Raskaus ja listeriariski - apuja
Olen raskaana ensimmäisellä kolmanneksella, ja aikamoisen yllätyksenä on tullut se, miten paljon nuo ruokasuositukset tuntuvat kiristävän koko ajan takaraivossa. Normaalisti en ole yhtään bakteerikammoinen enkä todellakaan mikään hygieniahysteerikko, mutta nyt erityisesti nuo listeriaan liittyvät ohjeet aiheuttavat typeriä ajatuskeloja.
Listeriahan on maaperän ja vesistöjen bakteeri, joka elää pitkään ja sietää hyvin erilaisia olosuhteita (myös jääkaappilämpötilaa). Listerioosi voi aiheuttaa keskenmenon. Raskauden ajan ruokasuosituksissa kehotetaan pesemään ja kuorimaan mullan kanssa kosketuksissa olleet marjat ja vihannekset hyvin. Juurekset kehotetaan pesemään sekä ennen että jälkeen kuorimisen. Lisäksi uudelleen lämmitettävät ruoantähteet tulisi kuumentaa kunnolla yli 70 asteeseen. Vakuumipakattua kalaa ja raakaa tai kylmäsavustettua kalaa ei tulisi syödä kuumentamatta.
Tämä on nyt ehkä naurettavaa, mutta kysyn silti:
- Pesettekö kotimaiset mansikat, jos olette raskaana tai uskallatteko ylipäätään syödä niitä? Mullassahan ne kasvavat.
- Tarvitseeko uutta suomalaista kesäporkkanaa kuoria vai riittääkö pesu? Juuri söin piknikillä kaksi tällaista porkkanaa ja huuhtelin ne juomapulloni vedellä mutten kuorinut. Nyt kärsin irrationaalisesta morkkiksesta.
- Riittääkö aiemmin valmistetun ja jääkaapissa säilytetyn ruuan uudelleen kuumennukseen mikro vai pitääkö kuumentaa kattilassa tms. jotta kuumenee varmasti tarpeeksi?
- Onko lämminsavukala kuumentunut savustusprosessissa tarpeeksi ja siten turvallista syödä myös raskaana? Vakuumipakattuna ei tietenkään hyvä mutta entä jos ostaa kalatiskiltä?
Olen ymmärtänyt, että listeriabakteeri on hyvin yleinen. Siitä saadaan tartuntoja (pieniä listeriamääriä) jatkuvasti, mutta terveet aikuiset eivät siitä helposti sairastu. Onko siis niin, että se määrä listeriaa, mikä ei normaalisti ole haitaksi, voi kuitenkin olla vahingoksi sikiölle?
Tähän voisi nyt sitten vastata, että herranjestas miten neuroottista ja on sitä ennen suosituksiakin eläviä lapsia synnytetty. Sellaisia vastauksia en nyt tässä pyydä, vaan vertaistukea ja rauhoittavaa järjen ääntä. Onhan se epämiellyttävä ajatus, että jos se 20 prosentin keskenmenoriski omalle kohdalle kosahtaisi, ajattelisi sitten, että johtuikohan se nyt siitä hutaisten pestystä porkkanasta, jonka söi. Älytöntä tai ei, tällaista mä mietin.
Kommentit (10)
Kaikenlaiset huolet on aika tyypillisiä esikoista odottaessa :)
Meille syntyy pian kolmas lapsi ja olen pyrkinyt noudattamaan ohjeita maalaisjärkeä käyttäen kaikissa raskauksissa.
- Kala ollaan savustettu itse
- Marjat, juurekset ym olen huuhtaissut tai kuorinut, ei kovin iso vaiva
- ulkomailla olen välttänyt maitotuotteita jos en varmasti tiedä niiden olevan pastöroituja
- oma neuvolantätini sanoi että edellisen päivän ruuan kuumentamiseen riittää mikro, kunhan ruuan kuumentaa kunnolla
Sairastin raskausaikana listerian, saatiin onneksi hoidettua. Ei tietoa mistä sen sain, itämisaika on pitkä ja olin noudattanut suosituksia ja ohjeita. Listeria raskausaikana on niin harvinainen ettei siitä kannata panikoida. Noudatat ohjeita ja yrität nauttia raskaudesta.
