Siis miten Suomi voi olla näin lapsivastainen nykyään?
Eihän tänne ole mitään järkeä tehdä lapsia. Itse joutuu kaiken maailman vakuutukset ottaa ja yhteiskunnan palveluita on täysi 0. Voisiko seuraava hallitus oikeasti ajaa lapsiperheiden asemaa??
Kommentit (43)
Mitä ovat ne lapsiperheiden palvelut, joita Suomessa ei ole, mutta muualla maailmassa on? Eli mitä palveluita tarkalleen ottaen nyt kaipaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vihaavat lapsia. On huomattu. Ravintoloissa lapsille nyrpistellään, samoin julkisissa kulkuneuvoissa. Imettävät äidit pitäisi lukita kotiin vauvan kanssa, koska imetystä paheksutaan. Uimahalleissa tai muissa yhteisissä harrastuspaikoissa lapset eivät saisi olla, koska tulee meteliä. Ylipäätään lapset halutaan siivota pois katukuvasta mulkoilemalla lapsia tai lasten kanssa liikkuvia vihamielisesti.
Sinua katsotaan pahasti kun liikut lapsiesi kanssa vain siksi kun et osaa pitää niitä kurissa. Todella monella lapsella ei ole mitään käytöstapoja eivätkä vanhemmat pidä mitään kuria.
Niin, sanotko vielä, että miten kuritat ja opetat käytöstapoja itkevälle vauvalle?
Pikkuvauvan paikka on kotona turvallisessa ympäristössä. Kyllä se kerkiää sinne ravintolaan päästä myöhemminkin. Eikä äidin ole mikään tarve päästä "ulos vauvan kanssa" silloin kun uusi vauva vasta tutustuu kohdun ulkopuoliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan palveluita täysi nolla? Miten on ilmaiset bussikyydit, lapsilisät, lähes ilmainen päivähoito (joillekkin jopa täysin ilmainen), lähes ilmaiset lääkäri- ja sairaalapalvelut, sossuntukikin on isompi jos on lapsia. Alennuksia siellätäällä lapsiperheille jne.
Eihän vanhempien tarvitse kuin pykätä ne lapset maailmaan ja hoitaa sen varhaisimman vauva-ajan, sitten voi kipata päiväkotiin, joissakin kunnissa ei edes vaadita todistusta työajoista niin että lasta voi pitää vaikka 12 tuntia hoidossa joka päivä, ei tarvitse edes maksaa kuin iltapala ja lapsonen nukkumaan, pyykkiä pitää tietenkin pestä, mutta siinäpä se, muut viihdyttää ja ruokkii ja kasvattaa lapsen pääosin, jos haluaa yhteiskuntaa hyödyntää viimeiseen asti.
Tarkoitit varmaan kysyä, että miksi yhteiskunta ei ota TÄYTTÄ vastuuta lapsistasi?
- Kaikki lapsia haluavat ja hankkivat eivät ole sossun luukulla ja/tai asuvat alueella, jolla ei jaella ilmaisia bussilippuja yms. Ihme kuvitelmia lapsiperheiden eduista. Lapsilisä on ainoa etu. Ilmainen terveydenhuolto on kaikilla ja vakuutuksella parempikin. Päiväkodit eivät todellakaan pidä lasta 12 tuntia hoidossa.
Mitäpä, jos tarkistaisit faktat ensin ja tulet sitten avautumaan...
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan palveluita täysi nolla? Miten on ilmaiset bussikyydit, lapsilisät, lähes ilmainen päivähoito (joillekkin jopa täysin ilmainen), lähes ilmaiset lääkäri- ja sairaalapalvelut, sossuntukikin on isompi jos on lapsia. Alennuksia siellätäällä lapsiperheille jne.
Eihän vanhempien tarvitse kuin pykätä ne lapset maailmaan ja hoitaa sen varhaisimman vauva-ajan, sitten voi kipata päiväkotiin, joissakin kunnissa ei edes vaadita todistusta työajoista niin että lasta voi pitää vaikka 12 tuntia hoidossa joka päivä, ei tarvitse edes maksaa kuin iltapala ja lapsonen nukkumaan, pyykkiä pitää tietenkin pestä, mutta siinäpä se, muut viihdyttää ja ruokkii ja kasvattaa lapsen pääosin, jos haluaa yhteiskuntaa hyödyntää viimeiseen asti.
