Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkaton loma ja irtisanoutuminen

Jee
11.07.2018 |

Hei!

Olen vielä aivan uusi työelämässä ja siksi kyselisinkin neuvoja. Olen ollut keväästä saakka määräaikaisessa työsuhteessa, joka jatkuu syksyyn. Siis kesätöissä. Haluaisin pitää vähän lomaa, sillä olen työskennellyt jo melko kauan, olen jatkuvasti väsynyt, nukun liian vähän ja kesä menee muuten ihan ”ohi”.

Kertyykö minulle tästä ajasta (n. 4kk) lomaa ja paljonko? Olen tähän saakka pitänyt 3 vapaapäivää. Voinko pitää palkatonta lomaa esim. Viikon tai pari noin vain? Miten voin pitää niitä? Entä voiko määräaikaista työsuhdetta irtisanoa? Koeaikaa ei enää ole. Lisäksi; tuleeko irtisanomisesta karenssia? Siis jos irtisanoutuu vain viikon tai kaksi ennen työsuhteen päättymistä, ei aiemmin? Asun vielä vanhemmilla, joten tukia ei tulisi muutenkaan, mutta tarkoitus muuttaa pois ihan irtisanomisen aikoihin.

Kiitos <3

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kuukautta töissä ja väsynyt? Ja jos olet tosiaan ollut vain 3 päivää vapaalla, olethan saanut viikkolepokorvaukset viikoilta, joilla lepoaikaa ei ole tullut?

Vierailija
2/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakin millenniaalit. 4 kuukautta töissä ja lomille pitää päästä.

Tällä yhteiskunnalla ei ole tulevaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa molempien osapuolten niin toivoessa. Harvemmin työnantaja haluaa pitää työntekijää väkisin, mutta määräaikaisen purkamisesta ilman hyvää syytä jää kyllä tuuliviiri-mielikuva ja samaan työpaikkaan voi olla turha kuvitella pääsevänsä takaisin / saavansa hyviä suosituksia. Palkatonta ei voi pitää noin vain, työnantajalta voi pyytää ja hän myöntää jos myöntää. Sitten toki jos kokonaan menee kuppi nurin jaksamisen kanssa niin sairausloma työterveydestä on vaihtoehto mutta sitä ei saa sillä perusteella että jää kesä nauttimatta.

Eli puhu esimiehellesi.

Onko työ raskaampaa kuin kortit? Siihen varmaan osasit varautua että kesätöissä ollessa on kesän töissä?

Vierailija
4/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta lomaa voit anoa, ja pomo suostuu jos suostuu.

Määräaikainen työ on nimensä mukaan määräajaksi sovittu työ, sen purkamisesta etuajassa voi kysyä pomolta mutta itsekseen et voi aiemmin lopettaa. Ihan samoin työnantajakaan ei voi yksipuolisesti lopettaa määräaikaista sopimusta ennenaikojaan.

Ja karenssi käsittääkseni tulee aina kun itse irtisanoutuu.

Vierailija
5/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa molempien osapuolten niin toivoessa. Harvemmin työnantaja haluaa pitää työntekijää väkisin, mutta määräaikaisen purkamisesta ilman hyvää syytä jää kyllä tuuliviiri-mielikuva ja samaan työpaikkaan voi olla turha kuvitella pääsevänsä takaisin / saavansa hyviä suosituksia. Palkatonta ei voi pitää noin vain, työnantajalta voi pyytää ja hän myöntää jos myöntää. Sitten toki jos kokonaan menee kuppi nurin jaksamisen kanssa niin sairausloma työterveydestä on vaihtoehto mutta sitä ei saa sillä perusteella että jää kesä nauttimatta.

Eli puhu esimiehellesi.

Onko työ raskaampaa kuin kortit? Siihen varmaan osasit varautua että kesätöissä ollessa on kesän töissä?

Kortit 😂 Siinä piti lukea oletit. Avulias puhelin.

Vierailija
6/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puhu esimiehellesi.

Kortit 😂 Siinä piti lukea oletit. Avulias puhelin.

