Lapsiperheessä turhauttaa edes ostaa mitään kaikkien herkkua kun hirveä tappelu aina pystyssä vaan
Tänään taas olivat mansikoista melkein tukkatuokkasilla nuo mukulat. Vanhemmat yksiä erotuomareita. Mikä huuto jos vanhemmatkin tahtoo jonkun osan. Karkkipäivätkin helpompia koska jokainen muksu valitsee omat naminsa ja se on sit siinä. Nämä perheen yhteiset vähänkään maistuvammat jutut on se riitakapula. Muuten ihan perus hyvätapaiset kersat muuttuu yhdeksi hyeenalaumaksi. Kai muillakin kuin meillä vaan?!
Kommentit (19)
Olen ottanut mallia keinosta joka toimi eräällä perheellä ja toiminut meilläkin. Tappelun tultua herkutteluhetki loppui siihen.
Taas kerran kiitän päätöstämme siitä, että lapsiluku jäi yhteen...
Yksi jakaa tasan ja ottaa viimeisenä. Jos tulee tappelua, menee kaikkien herkut piiloon.
No ei meillä ainakaan tapella herkuista. Herkkuja riittää kaikille ja kaikki tietävät saavansa saman verran. Mansikoita ostetaan reilusti, että kaikki varmasti saavat tarpeeksi. Karkkeja, jäätelöä ym. epäterveellisempiä herkkuja rajoitetaan, mutta kaikki saavat varmasti saman verran.
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä ainakaan tapella herkuista. Herkkuja riittää kaikille ja kaikki tietävät saavansa saman verran. Mansikoita ostetaan reilusti, että kaikki varmasti saavat tarpeeksi. Karkkeja, jäätelöä ym. epäterveellisempiä herkkuja rajoitetaan, mutta kaikki saavat varmasti saman verran.
Tappelivat aivan tappelemisen riemusta aiemmin. Sillä ei ollut merkitystä vaikka määrä olisi sama tai saisi vapaasti syödä sen verran kuin haluaa. Siskon/veljen mansikka oli aina se punaisempi/isompi/täydellisempi ja ennen kaikkea se minkä toinen halusi. Tai ne sata mansikkaa. Tai kahdesta samanlaisesta karkkipussista sai myös tappelun. Loppui tosiaan siihen kun herkuttelut lähti aina tauolle kun aloittivat sodan.
Ei meillä kyllä tapella, kaksoset on aina tottuneet jakamaan ihan kaiken. Ja jostain mansikoista ei todellakaan tapella, minä ne perkaan ja jos niitä on vähän, laitan jokaiselle kippoon valmiiksi, siinä se, ei kakarat niitä juurikaan ala vertailla kun jokainen marja on erilainen kuitenkin, kunhan nyt suurinpiirtein on yhtä paljon kipossa.
Kyllä ap teillä on erikoisen huonotapaiset lapset, tai sitten eivät saa mitään hyvää kuin kerran vuodessa ja menevät siitä sitten sekaisin.
Herkut pois jos tappelu alkaa ja sanoo että herkuttelu jatkuu sitten kun osataan syödä sovussa.
En ole koskaan kokenus moista. Olisiko meillä vastauksena ongelmaan se, että mansikoita on varmasti tarpeeksi, jokainen tietää niitä saavansa ilman huutoa. Ei meillä lapset kehitä riitoja mistään turhasta, tulleet vanhempiinsa, jotka eivät tappele tappelun ilosta.
Pölhö kirjoitti:
Herkut pois jos tappelu alkaa ja sanoo että herkuttelu jatkuu sitten kun osataan syödä sovussa.
Naapuri tekee juuri noin. Siellä isompi kiusaa pienempää juuri tuolla tavalla eli kehittää tappelun ja varmistaa, että pienempi ei herkkuja saa. Sitten isompi käy varastamassa herkut itselleen ja äitinsä on ihan ihmeissää, että mitä tehdä nyt.
