Keksikää minulle elämänmuutos! Olen kyllästynyt elämääni
Kuulisin mielelläni ideoita onnellisuutta lisäävään elämänmuutokseen. Ei kuitenkaan mitään sellaista mikä vahingoittaa toista ihmistä.
Vastaan kysymyksiin
Kommentit (61)
Minäkin olen opiskellut kieltä. Se ei ole aina kivaa ja joskus on vaikeita hetkiä, eikä mikään yksittäinen asia tee elämästäsi yhtäkkiä jännittävää ja parempaa. Olen myös tehnyt vapaaehtoistyötä ystävänä vanhuksille, ja sekin on alkuun osannut olla raskasta kun vastaan on sattunut vähän kärttyisempiä vanhuksia, joiden luottamus on pitänyt voittaa. Että jos etsit jotain harrastusta tai juttua joka maagisesti muuttaa elämäsi jännäksi ja ihanaksi, niin sellaista tuskin on olemassakaan. Kaikki uusi on aluksi vaikeaa, hankalaa ja vastoinkäymisiä tulee.
Aloita rakennusprojekti tai rakenna puutarha
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin on jo pitkään ollut tunne, että jotain pitäisi tehdä tälle elämälleni, kun en oikein ole tyytyväinen. Jos olisin sinkku, niin saattaisin tehdä jonkinlaisen irtioton omista ympyröistäni, lähtisin esimerkiksi ulkomaille au pairiksi tai sitten muuten vain jollekin pidemmälle reissulle. En tiedä paranisiko elämäni kaukana kotoa (tuskin ainakaan kertaheitolla), mutta kai sitä kuitenkin reissatessa oppisi paljon itsestään ja näkisi samalla maailmaa.
Kun olin sinkku, tein "irtiottoja" ja reissailin paljon. Jossain vaiheessa väsyin siihen ja aloin kaipaamaan pysyvyyttä. Mutta kai sitten reissasin niin paljon, ettei maailmallelähtö enää polttele. Lisäksi jatkuva matkustelu on kallista ja ympäristölle haitallista. Toki matkustelen vieläkin jonkin verran.
Siirtolapuutarhamökkiä en halua. Tavallisin mökin kyllä, mutta minulla ei ole rahaa. Mökkeilen kyllä mielelläni aina kun vara vuokrata.
Ap
Aloita kirjallisuuden ja filosofian täyttämä elämäntapa (joo, joo tiedän jo vastauksen "ei kiinnosta, kerran kokeilin, liian hankalaa, mies ei tykkäisi, lapsikin itkisi"):
https://www.tiedekirja.fi/default/itsemurhan-filosofia.html
Opettele soittamaan jotain soitinta, hanki soittokaveri ja lähtekää ilahduttamaan ihmisiä esim vanhainkoteihin. Tai opettele taikoja/jonglöörausta/pelletemppuja.
Miniloma yksin tai vapaaehtoistyö
Vapaaehtoistyö lisää tutkitusti onnellisuutta ja sitä voi tehdä miljoonilla, itselle sopivilla, tavoilla.
Ota tavoite tutustua vaikka vuoden aikana viiteen eri vap.eht.hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloita kirjallisuuden ja filosofian täyttämä elämäntapa (joo, joo tiedän jo vastauksen "ei kiinnosta, kerran kokeilin, liian hankalaa, mies ei tykkäisi, lapsikin itkisi"):
https://www.tiedekirja.fi/default/itsemurhan-filosofia.html
Olen lukenutkin Camusia. Ja muita eksistentialisti-filosofeja. Näillä kirjoilla se pää vasta sekaisin meneekin ja kaikki elämässä tuntuu turhalta.
Tuntuu kyllä että melkein kaikki ikäiseni kärsivät tästä samasta levottomuudesta, mutta monen ratkaisu on sellainen mitä en halua: erota puolisosta, tehdä lisää lapsia (vaikka eivät jaksaisi), jotkut ryyppäävät, jotku opiskelevat monta tutkintoa ja samalla suorittavat onnellisuutta (sitten itkevät siellä siirtolapuutarhallaan kun ovat burn outin partaalla). Kuntoilukin monella niin helvetin tavoitteellista ja entistä ahdistuneempia ovat vaan nämä suorittajaurheilijat, kun kaikki pyörii oman perseen ja treenin ympärillä.