Tarkoitit varmaan kysyä, että miksi yhteiskunta ei ota TÄYTTÄ vastuuta lapsistasi?
Saako jossakin kunnassa lapsia pitää oikeasti hoidossa 12 tuntia/pvä? Voisin muuttaa tähän kuntaan ja tehdä lapsia. T: mukavuudenhaluinen työtön
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi ole lapsivihamielinen, vaan ainoastaan vihamielinen. Ei täällä tällainen keski-ikäinen tätikään tunne itseään missään tervetulleeksi. Voin vain kuvitella miten nihkeitä jotkut nihkimykset ovat lapsille, jotka eivät välttämättä vielä osaa sulautua tapettiin yhtä hyvin kuin minä!
Juuri näin. Suomalaiset ovat erityisherkkiä, ei kestetä mitään ylimääräistä tai omista tavoista poikkeavaa. Busseissa pidetään laukkua viereisellä penkillä, ettei kukaan vaan istu siihen ym. Hajuista, äänistä ym. valitetaan heti.
Suurin osa äänestäjistä on joko eläkkeellä tai eläkeiän kynnyksellä. Siksi puolueet ovat eläkeläisten etujärjestöjä ja lapsiperheiden vihollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vihaavat lapsia. On huomattu. Ravintoloissa lapsille nyrpistellään, samoin julkisissa kulkuneuvoissa. Imettävät äidit pitäisi lukita kotiin vauvan kanssa, koska imetystä paheksutaan. Uimahalleissa tai muissa yhteisissä harrastuspaikoissa lapset eivät saisi olla, koska tulee meteliä. Ylipäätään lapset halutaan siivota pois katukuvasta mulkoilemalla lapsia tai lasten kanssa liikkuvia vihamielisesti.
Sinua katsotaan pahasti kun liikut lapsiesi kanssa vain siksi kun et osaa pitää niitä kurissa. Todella monella lapsella ei ole mitään käytöstapoja eivätkä vanhemmat pidä mitään kuria.
Niin, sanotko vielä, että miten kuritat ja opetat käytöstapoja itkevälle vauvalle?
Pikkuvauvan paikka on kotona turvallisessa ympäristössä. Kyllä se kerkiää sinne ravintolaan päästä myöhemminkin. Eikä äidin ole mikään tarve päästä "ulos vauvan kanssa" silloin kun uusi vauva vasta tutustuu kohdun ulkopuoliseen elämään.
Vuosi on aika pitkä aika olla vauvan kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että minua ja lapsiani mulkoillaan?En sanonut. En puhunut itsestäni. Minulla ei ole sen ikäisiä lapsia, joille täytyy tässä vaiheessa pitää kuria.
Toinen on lähes aikuinen ja toinen on vauva. Puhuin yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä jotenkin kummasti parisuhde menee pilalle silloin kun alkaa lapsia tulla. On kai jokku onnistunu.
Vähemmästäki jos nainen salaraskautuu ja ei suostu aborttiin.
Miehellä ei oo siinä sanavaltaa ja valinnat on joko isukki tai elareitte maksaja.
Kyllähän sitä pakostakin tulee lapsivastaiseksi kun nykylapsia ei kasvateta. Syy on ihan vanhemmissa. Mammat kulkee lastenvaunujen kanssa rintamana niin ettei kävelytiellä ohi pääse. Penskat tunkee kaupassa häiritsemään ventovieraiden ostosten pakkaamista eikä vanhempi sano mitään. Lapsi on yrittänyt jopa ottaa minun ostoskorista tavaran kaupassa eikä senkään äiti sanonut mitään! Näitä huonosti käyttäytyviä lapsia ja vanhempia tulee jatkuvasti vastaan. Joten eipä ihme että ihmisiä alkaa ärsyttää. Kun itse olin lapsi niin vieraita ihmisiä kunnioitettiin, hyvä kun puhua uskallettiin jos joku jotain jutteli. Johonkin on nykyään kadonnut se toisten kunnioitus ja käytöstavat.
Suomessa on maailman parhaat tuet työssäkäyvälle perheelle ja maailman paras neuvolajärjestelmä. Mitä vielä pitäisi antaa, että olisitte tyytyväisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monta ihmistä jotka alkaa 17-18v pyöräyttelee muksuja ettei tarvi amiksee tai töihin mennä.
