heti saakkaan töitä, saisin edes jotakin käteen, jolla elää. :D Mutta ilmeisesti se tulee itse irtisanomisesta lähes joka tapauksessa, niin sitten en irtisanoudu edes sitä viikkoa tai paria aikaisemmin.

Ensin haet niitä töitä sieltä toiselta paikkakunnalta ja kun saat töitä, irtisanoudut nykyisestä. Niin se menee.