Miltä paikkakunnalta olen mielestänne kotoisin?
Häiritsee, kun en itse oikein osaa päättää ja tuntuu, etten oikein olisi mistään kotoisin, kun ollessani pieni muutimme niin paljon.
Ikävuodet 0-1 asuin maakunnassa a paikkakunnalla 1
Ikävuodet 1-3 maakunnassa b paikkakunnalla 2
Ikävuodet 3-5 maakunnassa c paikkakunnalla 3
Ikävuodet 5-8 maakunnassa c paikkakunnalla 4
Ikävuodet 8-18 maakunnassa a paikkakunnalla 5
Hämää vielä se, kun vanhempani erosivat silloin, kun muutin äidin kanssa paikkakunnalle 5 tuolloin 8-vuotiaana. Ei ole siis missään sellaista lapsuudenkotia oikein. Ensimmäiset muistikuvat ovat tuolta paikkakunnalta 3 eli periaatteessa voisin sanoa olevani kotoisin esim. maakunnasta c, mutta kuitenkin häiritsee se kun en siellä ole syntynyt.
Pieni ongelma, mutta olisi kiva kuulla vähän muiden ajatuksia tästä.
Kommentit (10)
Ei minusta syntymäpaikkakunta ole automaattisesti se, mistä ollaan kotoisin. Itse koen että kotoisin ollaan sieltä, mikä itsestä tuntuu siltä omalta "alkuperäiseltä" paikkakunnalta. Itse olen syntynyt pikkukunnassa, josta en mitään tiedä ja sieltä muutettiin kaupunkiin X kun olin 1,5 vuotias. Siellä asuin sitten 26-vuotiaaksi saakka. Kysyttäessä sanon olevani kotoisin kaupungista X, koska se on ainoa paikka jonka itse tunnen lapsuudestani.
Hankalampi tilanne on tuo, jos on muuteltu ympäri ämpäri lapsuuden aikana. Sitten pitää varmaan kuunnella itseään, että mikä se tuntuu siltä kotipaikkakunnalta...
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta syntymäpaikkakunta ole automaattisesti se, mistä ollaan kotoisin. Itse koen että kotoisin ollaan sieltä, mikä itsestä tuntuu siltä omalta "alkuperäiseltä" paikkakunnalta. Itse olen syntynyt pikkukunnassa, josta en mitään tiedä ja sieltä muutettiin kaupunkiin X kun olin 1,5 vuotias. Siellä asuin sitten 26-vuotiaaksi saakka. Kysyttäessä sanon olevani kotoisin kaupungista X, koska se on ainoa paikka jonka itse tunnen lapsuudestani.
Hankalampi tilanne on tuo, jos on muuteltu ympäri ämpäri lapsuuden aikana. Sitten pitää varmaan kuunnella itseään, että mikä se tuntuu siltä kotipaikkakunnalta...
Kun oikein mikään ei tunnu kotipaikkakunnalta... Tekisi mieli sanoa tuo maakunta, missä asuttiin ollessani 3-8-vuotias, koska isänikin asui siellä kanssamme ja sieltä on ekat muistikuvat. Kuitenkaan sinne meneminen ei tunnu mitenkään "kotoisalta" enää.
Ap
Eiköhän tuo maakuntarajaus, mitä olet miettinyt, ole tässä se lähinnä ”totuutta” oleva. Mene suosiolla sillä, ei kai sen pidä aina olla rajattu johonkin paikkakuntaan :)
Vähän sama mulla... Kaksi eri paikkakuntaa ennen 3 vuoden ikää, kolmas ikävuodet 3-11, neljäs paikkakunta 11-19 v, jonka jälkeen muutin omilleni syntymäkaupunkiini (paikkakunnan 4 naapurikunta). Mä sanon olevani ei-mistään-kotoisin tai jos pitää määritellä, niin paikkakunta 4.
Vähän sama mulla... Kaksi eri paikkakuntaa ennen 3 vuoden ikää, kolmas ikävuodet 3-11, neljäs paikkakunta 11-19 v, jonka jälkeen muutin omilleni syntymäkaupunkiini (paikkakunnan 4 naapurikunta). Mä sanon olevani ei-mistään-kotoisin tai jos pitää määritellä, niin paikkakunta 4.
Minäkin muutin koko lapsuuteni, omille muutettuani päädyin paikkakunnalle joka tuntuu kodilta ja jossa olen nyt asunut monta vuotta. Eli vaikka en ole täällä syntynyt tunnen että olen täältä kotoisin.
Voithan aina sanoa, että omasta mielestäsi et ole oikein mistään kotoisin :) Minulla on sama vaiva, lapsuudessa vaihdettiin paikkakuntaa parin vuoden välein. Mummola pysyi samana ja oli sellainen elämisen kiintopiste, joten koen edelleen isovanhempien kotikylän itselleni läheisimmäksi, vaikka en koskaan ole siellä vakituisesti asunut.
Mulla samalainen tausta, eli paljon valinnanvaraa, mutta kysyttäessä kerron syntyneeni Helsingissä, mutta nykyään asun X:ssä. En luettele kaikkia paikkakuntia, ellei ole syystä tai toisesta tarpeen, ja harvoin on. Poliisilaitoksella viimeksi :)
Vanhemmat muttaneet helsingistä Turkuun, katsomme olevamme turkulaisia, vaikka juuret muualla