kuinka pääsen vakityöstä kuntoutustuelle?
Menemättä yksityiskohtiin. olen sairastanut lieviä mt-ongelmia jo vuosia. Nykyinen työpaikka- ja työyhteisö uhkaa suistaa minut lopullisesti työkyvyttömyyteen. Koulutustaustani on niin huono ja cv silppua, että en saa kunnon työpaikkaa muualta, ehkä enää ikinä. Ainoa toivoni on opiskelu ja tutkinto yliopistosta. Kandivaihetta varten ei ole opintotukia käytettävissä, eikä niillä terapian omavastuita maksetakaan. Miten pääsen opiskelemaan kuntoutustuella? Minulla ei ole muita loppuunsuoritettuja tutkintoja, kuin yo. Menenkö ja sanon suoraan psykiatrille, että haluan opiskella ammatin kuntoutustuella, vai miten tässä kannattaa edetä?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustukea ennen vaaditaan vuoden sairasloma.
ok, eli ensin saikulla vuosi....entäs sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
miten?
Sairasloma vai? Sairaus, joka vaatii pitkän sairaualoman.
vuosi saikkua ennen opintoja varmaan irrottaisi kivasti työstä. Viiniä, runoja, matkailua...ah!
Kuntoutustuella ei välttämättä saa opiskella sitä mitä toivot. Vakuutusyhtiöt saavat itse päättää minkä tutkinnon hyväksyvät. Yliopistotutkintoa ei välttämättä hyväksytä, olen näin kuullut, sen sijaan amk-tutkinto hyväksyttiin. Mulla just se tilanne että pitäisi vakuutusyhtiölle se suunnitelma laatia, olen siis nyt kuntoutustuella fyysisen vamman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustuella ei välttämättä saa opiskella sitä mitä toivot. Vakuutusyhtiöt saavat itse päättää minkä tutkinnon hyväksyvät. Yliopistotutkintoa ei välttämättä hyväksytä, olen näin kuullut, sen sijaan amk-tutkinto hyväksyttiin. Mulla just se tilanne että pitäisi vakuutusyhtiölle se suunnitelma laatia, olen siis nyt kuntoutustuella fyysisen vamman vuoksi.
Sehän on aivan järjetöntä! Entä, jos itseä kiinnostavaa alaa ei löydy amk:sta? Siellähän on muutenkin monilla aloilla terveydellisiä vaatimuksia esim. sotet ja liikenteen alat. -ap
Niin ja ennen kuin voit edes hakea kuntoutustukea sun pitää olla ensin sairaslomalla pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ennen kuin voit edes hakea kuntoutustukea sun pitää olla ensin sairaslomalla pitkään.
Sopii. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on aivan järjetöntä! Entä, jos itseä kiinnostavaa alaa ei löydy amk:sta? Siellähän on muutenkin monilla aloilla terveydellisiä vaatimuksia esim. sotet ja liikenteen alat. -ap
Näinhän se on, vakuutusyhtiöt haluavat meidät vaan nopeasti töihin ja varmaan sellaiseen ammattiin joka työllistäisi. Itse olen tilanteessa jossa on todella vaikea keksiä mihin kouluttautuisi. Vamman vuoksi kaikki fyysinen työ on poissuljettu, samoin tietokonetyöskentely kokoaikaisesti. Vakuutusyhtiön kanssa voi joutua taistelemaan oikeuksistaan.
Kuntoutustukea on myös vaikea saada, oon kuullut että sitä ei saa edes kaikki jotka sitä tarvitsisivat vaan joutuvat roikkumaan työttömyysturvalla.
Kuntoutustuelle ei niin vain pääse, ensin on todella oltava vuosi sairaslomalla ja niin että myös Kelan lääkärit sen hyväksyy, sekään ei ole itsestäänselvää nykyään. Kun vuosi lähenee loppuaan sairasloman suhteen, sen jälkeen kuvioon tulee vasta eläkeyhtiö. Sinun kannattaa nyt olla yhteydessä omaan eläkeyhtiöön ja selvitellä asiaa. Kuntoutustuen saaminen edellyttää myös että on tehty kuntoutussuunnitelma ja SEN jälkeen vasta eläkeyhtiö harkitsee oletko lakien mukaan oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen. Mikäli eläkeyhtiö sitten myöntäisi sinulle ammatillisen kuntoutuksen niin silloin on mahdollista anoa johonkin koulutukseen. Tie on siis pitkä ja kivinen.
Oma tilanne on se, että olen ollut työelämästä pois kohta kolme vuotta, tänä aikana on tehty yksi selkäleikkaus ja molempiin polviin laitettu tekonivelet. Ensin olin sairaslomalla sen vuoden, ja sen jälkeen eläkeyhtiön myöntämällä kuntoutustuella joka jatkuu nyt vuoden loppuun, ja ensi vuoden alusta pääsen sitten ammatilliseen kuntoutukseen eli uudelleenkoulutukseen, koska en voi enää tehdä entistä työtäni, mistä aikanaan sairaslomalle jäin.
Mieluummin olisin terve ja työkykyinen, näiden vuosien aikana on ollut järkyttävä määrä B-lausuntoja ja taistelua, että kyseiset edut olen saanut. Jos Kela hylkää yhdenkin sairasloma "anomuksen" eikä muuta päätöstä, silloin on turha odottaa eläkeyhtiöstäkään yhtään mitään - eläkeyhtiö ei korvaansa lotkauta ennenkuin Kela on ensin maksanut oman osuutensa. Lisäksi kannattaa muistaa että vaikka Kela maksaisi ja hyväksyisi sen vuoden sairasloman kokonaisuudessaan, eläkeyhtiön lääkärit voivat silti evätä kuntoutustuen. Se johtuu taas siitä, että sairasvakuutuslaki on ihan eri, kuin laki oikeudesta työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Polku on siis pitkä ja kivinen, mutta tsemppiä, jos prosessiin lähdet!
Mt tapauksissa katsotaan nykyään että työkin parempi kuin saikku.
Helpommalla pääset jos alat työttömäksi
Päästäkseen kuntoutustuelle on työkyvyn oltava alentunut vähintään 3/5. Vakuutusyhtiön lääkäri sitten päättää onko se alentunut hänen mielestään niin paljon. Hirveä rumba se b-lausuntojen lähetteleminen on ja päätösten odottelu.
Laita työeläkehakemus sisälle. Sitten kun/jos saat kielteisen päätöksen, samantien uusi hakemus sisään. Näin olet suojassa aktiivimallilta jatkuvasti. Tätä voi jatkaa loputtomiin. Protestina Sipilän paskapolitiikalle. Hallitus ei voi estää tätä, koska perustuslaki tulee vastaan. Ihmisiä ei voi estää hakemasta työkyvyttömyyseläkettä. Mahtaa Sipilää vituttaa. 😂😂
Etkö voi saada aikuiskoulutustukea? Itse opiskelin aikoinaan uuden ammatin sen turvin. Tosin sitä ei saanut koko opiskeluajalta mutta helpotti. Olin myös ikävässä työpaikassa ja jäin sieltä opintovapaalle. Vai onko sitä enää?
Kuntoutustukea ennen vaaditaan vuoden sairasloma.