Aktiivimalli on kuulemma lisännyt oikeasti aktiivisuutta, sellaiset jotka eivät ole vuosiin käyneet työkkärissä ovat sinne nyt menneet.
Eli hallituksen ja monen muun mielestä tämä aktiivimalli on hyvä ja toimiva, ja oli oikea ratkaisu.
Minä olen sitä mieltä että oikeasti ne jotka ovat aktivoituneet mallin takia, eivät luultavasti ole hyötyneet siitä aktivoitumisesta yhtään mitään, koska aktiivisimmat ovat oikeasti aktiivisia muutenkin ilman mitään malleja ja nämä leikkauksen välttämisaktiivisuustoimet on vain pelleilyä ja vie aikaa oikealta työnhaulta.
Ja muutenkin, en ymmärrä miten jotkut ovat voineet muka olla passiivisia vuosia käymättä työkkärissä kun on ollut kaikki systeemit jotka pakottaa työttömät karenssin uhalla toimintoihin, on kolmen kuukauden välein tehtävät haastattelut ym.?
Työllisyyshän lähti nousuun 2016 syksyllä ilman mitään aktiivimallia ja kiihtyi 2017 eikä sillä edelleenkään ollut aktiivimallin tai hallituksen kikyjen kanssa mitään tekemistä, vaan Suomi vihdoin pääsi muun euroopan mukaan noususuhdanteeseen.
Kertokaa mulle oikeita esimerkkejä siitä, miten aktiivimalli on auttanut työtöntä, onko joku oikeasti päässyt töihin aktiivimallin takia kun ilman sitä ei olisi päässyt?
Kommentit (54)
Työttömien psykiatristen ongelmien hoidossa ssri lääkkeiden käyttöä tulisi vähentää, kun taas neuroleptien, halogeeniyhdisteiden ja kiihdyttävien lääkeaineiden osuutta tulisi lisätä koska nyt monet lääkeaineet ovat "latistaneet" työttömät flegmaattisiksi, jolloin mielenterveyden ongelmista kärsivien mahdollisuudet työllistyä ovat heikentyneet
Toisaalta on hyvä asia että työttömiä ei enää jätetä yksin mielenterveysongelmien kanssa
Jos leikkaus on 30€/kk eikä muuta...niin minä kruunaan Juha Sipilän uudeksi kuninkaaksi. Täytyy keksiä sitten voimakeinoin hyssääjät pois mikä ei olisi laisinkaan radikaalinen tai ihmisoikeutta leikkaava asia jos nyt osaat nähdä hyvä ihminen... ikävä kyllä kaikki ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkaus on 30€/kk eikä muuta...niin minä kruunaan Juha Sipilän uudeksi kuninkaaksi. Täytyy keksiä sitten voimakeinoin hyssääjät pois mikä ei olisi laisinkaan radikaalinen tai ihmisoikeutta leikkaava asia jos nyt osaat nähdä hyvä ihminen... ikävä kyllä kaikki ei.
Ehkä demokratia on osuva tähän textiin mutta kamelin perse paska suomi demokratia ei!
On tieteellisesti osoitettu että kovemmat rangaistukset lisäävät halukkuutta tehdä työtä
ateisti28 kirjoitti:
On tieteellisesti osoitettu että kovemmat rangaistukset lisäävät halukkuutta tehdä työtä
mutta kuinka kovia keinoja ollaan valmiita käyttämään...?
sosionomi kirjoitti:
Työttömien psykiatristen ongelmien hoidossa ssri lääkkeiden käyttöä tulisi vähentää, kun taas neuroleptien, halogeeniyhdisteiden ja kiihdyttävien lääkeaineiden osuutta tulisi lisätä koska nyt monet lääkeaineet ovat "latistaneet" työttömät flegmaattisiksi, jolloin mielenterveyden ongelmista kärsivien mahdollisuudet työllistyä ovat heikentyneet
Toisaalta on hyvä asia että työttömiä ei enää jätetä yksin mielenterveysongelmien kanssa
Miten niin työttömiä ei enää jätetä yksin mielenterveysongelmien kanssa? Noin satatuhatta joutui leikkuriin joista iso osa yli viisikymppisiä joita kukaan ei enää halua töihin.
