Miehen vanhempien kanssa saman katon alle muutto. Kannattaako tyrmätä heti vai onko viisain ehdotus ikinä?
Mies on läheinen vanhempiensa kanssa ja vanhemmat ehdottivat, että muuttaisin asumaan saman katon alle. Talo on tilava ja tulen hyvin toimeen heidän kanssaan. Kihlauduimme juuri, joten sen pohjalta vanhemmat keksivät ehdottaa yhteenmuuttoa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Näen valtavasti riskejä...
Ei taida olla ainoatakaan riskiä, kun et maininnut yhtäkään.
Se on aina hyvä merkki, kun apekset päättää miten nuoripari elää
En muuttaisi.
Mutta tämä olisi sitä yhteisöllisyyttä, jota niin muuten kaivataan. Sitten jos saadaan vauva, olisi apua jne. Siinä vaiheessa itketään, että on ydinperhemalli on luonnoton ja pitäisi olla muitakin huolehtimassa vauvassa...mutta kun se yhteisöllisyys ei ole vain rusinat pullasta (=itselle lastenhoitajia kun tarvitaan).
Sori ap, ei oikeastaan liittynyt sinuun, mutta ärsyttää aina kun törmään tuohon yhteisöllisyysvalitukseen.
Kokemuksesta voin kerta että vitutuksen saa hankittua vähemmälläkin. Olet kuitenkin heidän armovieras. Isoin virhe mitä ikinä voit tehdä.
Ap, miten järjestäisitte ruoanlaiton, syömisen, pyykinpesun, siivouksen, saunomisen, illanistumisen, kustannusten jakamisen, sinun tavaroidesi säilyttämisen, sisustamisen, jne jne ?
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi.
Mutta tämä olisi sitä yhteisöllisyyttä, jota niin muuten kaivataan. Sitten jos saadaan vauva, olisi apua jne. Siinä vaiheessa itketään, että on ydinperhemalli on luonnoton ja pitäisi olla muitakin huolehtimassa vauvassa...mutta kun se yhteisöllisyys ei ole vain rusinat pullasta (=itselle lastenhoitajia kun tarvitaan).
Sori ap, ei oikeastaan liittynyt sinuun, mutta ärsyttää aina kun törmään tuohon yhteisöllisyysvalitukseen.
Itse mietin vähän toisinpäin, yhteisasuminen saattaisi toimia siihen asti kunnes saadaan vauva. Olisi hirveää kun joku olisi koko ajan arvostelemassa omaa äitiyttä tai isyyttä eikä sitä arvostelijaa voisi edes heittää pihalle koska koti olisi yhteinen.
Entä vieraat? Sinun vanhempiesi ja ystäviesi vierailut?
EI kannata muuttaa jos ei ole ns. omaa päätä. Ite oon asunut 20v samassa taloudessa. Joista 14v on ollut toinen pää. Kyllä mä oon saanu niellä omat mielipiteeni anopin aikana. Toki mieheni on puolustanut minua ja meitä. Ei ikinä tule omaa tupaa ja omaa lupaa.. Tekisin toisin kuin silloin nuorena sinisilmäisenä ..
Muuttaisin siinä tapauksessa, jos yhteisasumisen aikana saatte säästettyä omaan asuntoon. Taloudelliset seikat. Muuten suosittelen omaa kotia
Asia riippuu tietenkin teidän väleistä . Ja mitä kukin katsoo tarpeellisiksi, esim itse voisin hyvinkin jakaa talouttani jos asiat sovitaan selväksi ettei kellekään jää mitään turhia luuloja. Kuten ruokapuoli/siivous/yksityisyys/vieraat/vuorokausirytmi yms. Mielestäni suomalaiset kavahtavat turhan tähden uusia asumisen ja sukulaisten kanssa olemisen muotoja. Kyllä me voimme oppia tulemaan toimeen toistemme kanssa, läheisestikin!
Äskeiseen kommentiini vielä se, etten yhteisellä sopimisella suinkaan tarkoittanut sitä, että kaikkien elämä pitäisi mennä yhden mielen mukaan, vaan että nimenomaan kaikki saisivat elää omankaltaista elämäänsä. Toki muut huomioonottaen.
Onhan tuo ennen ollut ihan normaalia. Itse suostuisin vain, jos olisi paritalo tai vastaava. SIlloinkin vähän siinä ja siinä (johtuen puolison vanhemmista ihmisinä).
Ja ap katosi kuin tuhka tuuleen aloituksen tehtyään...
Kohta tulee vakioselitys "ei kaikki ehdi koko ajan palstalla notkua, yms.", mutta luulisi, kun aloituksen tekee johon kaipaa kokemuksia/neuvoja, niin myös seuraavan ketjua ja vastaisi kommentteihin. Tunti kuitenkin jo kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten järjestäisitte ruoanlaiton, syömisen, pyykinpesun, siivouksen, saunomisen, illanistumisen, kustannusten jakamisen, sinun tavaroidesi säilyttämisen, sisustamisen, jne jne ?
Niinpä.
Emme sauno. Niinpä. Miten niin minun tavaroiden säilyttämisen? Kirjoitat kuin olisin vieras, josta yritetään päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin siinä tapauksessa, jos yhteisasumisen aikana saatte säästettyä omaan asuntoon. Taloudelliset seikat. Muuten suosittelen omaa kotia
Ei meidän tarvitse säästää omaan asuntoon, sillä mies omistaa jo valmiiksi kaksi taloa - vanhemmat asuvat toisessa. Molempien talous on kunnossa ja tienaamme hyvin.
Me teimme noin ja asuimme saman katon alla lähes 10 vuotta, jonka jälkeen remontoimme oma kodin samaan pihapiiriin. Hieno ratkaisu, koska anoppi rakastaa puutarhanhoitoa, minä en - hän siis tekee pihasta paratiisin, jota saan ihailla vailla vaivaa. Aina on ollut lastenhoitaja tarjolla, lasten ei ole tarvinnut yökyläillä, koska mummola on naapurissa. Löytyy kahvitteluseuraa ja kaupassakävijää.
En keksi yhtäkään huonoa puolta tässä valinnassa ja olin sentään 30v täyttänyt, kun muutin tänne. Oman asuntoni laitoin vuokralle.
Aikuisilta tämä onnistuu, mutta jos pelkää koko ajan miehen elämässä olevan muutakin, niin en suosittele. Jos näkee miehen äidin pelotavana asiana, niin ei ole tähän valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nej, nein ja EI.
Miksi ehdoton ei?
Tarviiko tuota edes kysyä? Kaksi kaveria on asunut vanhempiensa luona ihan liian vanhaksi. Voi spagettihirviö niillä on jokin tai joitakin vikoja. Yhtä käy sääliksi, sillä on naisen puolelta naapurina vanhemmat.
Vaikka kuinka olisi hyvät välit vanhempiin niin aikuinen tarvitsee hiukan etäisyyttä vanhempiinsa.
Niin, äiti ja vauva ovat läheiset