Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä naisia, jotka pitävät yksin pystyssä omakotitaloa?

Vierailija
08.07.2018 |

Miten olet jaksanut ja osannut hoitaa kaikki? Oletko käyttänyt jossakin ulkopuolista apua?

Tänään ajoin ruohon ja tuli voittajafiilis. Ehkä tästä selvitään, vaikka en olekaan ennen tehnyt kovin paljoa talon huoltoon ja ylläpitoon liittyviä töitä. Eniten huolettaa oma jaksamiseni. Mistä revin aikaa sekä lapsille että talon kunnossa- ja ylläpitoon?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lasten kanssa omakotitalossa. Erotessa ei tullut mieleenkään, ettenkö pärjäisi. Talo on kohtalaisen uusi, joten varsinaisia remontteja ei ole tarvinnut. Pintaremonttia olen tehnyt paljonkin ja ihan itse. Lumityöt on hyvää liikuntaa, ja toisaalta viime talvet ovat olleet melko vähälumisia.. Nurmikonleikkuukin sujuisi, mutta naapuri leikkaa sen aina ajettavalla koneellaan pyytämättä (naapuri on oma pappa <3 ).

Vierailija
22/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia asua, jos ei ole lapsia, kuin jos on, tietenkin.

Yksin asuessa kaikki työn ulkopuolinen aika on omaa aikaa, voi lappaa puita uuniin ynnä muuta ihan milloin vaan ja ajan kanssa.

Sitten kun on lapsia, kouluikäisiä ja tuurillaan taaperoikäisiäkin, niin on siinä vaan ihan eri hankaluuksia. Aamulla pitäisi olla samaan aikaan lumia kolaamassa ja aamutoimissa. Iltapäivällä voi joutua kuskaamaan harrastuksiin (ite asun onneksi taajamassa niin ei tarvitse). Lisäksi, jos on pieniä lapsia ei ihan noin vaan esimerkiksi sirkkelöidä tai käytetä muitakaan koneita.

Nämä ovat pieniä, mutta selkeästi omakotiasumista hankaloittavia juttuja silloin kun on vain yksi aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri asia asua, jos ei ole lapsia, kuin jos on, tietenkin.

Yksin asuessa kaikki työn ulkopuolinen aika on omaa aikaa, voi lappaa puita uuniin ynnä muuta ihan milloin vaan ja ajan kanssa.

Sitten kun on lapsia, kouluikäisiä ja tuurillaan taaperoikäisiäkin, niin on siinä vaan ihan eri hankaluuksia. Aamulla pitäisi olla samaan aikaan lumia kolaamassa ja aamutoimissa. Iltapäivällä voi joutua kuskaamaan harrastuksiin (ite asun onneksi taajamassa niin ei tarvitse). Lisäksi, jos on pieniä lapsia ei ihan noin vaan esimerkiksi sirkkelöidä tai käytetä muitakaan koneita.

Nämä ovat pieniä, mutta selkeästi omakotiasumista hankaloittavia juttuja silloin kun on vain yksi aikuinen.

Kyllä, juuri näin. Pärjäämisessä ei ole kyse siitä osaako vaan kuinka ehtii tehdä yksin tuon kaiken. Sekin vaikuttaa onko totaali-yh, vai onko lapset välillä toisella vanhemmalla.

Vierailija
24/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt haluaisi masentaa, mutta ei kuulosta omakotiasujalta, jos ruohonleikkuu on saavutus. Odotapa talvea. Talon huoltotöitä jne. 

Minä en halua tuota kaikkea vastuuta ja hommaa, mutta olen tainnut joutua ojasta allikkoon, kun tiettyjen toimintojen osalta koko taloyhtiö nojaa minuun. Useampaan vuoteen ei ole ollut ketään muuta, joka olisi voinut ottaa hallituksen puheenjohtajuuden hoitaakseen ja tuntuu ahdistavalta, jos ei osaa ottaa kaikkia korjaustarpeita huomioon tai ohjaa ihmisiä huonoihin päätöksiin. Silloin on kyseessä muidenkin asunto eikä vain oma pirtti. 