Tosin onneksi on niin että työttömyyteen ei automaattisesti liity mielialalääkkeiden syöminen tai edes mielenterveysongelmat, kun jää työttömäksi niin suurin osa selviää siitä työttömyysajasta ihan hyvin.
ap
Vierailija kirjoitti:
ateisti28 kirjoitti:
Ja myös tutkittu että rangaistukset aiheuttavat sen että ihmiset menevät huonoihin pätkätöihin joissa on erittäin huono palkka eivätkä keskity paremman, pidempiaikaisen ja parempipalkkaisen työn etsimiseen ja näin ollen jää yhteiskunnalta paljon verorahoja saamatta. Eli ihmiset putoavat alimpaan tuloluokkaan jopa lopullisesti koska ei annettu aikaa löytää uutta hyvää työpaikkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tavallistakin huonompi kateudenoksennus sulta.
Ei työkkärissä enää käydä, asiat hoidetaan netissä ja puhelimitse. Yritä edes vähän seurata aikaasi.
Olen itse työtön, ollut elämäni aikana moneen kertaan, ja tiedän kyllä että netissä ja puhelimitse asioidaan, lehtijutussa puhuttiin että ihmiset ottavat yhteyttä tai käyvät, se nyt on se ja sama miten ottavat yhteyttä, käyvätkö paikanpäällä vai netissä, se ei muuta asiaa miksikään.
Selitäpä vielä mikä kateuden oksennus tämä muka on? Ja mikä on mun tavallinen? En muista koska viimeksi olisin edes tehnyt aloituksen, saatika että se olisi liittynyt työttömyyteen. Eihän tässä puhuta mistään kateellisuudesta, vaan siitä että onko hallituksen toimet oikeasti lisänneet kenenkään työttömän mahdollisuuksia päästä töihin, vai onko aktiivimallin ja kikyn vastustajat oikeassa.
ap
No niin jos mitataan sitä, miten ihmiset ravaavat kaikilla mahdollisilla kursseilla niin kyllä aktiivisuus on lisääntynyt huomattavasti ja samalla on lisääntynyt verovaroin pyöritettävä byrokratia ja siihen menevät verorahat. Sen sijaan se työllistyminen siinä ei juurikaan ole muutosta tapahtunut.
Onneksi työkkärissä huomattiin työttömien rekistereitä siivotessa että hupsistakeikkaa työttömiä onkin huomattavasti luultua vähemmän kun muutamaan vuoteen ei ole työttömien itse tarvinnut huolehtia työnhaun voimassaolosta niin työnhaku on ollut voimassa koko ajan ja vaikka onkin ollut rekistereissä työttömänä niin todellisuudessa onkin oltu jo töissä, opiskelemassa, äitiyslomalla tai kuolleena.
Tähän se digitaalisuus ja sähköisten palvelujen uudistaminen johti. Kun työkkäriin ei enää ole päässyt käymään eikä voi edes soittaa voi vain jotain viestiä pistää ja toivoa parasta että sieltä viikon kuluessa joku vastaa ja antaa neuvoja.
Termi aktiivisuus on myös saanut täysin uuden merkityksen. Eli itse työn hakeminen ei ole aktiivisuutta. Ei ei kuulkaas se on nykyään passiivisuutta. Olet aktiivinen vasta kun pystyt jollain konstilla hankkimaan työssäoloehdon vaatiman minimityön eli vähintään viikon aikana töitä minimissään 18 tuntia josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Näillä ehdoilla olet aktiivinen. Aktiivisuuden saa näytettyä toteen myös niillä ns. pupukursseilla eli työkkärin työnhaku-,valmennus ym. kursseilla.
Ehtojen täyttäminen onkin sitten kokonaan toinen juttu niille joilla on jo muutenkin ollut vaikeaa työllistyä hakemisesta huolimatta.
Ne jotka työllistyvät ovat aina työllistyneet helposti eli heillä on sopiva ikä, koulutus, työkokemus, asuinpaikka (töitä riittää). Eli mikään ei kummemmin ole muuttunut paitsi tuo rekistereiden siivous työllistyneistä ja työkkärin, kelan, työttömyyskassojen ym. virastojen työn määrä.
Vierailija kirjoitti:
Sipilä on jo kruunannut itsensä, ei siihen sinua tarvita.