Niitä muksuja pusketaa sit tasasee tahtii, ettei vaa työkkäri pääse hätyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ainakin raskaana oleville naisille palveluita on riittämiin. Kaikkea mahdollista seurataan ja huolta pidetään kyllä, ja ilman ainoatakaan kustannusta. Ainakaan näitä palveluita ei ole vielä ajettu alas. En sitten vielä kokemuksesta osaa sanoa, millaisia palvelut ovat lapsen syntymän jälkeen.
Toisaalta sitten työelämä on erittäin lapsivastainen. Esimiehiltä löytyy yhä vähemmän ymmärrystä lapsellisia kohtaan ja raskaana olevana olen jo nyt kokenut epämiellyttävää kohtelua, en malta odottaa mitä on luvassa lapsen syntymän jälkeen.
Itehän sain monissa työhaastatteluissa tylyjä katseita ja jopa suoria torjuntoja kun perhe elämästä kysyttiin ja sanoin, että minulla on lapsipuoli.
Monta haluamaani työtä sen takia mennyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ainakin raskaana oleville naisille palveluita on riittämiin. Kaikkea mahdollista seurataan ja huolta pidetään kyllä, ja ilman ainoatakaan kustannusta. Ainakaan näitä palveluita ei ole vielä ajettu alas. En sitten vielä kokemuksesta osaa sanoa, millaisia palvelut ovat lapsen syntymän jälkeen.
Toisaalta sitten työelämä on erittäin lapsivastainen. Esimiehiltä löytyy yhä vähemmän ymmärrystä lapsellisia kohtaan ja raskaana olevana olen jo nyt kokenut epämiellyttävää kohtelua, en malta odottaa mitä on luvassa lapsen syntymän jälkeen.
Itehän sain monissa työhaastatteluissa tylyjä katseita ja jopa suoria torjuntoja kun perhe elämästä kysyttiin ja sanoin, että minulla on lapsipuoli.
Monta haluamaani työtä sen takia mennyt..
Oletko nyt työllistynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta haluamaani työtä sen takia mennyt..Oletko nyt työllistynyt?
Olen, mutta jätinkin työhaastattelussa asian mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta haluamaani työtä sen takia mennyt..Oletko nyt työllistynyt?
Olen, mutta jätinkin työhaastattelussa asian mainitsematta.
Huhhuh, eli toivoa on minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet ovat se kansanosa, jota itseasiassa tuetaan ja hyysätään eniten. Otapa selvää mitä kaikkia tukia ja palveluita lapsiperhe on oikeutettu saamaan. Näistä eivät työssäkäyvät, työttömät, sairaat, vammaiset ja vanhukset voi edes uneksia.
Oletko tosissasi? Alle satanen kuussa lapsilisää on ainoa erityistuki.
Työttömyystuki on pienimmilläänkin melkein kaksi kertaa sen suuruinen VIIKOSSA (162 e) mitä lapsilisää saa yhdestä lapsesta kuussa (94,88 e).
Muut palvelut - neuvola, päivähoito - ovat sellaisia, että niitä vastaa aikuisilla julkinen terveydenhoito. Päivähoitoa ei kaiketi aikuinen edes tarvitse, mutta lapsiperheille se on välttämätön, koska se mahdollistaa lapsien vanhempien työssäkäynnin. Lapsiperheet maksavat päivähoidon kustannuksista korkeimmillaan 290 e yhdeltä lapselta, mikä on noin neljäsosa todellisista kustannuksista. Ei ilmaista kuitenkaan.
Koulut toki maksavat, kouluja kumminkin on myös aikuisille, ja aivan jokainen suomalainen on niistä aikanaan hyötynyt. Ei siis mikään lapsiperheiden tuki.
Vastaavia palveluita ovat työttömille työvoimapalvelut, työllistämiskurssit - joiden tasosta voi olla montaa mieltä kuten päivähoidon tasostakin, mutta jotka anyway maksavat yhteiskunnalle pitkän pennin. PUOLI MILJARDIA EUROA.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=158FBA95257E69B9D328…:
Vanhuksille taas ylläpidetään hyvinkin monenmoisia palveluita, eläkkeistä vanhainkoteihin, kotipalvelusta vaikkapa julkisen terveydenhoidon suuriin vanhusmenoihin. Sairaille on erityishoitolaitoksia, Kelan vammaistuet, sairaspäivärahat jne.
