Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkaton loma ja irtisanoutuminen

Jee
11.07.2018 |

Hei!

Olen vielä aivan uusi työelämässä ja siksi kyselisinkin neuvoja. Olen ollut keväästä saakka määräaikaisessa työsuhteessa, joka jatkuu syksyyn. Siis kesätöissä. Haluaisin pitää vähän lomaa, sillä olen työskennellyt jo melko kauan, olen jatkuvasti väsynyt, nukun liian vähän ja kesä menee muuten ihan ”ohi”.

Kertyykö minulle tästä ajasta (n. 4kk) lomaa ja paljonko? Olen tähän saakka pitänyt 3 vapaapäivää. Voinko pitää palkatonta lomaa esim. Viikon tai pari noin vain? Miten voin pitää niitä? Entä voiko määräaikaista työsuhdetta irtisanoa? Koeaikaa ei enää ole. Lisäksi; tuleeko irtisanomisesta karenssia? Siis jos irtisanoutuu vain viikon tai kaksi ennen työsuhteen päättymistä, ei aiemmin? Asun vielä vanhemmilla, joten tukia ei tulisi muutenkaan, mutta tarkoitus muuttaa pois ihan irtisanomisen aikoihin.

Kiitos <3

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan asenne ei tule ollenkaan yllätyksenä, ei ole eka eikä vika kesätyöntekijä joka alkaa heinäkuussa kysellä omaa lomaa...

Sinut on palkattu KESÄN työntekijäksi eli tekemään töitä kesän ajaksi kun vakihenkilökunta lomailee. Sinulle kertyy lomaa mutta ei vielä tälle kesälle ja ne kertyneet lomat todennäköisesti maksetaan sinulle rahana työsuhteen päättyessä. Palkatonta vapaata voit toki pyytää, pomo suostuu jos se työpaikan puolesta sopii, yleensä näistä neuvotellaan jo työsuhdetta sovittaessa.

Vierailija
22/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etkö ole pitänyt keväästä saakka kuin 3 vapaapäivää, vai tarkoitatko että olet _normaalien viikkovapaiden lisäksi_ pitänyt nuo 3 ylimääräistä vapaapäivää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja on palkannut sinut nimenomaan kesäksi (auttamaan kesälomakauden yli) niin hän ei varmasti suhtaudu suopeasti siihen, että haluatkin lomailla. Sinun olisi pitänyt kertoa jo haastattelussa, että haluat olla pois viikon se-ja-se, koska on sovittua menoa. Kenen kuvittelet tekevän työsi lomaviikollasi? Joku vakkari keskeyttää lomansa tullakseen töihin?

Vierailija
24/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ennenkin pari vuotta yksin, joten se ei tule uutena asiana. Ihan hyvin pärjäsin. :D ja nimenomaan tämän työn jättäisin aiemmin vain siksi, että muuttaisin toiselle paikkakunnalle ja hakisin sieltä töitä. Eikä se ollut tiedossa vielä edes kuukausi sitten. Irtisanomista ajattelin siis vain siltä kannalta.

Ja tätä palkatonta lomaa ajattelin pyytää ehkä viikon verran, että saa rauhoituttua ja jatkettua loppuun saakka motivoituneena. Pidän siis työpaikastani todella paljon (mutten varsinaisesti itse työstä) eikä se ole mitään pakkopullaa aamun herätyksiä lukuunottamatta, mutta koen olevani vain väsynyt ja viikon loma ei olisi mitenkään pahitteeksi. En ole siis lopettamassa tai lomailemassa viikkotolkulla vain siksi, ettei työ kiinnostaisi tai en jaksaisi työskennellä. :D anteeksi, jos olin epäselvä.

Ja siis mikäli kuitenkin työskentelen koko talven, en pidä viikon lomaa mitenkään erityisen ylitsepääsemättömänä.

Jos sinä et pidä viikon lomaa ylitsepääsemättömänä, se vaan ei nyt kuulu tähän. Jos se ei ole ylitsepääsemätöntä työnantajalle, se voi onnistua.