Vierailija
25/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt haluaisi masentaa, mutta ei kuulosta omakotiasujalta, jos ruohonleikkuu on saavutus. Odotapa talvea. Talon huoltotöitä jne. 

Minä en halua tuota kaikkea vastuuta ja hommaa, mutta olen tainnut joutua ojasta allikkoon, kun tiettyjen toimintojen osalta koko taloyhtiö nojaa minuun. Useampaan vuoteen ei ole ollut ketään muuta, joka olisi voinut ottaa hallituksen puheenjohtajuuden hoitaakseen ja tuntuu ahdistavalta, jos ei osaa ottaa kaikkia korjaustarpeita huomioon tai ohjaa ihmisiä huonoihin päätöksiin. Silloin on kyseessä muidenkin asunto eikä vain oma pirtti. 

Mistä talon huoltotöistä puhut?

Vierailija
26/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kolmatta vuotta talossa. Mullekkin ruohonleikkuu on se kamalin koska jotenkin se on niin tylsää ja aikaa viepää. Muut hommat, halonkanto, lumituyöt ym menee. Tykkää kun saa olla rauhassa. Remontteihin kaipaisin tukea mutta ne on teetettävä ammattilaisilla. Ikkunan pesu 25 ikkunaa..oli homma mut sekin tehty

Vierailija
27/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu yksin, joten en vastaakaa asioista yksin. Lapset osallistuvat esim. ruohon ajamiseen, maalaamiseen, lumen kolaamiseen, jne.

Vierailija
28/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikon leikkaa robotti, lumet auraan mönkijällä, puut tilaan toimitettuna pihaa, josta lasten kanssa yhdessä kannetaan puuvajaan. Kohta kymmenvuotta asunut tätä taloa, enkä ole huomannut että se olleellisesti poikeaa kerrosatalo asumisesta, että minulla olisi mitään sankaritartarinaan kerrottava. 

Vierailija
29/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rintamamiestalo on iso ja vaatii vielä lukuisia remontteja. Kaiken muun teen itse, paitsi sähkötyöt ja ne hommat, joihin välttämättä tarvitsee kahdet kädet. Niissäkin kymmenen vanha esikoinen auttaa usein. Aika ja jaksaminen riittää kyllä, mutta yksillä tuloilla joutuu joskus sietämään keskeneräisyyttä pitkäänkin, ennenkuin tili taas joustaa jatkaa.

Vierailija
30/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin 100 vuotiasta sähkötöntä, vedetöntä, viemäritöntä hirsimökkiä metsän keskellä. Teen kaikki käytännön huoltotoimet itse, niitä ei tosin ole juuri lainkaan. Polttopuut pilkon itse ja niitähän tälläisessä 100% puulämmitteisessä talossa menee talvella enemmän kuin paljon. Kesälläkin puuta kuluu kun kokkailu tapahtuu puulämmitteisellä liedellä. Poika ja hänen renkinsä käy auttamassa jos tulee sellainen tilanne, jossa tarvitaan enemmän kuin yksi käsipari. Pihatöitä ei kauheasti kesällä ole, kun ei ole nurmikkoakaan. Viikatteella tai raivaussahalla siistin tai päästän joutilaat pässit syömään ylimääräiset ruohotuppaat sieltä missä en niitä jaksa katsella. Keittiöpuutarhassa sitten riittääkin puuhaa, pitäisi nytkin olla siellä kykkimässä, mutta helle ajoi minut varjoon. Talvella lumitöitä on paljon (jos lunta on paljon), kun pitää aurata tie, piha ja kulkuväylä eläinsuojalle ja saunalle sekä hiekottaakin itse omat kulkuväylät. Kyllä tässä joka päivälle aina jotain työtä löytyy.