Että ehkä minä sitten olen masentunut, kun tämä on näin hankalaa.
Ap
- lue kirjallisuuden klassikoita, laadi oikein kunnianhimoinen lista joita sitten ruksaat yli
- hanki kunnon pelikone ja ala pelaamaan MOBA-pelejä tai sitten vain harrastelet pelejä, ovat kuin interaktiivisia kirjoja. Itse rakastan mm kauhu- ja seikkailupelejä
- maalaa tauluja tähtäimessä taidenäyttely
- ryhdy kirjailijaksi
- hanki hevonen
- ota kesäkanoja
- perusta puolue
- ala kirjoittamaan Uusi Suomeen siitä miten parantaisit maailmaa
- hankkiutdu ehdokkaaksi eduskuntavaaleihin, ehdokashankinta on juuri käynnissä
- perusta yksityiskoulu
- ala aarteenetsijäksi, esim kadonneita Fabergé-munia taitaa olla vielä 7
- jos mikään ei napannut niin ryhdy hämärähommiin, elämän suunta muuttuu taatusti
Tähän mennessä varteenotettavia ehdotuksia:
Vapaaehtoistyö
Kielen opiskelu
Klassikoiden lukeminen
Lupaan kokeilla jotain noista. Aloitan vaikka helpoimmasta - luen jonkun kirjan.
Ap.
Elämänmuutokseksi sitä kirjan lukemista ei tosin ehkä vielä voi sanoa.
Ap
Kokeile taikasieniä. Voit saada hyviä ideoita. Niitä ei voi kukaan täysjärkinen kutsua huumeeksi. Luonnon mestariteos.
Kyllä kirjatkin voi olla hyvä harrastus, youtubessa on iso verkosto "booktube". Himolukijat lukee kirjan päivässä. Avartaa varmaan kivasti maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustu uusiin ihmisiin, mene johonkin runo/leffakerhoon, lue kirjoja (pääset ties mihin ulottuvuuksiin). Kuljeskele kaupungilla, etsi uusia kivoja paikkoja.
Tutustun jatkuvasti uusiin ihmisiin työn ja kavereiden kautta. Kivoja ihmisiä, mutta harvoin tulee vastaan enää erityisen mielenkiintoisia ihmisiä. Samanlaisia me ollaan enimmäkseen. Aika usein tuntuu keskustellessa, että olen tämän saman keskustelun käynyt jo niin moneen kertaan jonkun kanssa.
Kerhot? Mitä niistä saisin?
Ap
Mikset voi olla tyytyväinen elämääsi tälläisenään. Lopeta yliyrittäminen ja rimpuilu. Älä vertaa itseäsi muihin ihmisiin ja oleta että heillä pyyhkii satakertaa paremmin. Onni koostuu pienistä asioista arjessa ja kiitollisuudesta siitä mitä sinulla jo on.
Ei sitä elämänmuutosta kukaan muu sinulle voi keksiä. Sinun on itse tiedettävä, mistä asioista haaveilet. Minusta ongelmasi kiinnostaa enemmänkin siltä, että sinulta puuttuu tavoite eli jokin isompi asia, jota lähtisit tavoittelemaan. Sen voit löytää vain tarkastelemalla omia arvojasi (mikä on sinulle kaikkein tärkeintä). Itse esim. lähdin kolme vuotta sitten opiskelemaan nuoruuden unelma-ammattiini. Rankkaa on ollut, mutta samalla myös hyvin antoisaa.
Lopeta itsesi jatkuva itsesi sääliminen tylsän elämän takia. Elämäsi muuttuu, takaan sen.
Itsellänikin on jo pitkään ollut tunne, että jotain pitäisi tehdä tälle elämälleni, kun en oikein ole tyytyväinen. Jos olisin sinkku, niin saattaisin tehdä jonkinlaisen irtioton omista ympyröistäni, lähtisin esimerkiksi ulkomaille au pairiksi tai sitten muuten vain jollekin pidemmälle reissulle. En tiedä paranisiko elämäni kaukana kotoa (tuskin ainakaan kertaheitolla), mutta kai sitä kuitenkin reissatessa oppisi paljon itsestään ja näkisi samalla maailmaa.