Päätin päästää velat ulosottoon. Apua kaipaisin
Olen tehnyt päätöksen päästää velat ulosottoon. Pitkään on eletty maksaen velkaa uudella velalla ja raha asiat on sössitty pahemman kerran.
Asuntolainaa n. 70 000 ja tätä aion maksaa koko ajan. Laitan asunnon myyntiin.
Sitten sitä muuta velkaa luottokortteja, Kulutusluottoja jne on n. 45 000 ja tämän kaiken päästään ulosottoon.
Miten koko prosessi etenee? Jätänkö nyt vaan kaiken maksamatta ja odotan että velat menee ulosottoon asti. Vai pitääkö käydä ensin jossain velkaneuvojalla?
Tällä hetkellä palkka ei riitä edes laskujen maksuun joten ulosoton kautta jäävä suojaosuus minulle ja lapsille n. 1200e kuulostaa taivaalliselta.
En kaipaa moitteita tai haukkuja siitä miten on oma vika jne. Tottakai tiedän että itse olen tähän kaikkeen syyllinen. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että ennemmin ulosotto kuin itsemurha.
Kommentit (50)
Kiinnostaisi tietää, että miten tuohon tilanteeseen päätyy? Miksei ole jo aiemmin annettu mennä ulosottoon vaan on typerästi otettu lainaa lainan perään?
Enkä tarkoita syyllistää, itse olen todella huono rahankäyttäjä, ymmärrän jos velkaa jonkun verran kertyy, mutta kymmeniä tuhansia, miten?
Kannattaa soitella eri tahoja läpi ja miettiä, mikä on tällä hetkellä se itselleen parhain ratkaisu. Sosiaalinen luotto on myös yksi, mutta en tiedä auttaako tähän hätään. Mä kunnioitan aloittajan kaltaisia ihmisiä jotka haluavat selvittää velkansa, eivätkä pakene niitä kuten muutamat maamme julkkikset.
Tiedän sellaisia, jotka ovat hetkellisesti joutuneet muuttamaan kaverilleen/sukulaisilleen ja jopa autoon saadakseen velkansa maksetuksi. Yksi lähti vuodeksi Lappiin seuraneidiksi, jolloin sai maksettua sekä veroja että velkaa pois. Nykyään opiskelee rakennusalalle, ettei tarvitse enää kaupitella itseään.
Eicz kirjoitti:
Mä oon samassa veneessä. Maksumuistutuksia satelee ovista ja ikkunoista, ja puhelin soi koko ajan. Ehkä tämä tästä rauhoittuu ajan kanssa.
Mua kiinnostaa että mitä tapahtuu luottokortille. Ottavat tietysti sen pois mutta mites kun on sillä luottokortilla tehty esim hotelli varaus joka tosin maksetaan vasta paikan päällä. Niin raukeaako kaikki sen kautta tehdyt ostokset vai.
Hyviä neuvoja täällä muuten!
Peruuta hotellivaraus, sinulla ei ole varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvänä vinkkinä, hommaa se vuokra-asunto ennenkuin luottotiedot menevät. Hommaa myös tarpeelliset vakuutukset, puhelin- ja nettiliittymät ja järkkää pesukoneet yms. kotiin. Luottotietojen mentyä et näitä välttämättä saa mistään.
Lumo vuokraa vaikka ei ois luottotietoja.
Vakuutus on nykyään myönnettävä samoin sähkösopimus.
Liittymän voi ottaa prepaidin.
T. 5 v ilman luottotietoja
Vierailija kirjoitti:
Eicz kirjoitti:
Mä oon samassa veneessä. Maksumuistutuksia satelee ovista ja ikkunoista, ja puhelin soi koko ajan. Ehkä tämä tästä rauhoittuu ajan kanssa.
Mua kiinnostaa että mitä tapahtuu luottokortille. Ottavat tietysti sen pois mutta mites kun on sillä luottokortilla tehty esim hotelli varaus joka tosin maksetaan vasta paikan päällä. Niin raukeaako kaikki sen kautta tehdyt ostokset vai.
Hyviä neuvoja täällä muuten!
Peruuta hotellivaraus, sinulla ei ole varaa siihen.
Tätä alapeukuttanut voisi varmaan perustella? Jos on jo velkaisa ja tulee jatkuvasti maksumuistutuksia ja puheluita, niin ei kuulosta kauhean hyvältä hetkeltä lähteä hotelliin asumaan, kenties ulkomaille asti.
Itse en ole pahasti velkaantunut, mutten silti ole reissannut viiteen vuoteen, koska jos reissaisin, velkaantuisin.
Myytkö kämppäsi alihintaan mulle, voin antaa jokusen tonnin pimeetä käteistä. Alihintaahan voi perustella remppatarpeella.
Vierailija kirjoitti:
sossu kirjoitti:
Varaat ajan velkaneuvojalle, hän auttaa velkajärjestelyn hakemisessa käräjäoikeudelta.
Myyt asunnon, joudut maksamaan asuntolainan takaisin - asuntohan on lainan vakuutena etkä saa myyntilupaa.
Älä päästä velkaa ulosottoon, sovi velkojan kanssa maksuaika tai könttösumma johon se tyytyyy.
Velkaneuvojalle ajan varaaminen on ensimmäinen toimi, mutta ajan saamiseen voi mennä puoli vuotta. Ennen sitä voit pyytää kaikkia velkojia eräännyttämään velat ja kysy, minkä verran pitäisi velkaa maksaa kertasuorituksena. Jos asuntosi arvo kattaa velat, käy kysymässä vakuusvelkaa, että saisit maksetuksi muut velat ja laita samalla asunto myyntiin.
Velkojan ei ole pakko laittaa velkoja ulosottoon,mutta velallisen pyynnöstä pitää eräännyttää. Se tarkoittaa sitä, että velka vanhenee viimeistään 20 vuodessa. Jos yrität epätoivoisesti maksaa edes vähän ja teet uusia maksusopimuksia, ne eivät vanhene koskaan.
Miten tuo eräännyttäminen läytönnässä toimii?
Laittaa s-postia velkohalke, esim. Lindoff tms?
Mitä sitten tapahtuu?
Entäs jos se alk.peräinen velka on jo pyörähtänyt uossa ja löytyykin uudestaan perintäyhtiöltä, mitä sitten pitää tehdä?
Ja entäs jos velkoja ei suostu eräännyttämään?
Voi herranjumala mitä neuvoja tämä ketju täynnä!
Ihan ensimmäisenä ap varaat ajan kaupunkisi/kuntasi velkaneuvojalle.
Jos et nopeasti pääse sinne, niin soittelet kaikki velkojat läpi ja kerrot tilanteesi että et kykene nyt maksamaan mutta että olet hoitamassa asiaa velkaneuvojan kanssa lähiaikoina. Ei missään nimessä kannata työntää päätä puskaan ja odottaa mitä tapahtuu, se mitä tapahtuu tarkoittaa tuhansia euroja lisää velkaa kun kulut nousee ja nousee.
Minä olen käynyt läpi nämä jutut, ja en todellakaan suosittele että tahallaan antaa mennä ulosottoon itse tekemättä mitään.
Varsinkin kun sulla on asunto jonka voit myydä. Kunnilta usein saa myös sosiaalista luottoa kuten takuusäätiöltäkin, se velkaneuvoja tietää konstit. Myös Suomessa voi toimia se, että velkojat antavat osan veloista anteeksi ja osan maksat lainalla jota sitten makselet. Tosin sun pitää nyt lopettaa uusien lainojen ottaminen, siinä tietysti käy niin ettet pysty lyhennyksiä maksamaan kun et voi ottaa uutta lainaa vanhojen maksamiseen. Mutta kun otat niihin velkojiin yhteyttä voisi olla mahdollisuus että maksat vain korkoja siihen asti kun velkajärjestelyt tehdään.
Jos et mene velkajärjestelyyn sulla menee ulosottoon ne laskut 15 vuodeksi, ja luottotiedot vielä pidemmäksi ajaksi, ja se kyllä hankaloittaa elämää todella paljon.
Löytyikin näin tuore ketju aiheesta. Itselläni sama tilanne kuin aloittajalla. Tosin ulosottoon menossa yli 50 000.
Tänään kävin velkaneuvojalla ja ohjeena oli päästää kaikki velat ulosottoon lukuun-ottamatta asuntolainaa. Parin vuoden päästä voin hakea velkajärjestelyyn.
Asuntoa ei realisoida jos sitä lainaa hoidetaan moitteetta eikä pankki vaadi myyntiä. Varsinkaan kun asunnosta ei voittoa juurikaan saisi jos sen myisi.
Tsemppiä ap! Vaikeat vuodet meillä edessä mutta ehkä näistä selvitään.
Jos haluat niin laita sähköposti osoite ja kirjoitellaan enemmän!
Ihan hyvänä vinkkinä, hommaa se vuokra-asunto ennenkuin luottotiedot menevät. Hommaa myös tarpeelliset vakuutukset, puhelin- ja nettiliittymät ja järkkää pesukoneet yms. kotiin. Luottotietojen mentyä et näitä välttämättä saa mistään.