Vierailija
31/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että lämmitys on monien mielestä hirveän iso homma. Meillä sen hoitaa automaattiksttils. Sitä täytyy joka päivä käydä katsomassa, että kaikki on ok - tähän kuluu n 2 minuuttia. Yleensä kaikki on ok. Sen kerrran kahdessa vuodessa, kun ei ole, en yritä thdä sille mitään, vaan tilaan paikalla kattilantoimittajan merkkihuollon. Niin tekisi mahdollinen mieskin.

Vierailija
32/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä talon huoltotöistä puhut?

Ne huoltotyöt varmaan riippuu talosta, mutta meillä ainakin seuraavat: Ikkunoiden tarkistus vuosittain, huonojen maalikohtien hionta ja paikkaus, kovettuneiden kittien poisto ja uudelleen kittaus ja maalaus tarvittaessa. Ehkä noin parin ikkunan vuosivauhtia. Syksyisin ikkunoiden paperointi, keväisin poisto. Tulisijojen putsaus, nuohouksen tilaus. Ovien saranoiden huolto. Sokkelin lämpösuojaus talvella lumella, keväällä sen poisto. Katon puhtaanapito, rännien tyhjäys. 10-20 vuoden välein ulkomaalaus, se on aikamoinen suururakka. Päivittäinen läpivetotuuletus aamuin illoin. Silikonisaumojen vaihto viiden vuoden välein. Ilmalämpöpumpun putsaus viikottain ja huolto vuosittain. Salaojakaivon padotuspumpun huolto puolivuosittain.

Nämä liittyy itse taloon. Sitten talon mukana tulevaan pihaan liittyy muuta puuhaa, kuten kompostin huolto, sen talvisuojaus ettei jäädy. Niityn niittäminen, omenapuiden leikkaus ja talvisuojaus, kitkeminen, marjapensaiden tukeminen, ruohonleikkuu, pensasaidan leikkuu, lumityöt, hiekoitus jne.jne.

Ihan mukavaa puuhaa kaikki, mutta toki vievät aikaa ja rahaa.

Vierailija
33/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun yksin n. 100 vuotta vanhassa ok-talossa. Joka päivä töitten jälkeen teen vähän "kotihommia", oli se sitten nurmikon leikkuuta, ihan perussiivousta (paljon neliöitä), puutarhanhoitoa tai halkojen hakkuuta (puusaunaa varten). Näin saan jopa viikonloput vapaaksi. Kesäisin sitten pikkuremppoja (ikkunankarmien maalausta ym), isompiin remontteihin ammattimiehet.

Vierailija
34/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet asiian niin että se olisiii joyenkin kunniallista että tuliisi yksin sellvitä kaiikesta? Eiihän si aina niin äärimmmäisyyksiin tavitse mennä.

Vierailija
35/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi. Asun maalla vanhemmassa omakotitalossa. Kaikki normi remonttihommat onnistuu (sähkö, putki jne. hommat toki jätän ammattilaiselle ihan jo vakuutuksen takia), mutta on sitä tullut paljon tehtyä ja opittua mm. muurausta jne. Tietysti jotkin asiat ovat vaatineet apua, ei niinkään miehen apua, vaan ihan ylimääräisiä käsiä. Enkä ole siis koulutukseltani mikään käsityö/remontti-ihminen, ei vaan ole peukalo keskellä kämmentä. Akateemisesti koulutettu. Talvella lämmitän suurimmaksi osaksi puilla (öljylämmitys varalla&kovilla pakkasilla tukena), pihaa on 7000m2 ja hyvin jaksan hoitaa. Toki osa on metsää.

Se on vaan se juju siinä, että minusta käsillä tekeminen ja ruumiillinen työ menee osaltaan harrastuksena - työt unohtuu kummasti. Ei ole mitään rakettitiedettä. Kaikkeen löytyy ohjeet googlesta, youtubesta tai viimeistään rautakaupasta. Olen maalta kotoisin, mutta asunut välissä kaupungissa vajaa 10 vuotta. Ei ollut oma juttu tuo kaupunkielämä. Toki käyn kaupungissa töissä. Maalla myös naapureilta saa tarvittaessa apua, puolin ja toisin.