Oikeasti olet siis täysin väärässä. Lapsiperheiden tuet eivät ole likikään yhtä isot euromääräisesti mitä mainitsemiesi muiden ryhmien tuet.
Enkä nyt tällä sano, että vanhustenhoito tai vaikkapa pitkäaikaissairaiden tuet olisivat liian suuret tai edes hyvät ja riittävät. Mutta oikeasti lapsiperheiden tuet OVAT pieney, ja itse laskeskelin juuri vähän aikaa sitten, että nettona meidän kahden lapsen kasvattaminen aikuisiksi tulee maksamaan meille noin 160 tuhatta euroa.
Ja tuo siis ottaen huomioon kaikki saamamme lapsilisät ja äitiys- ja hoitovapaan tuet.
Olen ap: kanssa aivan samaa mieltä. Lapsien hankkiminen on todella kallis "harrastus" ja tukia on vähennetty vuosien mittaan. Yhteisverotus poistui jo viime vuosituhannella, erityislasten tuista ja terapioista on säästetty kovalla kädellä, kotihoitoa ei monessa kunnassa saa lainkana lapsiperheisiin vaikka esim. vanhempi sairastuisi.
Nuo noin esimerkkeinä.
Minulla on kaksi lasta ja jatkuvasti vararikko kolkuttelee. Mutta juu, en usko sen johtuvan yhteiskunnan lapsivihasta, vaan ainoastaan siitä, että en ole löytänyt työtä, josta maksettaisiin riittävästi palkkaa. Yh:n elämä on köyhyyttä ja kurjuutta, vaikka olisi töissäkin. Ilman lapsia pärjäisin taloudellisesti juuri ja juuri.
Toki voi olla, että odotukset ovat epärealistiset. Jos asuisimme vaikkapa sähköttömässä mökissä jossain syrjäkylässä, voi olla, että meillä olisi varaa esim älypuhelimiin tai urheiluharrastukseen. MIssä niitä puhelimia sitten lataisi ja kuinka sinne harkkoihin pääsisi kulkemaan, en tiedä.
Minä en ole ottanut minkäänlaisia vakuutuksia, ja olen saanut hedelmöityshoidot, neuvolapalvelut, kotihoidon tuet, äitiysloma- ja vanhempainvapaarahat, sairaalan synnytyspalvelut hätäsektioineen ja tehohoitoineen, lapselle erikoissairaanhoitoa puoli vuotta, puheterapiaa jo pari vuotta, hammashoidon, kohta eskarin ja peruskoulun ja sen jälkeen jatko-opinnot... Mistään minun ei ole tarvinnut tuhansia maksaa. Sairaalan poli maksoi muistaakseni kolmisenkymppiä per käynti, mutta terveyskeskusmaksuja ei lapselta mene.
Minusta olen saanut todellakin veroille vastinetta.
Mitä tulee tavallisten ihmisten asenteisiin, niihin voi vaikuttaa kasvattamalla lapsesta hyväkäytöksisen. Siis ei kiljuta ja riehuta ja juoksennella ja tönitä.
Ihminen näkee ympärillään sen, minkä haluaakin nähdä. Jos haluat nähdä lapsivihamielisiä ihmisiä (tai ruokkia käsitystäsi avaamalla usein tällaisia ketjuja), niitäpä silloin näet. Vähän samaan tapaan kuin raskautta toivoessasi näet ympärilläsi vain raskaana olevia naisia. Asenteet lähtevät myös omasta sisimmästä - hymyile ja ole suopea muille niin huomaat, että muut toimivat samoin sinua kohtaan.
Mitä tulee julki-imettämiseen, senkin voi hoitaa fiksusti. Mieheni kerran huomautti jostain naisesta, joka imetti vauvaansa puiston penkillä (siis ihan muuhun aiheeseen liittyen), enkä minä ollut edes huomannut, että hänellä oli vauva sylissä. Sitten on näitä toisia, jotka kovaan ääneen hössöttävät ryntäät paljaana mahdollisimman näkyvästi ja kailottavat pukluista ja vaipoista ym. - se tekee asiasta kuvottavan ja vastenmielisen.
Aina voi muuttaa maahan jossa lapsista ei makseta minkäänlaisia tukia, ei ole juurikaan mitään perhevapaita ja sitten valittaa Suomen oloista. Valintoja kyllä löytyy ja runsaasti jos mieli tekee kokeilla. Ette edes tajua kuinka hyvin asiat vielä on Suomessa.