Jos teiltä kysytään viestillä, mitä kuuluu - älkää vastaako ”ihan hyvää”!
Luulisi yksinkertaisemmankin ihmisen tajuavan että jos ollaan oltu viikkokausia kiireiden takia juttelematta ja minä kysyn panokaverilta pitkästä aikaa mitä kuuluu. Haluan tietää muutakin kuin ”ihan hyvää”! Olisihan jo kuullut jos jokin asia olisi pahasti mennyt vikaan. Ei ole suuri vaiva vastata esimerkiksi:
”voi kultaseni, minä voin todella hyvin, elämä hymyilee! Ikävä sinua <3”
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kysyisit ennemmin "Mitä olet puuhaillut" tms. jos haluat jonkun oikean vastauksen... Tuo "Mitä kuuluu" nyt on ihan yhtä tyhjä fraasi kuin saamasi vastauskin, et voi edes odottaa mitään muuta.
Eli ihan ekana viestinä tuntemattomalle naiselle viesti.
"Moi! Mitä olet puuhaillut?
Onko naiset sitä mieltä että tuo toimisi hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Mitä kuuluu” on ihan tyhjä kysymys. Jos halut tietää jotain, kysy tarkempia kysymyksiä. Ei ole vastapuolen tehtävä alkaa aktiivisesti keksimään keskustelunaihetta, jos sinun tekee mieli jutella.
Outo näkökulma asiaan. Koetko sinä siis että jos toinen kysyy mitä kuuluu niin sun pitäisi keksiä se keskustelunaihe? Miksi et vain kerro mitä olet tehnyt viime aikoina tai mikä fiilis sulla on, eihän se ole keskustelunaiheen keksimistä...
Siihen riittäisi ihan vain joku perus "Nautin tällä hetkellä kesälomasta ja olen juuri lähdössä pelaamaan tennistä", ei tuo ole mitään kekustelunaiheen keksimistä..
Minun silmissä "mitä kuuluu" ja "ihan hyvää" ovat täsmälleen samalle viitseliäisyystasolle sijoittuvaa viestintää. Jos oikeasti haluaa keskustella toisen kanssa, voi itse aloittaa kertomaan niitä omia kuulumisiaan tai kysellä vähän tarkemmin. Tietysti tuo sanapari on ns luoteva keino aloittaa keskustelu, mutta kyllä sen aloittajan tehtävä on viedä keskustelua haluamaansa suuntaan.
Parempi keskustelualoitus olisi esimerkiksi "Hei, tänään tapahtui X, josta tulit mieleeni. Mitäs sinulle kuuluu?" tai sille panokaverille "minulla alkaa olla jo ikävä, miten sinulla menee?" tai mikä tahansa vastaava. Yhtälailla helppoja lisäyksiä kuin oma "perusvastauksesi".
Siihen kuuluu vastata "ihan hyvää"! Se on vain pientä jutustelua. How are you? -I'm fine, thanks. Jos haluaa jutella jotain enemmänkin, voi sen "ihan hyvän" ajan mietiskellä, että mitäs onkaan tullut tehtyä ja mistä haluaa jutella tai kyselijä voi jatkaa lisäkysymyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Mitä kuuluu” on ihan tyhjä kysymys. Jos halut tietää jotain, kysy tarkempia kysymyksiä. Ei ole vastapuolen tehtävä alkaa aktiivisesti keksimään keskustelunaihetta, jos sinun tekee mieli jutella.
Ei se ole tyhjä vaan osapuoli on tyhjä jos ei keksi siihen mitään muuta kuin "ihan hyvää".
Siihen mitä kuuluu voi vastata esim sen hetkisistä fiiliksistä tai sitten siitä mitä on tehnyt tai tulee tekemään.
En ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa. Varmaan 90% vastaa siihen tinderissä "ihan hyvää".
No se ”ihan hyvää” kertoo sen hetkisistä fiiliksistä. Jos halut tietää, mitä joku on tehnyt tai tulee tekemään, kysy sitä. Jos kerran 90% vastaa samalla tavalla, eikä se sinulle kelpaa, muuta omaa toimintatapaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo näkökulma asiaan. Koetko sinä siis että jos toinen kysyy mitä kuuluu niin sun pitäisi keksiä se keskustelunaihe? Miksi et vain kerro mitä olet tehnyt viime aikoina tai mikä fiilis sulla on, eihän se ole keskustelunaiheen keksimistä...