Ihan opittuja tapoja tuollaiset. Ette ole kasvattaneet kakaroitanne, tai annatte itse esimerkkiä tappelusta. Meillä on ollut alusta asti säännöt, että kotona ei tapella eikä huudeta, asioista sovitaan ja puhutaan. Sekä lapset että aikuiset.
Ihan luonnollista lapsille, mutta eihän se auta kuin kasvattaa. Vaiheistus toimii: 1) tarjoillessa ilmoitetaan ettei saa riidellä 2) varoitus, että ei saa ollenkaan 3) jos riita jatkuu, otetaan pois kokonaan.
Samaa sovelletaan meillä esim. ruokapöydässä pysymiseen ja pöytätapoihin ihan kaiken ruokailun kanssa. Vilkkaat lapset.
Meillä yleensä herkutellaan siten että leivotaan jotain hyvää. Eilen oli omenapiirakkaa vaniljajäätelön kera, ei tullut riitaa kun pellillisestä riittää kaikille useampi pala.
Vierailija kirjoitti:
Ihan opittuja tapoja tuollaiset. Ette ole kasvattaneet kakaroitanne, tai annatte itse esimerkkiä tappelusta. Meillä on ollut alusta asti säännöt, että kotona ei tapella eikä huudeta, asioista sovitaan ja puhutaan. Sekä lapset että aikuiset.
Av- mamman lapset eivät tappele, tai ainakaan mamma ei huomaa sitä kun on niin keskittynyt somettamiseen ;)
Ei meillä tapella herkuista. Jos on kyse mansikoista ja niitä on pienempi määrä jaan ne jokaiselle kippaan vaakan päällä. Jokainen saa just saman verran. Samoin teen karkkipäivänä karkeille, chipseille yms joiden syöntiä pitää rajoittaa. Jätskiä saa jokainen saman verran.jne. Kolme lasta, joista nuorimmilla vuoden ikäero. Nyt kun ovat isompia kuka tahansa osaa tehdä tasajaon itse.ja jakaja saa "valita" viimeisenä annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Pölhö kirjoitti:
Naapuri tekee juuri noin. Siellä isompi kiusaa pienempää juuri tuolla tavalla eli kehittää tappelun ja varmistaa, että pienempi ei herkkuja saa. Sitten isompi käy varastamassa herkut itselleen ja äitinsä on ihan ihmeissää, että mitä tehdä nyt.
No sehän on äidin tehtävä pitää huoli että molemmat saa omat herkkunsa eikä ihmetellä. Hyvänen aika miten kädetöntä touhua!
Sama täällä. Normaalisti nätisti käyttäytyvät lapset ovat kuin riivattuja jonkun hernepussin tai mansikkarasian kanssa!
En ymmärrä. Ettekö anna niille pennuillenne herkkuja kuin kerran vuodessa vai miksi käyttäytyvät noin? Itse olen 9 lapsisesta perheestä ja meillä herkkupäivinä faija toi kaupasta muutaman pussin karkkia ja ne jaettiin, ja laitettiin omiin pusseihin. Ikinä ei tapeltu niistä... :D Samoin mansikat, poimittiin omasta maasta, kukaan ei koskaan viitsinyt niistä tapella.. :D Ihan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä tapella herkuista. Jos on kyse mansikoista ja niitä on pienempi määrä jaan ne jokaiselle kippaan vaakan päällä. Jokainen saa just saman verran. Samoin teen karkkipäivänä karkeille, chipseille yms joiden syöntiä pitää rajoittaa. Jätskiä saa jokainen saman verran.jne. Kolme lasta, joista nuorimmilla vuoden ikäero. Nyt kun ovat isompia kuka tahansa osaa tehdä tasajaon itse.ja jakaja saa "valita" viimeisenä annoksen.
"Kippaan", "vaakan" ja "chipseille"... Ohis.
Ostaa 5kg tai 10kg mansikoita niin kai niillä hetken herkuttelee?