Itsehoitokeinoja ahdistuneisuuteen ja OCD-oireisiin?
Olen jo vuosia taistellut ahdistuneisuutta ja OCD-oireilua vastaan (sis. mm. erilaista tarkistamista ja sairauden pelkoa). Olen jotenkuten pärjäillyt oireiden kanssa jo parikymmentä vuotta (olen edelleen esim. työelämässä), mutta tuntuu, että olisi TODELLA IHANAA, jos oireet helpottaisivat edes hiukan. Minulle on vuosien varrella ehdotettu mm. psykoterapiaa ja lääkkeitä, mutta kumpaankaan en ole vielä turvautunut. Psykoterapia vaatisi todella pitkää sitoutumista, mikä veisi itseltäni työssäkäyvänä liikaa henkisiä voimavaroja ja taas lääkkeitä hiukan kammoksun. Onko täällä muita vastaavista ongelmista kärsiviä? Oletteko löytäneet itsehoitokeinoja, joista olisi ollut apua?
Kommentit (3)
Lääkkeet ehdottomasti. Eivät ole mikään iso juttu, paitsi ehkä av:lla.
Mulla ahdistuneisuusoireet ovat liittyneet aina johonkin muuhun stressaavaan asiaan elämässä. Stressasin esim joskus parisuhteen puuttumista ja olin ihan pakkomielteinen hellanlevyjen, valojen, ulko-ovien yms kanssa. Saatoin oikeasti tarkastella niitä useita kymmeniä kertoja nukkumaan mennessä.
Ei tarvitse enään, kun ajattelen että kyllä se toinen olisi huomannut, jos hella olisi päällä :)
Ahdistuneisuus usein lievittyy ihan sillä että alkaa pitämään huolta itsestään. Liikkuu tarpeeksi ja ravitsee kehoaan kunnon ruualla. Myös sosiaalisuus ja mielekäs tekeminen on tärkeää.
Miksi ihmeessä et koittaisi lääkitystä? Itsekin olin joskus todella lääkevastainen, mutta piti päättää että kärsinkö tästä loppuelämäni vai kokeilenko kaiken mahdollisen, vaikka itse en siitä tykkäisi. Haluatko sä itse menettää toiset parikymmentä vuotta elämästäsi tuolle oireilulle?
Yllätys oli, kun lääkkeet auttoi ja elämä helpottui oikeasti todella paljon ja auttoi eteenpäin. (Enkä edes usko lääkkeisiin!). Nykyään pärjään suht hyvin ilman lääkkeitä, pelkillä vitamiineilla ja luontaistuotteilla, liikunnalla ja ravitsemuksella. Olen silti onnellinen että aikanaan hain apua ja kokeilin lääkitystäkin. Ilman sitä kautta olisin todennäköisesti edelleen pelko- ja paniikkioireissa syömishäiriöisenä neljän seinän sisällä.
Ei sitä tarvitse loppuelämäänsä käyttää, mutta se voisi auttaa siihen, että näkisit elämässä muutakin.
Toivon, että saat apua itsellesi!