Siihen riittäisi ihan vain joku perus "Nautin tällä hetkellä kesälomasta ja olen juuri lähdössä pelaamaan tennistä", ei tuo ole mitään kekustelunaiheen keksimistä..
No niinhän minä kerronkin fiiliksistäni: ”ihan hyvää”, ”ei ihmeenpää”, ”samaa vanhaa”. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisit ennemmin "Mitä olet puuhaillut" tms. jos haluat jonkun oikean vastauksen... Tuo "Mitä kuuluu" nyt on ihan yhtä tyhjä fraasi kuin saamasi vastauskin, et voi edes odottaa mitään muuta.
Eli ihan ekana viestinä tuntemattomalle naiselle viesti.
"Moi! Mitä olet puuhaillut?
Onko naiset sitä mieltä että tuo toimisi hyvin?
Ihan yhtä huonosti toimii kuin ”mitä kuuluu”.
Aika paljon sataa kritiikkiä huonoille aloituksille mutta te naiset ette ikinä kerro että mikä se hyvä aloitus on.
Eikö miehen kannata kysyä naiselta mitään? Pitääkö miehen kirjoittaa alkuun tuntemattomalle naiselle pitkä selostus siitä mitä on esim tehnyt sinä päivänä ettei vain langeta vastuuta keskustelusta naiselle?
Jos on kyse tuntemattomasta naisesta tosi vähäisillä tiedoilla niin miten yksityiskohtaisia kysymyksiä voi/kannattaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tyhjä vaan osapuoli on tyhjä jos ei keksi siihen mitään muuta kuin "ihan hyvää".
Siihen mitä kuuluu voi vastata esim sen hetkisistä fiiliksistä tai sitten siitä mitä on tehnyt tai tulee tekemään.
En ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa. Varmaan 90% vastaa siihen tinderissä "ihan hyvää".
No se ”ihan hyvää” kertoo sen hetkisistä fiiliksistä. Jos halut tietää, mitä joku on tehnyt tai tulee tekemään, kysy sitä. Jos kerran 90% vastaa samalla tavalla, eikä se sinulle kelpaa, muuta omaa toimintatapaasi.
Eli ihan ekana viestinä naiselle:
"Moi! Mitä olet tehnyt tai tulet tekemään?"
Kuulostaa aika tökeröltä. Se mitä kuuluu on kysymyksenä paljon rennompi, laajempi ja vapaampi.
Ihan kuin naisilta puuttuisi täysin mielikuvitus.
Ihan varmasti vastaan. Minulla on yksi tuttava, jolle en halua kertoa omista asioistani syvemmin, joten vastaan kyllä:"Hyvää kuuluu, mitös sinulle?"
Panokaverille laitetaan viesti: "Panettaako?" Siihen kuuluu vastata: "Aina." kaikki muu on turhaa.
Kyllä tuo kysymys on mälsä. Mikset kirjoita siihen ekaan viestiin niitä omia kuulumisiasi, kuitenkin odotat sitä vastakysymystä että pääset puhumaan itsestäsi. Tylsään kysymykseen saa tylsän vastauksen.
Jos kaverista ei oo hetkeen kuulunut ja kiinnostaa hänen kanssaan muutama viesti vaihtaa, niin laitan tyyliin "sain mansikat pakkaseen ja nyt maistuu kylmä siideri...mitäs sulla on menossa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan ekana viestinä naiselle:
"Moi! Mitä olet tehnyt tai tulet tekemään?"
Kuulostaa aika tökeröltä. Se mitä kuuluu on kysymyksenä paljon rennompi, laajempi ja vapaampi.
Ihan kuin naisilta puuttuisi täysin mielikuvitus.
"Mitä kuuluu" "ihan hyvää" on oikein mainio keskustelunavaus tai keino saavuttaa ensimmäinen yhteys. Sen jälkeen sitten aloitetaan oikea keskustelu, ja se on aloitteentekijän vastuulla. On kuitenkin laiskaa heittää epämääräinen "mitä kuuluu" ja olettaa, että siihen saa pitkän vastauksen tai toinen alkaa kannatella keskustelua. Tietenkin "ihan hyvää" vastaus kertoo joko a) ei niin suuresta kiinnostuksesta keskustella juuri sillä hetkellä tai b) henkilöstä, joka ei suoralta käsin keksi sanottavaa.