Tiedän, että halusit kuulla, että pikkujuttu, anna palaa, paskaduuni. Sulla on oikeus ja kun väsyttääkin. Olen minäkin ollut nuori ja nuoria on nytkin taloudessani. Työelämässä vaan on aikuisten säännöt, voit toimia niitä vastaan, mutta oikeaksi tai reiluksi se ei valintojasi tee.

Mutta totta sekin, että 18-vuotiaana tehdyt päätökset eivät välttämättä määritä elämääsi kovin pitkälle. Loppuelämä ei ole pilalla yhden kehnosti hoidetun määräaikaisuuden takia. Mutta jooko, hanki ensin on se uusi duuni, tee oharit nykyiseen vasta sitten.

Vierailija
25/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa molempien osapuolten niin toivoessa. Harvemmin työnantaja haluaa pitää työntekijää väkisin, mutta määräaikaisen purkamisesta ilman hyvää syytä jää kyllä tuuliviiri-mielikuva ja samaan työpaikkaan voi olla turha kuvitella pääsevänsä takaisin / saavansa hyviä suosituksia. Palkatonta ei voi pitää noin vain, työnantajalta voi pyytää ja hän myöntää jos myöntää. Sitten toki jos kokonaan menee kuppi nurin jaksamisen kanssa niin sairausloma työterveydestä on vaihtoehto mutta sitä ei saa sillä perusteella että jää kesä nauttimatta.

Eli puhu esimiehellesi.

Onko työ raskaampaa kuin kortit? Siihen varmaan osasit varautua että kesätöissä ollessa on kesän töissä?

Ilman muuta sairauslomaa työterveydestä ja eläkepaperit vetämään. Oikeassa työelämässä sen kesäloman jälken joutuu lähes koko vuoden tekemään työtä lomatta ja jos kesätyö on liian raskas ponnistus eläkettä kannattaa harkita.

Vierailija
26/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ennenkin pari vuotta yksin, joten se ei tule uutena asiana. Ihan hyvin pärjäsin. :D ja nimenomaan tämän työn jättäisin aiemmin vain siksi, että muuttaisin toiselle paikkakunnalle ja hakisin sieltä töitä. Eikä se ollut tiedossa vielä edes kuukausi sitten. Irtisanomista ajattelin siis vain siltä kannalta.

Ja tätä palkatonta lomaa ajattelin pyytää ehkä viikon verran, että saa rauhoituttua ja jatkettua loppuun saakka motivoituneena. Pidän siis työpaikastani todella paljon (mutten varsinaisesti itse työstä) eikä se ole mitään pakkopullaa aamun herätyksiä lukuunottamatta, mutta koen olevani vain väsynyt ja viikon loma ei olisi mitenkään pahitteeksi. En ole siis lopettamassa tai lomailemassa viikkotolkulla vain siksi, ettei työ kiinnostaisi tai en jaksaisi työskennellä. :D anteeksi, jos olin epäselvä.

Ja siis mikäli kuitenkin työskentelen koko talven, en pidä viikon lomaa mitenkään erityisen ylitsepääsemättömänä.

Viikko lomaa että jaksat tehdä loput työt, mutta et kuitenkaan lomalle haikaile siksi ettetkö jaksaisi tehdä töitä? Mitä sää vedät?

Vierailija
27/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee karenssi, jos irtisanoutuu muuton takia. itselleni kävi juuri niin.  ei riitä syyksi.

Vierailija
28/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko lomaa että jaksat tehdä loput työt, mutta et kuitenkaan lomalle haikaile siksi ettetkö jaksaisi tehdä töitä? Mitä sää vedät?

Aloittaja on someriippuvainen. Roikkuu myöhään yöhön netissä ja nukkuu vain 5 tuntia yössä. Ap:n ongelma ratkeaa laittamalla kaikki elektroniikka pois kello 18.00 ja nukkumalla 9h yössä.

Vierailija
29/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle olisi sopinut paremmin sellainen parin viikon "tutustu ja tienaa"- harjoittelu.