Kysyn vain yhden kysymyksen, ei tarvitse vastata kuitenkaan, riittää varmaan hetken miettiminen; kuinka monta kertaa olet saanut listerian ennen raskauttasi?
Ah, kiitos teille! Helpotti heti. :) Lisäksi tässä juuri luin, että raskaana olevallekin listeria olisi tavallista suurempi riski vasta loppuraskaudesta, sillä vasta siinä vaiheessa äidin oma vastustuskyky on hieman alentunut, jotta kehon puolustusmekanismit eivät alkaisi hylkiä sikiötä. Kiinnostavaa! Mutta juu. Kai tässä voi ihan rauhallisesti ottaa ruuan suhteen.
Ap
Ihan tavallisesti voi syödä. Riski on minimaalinen. Toi stressaaminen on vaarallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vain yhden kysymyksen, ei tarvitse vastata kuitenkaan, riittää varmaan hetken miettiminen; kuinka monta kertaa olet saanut listerian ennen raskauttasi?
En ole koskaan sairastanut listeriaa, mutta raskaana olevat ja esim. heikkokuntoiset vanhukset kuuluvat riskiryhmään juuri siksi, että he voivat sairastua samasta määrästä bakteeria, josta terve ei-raskaanaoleva aikuinen ei sairastuisi. Listerioositapausten suhteellinen vähäisyys ei johdu bakteerin harvinaisuudesta, vaan siitä, että terveille normaaleille ihmisille se ei aiheuta useinkaan oireita. Raskaana oleva taas saa nuo oireet ja listerioosin muita helpommin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys. Listeria on usein terveillä aikuisilla oireeton, joten sen voi sairastaa tietämättään. Riskiryhmille se on hengenvaarallinen.
Minun raskauksissani ruokarajoitteet olivat huomattavasti kevyemmät, silti ne stressasivat. Vaikka olin aina ollut huoleton ja syönyt reissuillakin katukeittiöistä jne.
Mulle tuli järkyttävä himo Creme Bonjour Ruohosipulituorejuustoon, olisin syönyt sitä vaikka kuinka ja söinkin. Pari vuotta myöhemmin tuorejuustot siirtyivät "kiellettyjen" listalle. Että silleen.
Kun odotin esikoistani vuonna 2001, Pyhätunturilla löytyi vesijohtovedestä listeriaa. Voit kuvitella mitä ajattelin viikon verran juodessani vettä...
Itseäni helpotti se, että "kysyin" itseltäni: Olenko ennen raskautta koskaan saanut listeriatartuntaa? Tiesinkö ennen raskautta edes koko sanaa? Niinpä. Kertoo sen, että aika todella harvinaisesta jutusta on kyse, mutta toki se sitten aina jonkun kohdalle sattuu.
Koita nauttia. En varmaan pesisi kotimaisia mansikoita, elleivät olisi selkeästi multaisia. Porkkanoiden huuhtelu varmasti riitti jne.
Vuonna 2016 listerioositapauksia oli tavallista enemmän eli yhteensä 67 ja vain yksi näistä tartunnoista oli raskaana olevalla. Kaiken kaikkiaan siis harvinainen sairaus.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Ymmärrän sinua hyvin. Itse panikoin kaikissa raskauksissani.
En pessyt mansikoita (ei käynyt edes mielessä, vaikka moni muu asia kyllä kävi!) ja en usko, että sinulla on syytä huoleen syömiesi porkkanoiden suhteen.
On hyvä olla huolellinen ja tarkka, mutta listeriariski on oikeasti tosi pieni. Oma äitiysneuvolan (kokenut) terveydenhoitajani lohdutti minua näin ja tähän uskoin.
Onnellista raskausaikaa!
T. Neljän äiti