Sinänsä Tinder yms yhteyksissä on turha vuodattaa mitään pitkää aloitusta, koska yhteydenpito perustuu chattiin ja vuorovaikutukseen. Pitää kuitenkin olla valmis suunnitelma se suhteen, miten vie keskustelua eteenpäin sen ensimmäisen "ihan hyvää" jälkeen. Tuolloin keskusteluyhteys on kuitenkin jo avattu.
Itse käyttäisin hieman pidempää versiota, esimerkiksi "Mitä kuuluu, mitenkäs on päivä sujunut?", joka kohdistaa kysymystä ja johon on helpompi vastata kevyesti. Toinen vaihtoehto on kommentoida jotain profiilista löytyvää yksityiskohtaa tai yhteistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on kyllä siinä mielessä oikeassa että tuo "ihan hyvää" on vastauksena ihan perseestä.
Jos mä kysyn esim tinderissä että mitä kuuluu niin haluaisin kuulla ihan mitä vaan muuta kuin että ihan hyvää.
etsä oikeasti halua kuulla. haluat jatkaa vaan jutustelua ja saada enemmän aiheita vastauksesta.
Aspbergerit on ainoaita jotka vastailee pari sanaa enemmän kysymykseen mitä kuuluu.
Ne joilla on sosiaalista älykkyyttä ovat hoksanneet ettei 99% ihmisistä mitään muuta vastausta odotakaan. Aspbergerit taas ottavat kaiken kirjaimellisesti.
Kaikista hankalimpia ovat kaukaiset tuttavuudet, jotka kysyvät "mitä kuuluu?". Arjessa mukana olevalle ystävälle voin alkaa avautua arkisista asioista tai sattumuksista, mutta kaukaisemmalle ihmiselle se tuntuu hassulta. ("Mitä kuuluu, ei ollakaan vuoteen juteltu?" "Mitäs tässä, aamulla juuri koira oksensi matolle ja töissä pomo oli vittumainen.") Erityisesti jos esimerkiksi isot kuviot, kuten työ ja asunto, ovat pysyneet muuttumattomana, niin oikean tason löytäminen on hankalaa. Mieluummin tykkään puhua asioista kuin itsestäni.
Jännä tuo naisten asenne että eivät halua olla millään tavalla aktiivisia/vastuullisia keskustelussa.
Eli jos minä laitan tinderissä ekan viestin niin minun pitää alkaa pelkästään viihdyttämään naista pitkällä viestillä omista jutuista ja sen jälkeen vielä ehkä jopa vastaamaan naisen puolestakin?
Vierailija kirjoitti:
Älä kysy mitä kuuluu.
Kysy kuka käskee.
Vierailija kirjoitti:
Jännä tuo naisten asenne että eivät halua olla millään tavalla aktiivisia/vastuullisia keskustelussa.
Eli jos minä laitan tinderissä ekan viestin niin minun pitää alkaa pelkästään viihdyttämään naista pitkällä viestillä omista jutuista ja sen jälkeen vielä ehkä jopa vastaamaan naisen puolestakin?
Väärin. Jos sinä aloitat keskustelun, tarkoittaa se että sinun oikeasti pitää keskustelu aloittaa. "Mitä kuuluu" ei vielä riitä. Jos taas vastapuoli ei panosta keskusteluun samalla tasolla (esim mitä kuuluu - ihan hyvää ovat samaa tasoa) ja keskustelua joutuu kannattelemaan yksin, ei ehkä keskustelua kannata jatkaa vaan todeta että toista ei kiinnosta.
Jos vastaan "ihan hyvää", tarkoittaa "mitä se meille molemmille kuuluu. Ei huvita avautua, koska ei se sua kuitenkaan kiinnosta". Voin vastata myös vanhoja typeryyksiä, kaikki mitä kovaa puhutaan tai kukkuluuruu. Surkeita vastauksia, tarkoittaa sitä, että jos et parempaa keksi kuin mitä kuuluu, niin anna olla.
Mutta en odota kykyä rivien välistä lukemiseen. Ei vaan kiinnosta.