Suorastaan yli-innokas😂

Vierailija
7/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaista ja työsuhteen aiemmin lopettamisesta voit neuvotella esimiehen kanssa. Usein kesätyöntekijä vaan on siinä mielessä "korvaamaton", että hoitaa vakituisen henkilökunnan lomien ajan työt. Omassa työpaikassani olisi katastrofi, tai ainakin todella ikävä tilanne, lomia peruuntuisi ym., jos kesätyöntekijä lopettaisi muutaman viikon etuajassa.

Vapaita taas pyritään järjestämään, jos mahdollista. Aina toiveet eivät toteudu vakkareillakaan, töissä ei aina ole kivaa ja välillä tuntuu, että elämä menee hukkaan. Tilipäivänä sitten taas muistaa, miksi siellä käy. Koska olet niin nuori, että asut kotona eikä varmaankaan suuria taloudellisia velvoitteita, voi olla vaikea motivoitua työelämään. Siihen kuuluu, että pidetään kiinni sovituista, mennään ja tehdään.

Kesää on myös vapaapäivät, illat ja aamut. Mene töistä suoraan rannalle, nuku pitkään, kun on iltavuoro.

Ensi kesänä olet viisaampi, jos kerran taloudellista pakkoa ei ole, älä ota töitä koko kesäksi. Lomaile kokonaan tai koita saada joku kuukauden pesti.

Vierailija
8/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 4kk töissä ja väsynyt, sillä minulla on vapaa-ajalla näin kesäisin todella paljon tekemistä ja tuntuu ettei kesää ole ollenkaan. Öisin olen nukkunut jo kuukauden ajan keskimäärin 5h, sillä iltaisin en yksinkertaisesti saa unta ja aamuksi menen aina töihin. Lisäksi työ ei ole minulle ihanteellista vaikka itse työpaikasta pidänkin, minun ei ”olisi pakko” olla töissä ja koska haluaisin muuttaa eri paikkakunnalle, työ on ”esteenä”. Palkkakaan ei todellakaan päätä huimaa. Minulla on siis välivuosi nyt ja todennäköisesti teen töitä koko talven kuitenkin, niin kesällä olisi kiva saada edes vähän lomaa. Ja levätä.

Vierailija
9/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kyllä, 4kk töissä ja väsynyt, sillä minulla on vapaa-ajalla näin kesäisin todella paljon tekemistä ja tuntuu ettei kesää ole ollenkaan. Öisin olen nukkunut jo kuukauden ajan keskimäärin 5h, sillä iltaisin en yksinkertaisesti saa unta ja aamuksi menen aina töihin. Lisäksi työ ei ole minulle ihanteellista vaikka itse työpaikasta pidänkin, minun ei ”olisi pakko” olla töissä ja koska haluaisin muuttaa eri paikkakunnalle, työ on ”esteenä”. Palkkakaan ei todellakaan päätä huimaa. Minulla on siis välivuosi nyt ja todennäköisesti teen töitä koko talven kuitenkin, niin kesällä olisi kiva saada edes vähän lomaa. Ja levätä.

Monilla lukion jälkeen menee vuosia että saa kesälomaa. Opiskellessa ollaan kesäisin töissä tai opiskellaan jos ei saa töitä. Lomaa tulee vasta kun valmistumisen jälkeen on ollut töissä niin pitkään että on ansainnut lomaa. Tällaista on aikuisen elämä - tervetuloa seuraan.

Vierailija
10/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikea tässä mitään neuvoa. Itsellä on suurin piirtein ikäisiäsi lapsia, jotka paahtavat kesätöitä työlle ja rahalle ahneena, tekevät keikkaa myös kouluvuoden aikana jonkin verran. Ja juuri pienen palkan vuoksi tekevät paljon töitä, pitkiä vuoroja ja tylsiä ajankohtia. Jos he suunnittelisivat töiden kesken jättämistä ihan huvikseen, en todella kannustaisi. Sitten taas, sinulla edessä muutto, se saattaa olla hyvä syy lopettaa ennen aikojaan, jos työnantajalle käy.

Tämä oli tärkeä oppitunti, kun sitoutuu määräaikaiseen, siinä pysytään. Tiedän, että elämässä tapahtuu monenlaista eikä muutto ehkä ollut tiedossa vielä keväällä, mutta silti. Työ nyt vaan ikävästi haittaa vapaa-aikaa.

