Ekat laskut menossa ulosottoon, olo välinpitämätön
Mulla on useampikin ns. semipätevä syy, mihin voisin asiassa vedota, mutta en vetoa. Ei. Tämä oli mun oma päätös, lakata maksamasta muita kuin todella tärkeitä laskuja (vuokra/sähkö/puhelin+netti). Ihan puhtaasti laskin, että laskuja tulee liikaa elintasooni nähden- jatkossa päästän kaiken toisarvoisen suoraan ulosottoon, toteavat mut kuitenkin varattomaksi, eikä tarvitse maksaa euroakaan.
Siinä missä ennen vuokran jälkeen jäi reilu viitisensataa ja laskujen jälkeen ehkä vajaa kolmisensataa, jatkossa jää suunnilleen tasan viitisensataa. Huomattava parannus elintasoon, kun käyttöraha lähes kaksinkertaistuu!
Joo, en tule saamaan lainaa/luottoa/hilavitkuttimia osamaksulla. Ei kamalasti kiinnosta. Viimeiset 15 vuotta mielenterveysongelmaisena, ei tässä ole enää pitkään aikaa unelmoitu keskiluokkaisesta elämästä. Hyvä kun hengissä pysyy.
Kommentit (23)
Eihän sulle käyttövaraa jää enemmän kuin ennenkään koska ulosotto ottaa omansa.
Ulosotto ei ota euroakaan, laskin niiden laskurilla että mun minimitukiin eivät koske. Jään niiden rajojen alle.
Onnea ja menestystä vaan valitsemallasi tiellä.
Oltko tarkastanut ulosoton suojaosuudet? Jatkossa ei ehkä jää sitä kolmeasataakaan.
Olen tarkistanut, kaikki mun saamat etuudet ovat sillä listalla, josta ei ulosmitata senttiäkään. Asumistuki, takuueläke ym.
No saahan sitä hölmö olla. Kadut valintaasi myöhemmin, mutta muista silloin se, kuinka itse halusit toimia niin.
Mikä on tekosyysi olla laittamatta mielenterveyttäsi kuntoon? Laiskuus?
Kävitkö terapiassa?
Niin mitä tässä pitäisi katua? Kun elää koko aikuiselämänsä työttömänä ja mielenterveysongelmaisena, ei ole pienintäkään toivoa esim. omistaa kotia, autoa, arvotavaroita. Ei kukaan ole ennenkään mulle luottokorttia myöntänyt, ja nytkin käytössä on sellainen pankkikortti, joka myönnetään myös luottotiedottomille (eli vaikka olen aina hoitanut laskuni ajoissa, olen pankin silmissä pienten tulojeni vuoksi kasa paskaa). Kysyin pankista, en menetä edes nettipankkitunnuksia- niin että mitä tässä nyt sitten ollaan jatkossa ilman?
Asun kaupungin kämpässä + kunta ottaa luottotiedottomia vuokralaisiksi, kunhan ei ole vuokravelkaa (minulla ei ole + maksan vuokrani ajoissa). Vuokra on halpa ja kaikki isot remontit tehty. En ole muuttamassa lähivuosina minnekään. Ei ole puolisoa, lapsia tms.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö terapiassa?
Todella törkeä ylimielinen kommentti. Mielenterveyttä ei aina noin vain "laiteta kuntoon". Että kehtaat kirjoittaa tuollaisen kommentin, häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä hölmö olla. Kadut valintaasi myöhemmin, mutta muista silloin se, kuinka itse halusit toimia niin.
MIstä sinä tiedät mitä kukakin katuu myöhemmin?
Olen käynyt terapiassa useamman vuoden pätkiä, sen mukaan mitä Kela korvaa (muuhun ei ole varaa). Hankala on "laittaa kuntoon" jotain, mikä on mennyt rikki jo ekoina lapsuusvuosina...mulla on toistuvan masennuksen lisäksi mm. persoonallisuushäiriö, dissosiaatiota ja muuta sellaista kivaa, joiden syntyyn en ole voinut itse vaikuttaa yhtään mihinkään. Syön lääkkeitä, ne auttavat esim. ahdistukseen paljonkin. Mutta ei niillä keskeytynyttä persoonankehitystä tai sellaista korjata.
Mitä laskuja tulee liikaa? Siis jos maksat tärkeät.
Harkitse vielä. Maksuhäiriömerkinnät hankaloittavat elämää monella tavalla.
Kannattaa jutella vaikka Takuusäätiön kanssa. Heiltä voi saada apua ja neuvoja velkojen järjestelyyn.
On olemassa myös muita säätiöitä, jotka auttavat vähävaraisia.
Ylimielisten moralistien kannattaisi lukea ulosotosta esim. Takuusäätiön sivuilla. Joskus se voi olla ainoa vaihtoehto eikä siinä ole mitään hävettävää:
https://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/ratkaisuja-velkaongelmi…
Tämä on taas näitä sankareita, jotka ovat ulkoistaneet elättämisensä yhteiskunnalle, koska "mielenterveys". Syy, jolla voi perustella mitä tahansa vastuuttomuutta ja saamattomuutta elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö terapiassa?
Todella törkeä ylimielinen kommentti. Mielenterveyttä ei aina noin vain "laiteta kuntoon". Että kehtaat kirjoittaa tuollaisen kommentin, häpeäisit.
Oma motivaatio kuitenkin auttais kuntoutumisessa kovasti.
No terveyteen liittyviä maksuja (omavastuu terapiasta/terkkarimaksut/hammaslääkäri) tulee aika paljon, mutta ne menee silleen tyhmästi etten koskaan tunnu saavan niiden eräpäiviä samalle kuulle, jotta oikeus toimeentulotukeen syntyisi. Osa on esim. kuun lopussa erääntyviä, osa seuraavan kuun alussa -> jään juuri ja juuri euron, pari, plussalle laskelmassa.
Sitten on yksi osamaksujuttu ja muut sekalaiset laskut, mitä näitä nyt kelläkin on.
Tällä hetkellä et todennäköisesti välitä. Olet todennäköisesti huonossa kunnossa mielenterveytesi suhteen. Kuitenkin kun mielenterveytesi kohoaa jossain vaiheessa, tulet katumaan sitä, ettet hoitanut asioitasi paremmin.
Mut nyt ku et maksa vuokraa, niin sullekin tulee vuokravelkaa.
Hurjalta kuulostaa
Tyhmä.