Kesätyöntekijöille tulee tosiaan monesti ihan yllätyksenä, että sopimuksista tulee pitää kiinni, jos sitoutuu työskentelemään koko kesän niin se tosiaan tarkoittaa sitä työskentelyä koko kesän, heinäkuu ei olekaan lomaa jos toukokuussa on aloittanut. Näistä asioista pitäisi vielä enemmän puhua esim. kouluissa, osa nuorista saa kotoa niin heikot eväät ettei ihan vilpittömästi asiaa ymmärrä. 

Vierailija
30/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaa kertyy 2 päivää kuukaudessa.Eikä mielestäni mitään karensseja tule jos et lomasi ajalta hae mitään työttömyyskorvauksia.

Vierailija
31/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on niin paljon tekemistä vapaa-aikanasi ettet jaksaisi käydä töissä? Ja työkään ei ole sinulle ”ihanteellista”?

Pitäisiköhän vielä vähän henkisesti kasvaa ja aikuistua?

Vierailija
32/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi suunnittelevansa toiselle paikkakunnalle muuttamista. Ei hänellä varmaan ole asuntoa, eikä uutta työtä tiedossa. Siinäpä oivat eväät muuttoon. 

Vierailija
33/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällä syyllä vanhemmat perustelee meille lapsettomille lapsiaan...tulevaisuuden veronmaksajia, jotka hoitaa meitä vanhoina :D

Vierailija
34/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa ensin hommata se uus työ sieltä toiselta paikkakunnalta, ja vasta sit ettiä se kämppä...

Vierailija
35/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä varten kyselinkin, että onko se mahdollista, mutta mitä ilmeisimmin ei pahemmin ole. :D enkä ole someriippuvainen iltaisin, en vain saa unta kun on valoisaa, kuten sanoin. Eilenkin illalla valehtelematta pyörin sängyssä ensin kolme tuntia nukahtamatta ja loput nukutut tunnit todella huonosti ja katkonaisesti. Siihenkin on omat syynsä, mutten niitä tässä nyt ala avaamaan. Vuorotyö olisikin helpompaa jos olisi iltavuoroja välillä, niin saisi nukuttua pidempään.

Ja siis tuolla että voisin lomailla jotta jaksaisin lopun työn tarkoitin nimenomaan, että voin hetken hengähtää. Että todella JAKSAN töissä, ei vain niin että ”no jos nyt jaksan nyt olla loppuun saakka kun on pakko”. Siis ihan tosi, TYKKÄÄN olla töissä. :D ei ole mitään laiskottelua, ei tarvitse vetää omia johtopäätöksiä.

Ja ei, ei ole asuntoa eikä työtä uudella paikkakunnalla, siksi kutsuinkin SUUNNITTELEVANI. En sanonut että heippa, irtisanoudun NYT vaan nimenomaan siksi kysyin. Suunnittelu ei myöskään tarkoita, että sitä välttämättä toteutan, eihän?

Vierailija
36/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sinne työantajalle mennä kertomaan, että irtisanoutuisin nyt kun suunnittelen sitä tai tätä. Tai yhtä hyvin voi kertoa, että kun suunnittelen kuulentoa tai presidentiksi ryhtymistä, niin nyt irtisanoutuisin. Oletko jutellut koskaan työelämän realiteeteista vanhempiesi kanssa? Kyllä heidänkin olisi pitänyt sinulle jotain opettaa. 

Vierailija
37/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole nyt töissä

Vierailija
38/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala hakea sitä työtä uudelta paikkakunnalta

Vierailija
39/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole nyt töissä

Nyt on varmaan se kesän neljäs vapaapäivä.

Vierailija
40/52 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sinne työantajalle mennä kertomaan, että irtisanoutuisin nyt kun suunnittelen sitä tai tätä. Tai yhtä hyvin voi kertoa, että kun suunnittelen kuulentoa tai presidentiksi ryhtymistä, niin nyt irtisanoutuisin. Oletko jutellut koskaan työelämän realiteeteista vanhempiesi kanssa? Kyllä heidänkin olisi pitänyt sinulle jotain opettaa. 

Siis mikä nyt on epäselvää? Juurihan kerroin, että koska vain suunnittelen, en mene irtisanomaan itseäni. Nimenomaan siksi kysyin, onko se edes mahdollista.