Vierailija
11/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Meidän työpaikan nuorille tämä on yksi iso, opeteltava asia - työ vie sen oman aikansa ja päivärytmi täytyy jotenkin opetella niin, että nukkuu tarpeeksi.

Sinulle on nyt käynyt niin, että olet ilmeisesti riittävästi miettimättä sitoutunut kesätyöhön, vaikka haluat ihan muita asioita. Mikään noista perusteluistasi ei kai ole yllätys, vaan tiesit ne jo aloittaessasi? Noin nopea mielenmuutos ei vielä ihan kerro vastuulliseksi aikuiseksi kasvamisesta. Siksi vähän mietityttää myös halusi muuttaa omillesi. Onko sinulla täyttä ymmärrystä, mitä kaikkea se merkitsee, vai muuttuuko mielesi siinäkin kohta?

Jos todella olet muuttamassa muulle paikkakunnalle, lähtisin sinuna keskustelemaan tällä kulmalla työnantajan kanssa mahdollisuudesta päättää työsuhde jo aikaisemmin.

Vierailija
12/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutosta haaveilet, kannattaa ehkä nyt vain olla siellä töissä loppuun asti. Elleivät vanhempasi maksa elämistäsi, tulee olemaan vähän nihkeät oltavat seuraavat kuukaudet. Karenssin voi (ehkä) todella hyvillä perusteluilla välttää, jos itse irtisanoutuu, mutta epäilenpä kovin, että "on niin paljon tekemistä kesällä etten millään kerkiää käydä töissä" ei kuulu niihin. 😂

Vierailija
13/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko uusi työ on hankittu

Vierailija
14/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutua ei voi

Toki potkut tulee tai työsuhde puretaan jos et vaan mene duuniin.

Vierailija
15/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ennenkin pari vuotta yksin, joten se ei tule uutena asiana. Ihan hyvin pärjäsin. :D ja nimenomaan tämän työn jättäisin aiemmin vain siksi, että muuttaisin toiselle paikkakunnalle ja hakisin sieltä töitä. Eikä se ollut tiedossa vielä edes kuukausi sitten. Irtisanomista ajattelin siis vain siltä kannalta.

Ja tätä palkatonta lomaa ajattelin pyytää ehkä viikon verran, että saa rauhoituttua ja jatkettua loppuun saakka motivoituneena. Pidän siis työpaikastani todella paljon (mutten varsinaisesti itse työstä) eikä se ole mitään pakkopullaa aamun herätyksiä lukuunottamatta, mutta koen olevani vain väsynyt ja viikon loma ei olisi mitenkään pahitteeksi. En ole siis lopettamassa tai lomailemassa viikkotolkulla vain siksi, ettei työ kiinnostaisi tai en jaksaisi työskennellä. :D anteeksi, jos olin epäselvä.

Ja siis mikäli kuitenkin työskentelen koko talven, en pidä viikon lomaa mitenkään erityisen ylitsepääsemättömänä.

Vierailija
16/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että karenssista kyselin juuri siksi, että mikäli muutan enkä heti saakkaan töitä, saisin edes jotakin käteen, jolla elää. :D Mutta ilmeisesti se tulee itse irtisanomisesta lähes joka tapauksessa, niin sitten en irtisanoudu edes sitä viikkoa tai paria aikaisemmin.

Vierailija
17/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Itse olin viisi vuotta töissä ilman lomaa. Silloin olin kyllä jo todella (liian) uupunut. 4 kk on vielä ihan lyhyt aika.

Miten luulet voivasi ikinä olla normaalisti töissä kun yleensä ihmisillä on kesäloma kerran vuodessa ja mahdollisesti talviloma talvella, jos on aluksi sekään, joten ainakin 6 kk on pystyttävä työskentelemään yhteen menoon?

Vierailija
18/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25 v ei muutenkaan työkkäristä mitään rahaa.

Vierailija
20/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että on helpompaa olla duunissa kuin työttömänä aktivoitavana. Aktivoinnista et saa palkkaa