Ja hyvin on propaganda uponnut. Tosiasia on kuitenkin se, että jokaista avointa työpaikkaa kohti on kymmenen työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ateisti28 kirjoitti:
Ja myös tutkittu että rangaistukset aiheuttavat sen että ihmiset menevät huonoihin pätkätöihin joissa on erittäin huono palkka eivätkä keskity paremman, pidempiaikaisen ja parempipalkkaisen työn etsimiseen ja näin ollen jää yhteiskunnalta paljon verorahoja saamatta. Eli ihmiset putoavat alimpaan tuloluokkaan jopa lopullisesti koska ei annettu aikaa löytää uutta hyvää työpaikkaa.
ap
on tärkeää että yhteiskunnassa on myös köyhiä pätkätyöläisiä, sillä köyhät
- tekevät likaiset ja epämiellyttävät työt, kuka ne muuten tekisi?
- käyhät joutuvat ihailemaan rikkaita, mikä on myös hyödyllistä, koska se lisää rikkaiden nuautintoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tavallistakin huonompi kateudenoksennus sulta.
Ei työkkärissä enää käydä, asiat hoidetaan netissä ja puhelimitse. Yritä edes vähän seurata aikaasi.
Olen itse työtön, ollut elämäni aikana moneen kertaan, ja tiedän kyllä että netissä ja puhelimitse asioidaan, lehtijutussa puhuttiin että ihmiset ottavat yhteyttä tai käyvät, se nyt on se ja sama miten ottavat yhteyttä, käyvätkö paikanpäällä vai netissä, se ei muuta asiaa miksikään.
Selitäpä vielä mikä kateuden oksennus tämä muka on? Ja mikä on mun tavallinen? En muista koska viimeksi olisin edes tehnyt aloituksen, saatika että se olisi liittynyt työttömyyteen. Eihän tässä puhuta mistään kateellisuudesta, vaan siitä että onko hallituksen toimet oikeasti lisänneet kenenkään työttömän mahdollisuuksia päästä töihin, vai onko aktiivimallin ja kikyn vastustajat oikeassa.
ap
No niin jos mitataan sitä, miten ihmiset ravaavat kaikilla mahdollisilla kursseilla niin kyllä aktiivisuus on lisääntynyt huomattavasti ja samalla on lisääntynyt verovaroin pyöritettävä byrokratia ja siihen menevät verorahat. Sen sijaan se työllistyminen siinä ei juurikaan ole muutosta tapahtunut.
Onneksi työkkärissä huomattiin työttömien rekistereitä siivotessa että hupsistakeikkaa työttömiä onkin huomattavasti luultua vähemmän kun muutamaan vuoteen ei ole työttömien itse tarvinnut huolehtia työnhaun voimassaolosta niin työnhaku on ollut voimassa koko ajan ja vaikka onkin ollut rekistereissä työttömänä niin todellisuudessa onkin oltu jo töissä, opiskelemassa, äitiyslomalla tai kuolleena.
Tähän se digitaalisuus ja sähköisten palvelujen uudistaminen johti. Kun työkkäriin ei enää ole päässyt käymään eikä voi edes soittaa voi vain jotain viestiä pistää ja toivoa parasta että sieltä viikon kuluessa joku vastaa ja antaa neuvoja.
Termi aktiivisuus on myös saanut täysin uuden merkityksen. Eli itse työn hakeminen ei ole aktiivisuutta. Ei ei kuulkaas se on nykyään passiivisuutta. Olet aktiivinen vasta kun pystyt jollain konstilla hankkimaan työssäoloehdon vaatiman minimityön eli vähintään viikon aikana töitä minimissään 18 tuntia josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Näillä ehdoilla olet aktiivinen. Aktiivisuuden saa näytettyä toteen myös niillä ns. pupukursseilla eli työkkärin työnhaku-,valmennus ym. kursseilla.
Ehtojen täyttäminen onkin sitten kokonaan toinen juttu niille joilla on jo muutenkin ollut vaikeaa työllistyä hakemisesta huolimatta.
Ne jotka työllistyvät ovat aina työllistyneet helposti eli heillä on sopiva ikä, koulutus, työkokemus, asuinpaikka (töitä riittää). Eli mikään ei kummemmin ole muuttunut paitsi tuo rekistereiden siivous työllistyneistä ja työkkärin, kelan, työttömyyskassojen ym. virastojen työn määrä.
No onneksi kohta tulee aktiivimalli 2. Ne ovat kuulemma kaksi eri asiaa, mutta toisaalta ne rangaistukset tulee kyllä päällekäin.
