Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kesäloma on pidempi kuin talviloma?

Vierailija
10.07.2018 |

Sekä koululaisilla että työssäkäyvillä on näin :o Mistä se johtuu? Kertokaa, en ymmärrä!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän ihminen, joka Suomessa elää ja asuu, haluaa lyhyen kesän aikana pitää sen kaikkein pisimmän vapaansa. Johtuu ihan käytännön syistä ja mukavuuden halusta. Ne, jotka sitä vapaata tai lomaansa eivät kesälle saa, voivat suunnata matkansa jonnekin lämpimämpään. Löytyy niitäkin, jotka haluavat pitkän lomansa talvelle. Nämä ovat niitä, jotka pitävät hiihtämisestä, laskettelusta ja lumesta noi ylipäänsä.

Muinoin syitä oli varmasti muita, kuten se että kesällä on kasvukausi, jolloin töitä riittää keväästä syksyyn ulkona niin paljon kuin suinkin ja ihmisillä (myös koululaisilla) on syytä olla aikaa pelloilla peltotöissä, metsissä metsätöissä ja marjastamassa, kesäaikaan rakennuksia oli helpompi korjata kuin kylmässä säässä jne jne.  Koululaisillahan oli muinoin ihan erillinen loma syyskauden peltotöiden aikaa, jotta peltohommat saatiin tehtyä.

Talvisin kun valo oli niukkaa sisälläkin (kynttilät ja päreet jne) tehtiin sisällä tehtäviä korjaus- ja puhdetöitä.

Ymmärrätkö yhtään paremmin?

Vierailija
2/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä. Meillä sa pitää sen 5 viikon lomansa miten haluaa. Pidin tammikuussa 2 viikkoa ja maalis-/huhtikuussa 3 viikkoa. Kesällä pidin muutaman viikon lomarahavapaita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisko joku samaan syssyyn kertoa mulle, millä perustein talvilomaa kertyy? Olen ekasda vakituisessa työsuhteessa ollut nyt vuoden verran ja kesälomaa mulle jo kertyi 3 viikkoa, mutta talvilomasta esimies sanoi, että se ehtii kertyä vasta ensi vuodelle? Tesistä tietty löytyy, mutta se on niin vaikea lukuista, etten ole sitä oikein sisäistänyt...

Vierailija
4/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vuosiloma daiju. Pidä millon huvittaa

Vierailija
5/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös monilla ole täysin oma valinta ,miten lomapäivänsä jakaa. Yksin kaveri tykkää marjastaa ja sienestää ja hän lomailee pääasiassa syksyllä ja talvella. Suomessa perinteisesti koulussa on pitkä kesäloma koululaisilla. Oliskohan ihan sen takia, että agraariyhteiskunnassa porukka ei olis antanut lasten mennä kouluun jos kiireimpänä työaikana osa työvoimasta olis ollut koulunpenkillä. Monissa maissa on kolmas lukukausi kesällä ja varsinaista lomaa on sitten paljon vähemmän.

Vierailija
6/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisko joku samaan syssyyn kertoa mulle, millä perustein talvilomaa kertyy? Olen ekasda vakituisessa työsuhteessa ollut nyt vuoden verran ja kesälomaa mulle jo kertyi 3 viikkoa, mutta talvilomasta esimies sanoi, että se ehtii kertyä vasta ensi vuodelle? Tesistä tietty löytyy, mutta se on niin vaikea lukuista, etten ole sitä oikein sisäistänyt...

Sitten kun olet ollut täyden lomakauden töissö niin alkaa kertyä 2,5 päivää per kuukausi. Aiemmin se on siis 2. Tästä 0,5 päivän extrasta tulee se ylimäärinen viikko talvilomaa,

Vierailija
7/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei puhuttu työpaikalla koskaan erikseen kesä- ja talvilomista. Oli vain vuosiloma, josta suositeltiin kesällä pidettäväksi enintään neljä viikkoa ja loppuloma sitten kesäloma-ajan ulkopuolella. Minulle ehti vuosien varrella kertyä lomaa 39 päivää ja pidin siitä kesällä 3-4 viikkoa, syksyllä lähdin usein parin viikon reissulle Italiaan ystävien luo ja loput lomapäivät pidin yksittäisinä päivinä tai pidensin joulu- ja pääsiäislomia niiden avulla.

Vierailija
8/8 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella on ihan sama, missä torkkuu. Kotona vai työpaikalla/luokassa. Kesällä haluaa mennä eikä meinata ja silloin työpaikka/koulu on este.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi