Mihin kaikkeen olet käyttänyt antibiootteja?
Mihin kaikkeen olet käyttänyt antibiootteja?
Erityisesti minua kiinnostaa:
1. Mihin kaikkiin pieniin vaivoihin olet käyttänyt antibiootteja?
2. Mihin vaivoihin olet käyttänyt Metronidatsoli-antibioottia?
3. Oletko huomannut että eri antibiootit aiheuttavat eri verran vatsavaivoja (tai siis ripulia)? Onko ollut isojakin eroja? Koska tosiaan, antibiootithan tappavat ikävän tehokkaasti ruuansulatusjärjestelmän hyödyllisiä bakteereita joten väistämättä tulee jonkin verran ruuansulatusvaivoja... mutta minkä verran?
Kommentit (19)
En tiedä olenko koskaan käyttänyt, ehkä pienenä korvatulehdukseen?
Doksisykliiniä olen parit kerrat käyttänyt malarian estoon. Vatsa meni pahasti kuralle molemmilla kerroilla joten ensi kerralla kyllä hankin jonkin muun malarian estolääkityksen kuin doksisykliinin/antibiootit.
Teininä söin tetrasykliiniä aknen hoitoon. Lapsena jotain varmaan johonkin korvatulehdukseen.
En ole syönyt elämäni aikana kuin ehkä 7 antibioottikuuria ja olen jo yli nelikymppinen. Lapsena oli kerran kuuri, joku flunssan tyyppinen oli en muista kun olin niin pieni. Nuorena oli selässä luupiikki kun olin sen lapsena loukannut ja sen aiheuttamaan tulehdukseen söin kolme erilaista kuuria ennenkuin auttoi. Sitten on pari kertaa ollut kuuri alapään tulehduksen takia. En muista mitään muuta mitä olis ollut, ei ole mitään isoja haavoja ollut jotka olis tulehtunut tai angiinaa tai korvatulehduksia.
Antibioottia olen syönyt korvatulehduksiin ja johonkin epämääräiseen "tulehdukseen", joka oirehti kuin paha virtsatietulehdus mutta viljelyt olivat puhtaat (aiheuttaja ei siis selvinnyt ja kolmantena antibioottipäivänä alkoi kuume laskea ja kivut loppua, jälkitarkastuksessa virtsa oli kuitenkin täynnä kaikenlaista mitä siihen ei kuuluisi mutta terveeksi mut sanottiin).
Ei hajuakaan mitä antibiootteja olen saanut enkä muista niiden vaikuttaneen vatsaan mitenkään. Joku taaperona saatu kuuri aiheutti rautahampaisiin kiillevaurion, kyseistä antibioottia ei enää markkinoida sen haittavaikutusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt elämäni aikana kuin ehkä 7 antibioottikuuria ja olen jo yli nelikymppinen. Lapsena oli kerran kuuri, joku flunssan tyyppinen oli en muista kun olin niin pieni. Nuorena oli selässä luupiikki kun olin sen lapsena loukannut ja sen aiheuttamaan tulehdukseen söin kolme erilaista kuuria ennenkuin auttoi. Sitten on pari kertaa ollut kuuri alapään tulehduksen takia. En muista mitään muuta mitä olis ollut, ei ole mitään isoja haavoja ollut jotka olis tulehtunut tai angiinaa tai korvatulehduksia.
Toi 7 on tosi paljon. Olen 30 ja yks antibioottikuuri lapsena.
Aijoo, synnytyksissä olen myös saanut antibioottia tipan kautta. (nro 6)
Virtsatietulehduksen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.
Metronidatsolia sain parasiitteihin ja samaan aikaan oli salmonella, siihen sain myös jotain tai saattoi olla samaakin. En osaa sanoa aiheuttiko ripulia kun sitä oli jo omasta takaa kiitettävästi. Oli kyllä maha sekaisin pitkään tuonkin jälkeen, mutta koska olin matkoilla, saattoi johtua myös ihan vaan erilaisesta bakteerikannasta kuin mihin on tottunut.
Verenmyrkytys, bakteerivaginoosi, virtsikset, poskiontelontulehdukset, angiinat... Onhan noita.
Vierailija kirjoitti:
Verenmyrkytys, bakteerivaginoosi, virtsikset, poskiontelontulehdukset, angiinat... Onhan noita.
Ei mennyt maha sekaisin.
Lapsena kerran angiinaan, aikuisena doksimysiinikuuri mykoplasmaan ja sit joku lyhyt kuuri kaksi kertaa virtsikseen. Tipan kautta olen saanut leikkauksissa myös. Tuo doksimysiinikuuri oli hirveä, vatsa aivan sekaisin vaikka söin maitohappobakteereita.
En edes tiedä kuinka monta kuuria olen syönyt elämäni aikana. Liian monta kuitenkin. Kiitos työterveyslääkärin joka syötti 6kuuria 6kk aikana, niin nyt on suolisto rikki lopullisesti.
Olen kuureja syönyt keuhkoputkentulehduksiin, kurkunpääntulehduksiin, poskiontelontulehduksiin, angiinaan, paiseisiin, haavatulehdukseen, kohtutulehdukseen, suolistobakteeriin ja hiivanhäätöön suolistosta, virtsatietulehduksiin.
Virtsatieinfektioon monta kertaa, angiinaan, poskiontelontulehdukseen, mononukleoosiin (joo ei mee antibiooteilla ohi, mut kuulema oli nielu niin "rikkinäinen" et siltä varalta ettei siihen tuu sit kaupanpäälle bakteeritulehdusta). Ihan liian paljon omasta mielestä oon joutunu syömää antibiootteja, mut muuten onneks oon terve. Eikä oo tullu vatsavaivoja mistään.
Kaakelilaattojen välit saa niillä hyvin puhtaaksi, ja itse asiassa koko vessan.
Oliskos niitä joku 3 tai 4 takana: korvatulehdus, poskiontelontulehdus, virtsatietulehdus. Kaikilla näillä useempi vuosi välissä ja aikuisiällä. En kyllä muista, mitä antibiootteja niihin määrättiin. Lapsuuden antibiooteista ei muistikuvaa, mutta en usko niitä juurikaan silloin saaneeni, ellen aivan pienenä, kun taudit ei muuten tavallisia oksennustautia tai vesirokkoa kummempia olleet.
Olen syönyt antibioottikuurin:
-poskiontelotulehdukseen
-keuhkokuumeeseen
-nielurisatulehdukseen
Yhden ainoan kuurin kun hammas poistettiin kirurgisesti, toivottavasti ei tarvi enempää.
Lapsuudesta en tiedä, olin kuitenkin tosi terve lapsi joten tuskin ainakaan montaa kuuria on syötetty. Aikuisena olen syönyt yhden kuurin, synnytyksen yhteydessä kun tulehdusarvot nousivat (mitään syytä tälle ei löydetty).
Lapsi (nyt 13) on saanut 2 kertaa antibioottitipat silmätulehdukseen.
Isoa haavaa hoidettaessa sain antibioottikuurin, muuten olen pari kertaa syönyr ab-kuurin virtsikseen. En ole huomannut vatsan oirehtivat, toisaalta mulla on aika peltivatsa. Että en tiedä, kuinka pienistä vaivoista noissa on kyse.