Jos olet täyttänyt aktiivimallin mutta et työnhakuehtoja sinulle tulee huomautuksen jälkeen karenssi, eli sulta ei mene sitä vajaata 5% vaan koko työttömyyskorvaus.
Jos olet täyttänyt työnhakuehdon mutta et aktiivimallia, lähtee tuloista osa jokatapauksessa.
Jos et tee kumpaakaan, lähtee ensin se vajaa 5% tuloista ja sitten huomautuksen jälkeen kaikki.
Eli, sinun pitää täyttää kahden eri aktiivimallin ehdot jotta saat pitää kaikki 500€:n kuukausituloistasi jotka sinulle annetaan korvaukseksi siitä että yhteiskunta ei pysty sinulle osoittamaan palkkatyötä jolla elättäisit itsesi ja mahdolliset lapsesi.
ap
suomessa pitäisi ottaa jalkapuu rangaistus uudelleen käyttöön...
Vierailija kirjoitti:
suomessa pitäisi ottaa jalkapuu rangaistus uudelleen käyttöön...
Kyllä, hallitukselle.
Missä viipyy työnantajien aktiivimalli???
Työnantaja päättää ketä ja kuinka monta ihmistä palkkaa, joten siellä se ongelma on, ei työttömissä.
Kuten sanottua, niin pakkohaut vievät aikaa ja mahdollisuuksia oikealta, työllistämispotentiaaliselta työnhaulta. Jälkimmäinen lisäksi vaikeutuu, kun työpaikat menevät piilomarkkinoille, jotta ihmiset eivät lähetä turhia velvollisuushakemuksia. Saan jatkuvasti te-toimistolta "työtarjouksia". Oikea tarjous olisi jotain, jonka voisin ottaa vastaan sanomalla "hyväksyn tarjouksen". Nyt joudun hakemaan näitä "tarjoustyöpaikkoja" sanktion uhalla ja ne ovat kaikissa tapauksissa sellaisia, joihin minulla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta päästä, koska niissä vaaditaan koulutusta/näyttöjä osaamisista, joita minulla ei satu olemaan. Kun kysyin asiasta, niin vastattiin, että ei sillä ole väliä, minun pitää vain laittaa hakemus ja kaikki voivat olla tyytyväisiä. En usko, että työnantajat pitävät näistä pelleilyhakemuksista, jos niitä tulee kilokaupalla.
Missä viipyy työnantajien aktiivimalli???
Työnantaja päättää ketä ja kuinka monta ihmistä palkkaa, joten siellä se ongelma on, ei työttömissä
Juuri näin. Rekrytointi on työnantajan, ei työnhakijan toimintaa.
Hallitus on tehnyt sotkun eri maiden malleista, joista on otettu käyttöön pelkät rangaistukset ja puolustukseksi vedotaan näiden maiden tuloksiin. Meitä petetään ihan urakalla.
Veronmaksajien rajoja menee tällä hetkellä miljoonittain kurssifirmoille ja te-toimistojen ja kelan lisärekrytointeihin. Muualla ei rekrytointeja tehdä yhtään sen enempää. Ne kuuluisat piilotyöpaikat menevät edelleen talon sisälle ja sukulaislikalle.
Kukaan ei muka tajunnut tätä vaikutusta, vaikka on selvää ettei edes hallituksessa ole kukaan niin v'tun tyhmä ettei niin selvää asiaa käsittäisi, joten kusetus on tahallinen.
Kuka näistä "nettoveronmaksajista" olisi valmis palkkaamaan omaan firmaansa työhaluttoman työttömän? Niinpä juuri. Ei ollut hyötyä tästäkään aktivoinnista semminkin, kun työhalukkaat työttömät ovat jo valmiiksi aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on lisännyt aktiivisuutta työkkärissä ja kelassa. Työkkärissä siten että virkailijat tutkivat pupukurssitodistuksia ja kelassa niin että hukkuvat jonoihin. Työpaikat eivät ole muualla lisääntyneet, ja veronmaksaja kustantaa tämän kaiken.
Kelan konttorit on tätä nykyä pelkkiä kuukereiden ja lähi-itäläisten "koneinssien" kahvitupia.
Ihmetyttää vain lähinnä nettiasiointi kun jotkut nuoremmista kuitenkin lyö läskiksi ja taas sitten tuon takia ihan aikuisetkin saa tutaa viranomaisilta?