Lapsi 1v2kk eikä tasapainoa...
Lapsi on aina ollut hidas oppimaan uusia taitoja (ryömi 11kk, konttasi 1v). Edelleenkään ei konttaamalla mene eteenpäin kuin vain silloin tällöin, eteenpäin menee siis ryömien koska pääsee niin paljon nopeammin haluamaansa paikkaan. Konttaaminen on hidasta haparointia.
Osaa istua ja pääsee istuma-asennosta alas/pois, mutta ei itse osaa mennö istumaan esim ryömiessä.
Käsistä pidettäessä kävelee eteenpäin (eli kun kävelytän) mutta jos päästän esim. yhden käden irti niin alkaa itku ja lyhistyy maahan. Ei siis pysy edes muutamia sekunteja pystyssä jos yritän seisottaa keskellä lattiaa ilman tukea. Kaatuu heti maahan.
Tukea pitkin kävelee esim. sohvaa pitkin ja osaa itse siihen nousta mutta ei osaa tulla alas ja alkaa taas itku..
Neuvola ei ole huolissaan mutta mä olen. Tuntuu että muiden lapset kävelee jo tai jos ei edes kävele niin konttaavat/osaavat mennä itse istumaan/pysyvät muutamia sekunteja pystyssä ilman tukea ennen kaatumista.
Tuntuu ettei lapsella ole siis kunnollista tasapainoa. Olenko turhaan huolissani? Kokemuksia? :( en saa edes nukuttua kun mietin tätä jatkuvasti...
Kommentit (5)
Ei mitään kiirettä. Normaalilta kuulostaa. 4 kk aikaa opetella tasapainoa.
Älä ole huolissaaan.Vuoden päästä menee ,ettet meinaa perässä pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Huolestunko vasta jos kehitystä ei tapahdu 1.5 ikään mennessä? :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunko vasta jos kehitystä ei tapahdu 1.5 ikään mennessä? :/
Ap
Jos lapsi oppii kävelemään 1,5 vuoden iässä, se on vielä normaalikehityksen rajoissa.
Ei kannata tässä vaiheessa olla yhtään huolissaan. Lapset vaan oppii ja kehittyy niin eri tahtiin. Ja sitten se voi tapahtua ihan yks kaks, kun joku uusi taito alkaakin sujua.