Ei lapsia, mutta koiria on. :)

N30

Vierailija
36/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos positiivisista ja rohkaisevista kommenteista.

Kuulostaa siltä, että minun työmaani tässä talossa tulee olemaan lastenleikkiä monien muiden savottaan verrattuna. Lämmitys hoituu itsekseen kaukolämmöllä, eikä tiilitaloa tarvitse maalata. Aikaa kuluu lähinnä ruohonleikkuuseen, lumenluontiin (etelässä sitäkin usein vähän), räystäskourujen puhdistukseen, aidanleikkuuseen, hyötypuutarhan hoitoon ja ilmasuodattimien vaihtoon. Sauna on puulämmitteinen, mutta siihenkin voi tilata puut valmiina. Näiden lisäksi sitten satunnaisia ikkunoiden huoltomaalauksia, sisäpintaremppaa yms. Kaikki isot remontit on taloon jo tehty.

Ongelmana on lähinnä se, että lapset ovat vielä sen ikäisiä, että olen käytännössä illat harrastuskuskina, joten talon ja puutarhan ylläpitoon ei tahdo enää paukkuja riittää. Onneksi tässä talossa ne työt eivät ole päivittäisiä. Lisäksi olen pienituloinen, joten minulla ei ole varaa ostaa ylimääräisiä ulkopuolisia palveluita. Uskon kuitenkin, että tulen pärjäämään talossa lasten kanssa yksin. Ainakin aion katsoa, kuinka pitkälle rahkeeni riittävät. ap

Vierailija
37/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että joku vielä epäilee, ettei nainen voisi omistaa omakotitaloa ja huolehtia siitä.

Vierailija
38/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en asunut yksin mutta mies oli niin kiireinen että ajoi mutta on kerran kesässä. 5 hehtaarin piha ja pieni vauva. Kyllä ärsytti. Sitten se leikkuri oli aina rikko enkä sitä osannut korjata. Muutoinkin oli jäätävä iso talo eikä enään uusi. Mies ei tehnyt oikestaan mitään. Mankuin aikani ja sitten teippailin ja laitoin ampäreitä vuotavien kohtien alle. Ei ollut aikaa oeregtyä eikä korjailla. Sitten muutettiin pienempään. Pikkupiha ja siinä on nyt heinikot vyötäisille. Ei ole leikkuri ja mies Hannaa sen ostoa. Minkäs mä sille voin. Pikku koti ja yhtä rempallaan kaikki. Minä ruuvaan kaapit takaisin ja korjaan muunkin. Sama kuin asuis yksin. Kohta muutetaan taas ja onneksi sitten on puutarhuri.

Vierailija
39/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämän nyt nätisti muotoilisi....

Se nurmen leikkuu on aika pieni juttu, mitä liittyy omakotitalon ylläpitoon. Tietysti kokemus opettaa, mutta paljon on hommaa omakotitalossa ja ne vaativat joskus teknistä osaamistakin.

Anteeksi vaan, mutta usein miehiä syytetään etteivät muka tee kotona mitään, vaan kyllä sen melko pian voi huomatakin mitä kaikkea "pientä" se mies onkin tehnyt kun ei enää ole tekemässä.

Mutta kyllä sitä oppii jokainen.

Anteeksi vain, meidän miehellä on peukalo keskellä kämmentä, eikä juuri osallistu okt huoltotöihin ja kunnossapitoon. Jos minä en ehdi, niin tilataan ulkopuoliselta.

Meillä kyllä nurmikonleikkuu vie paljon aikaa, kun on reilut 4000m2 tontti ja se on ajettava kerran viikossa. Yleensä menee 3-4h/vk.

Lumityöt tekee ulkopuolinen kunnon aurauskalustolla, eikä siihen mene montaa minuuttia, kun piha on puhdas ja on hintansa väärdi.

Vierailija
40/41 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten sukupuoli tähän liittyy.